De laatste week waren er veel nieuwsberichten over de formule 1. Daarom vandaag een samenvatting.
De jaarlijkse stoelendans in de Formule 1 is alweer een tijdje bezig. Omdat Alonso McLaren inmiddels verlaten heeft, is er hevig gezocht naar een waardige opvolger. Die is gevonden in de vorm van Heikki Kovalainen, die vorig jaar voor Renault reed. McLaren heeft zijn geld dus gezet op jonge rijders, want net als Hamilton, maakte Kovalainen vorig jaar pas zijn debuut in de Formule 1. Eerder waren er al geruchten dat Kovalainen naar Toyota zou gaan, maar dat gaat dus niet door.
Fernando Alonso gaat terug naar Renault waar hij Nelson Piquet Junior als teamgenoot krijgt. Bij Williams zal de Japanner Kazuki Nakajima ook in 2008 rijden in plaats van Alexander Wurz. Nakajima reed de laatste race van 2007 ook al voor Williams omdat Wurz met vervroegd pensioen ging.
In 2008 zal ook Timo Glock terugkomen in de F1 en deze keer rijdt hij naast Jarno Trulli voor Toyota. Glock reed al in 2004 voor Jordan en was in 2007 testrijder bij BMW Sauber.
Slicks of toch niet?
Verder is er ook discussie over de bandenkeuze gaande. Er zijn plannen om de slicks terug te brengen in de F1, maar dat moet dan wel gepaard gaan met een forse reductie van de downforce om de bochtensnelheid omlaag te brengen. Het doel is om mechanische grip een grotere rol te laten spelen, waardoor de inhaalacties en de spanning tijdens de races verbeterd worden. De slicks moeten in 2009 terug zijn, onder de voorwaarde dat de downforce genoeg verlaagd is. Als dat niet het geval is, zullen de huidige banden in gebruik blijven.
Zelf Formule 1 rijden?
Via Motorauthority zagen we tot slot dat je nu je eigen Formule 1 auto kan aanschaffen. Sinds kort is er een Brits bedrijf die verschillende oud F1-modellen van Super Aguri, Jordan en Jaguar op de kop heeft getikt en die nu te koop aanbieden. Gelukkig krijg je er wel de nodige training bij, want dat het niet makkelijk is om zoveel vermogen onder controle te houden liet Richard Hammond twee weken geleden zien.
Met dank aan iedereen voor de tips!
mikey zegt
Geweldig stukje televisie was die formule 1 ervaring van hammond, niet te geloven hoe ongelofelijk moeilijk het is om zo’n auto snel te rijden..
VonStroke zegt
Wat is het nut van terug op slicks te gaan rijden als je het voordeel terug teniet doet door de lagere downforce? Dat is hetzelfde als een euro verdienen en er tegelijk één te moeten afstaan.
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd wat ze met zo’n machine zouden uithalen mocht alles toegestaan zijn. Zo’n soort van testcase zou ik wel eens willen zien.
w0o0dy zegt
@vonstroke: ze willen de snelheden niet veel hoger hebben dan ze nu zijn, maar het zou leuk zijn als er meer ingehaald kon worden. Met slicks en veel minder downforce kun je dichter achter je voorganger blijven rijden en dat zou mee inhaalactie mogelijk moeten maken.
VonStroke zegt
Dank voor de verheldering.
hendrik zegt
“naaR toyota zou gaan”
ik zeg geen slicks , lijkt me toch lelijk een f1 zonder de nodige vleugeltjes
epo zegt
Ik kan het verwijderen van al die ontsierende vinnetjes en vleugeltjes alleen maar toejuichen. Neus- en staartvleugels mogen gewoon blijven natuurlijk, maar dan zonder al die toevoegingen van de afgelopen 2 of 3 jaar graag.
Het zal best functioneel zijn allemaal, maar het ziet er niet uit.
Pelder zegt
@ Hendrik:
http://img519.imageshack.us/img519/4292/f11990monzanmansellferrnk7.jpg
Die Ferrari 641 van Mansell is toch veel mooier dan die dingen die tegenwoordig rondrijden?
Sem zegt
Ik hoop dat Kovalainen nu zijn echte kwaliteiten kan laten zien bij McLaren :)
Gerben zegt
@Pelder
idd prachtige wagens in die tijd, vooral deze Ferrari.
Toen waren de wagens mooier omdat ze even later besloten hebben om ze smaller te maken. Hierdoor gingen de verhoudingen zoek.
Kijk maar naar de eerste wagens in het jaar dat ze deze wijziging doorvoerden. Die zagen er niet uit. Nu is het ietsje verbeterd maar zo mooi als vroeger worden ze nooit meer
Roderik zegt
@ vonstroke, wooody en epo
De gegroefde slicks werden ingevoerd om de bochtensnelheid te verlagen en daarmee formule 1 veiliger te maken. Omdat er nu zo veel downforce is, hebben de gegroefde slicks in de snelle bochten geen nut meer. In de langzame bochten zijn ze wel langzamer dan de echte slicks, maar de langzame bochten zijn niet gevaarlijk. Vandaar dat in 2009 de slick misschien de slick weer terug komt.
