Het seizoen is nog niet begonnen, of bij McLaren zitten ze al diep in de problemen.
Terwijl de meeste Formule 1-teams de afgelopen periode succesvolle testen hebben afgerond staan ze bij McLaren met de handen in het haar. Nog iets meer dan een week en dan gaat het F1-circus weer van start. Bij het Britse team lopen de zaken op z’n zachts gezegd niet op rolletjes.
De krachtbron van de MCL32 is afkomstig van Honda en McLaren overweegt nu de Jappen te droppen als leverancier, aldus de BBC. McLaren zou gesprekken hebben gevoerd met Mercedes om een nieuwe deal voor elkaar te krijgen voor het volgende seizoen.
De deal met Honda loopt sinds 2013 en is voor meerdere jaren vastgelegd. Het vroegtijdig beëindigen van dit partnerschap zal dan ook gepaard gaan met financiële consequenties voor McLaren.
De huidige samenwerking tussen de twee heeft een waarde van ongeveer 100 miljoen dollar. Honda levert niet alleen motoren. Ze betalen bijvoorbeeld ook een deel van het salaris van de rijders. McLaren zal dus goed achter de oren moeten krabben. Beide teams weigeren commentaar op de berichtgevingen.
Met dank aan @utregcity voor de tip!
toniominestrone zegt
Onverstandig, geef Honda de tijd, zijn echt geen koekenbakkers
jannemaneke zegt
@toniominestrone: Honda is reeds van 2013 aan het proberen, hoe lang zouden ze nog nodig hebben? Dit is gewoon onaanvaardbaar.
str8six zegt
@jannemaneke: inderdaad, BMW werd bij haar rentree in 2000 derde in het WK. Honda? BAR > Faal. McLaren > Faal. Jammer van zo’n illustere motorenbouwer uit het verleden.
Edge zegt
@toniominestrone: Het probleem zit hem in de bedrijfscultuur. Ik las laatst een stukje waarin een medewerker van Honda F1 daarover uit de school klapte. Mercedes, Ferrari en Renault bouwen elk hun motoren, verbeteren het concept en schroeven nieuwe onderdelen pas erop als ze voldoende getest en betrouwbaar bevonden zijn. Bij Honda krijgt men daar de kans niet voor. Als oplossing B theoretisch beter dan oplossing A is, dan moet die liever vandaag dan morgen nog op de auto geschroefd worden. Tegen de tijd dat men erachter is hoe oplossing B gefinetuned moet worden om betrouwbaar te zijn en de potentie waar te maken, heeft een andere engineer alweer een oplossing C bedacht en wordt alles op alles gezet om die er zo snel mogelijk op te schroeven. Je zou bijna kunnen zeggen dat Honda te graag wil en te enthousiast is.
berlinetta zegt
@edge: Als ik dat zo lees dan ligt het niet aan de kennis en kunde die bij Honda aanwezig is, maar aan gebrek aan goed leiderschap.
luxaeterna zegt
@berlinetta: goed leiderschap is ook kennis en kunde.
berlinetta zegt
@luxaeterna: Dat is waar. Laat ik specifieker zijn: technische kennis en kunde.
Edge zegt
Kijk, McLaren heeft sinds 2012 geen race meer gewonnen dus we moeten niet doen alsof het probleem enkel bij Honda ligt, maar dat Honda een groot deel van het probleem vormt is wel duidelijk. Een Mercedes-krachtbron zou ze enorm helpen, maar het moge ook duidelijk zijn dat McLaren dan nog steeds een gat in de begroting overhoudt en geen fabriekssteun geniet zoals men dat eerder bij Mercedes wel had. Met een Mercedes PU verwacht ik overigens niet dat McLaren meteen voor de titel kan gaan. Ik verwacht dat ze met die motor wel direct een stap naar het niveau van Force India en Williams kunnen maken, waar vanuit men dan verder naar voren zou kunnen groeien.
