Er is niks aan te doen, zelfs binnen de Formule 1 zal er iets gedaan moeten worden aan de Co2 uitstoot. En daarom heeft de FIA besloten dat alle teams vanaf 2009 gebruik moeten maken van KERS (Kinetic Energy Recovery System) een soort van Brake Energy Regeneration syteem zoals BMW dat ook gebruikt. Om de teams hierbij te helpen en om zo’n systeem te ontwerpen zijn twee Britse bedrijven met elkaar in zee gegaan, namelijk Xtrac Transmission Technology & Torotrak plc. En daarnaast heeft de FIA ook nog eens het Britse Ricardo Engineering aangesteld om technieken te bedenken die energie besparen en efficienter zijn.
Maar blijkbaar is dat nog allemaal niet ingrijpend genoeg want Max Mosley heeft ook nog plannen om in 2011 de huidige V8 motoren te vervangen voor 2.2 liter V6 motoren met een turbo. Deze motoren zouden dan ongeveer 770 pk leveren (100 minder dan nu) en lopen op biobrandstof! Nou is dat niet eens zo heel erg want zelfs met biobrandstof kan je races winnen, maar het aantal toeren zou ook begrensd worden op 10.000 ipv de huidige 19.000 en dat allemaal omdat er anders teveel lawaai geproduceerd zou worden!
Een voordeel van KERS is wel dat de auto’s dan de beschikking zouden krijgen over een overboost functie zoals die ook in de A1GP gebruikt wordt. Hopelijk zien we dan een stuk meer inhaalacties.
DennisM6 zegt
zo slecht is het nog niet.
beter voor het milleu en een goed voorbeeld voor de rest van de wereld.
maar die toeren? wat maakt dat nou uit. lekker race-geluid mag er toch wel zijn?
Citrofiel zegt
Volgens mij wordt het dan een stuk minder spectaculair met die nieuwe motoren… :( Niet dat ik het nu veel spectakel vind hebben, en F1 interesseert me eigenlijk niets, maar…… wacht eens, het interesseert me niets, wat maak ik me er dan druk over?!!
Bas zegt
overboost functie is wel leuk, 10,000 toeren niet! Het blijft formule 1, hoog toerige atmospherische motoren zijn een MUST!
Oscar zegt
Dan schaf formule 1 maar meteen af als het zo’n groengebeuren moet worden… Een porsche carrera gt draait al bijna zoveel toeren dus waarom dan nog formule 1 auto’s?! Komt iets te dicht bij a1 grand prix zou ik zeggen!
Baronnetje zegt
Trek dan maar gelijk de stekker uit de F1, het is nu al saai en als dit ingevoerd wordt is het net champcar of GP2, kappen maar met die zooi da’s pas vriendelijk voor het milieu…
aston martin zegt
als ze dit doen vind ik er egt geen bal maar aan ow oke 2.2 motoren met de turbo kan nog maar die toeren en bio brandstof kan tog niet formule 1 moet gewoon zo hard mogelijk gaan het gaat nu al niet al te hard en nu willen ze het nog langzamer maken
PieterA zegt
Yup, wanneer dit gebeurd schaf dan het hele circus gelijk af. De meerwaarde is dan helemaal weg.
cl600 zegt
ik gok ik gok ik gok dat het hele principe van een formule 1blok overboord zal worden gegooid. en dan heb ik het over de legging van de cilinders. stationar draaien ze 9.000 toeren ( laat het ff tot je beseffen dat dat 150 omwentelingen per SECONDE zijn, dus de 18.000 die ze op dit moment draaien…ach dat zul je zelf wel in je hoofd hebben nu :) ) en dat zal daalijk dan helemaal geen nut meer hebben, en heel veel lager kunnen ze ze niet laten draaien want dan gaat tie stotteren. jammer zal het wel zijn idd…erg jammer
Michiel_vd_Brink zegt
En Tractor Pulling dan?
en dragracing…
Moeten die sporten er binnenkort ook aan geloven?
Xoun zegt
Lijkt me verstandiger om de verschillen tussen de auto’s/teams kleiner te maken dan die motorinhoud te verkleinen. Biobrandstof is op zich wel ok, maar het is natuurlijk maar een (klein) gebaar. Lijkt me eerder dat die paar liters in vergelijking tot alle Kerosine om het circus over de hele wereld te verplaatsen en de brandstof om de toeschouwers er te krijgen helemaal niks voorstelt.
BMW Freak zegt
@ Michiel van den Brink: Tractor Pulling tractoren lopen al jaren op ethanol. Al vanaf 1991 rijdt Eugen Kiemele met ethanol ingespoten dragstarmotoren met 3 stuks met elk 3000 pk.
