De sport heeft een absolute grootheid verloren.
De Oostenrijker Niki Lauda is gisteren op 20 mei overleden. dat melden diverse nieuwberichten en is bevestigd in een verklaring van zijn familie. Niki Lauda wordt beschouwd als een van de meest succesvolle en meest invloedrijke personen in de Formule 1.
Net als veel andere Formule 1 coureurs komt Niki Lauda uit een welgestelde familie. Andreas Nikolaus Lauda werd op 22 februari 1949 geboren in Wenen, Oostenrijk. Echter, in tegenstelling tot veel van die coureurs zag zijn familie het totaal niet zitten dat hij graag wilde racen. Nadat hij in lagere raceklassen vast zit, bedong hij een lening bij de bank om zich in te kopen bij een Formule 2 team. Zijn talent werd al snel opgemerkt door March, waarvoor hij zowel in Formule 2 als Formule 1 auto’s reed.
Niki Lauda kwam in 1974 bij het team van Ferrari terecht. Daar hielp hij het Italiaanse team weer aan overwinningen en zelfs wereldtitels. De eerste kwam in 1975. In het het jaar erna, overleefde hij een enorme crash op de Nürburgring. Hij raakte op diverse plaatsen verbrand. Het binnenwerk van zijn helm vatte hierbij ook vlam, waardoor zijn gezicht eveneens voor een groot deelde verbrandde. Ondanks de enorme impact van het ongeluk, vocht hij zich enorm snel terug. Na 6 weken verscheen hij alweer bij de Grand Prix van Monza. In dat jaar moest Lauda toezien hoe James Hunt de wereldtitel pakte. In Japan, op het circuit van Fuji Speedway, werd de beslissende race gereden. Het was dermate hevig aan het regenen dat Lauda niets meer kon zien en staakte hij de race. Volgens sommigen was het de mentale impact van het race. Het kwam voornamelijk door het feit dat Niki geen wenkbrauwen meer had en het water constant in zijn ogen liep.
In 1977 pakte Lauda wederom de wereldtitel, nogmaals voor Ferrari. Na een relatief korte periode bij Brabham kondigt hij aan de sport te gaan verlaten en zich te richten op zijn eigen bedrijf, Lauda Air. De Oostenrijker maakte echter een indrukwekkende comeback in 1982, door terug te keren als Formule 1 coureur voor het team van McLaren. Daar won hij in 1984 nipt het kampioenschap ten koste van zijn teamgenoot Alain Prost. Niki Lauda is de enige coureur die voor zowel Ferrari als voor McLaren wereldkampioen word. De laatste race won Niki Lauda in 1985: de Grand Prix van Nederland op het circuit van Zandvoort. Na de Grand Prix van Australië in 1985 besluit Lauda wederom te stoppen met Formule 1.
Pas in 1993 keerde hij weer terug naar de Formule 1, ditmaal als consultant voor het Ferrari team. In 2001 startte hij kortstondig als teambaas van het team van Jaguar. Dat hij het kunstje niet verleerd was, liet hij aan zijn rijders zien door tijdens een onofficiële testsessie zelf achter het stuur te kruipen. In 2002 legde hij de functie weer naast zich neer. Ook als consultant maakte hij een grootse comeback, want in 2012 adviseerde hij het Formule 1 team van Mercedes, dat sinds 2014 dominant is in de sport.
Sinds het vreselijke ongeluk op de Nürburgring heeft Niki Lauda vaak moeten schipperen met zijn gezondheid. Zo onderging hij onlangs een longtransplantatie. De operatie leek geslaagd en hij mocht het ziekenhuis verlaten. Hij was nog aan het revalideren van deze operatie. Hij overleed in het ziekenhuis waar hij dialysebehandelingen onderging. Niki Lauda, vader van vijf kinderen, werd 70 jaar.
sirprize zegt
RIP Niki. Jammer dat hij de race op Zandvoort als laatste winnaar moet missen.