McLaren is ook wel een beetje overgeleverd aan de goodwill van Mercedes. Als die er geen trek in hebben, dan zullen ze alsnog aan Honda overgeleverd zijn.
Richmond zegt
@edge: niet helemaal sinds dat akkefietje tussen RB en Renault zijn de regels verandert en zijn alle deelnemende fabrikanten verplicht om competitieve motoren te leveren. Als McLaren Honda ditched en geen andere deal sluit, zal de FIA een fabrikant toewijzen om een motor te leveren. Dat zou dan Mercedes, Ferrari of Renault kunnen zijn. McLaren heeft dan niks te zeggen over dat proces.
Een McLaren fan op Twitter zei dat ze Merc pakken en dan Honda een sabbatical geven van 2 jaar. In die 2 jaar moet Honda in de luwte de problemen oplossen.Dus 018 en 019 met Mercedes en vanaf 2020 weer met Honda dan.
Mercedes heeft de motoren liggen die voor Manor bestemd zijn, dus die kunnen zo leveren aan McLaren.
Edge zegt
@benja01: Die situatie gaat op als je geen motorendeal voor het komende jaar kunt krijgen. Het is nog maar de vraag in hoeverre de FIA oordeelt dat dat het geval is als je als McLaren zijnde zelf bewust je contract met Honda opschort. Grote kans dat de FIA dan zegt dat je je maar aan je contract met Honda moet houden of Honda opnieuw aanwijst als motorenpartner. De regels schrijven immers voor dat de motorenbouwer die het kleinste aantal teams van motoren voorziet dan aangewezen zal worden. Ferrari, Mercedes en Renault leveren ieder aan twee klantenteams, terwijl Honda zonder McLaren op 0 uitkomt.
Het zou eigenlijk ook niet goed zijn als het bij zelf opzeggen zou werken zoals in het scenario wat jij schetst. Dan is het veel te makkelijk om misbruik ervan te maken. Wat let Red Bull in dat geval het voorbeeld van McLaren te volgen en het contract met Renault op te zeggen? De FIA wijst in dan toch geen Renault meer aan omdat Red Bull dat contract heeft opgezegd, waardoor Red Bull verzekerd zou zijn van de snellere Ferrari of Mercedes krachtbronnen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Daarom dat ik ook zeg dat McLaren aan de goodwill van Mercedes is overgeleverd. Als die zeggen “hebben we geen zin in”, kan McLaren niet zoveel omdat ze een bestaand contract met Honda hebben. Zou Honda uit goede wil zelf het contract met McLaren opzeggen, gaat McLaren alsnog die toewijzingsprocedure in en zou men ook aan Ferrari of Renault gekoppeld kunnen worden. Zonder goodwill vanuit Mercedes is er dus geen garantie voor McLaren dat ze ook daadwerkelijk die blokken krijgen.
w0o0dy zegt
Slechte onderhandelingspositie: sponsoren verloren, geen aansprekende resultaten, gedoe in het management, ontevreden aandeelhouders en een gapend gat in de begroting.
Gevalletje “Just in case” of drukmiddel.
mashell zegt
@w0o0dy: kan ook best een wanhoopspoging zijn.
E34M5Touring zegt
Tja, lastige situatie. Als je nu al gaat lobbyen bij ander kan Honda ook makkelijk zeggen, weet je wat, zoek het lekker uit dan. Als die straks niet meer gaan investeren zit je dit seizoen sowieso crap. Dat wordt weer achter de meute aan. McLaren onwaardig.
berlinetta zegt
McLaren heeft Honda al die jaren gesteund en nooit echt geklaagd over het feit dat er een astmatische mixer achterin de auto ligt. Nu moeten ze verstandig zijn en die lijn ook doortrekken dit seizoen. Nu al openlijk roepen dat ze een nieuwe motor willen, lijkt me niet goed voor de relatie.
clarkson zegt
Ik denk niet dat Honda mag zeuren. Ze moeten blij zijn dat ze mogen stoppen. Dit is toch een blamage voor hun naam?