Aangezien ethanol bijna hetzelfde is als biobrandstof (dacht 95%) verandert daarbij niet zo veel…
Of je moet het natuurlijk over de superstock klasse hebben, zoals hierboven. Dat zijn nog de rokende diesels, daar heb je gelijk in
FlorisFerrari zegt
kut klimaat..
t kan me eigelijk nix boeien ik wil gewoon FI !!!!
Citrofiel zegt
@ Michiel; Goed voorbeeld. Dan is/lijkt de F1 helemaal niet zo vervuilend. Wat zou een roetfiltertje toch een hoop helpen bij die tractoren (hoewel je hem dan wel zo’n beetje na elke wedstrijd moet vervangen zo te zien…)
DAT zegt
Formule 1 kan nog veel groener:
Michiel_vd_Brink zegt
Het enige voordeel wat ik hierin zie, is dat straatauto’s straks kunnen profiteren van de ervaring die opgedaan wordt met dergelijke systemen.
Verder is het allemaal marketing… “Ja, wij zijn ook groen. Goed zijn wij, he?”
Citrofiel zegt
@ Xoun; Goeie! Slechts symbolisch dus… Wat een onzin dan. De wereld is gewoon milieugek (geworden)… :(
Aston Martin Rapide zegt
De ontwikkeling in F1 is vaak ook de basis van wat er allemaal in de straatauto’s gaat komen. In ieder geval zijn de fabrikanten ook bezig met de ontwikkeling voor schonere motoren en het vinden van nieuwe oplossingen om de klimaatvervuiling te verminderen/tegen te gaan.
Ik heb in ieder geval wel veel respect voor de keuze van FIA om de CO2 te verminderen aan de hand van nieuwe systemen.
jurrian zegt
6 cilinders met turbo’s en maximaal 10000 toeren, is er dan niks meer heilig?
doe dan ook gelijk minstens 4 coureurs tegelijk in 1 auto, om het carpoolen te stimuleren.
Kevski Style zegt
Eerlijk gezegd vind ik dit een goede ontwikkeling. Heel simpel gezegd krijg je engineers hier scherper mee. Bovendien is er daardoor veel meer toepasbaar op auto’s zoals wij ze kennen (i.p.v. de F1 want eigenlijk zijn dat laagvliegende vliegtuigen). Ik denk ook zelfs dat ondanks dat ze minder vermogen hebben toch sneller worden, aangezien ze gebruik maken van een turbo. Ze kunnen dit vermogen in principe dan bij elk toerental afleveren als ze dat echt zouden willen….
@ Michiel van den Brink:
Nope, want dat zijn geen sportbonden die te maken hebben met de FIA. Die hebben veelal eigen bonden, zoals bijvoorbeeld de IHRA voor dragracing….
sonne zegt
neneneneneeeeeeeeeee, geen V6 ten minste V8 alsjeblief !!!
Kachel zegt
Maar de FIA is nu toch al enorm “groen” bezig met die compensatiebossen van ze? Waarom dit dan ook nog?
Lampredi zegt
@Xoun: Mooie eye opener man! Helemaal waar. Tis gewoon een manier om het acceptabel te maken in deze groene wereld.
Verder heb ik niks tegen groene brandstoffen, want op bioethanol gaat het alleen maar veel harder. En zo is het helemaal niet, want in Amerika rijden ze al jaren op alcohol.
Wat ik echt jammer vind, is de beperking op motorconstructie (V6) en toerental. Dat is nu ook al zo, dus veel verschillen doet het neit, maar wat is er nou nog aan voor een constructeur?
Autosport is om auto’s van verschillende makelij te vergelijken. Wie maakt de beste? die coureurs interesseren me geen ene mallemoer. Als die zich willen bewijzen gaan ze maar een merkenrace rijden, de Renault Clio cup ofzo.
Helaas wordt F1 met dit soort egaliserende maatregelen een merkenrace. En of dat nou met 10000 t/m is of met 19000, met 3 liter of met 2,2, dat maakt me niet zoveel uit.