Rick dos zegt
Geen melding van het feit dat de “engine freeze” voor de komende tien jaar geldt i.p.v. dat het volgend jaar afgelopen zou zijn? Lijkt me ook wel een belangrijke…
Turbopaultje zegt
1 klein topic, met zoveel spectaculair nieuws………………………
Pannekoek zegt
@ chefke
Alle regelementen voor 2008 staan allang op de FIA website..
de zijn er al tijden van te voren zodat autobouwers genoeg tijd hebben om hebben om de auto’s veranderen en te testen..
Gerben zegt
De laatste 10 jaar zijn de regels veel te fel veranderd of te dikwijls.
Dit heeft de sport geen goed gedaan (in combi met idiote regels).
Als ze nou de zaak hadden gelaten gelijk die in 1990 was was er geen probleem.
De enige regel die je moet veranderen (naast de veiligheid) als de wagens te snel gaan is de motorinhoud verkleinen. Bereik je hetzelfde effect en het blijft simpel
Nu komen ze elk jaar met nieuwe regels om de F1 spannender te maken maar eigenlijk het tegenovergestelde effect hebben.
Teams met grotere budgetten passen zich gemakkelijker aan, aan de nieuwe regels waardoor het helemaal niet spannender wordt
De maatregelen die effect zouden moeten hebben worden dus opgeheven door de ontwikkelingskosten die ervoor nodig zijn om een nieuwe wagen competitief te maken.
ik zeg dus:
-kleine motoren (indien veiligheid in gedrang komt, in combi met ander veiligheidsmaatregelen)
-terug slicks
-terug afmetingen van vroeger
-1 uur full quali (vrijdag en zaterdag)
en dan afblijven van die handel voor 20 jaar
oh ja en die dino van een Bernie mag ook opzouten
Turbopaultje zegt
Interessante these, die maar voor een deel klopt. Met de regelgeving van 1990 zouden de auto´s niet meer te handhaven zijn op de baan. Dit vanwege een soortgelijke ontwikkeling als met de Groep B rallywagens.
Ingenieurs zijn nog altijd slimmer gebleken dan de FIA regelgevers en dus weten ze altijd een voordeel of verbetering te vinden. De Formule 1 moet daarom imo niet teveel aan regels gebonden worden. Wel moeten de snelheid, veiligheid, budgetten en met name de aantrekkingskracht van de sport goed in de gaten gehouden worden met passende regelgeving.
Een paar ideeen:
1. Kleinere motoren op zich levert met de tijd nix op, behalve dat de
ontwikkeling ervan veel geld kost.
2. Terug naar de brede slicks is een zeer goede wijziging, alleen in
combinatie met het verbieden van groundeffect van de bodemsectie. De
auto´s moeten gewoon met mechanische grip en gelimiteerde
aerodynamica ( alleen voor en achterspoilers) rondrijden.
Dan kunnen de rijders ook weer eenvoudiger inhalen op de baan.
3. Motoren moeten imo worden bevroren voor een jaar. D.w.z. : de motor
moet een seizoen lang gebruikt worden. Mag gereviseerd worden na
iedere race en gedurende dat jaar alleen updates in het MMS krijgen.
Geen constructieve wijzingingen meer in een jaar dus. Dit is voor FIA
eenvoudiger te handhaven en voor de teams veel goedkoper.
4. Alle overbodige regelelectronica eruit. Vanuit de pits nog alleen controle,
geen direkte, of indirekte invloed meer op de performance van de auto.
Alleen de rijder kan de settings van zijn auto op de baan wijzigen.
5. Dubbelzinnige regelgeving in “code of conduct” schrappen. Racen is vrij
eenvoudig: diegene die voorop rijdt, ligt eerste. Misdraagt zich iemand, dan
onmiddellijk diegene een waarschuwing geven. Nog een keer dan volgt
een straf, en de 3e keer in het seizoen een rijverbod van een race. Nog
een keer dan verliest die persoon de rest van het seizoen zijn punten. Heel
eenvoudig.
Turbopaultje zegt
Foutje , punt 4 is natuurlijk al een tijd van kracht. Zogenaamd…………
classic red zegt
Bij Ferrari kun je ook oude F1’s kopen via het Corse Clienti programma. Bij 5th gear gingen ze eens mee met een gelukkige die er een ging aanschaffen.
sam zegt
weet iemand met hoeveel Gkracht je word aangetrokken in een F1 wagen.
???
voor school belangerijk
stuur naar [email protected]