KEV9 zegt
een grootheid
viezefreddyw zegt
Een grootheid is heengegaan. Zal het moment dat hij voor Verstappen zijn petje afdeed voor de camera nadat Verstappen de race in Spanje 2016 wist te winnen niet vergeten.
piquet1986 zegt
@viezefreddyw: memorabel moment inderdaad
piquet1986 zegt
@viezefreddyw: Het was alleen Brazilië 2016
viezefreddyw zegt
@piquet1986: Ook Brazilië inderdaad, maar voor het Duitse RTL deed hij het ook bij de overwinning in Spanje.
https://www.youtube.com/watch?v=C_B20sPfsNg
Arnoud zegt
Een voorbeeld van de levensinstelling: NEVER GIVE UP!!
vaakbenjetebang zegt
@original_arnoud: Absoluut. De man is (was) in veel opzichten een voorbeeld. Niet alleen als coureur, maar zeker ook als persoon. Zijn vasthoudendheid en vechtlust, daar kun je alleen maar diep respect voor hebben. Zijn inzet en bemoeienis om de onderste steen boven te krijgen na de crash met zijn Lauda Air-vliegtuig, om maar eens wat te noemen, is voor mij echt een voorbeeld. Rust zacht, Niki.
JamesBond007 zegt
Rip legend
raceface zegt
Vervelend nieuws dit.
RIP Nikki !
Dutchdriftking zegt
Een grootheid is heen gegaan. Ik vond het al zo lang duren voordat hij weer te zien was bij Mercedes. Gek dat hij er nooit meer bij is.
Loek zegt
Die man heeft de dood recht in zijn ogen gekeken. Mentaal en fysiek voor het leven getekend. Maar hij kreeg een tweede kans. En in plaats van genieten van wat hij al heeft opgebouwd, ging hij gewoon verder. Dat doe je alleen als je enorme passie hebt voor de sport en er steengoed in bent, wat Niki zo te zien allebei had. Een ware legende en mijn diepe respect voor deze held. You will be missed.
dondeboer zegt
@720s: 1. Als je elke dag doet waar je van geniet, dan is doorgaan de beste manier om te blijven genieten.
dondeboer zegt
@dondeboer: plusje is weggevallen. Plus 1. Ben ’t roerend eens met 720s.
Houthakker zegt
Die film die gemaakt is over hem is heel redelijk aan te zien
toyotafortuner zegt
Tjemig. De sportwereld heeft een grote held verloren. RIP
Jochempie zegt
Rust zacht, Niki.. Een aderlating voor de sport, dit nieuws.
gertjan2012 zegt
Iedereen die het woord Formule 1 kent , kent ook de naam van Niki Lauda. Een icoon is heengegaan. Eeuwig zonde
suzikubelona zegt
Diep respect voor deze held.
ericc zegt
Ergens in de jaren ’70 kon je een copy van zijn jas winnen bij een wedstrijd van Parmalat. De sponser die jarenlang op z’n rode pet stond. Ik had zo’n jasje. Bij het kortstondige bezoek in Antwerpen na het behalen van z’n titel in 1984 heb ik hem en Alain Prost staan opwachten aan het vliegveld van Deurne (Antwerpen) met andere fans. Een grootheid gaat heen. Rust zacht Niki.
Ik hoop dat de TV-zenders de film nogmaals uit zenden dit weekend als eerbertoon.
VeniVidiVici zegt
Pfoe, ik schrik me rot bij het zien van dit nieuwsstukje! Zo treurig dit, eerst Charlie Whiting en nu dit :-( We gaan de markante legende zeker missen! Ik neem m’n petje voor h’m af en maak een diepe buiging… RIP Niki!
Rick-dos zegt
Weer een persoon in de paddock verloren die gewoon zei wat hij dacht. Ook op dat vlak dus een groot verlies…
lekkaah zegt
@Rick-dos: +1 politiek correcte antwoorden geven had hij vaak schijt aan
gregorius zegt
Ik lees elders dat hij gestorven is door complicaties bij/rondom een dialyse; wat hij zo nu en dan nodig had aangezien hij ook al zijn 3e paar nieren zat.