Wat_een_gezeik zegt
WAT EEN ONZIN,
als ze zo gaan janken dat zelfs de rpm’s van 19.000 naar 10.000 terug gebracht moet worden dan kan je beter de hele formule 1 afschaffen want dan is de lol er vanaf.
stelletje stakkers daar bij de FIA
Gek op Wielen zegt
Ondanks dat de F1 me niet zo heel veel meer kan intresseren, denk ik wel dat dit een goede ontwikkeling is. Het zou er alleen maar spannender op kunnen worden.
m5 zegt
die 8 pitters klinken al veel minder mooi dan de 10 cilinders
een 6 cilinder die maar 10.00tpm draait is toch niks aan
een f1 moter moet gewoon janken
dus tot 2011 nog een paar keer naar de f1 daarna is er geen bal meer aan ;)
MARK zegt
ik vind dat da niet kan. honderd PK minder. daar gaat het toch om, des de meer pk des te meer fun.
Mark S zegt
Tja, ergens wel te verwachten, maar ik heb het een keer meegemaakt op de Nurburgring, supergeluid, alleen érg hard geluid. Met oordopjes in is het nog harder dan wat ik ooit meegemaakt heb, en dan zit je dus ook nog een aantal meter van de baan. Dat ze wat aan het volume willen doen kan ik me dus ergens wel voorstellen, maar ik vind niet dat het aantal cillinders beperkt moet worden, en toerentallen eigenlijk ook niet (al hangt dit erg samen met volume), want het is toch erg sjiek om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Verder maakt het niet erg veel uit of ze op bio-ethanol rijden, of op de huidige mengsels, daar zullen wij vrij weinig van merken, alleen eventueel het positieve: verbetering van de verbrandingsmotor op het milieu-technische gebied. Dit vind ik altijd nog een betere gedachte als elektrische motoren…
bartholomeo zegt
binnen hier en 20 jaar kunnen we niet meer buitenkomen wegens te weinig co2 en teveel zuurstof in de lucht. die opwarming vd aarde trekt zichzelf wel recht, de mens heeft daar amper 0.2% mee te maken ( schijnt het)
het enige waarom iedereen nu “groener” wil zijn is omdat er geld mee te verdienen valt.
Aston Martin Rapide zegt
@ M5
Daar geloof ik niks van. Ook na 2011 zal het nog steeds leuk blijven. De FIA denkt heus ook wel aan F1 liefhebbers en supporters. Ik vermaak me nog steeds kostelijk met F1 en dat zal ook wel zo blijven. Het is altijd leuk om te zien wat ze allemaal aan het ontwikkelen zijn. De F1 teams (en de fabrikanten) doen echt hun best om de auto’s onder de zwaarste omstandigheden en de strenge reglementen zo optimaal mogelijk te “tunen”. Dat is nou eenmaal een leuke uitdaging voor de constructeurs.
Richard zegt
Dat van het geluid vind ik onzin. Maar de andere technische middelen hebben wel wat. F1 is toch altijd nog de test-tuin van de auto industrie. En powerboosts zijn altijd leuk.
sven zegt
en in 2012 dames en heren zullen Formule 1 wagens op diesel rijden , geen lawaai meer en niet meer bijtanken !
Wat gaan ze nog uitvinden….
David USA zegt
Bizar! Dit is racen! geen greenpeace conference!!!!! Die amerikanen snappen tenminste nog wat racen is! Ipv dat geouwehoer met milieu en uitstoot! 99% van het kklimaat heeft te maken met de zon, en 1% is enigzins beïnvloedbaar door de mens! Dus bespaar de moeite en geld. Koop een V8 en over een paar jaar is het hier 30graden hebben we hier palmbomen!!!! Wie wil dat nou niet!
m5 zegt
@ Aston Martin Rapide in 2011 moet de moter 4 races meegaan en ze mogen ook niks meer aan de moter doen net als nu de f1 gaat gewoon naar de klote
RScosworth zegt
de FIA blijft me verbazen :(
zijn dat eigenlijk wel auto liefhebbers of stiekem een delegatie van groen links?
jochem zegt
als die dinge dus minder herrie maken, zullen er een stuk minder mensen kijken naar die f1(ik teminste) die dingen moeten flink herrie maken, herken je ze teminste
Roy zegt
10K rpm klinkt veel mooier dan 20K rpm. Bekijk maar eens die reklame van Shell/Ferrari dat ze met F1 wagens gaan racen op de openbare weg, je zult horen dat die laagtoerige F1’s van vroeger veel mooier klinken dan dat gejank van tegenwoordig.