berlinetta zegt
@clarkson: Dieper dan dit kunnen ze niet zakken, dus het kan alleen maar beter worden. Als ze nu stoppen dan hebben ze niet alleen een smak geld weg gegooid, maar dan blijft hun reputatie ook geschaad. Ze kunnen beter doorzetten en aansluiting proberen te vinden bij de rest.
clarkson zegt
@berlinetta: Ja goed punt. Maar dan moeten ze nog wel een betere motor bouwen. En laat dat nou een puntje zijn…
mrrallycross zegt
Dat McLaren kost een hoop geld. Niks meer gewonnen laatste tijd maar wel de duurste rijder in het veld en ze geven waarschijnlijk dik geld uit aan de ontwikkeling van vooral de pu. Sponsoren hebben ze niet echt meer. Als ze nu ook nog een contact van Honda moeten afkopen en een nieuw contract met Mercedes aan moeten gaan lijkt het mij een gelopen race
pomoek zegt
Zul je zien: McLaren koopt het contract af en sluit een overeenkomst met MB. De inkt op het papier is nog niet droog of de Honda motor begint het opeens te doen.
beetec zegt
De auto is gemaakt voor de Honda krachtbron. Ze zullen zeker een paar maanden nodig hebben om de auto geschikt te maken voor de Mercedes krachtbron. Dan doe je al niet meer mee natuurlijk. Lijkt me beter om je verlies te pakken en proberen er dit jaar nog wat van te maken en een auto te ontwikkelen met een Mercedes PU voor volgend jaar.
Edge zegt
@beetec: Dat is het plan ook volgens de geruchten. Dit jaar nog uitzingen met Honda, en dan vanaf 2018 terug naar Mercedes.
Dutchdriftking zegt
Het blijven geruchten….
tkoote zegt
De laatste jaren dat mclaren een mercedes-motor achterin had was die motor al superieur en wonnen ze nog geen race. Hoewel de problemen nu met honda erger zijn, zullen ze imho de lijn met de japanners door moeten trekken of dan zelf je broek ophouden en een eigen motor ontwikkelen.
tarquesh zegt
Het ligd aan de regelementen die Honda niet passen. De FIA maakt regels zó, dat de vriendjes van hun de wind in de zeilen hebben. Kijk maar hoe ze Flavio Briatore wegwerkte.
Vermoedelijk ook waarom Volkswagen niet deelneemt aan de F1.
1. Honda ontwikkeld zeer eigen technologiën, die passen niet bij de massa automerken zoals Mercedes, Renault, Ford, etc..
2. Honda, is meer een technologiën ontwikkelaar zoals Koenigsegg.
3. Honda ziet de F1 als testcentrum. De ingestoken financiële middelen zijn beredeneerd.
4. Vooral moet Honda doorgaan met het ontwikkelen van eigen technologiën, en een lange neus maken naar de F1. Laat die maar met mekaar met precies dezelfde gedicteerde techniek rondrijden. Geen die komt met iets nieuws, iets baanbrekends. Eenheidsworsten. hahahahaha.
Edge zegt
@tarquesh:
“Het ligd aan de regelementen die Honda niet passen. De FIA maakt regels zó, dat de vriendjes van hun de wind in de zeilen hebben. Kijk maar hoe ze Flavio Briatore wegwerkte.”
Als de reglementen Honda niet liggen, is dat niet de schuld van de FIA. De FIA heeft de regels opgesteld in overleg met de motorenbouwers die op dat moment actief waren in de F1. Pas nadat het motorenreglement definitief was heeft Honda besloten mee te doen. Als het motorenreglement ze niet ligt, hadden ze daar vooraf tijdens hun interne projectanalyse achter moeten komen en kun je de FIA daar niet de schuld van geven. Je gaat ook niet ongetraind aan een wedstrijd gewichtheffen meedoen en dan klagen bij de organisatie dat de gewichten zo zwaar zijn. Dat Honda de wind niet in de zeilen heeft, ligt vooral aan hun eigen managementstructuur en bedrijfscultuur. Zie mijn reactie hierboven ook waarin ik uitspraken van een Honda F1 techneut aanhaal.
Vermoedelijk ook waarom Volkswagen niet deelneemt aan de F1.
Niet bepaald. Dat Volkswagen niet meedoet heeft meerdere redenen. Een daarvan is dat Ferdinand Piëch en Bernie Ecclestone elkaar gewoon niet mogen. Zolang Ecclestone op de troon zat, wilde Piëch niet de Formule 1 in. Beide zijn inmiddels niet meer actief, maar intussen heeft zich wel iets anders voorgedaan: Dieselgate. De imagoschade en kosten die het met zich meebrengt zijn bekend, en het is ook de reden waarom VAG Audi en VW uit respectievelijk Le Mans/WEC en het WRC terug trok. Het zou erg vreemd zijn als men na die maatregelen juist honderden miljoenen in een F1 project gaat steken.
1. Honda ontwikkeld zeer eigen technologiën, die passen niet bij de massa automerken zoals Mercedes, Renault, Ford, etc..
Dat heeft natuurlijk niks met de Formule 1 te maken. Zoals al eerder gezegd heeft Honda zelf besloten om mee te doen en waren de regels vooraf bekend. Als je krachten daar niet liggen, moet je simpelweg niet meedoen. F1 is nou eenmaal niet iets als voetbal waar je bij gebrek aan talent nog altijd op amateurbasis aan de slag kunt.
Daarnaast is Honda gewoon een massa automerk. Meer dan Mercedes en Renault zelfs. Ze produceerden in het fiscale jaar 2016 4,7 miljoen auto’s. Mercedes, inclusief dochtermerk Smart, verkocht in datzelfde jaar minder dan de helft van dat (2,23 miljoen auto’s) en Renault zat er tussenin met 3,2 miljoen auto’s.
2. Honda, is meer een technologiën ontwikkelaar zoals Koenigsegg.
Zouden zij dan niet juist die complexe turbomotoren met hybridetechnologie moeten kunnen maken? Zelfs Ferrari, dat meer dan 20 jaar geen turbomotoren had gebouwd, wist een redelijk competitieve motor te bouwen.
4. Vooral moet Honda doorgaan met het ontwikkelen van eigen technologiën, en een lange neus maken naar de F1. Laat die maar met mekaar met precies dezelfde gedicteerde techniek rondrijden. Geen die komt met iets nieuws, iets baanbrekends. Eenheidsworsten. hahahahaha.
Ik zou je graag willen wijzen op het feit dat Mercedes een thermische efficiëntie van 47% haalt met hun motor. Dat is een enorme hoge waarde technieken die daarvoor gebruikt zijn, zullen op termijn ook doorsijpelen naar straatauto’s. Daarnaast wil ik je ook graag wijzen op TJI, een techniek die ook uit de F1 komt: http://www.autoblog.nl/nieuws/formule-1-techniek-alles-over-turbulent-jet-igniton-88006 Er wordt dus zeker nog wel geïnnoveerd in de Formule 1.
munchy zegt
Misschien geen slimme vraag maar waarom bouwen ze geen eigen motor? In hun personenauto’s ligt toch ook een eigen motor?
Kost wat maar als het werkt staan er genoeg teams klaar om ze te kopen.
carmasterr zegt
@rubenpriest
McLaren rijdt toch pas vanaf 2015 met Honda motoren? Hadden ze al in 2013 een deal met de Japanners terwijl er nog Mercedessen in lagen?
Edge zegt
@carmasterr: Ja. Het contract met Mercedes, waarbij ze ook fabriekssteun hadden, liep tot eind 2013. McLaren wilde graag verder als fabrieksteam en kwam zodoende bij Honda uit. Die gaven aan in 2015 mee te kunnen doen, waarop McLaren dat aanbod accepteerde en een éénjarige deal met Mercedes sloot om 2014 te overbruggen.
woudloper zegt
Straf dat ze al vijf jaar toprijders kunnen houden zonder 1 race te winnen.