Poekie Lauda zegt
Dat stomme co2-gezooi ook de hele tijd :( het is helemaal niet relevant om 22 auto’s die 2 keer in de maand een uurtje rijden, aan milieuregels te binden! Ze kunnen beter het transport dat de F1-bolides naar de circuits brengt aanpakken, die produceren veel meer co2 ;)
Maar als ze zo door gaan bij de FIA blijft er niks meer over van de F1, en dat zou heel zonde zijn
Arie Nap zegt
F1 moet leuk blijven, daardoor moeten de dingen die ze daar uitvinden ook te gebruiken zijn op de openbare weg, kortom het hergebruiken van kinetische energie is een goede ontwikkeling. Aangezien de hele auto industrie op milieu toer is maakt het de F1 alleen maar leuker wanneer zij er ook toe verplicht worden. Dan worden de kosten er tenminste enigzins uitgehaald.
Wat dan geen goede ontwikkeling is een rev limiter op 10k RPM, bah….. Als ze dan toch Turbo’s willen gebruiken geef dan gewoon een maximale boost pressure + cilinderinhoud op. Bijvoorbeeld max 1.000cc en 2 bar boost…
Innovatie is goed maar het moet niet geremd worden door domme regels, maar aan de andere kant hoe houd je het in de hand (1500PK in 1987 b.v.)
Lampredi zegt
@David USA: Die amerikanen rijden anders wel op ethanol :)
Is trouwens wel weer veel veiliger, ethanol, en het verbruikt meer, dus meer pitstops.
Baffer Galama zegt
dat hele formule 1 is toch al zo mega ruk. Er gebeurt nooit iets spannends, je kunt de uitslag op voorhand al noteren. Moto GP daar zit tenminste nog actie in, daar worden altijd leuke gevechten geleverd. Ze moeten de F1 eens wat ruiger en onvoorspelbaarder maken, laat ze daar maar iets op verzinnen. En van mij hoeft de auto inderdaad niet milieuvriendelijker want aangezien alle auto’s in 5 voud of zo worden verscheept samen met 500 man personeel kost dat veel meer brandstof.
ZOEF zegt
Wat een nonsens, de uitstoot van alle recreatief gebruik van motoren is toch marginaal?
Daarentegen: F1 is altijd al een technologielabo geweest en er staat: Kinetisch Energierecuperatiesysteem. Is dat een veermotor die wordt opgespannen tijdens het remmen? Ik denk het wel! Een metalen veer, of een pneumatisch of hydraulisch systeem, dat bvb 1 KW energie kan opslaan tijdens het remmen voor een bocht, kan de F1-wagen als een katapult lanceren uit de bochten. Wie weet wordt dit nog tof, en bovendien bruikbaar gemaakt worden op alledaagse auto’s.
ZOEF zegt
1 KWh bedoel ik uiteraard. Dat is voldoende om een dragster aan te drijven van nul naar vierhonderd in enkele seconden op 400 meter.
Rick dos zegt
Ben ik nou de enige die vind dat Max Moseley en Bernie Ecclestone desastreus voor F1 zijn?
Natuurlijk moeten er veranderingen in het F1 circus komen zoals kostenbesparing, veiligheid en hééééééééééééééél misschien ben ik het er ook wel mee eens dat de F1 ook de “groene” kant op moet gaan.
MAAR! De beslissingen die worden genomen die killen juist het spektakel. Persoonlijk wil ik geen standaardisatie in de F1. Ik wil juist zien dat alle teams aan het voorfront van de technologie staan of daar in ieder geval aan werken.
Als je dan de symbolisch de groene kant op wilt gaan doe dat dan op andere vlakken, zoals Xoun zegt de kerosine die verbruikt wordt is vele malen groter en erger dan de uitstoot die zo´n F1 auto uitstoot.
Over symboolpolitiek gesproken…….tsjongejonge
ZOEF zegt
dragster
Chukka zegt
@ RickDos
Ben het helemaal met je eens, alleen ik vind dat er absoluut helemaal NIET aan het milieu moet worden gedacht met in het autosport, dat wordt toch een zooitje!
Daarna willen ze dat de V6 motoren verboden worden en dat ze op ACCU’s moeten gaan lopen!!! En die accu’s moeten dan met wind en zonne-energie worden opgeladen.
Het gaat nu echt te ver met die milieugekken, word er niet goed van!
Nick zegt
Zucht, en dan mogen milieu-vriendelijke technieken zoals turboladers, CVT, DCT, enz niet in Formula 1?
Wat een hypocriete zooi allemaal zeg.
dekster zegt
Het is toch belachelijk, F1 milieu vriendelijker… Wie zit daar eigenlijk op te wachten?; niemand toch?
Mark S zegt
Wat misschien ook een leuk idee is voor de F1: meet de gemiddelde CO2-uitstoot (is sowieso erg hip tegenwoordig) van dit moment van een f1-wagen, en leg dan per jaar steeds strengere uitstoot-beperkingen op (soort euro-norm). Dan mogen de teams vervolgens zelf kijken hoe ze eronder komen, dat lijkt me op zich wel interessant.
a.k. zegt
een vlucht van amsterdam naar new york in een 747 geeft meer uitstoot co2 dan een heel sezoen F1 (in top gear gelezen)
me zegt
De TU Delft gaat in 2008 op waterstof racen met een kart voorzien van brandstofcel, met een boostvermogen van 50kW (70pk) in een kart! De enige uitstoot is water.
http://www.forze-delft.nl
donaldduck zegt
Wat maakt het mileu aspect er minder om,
Als dit goed voor de sport is waarom niet.
Aan het aantal cylinders kan het niet liggen,
In de jaren 80 had iedereen een 1.5ltr 4 cylindertje,
en dat was toch best spectaculair.
Ook het brandstof type moet niet uitmaken, wat het in
de Indycar ook niet doet. Ik heb nog nooit iemand horen klagen
over het gebruik van alcohol als brandstof.
F1 zal zich blijven onderscheiden met hoogstaande techniek
en snelheid. Niemand hoeft bang te zijn dat dit desasteus zal verminderen.
Classic red zegt
Wellicht kunnen ze het wk Formule 1 op een playstation uitvechten (op groene stroom natuurlijk). Stil (koptelefoons), veilig en schoon.
Gelukkig bestaat er nog zoiets als de historische racerij. Dat moeten we alleen niet aan de milieumaffia vertellen.
parisi zegt
he zeg, mogen we nog wel plezier hebben ? Sinds die ‘klimaatproblematiek’ doen de meest dwaze voorstellen de ronde. Waarom gaan we naar zo iets kijken en luisteren ? Voor de flitsende bolides en de lekkere racesound. Groene jongens zijn pretbedervers neem dat maar aan.
Martijn zegt
stop er dan maar mee…. wat een gezeik om dat kutmilleu!!! het is nog niet eens aangetoont dat co2 uitstoot uberhaupt slecht is voor het milleu…. GRRRR stelletje mongoolse apen in die politiek!!!!
Wie komt met bewijs? waarom is de overheid zo dom? waarom is het Kyotieeeeeee verdrag zo’n bullshit? ben ik de enigste normale mensche op deze aardkloot!!!!!
ZOEF zegt
Martijn, jij bent normaal en vele anderen met jou.
de linkse machthebbers willen je wel doen twijfelen, maar laat ze daar niet in slagen!
sven zegt
de schuld van alle kloothommels die links en groen stemmen !
Het is inderdaad nog steeds niet bewezen dat co2 verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde
Er zijn vroeger ook al opwarmingen geweest en zelfs ijstijden en toen waren er nog geen auto’s
Die lul van een Al gore heeft dit ook nog steeds niet begrepen en wil er enkel stemmen mee winnen
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
ZOEF Hou jij je eens bij je website :P
Maar hij heeft gelijk sorry. Er zijn namelijk ook grote vermoedens dat het een omgekeerd verband is. Stijgt de temperatuur, dan stijgt de CO2 concentratie. Dus niet anders om. Maarja dat hele klimaat gebeuren begint op religie te lijken…
Senna zegt
kijk bv naar honda in de f1 zij doen iets voor het milieu maar waar staan ze ze hebbe nu nog nie eens 1punt te pakke
Realhustler zegt
Allemaal remmen we met onze auto’s, en het gat op in warmte. Hopelijk wordt er nu grote passen gezet in het slim terugwinnen van rem energie, zodat het betaalbaar en zeer efficient wordt, en straks veel auto’s het ook krijgen.
Lage toeren klinken beter (luister maar een ferrari of een good old muscle car), en sluit ook meer aan bij de technologie van de hedendaagse auto’s, net als 6 cilinder motoren, wie rijdt er nou V8 of zelfs V10 ? een handjevol. Meeste zijn 4 cilinder, en flink wat 6 cilinder.
dus alle technisch hoogstaande ontwikkelingen in de F1 komen wat beter in het bereik van de gewone auto’s, waardoor er hopelijk voordeel aan zit voor iedereen.
Milieu is slechts een voorbeeld functie, milieu = geld, en als je kan besparen (voor het milieu) bespaar je meestal ook geld. Money makes the world go round, niet milieu.
F1 is big business, ze zullen heus de fans niet uit het oog verliezen !
petervd3 zegt
Inderdaad en traktor pulling dan? Die zijn nog veel vervuilender dan zo’n Formule 1-wagentje. Maar er moet natuurlijk ergens en vind het dus een goed initiatief van de FIA.