Anyway, het was een rare snuiter die af en toe rare dingen zei. Daar hebben we er jammer genoeg veel te weinig van in het F1-circus en nu weer eentje minder…
willeme zegt
@gregorius: Bedankt voor je reactie! Diverse media spreken elkaar een beetje tegen. Hij is inderdaad overleden in de kliniek in Zwitserland, echter is (nog) niet bevestigd dat dat ook de doodsoorzaak was. Dat zal binnenkort wel naar buiten komen, waarschijnlijk. Ik heb het even iets anders verwoord, thanks!
gregorius zegt
@willeme: gek genoeg: overleden in hetzelfde ziekenhuis als Sergio Marchionne.
nikilaudaferrari zegt
RIP Niki Lauda. Ik ben verdrietig want de held uit mijn jeugd is overleden. Ben inmiddels een oude lul van bijna 50, maar ik herinner me als de dag van gisteren hoe ik als pikkie van een jaar of 10 in de bibliotheek de boeken van Heinz Prüller ontdekte. ’s Avonds in mijn bed verslond ik zijn reeks waarin hij formule 1 seizoenen beschreef. Ik heb de hele reeks van 1970 tot (ik meen) 1985 gelezen. De vreemde mix tussen techniek, gevaar, romantiek, helden en sport raakte me. Vond en vind veel uit die tijd mooi: de verscheidenheid aan ontwerpen van de auto’s, hoe je in die tijd als zooitje ongeregeld races kon winnen (Hesketh bijvoorbeeld), maar vooral de karakters die je toen in de sport had. Jacky Ickx, Clay Regazzoni, James Hunt, François Cevert, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Gijs van Lennip – teveel om op te noemen eigenlijk. Maar niemand sprak voor mij zo tot de verbeelding als Niki Lauda… Zijn enorme doorzettingsvermogen, de manier hoe hij een totaal eigen blik op zaken had en dat ook gewoon vol hield (zelfs tegen Enzo Ferrari waar niemand iets tegenin durfde te brengen) en de moed die deze kerel keer op keer liet zien waren een inspiratie voor me als kleine jongen. Heb hem 1x mogen zien rijden op de training voor de GP van Nederland in 1984 in Zandvoort. In de Mc Laren Porsche/TAG met de stukken schuimrubber die ze kennelijk in zijn stoel hadden gepropt om het iets comfortabeler te maken er half uit wapperend. Om nooit te vergeten eigenlijk. Pas later toen het internet op kwam vond ik op Youtube bewegende beelden uit die tijd, maar ook het verhaal over het neergestortte Lauda Air vliegtuig (@vaakbenjetebang terecht naar refereerde). Met dezelfde onverschrokkenheid waarmee hij racete ging hij ook als CEO naar de plaats van het ongeluk, liep hij tussen de wrakstukken in Thailand, bezocht de begrafenis van de slachtoffers en heeft hij uiteindelijk min of meer op persoonlijke titel en door zelf achter de simulator te kruipen een fundamentele ontwerpfout in de Boeing gevonden. Dan ben je voor mij een echte held die ergens voor staat. Rust zacht Niki…
skinny058 zegt
@nikilaudaferrari: Prachtig stuk waarvoor dank!
willeme zegt
@nikilaudaferrari: Mooie comment, waarvoor complimenten!
vaakbenjetebang zegt
@nikilaudaferrari: Amen. Lauda deed het niet voor wat men tegenwoordig de ‘likes’ noemt, maar omdat hij gedreven en bevlogen was in alles wat hij deed. Een absoluut voorbeeld.
camber24 zegt
@nikilaudaferrari: Ik heb dezelfde bewondering voor Niki Lauda als jij. En met name dan zijn doorzettingsvermogen en bevlogenheid, ongekend. Ik wilde een soortgelijke reactie typen, maar jij hebt al perfect verwoord wat voor een held deze man was (om de juiste redenen, niet omdat hij zijn petje af deed voor fukking Max V….). Dank daarvoor!
Velen wensen Niki een rust in vrede toe. Ik hoop dat hij ergens een mooi plekje vindt waar hij continu in de bruutste racemonsters kan strijden met de andere helden die ons al ontvallen zijn. Het ga je goed Niki.
tdu2zonda zegt
Race In Paradise Niki!
Robert zegt
Het zou toch een mooi eerbetoon zijn aan deze man, de laatste Formule 1 winnaar op Zandvoort, als in 2020 de winnaar (en logischerwijs z’n opvolger) van de Grote Prijs van Nederland dan de Niki Lauda Trofee in ontvangst mag nemen.
fmgarcia zegt
@RRRobert: Kan je shaken. Die prijs is al maanden af en staat op een schoorsteen in Amsterdam te wachten. Is heel vierkant en heeft twee oren in een vorm van een kek brilmontuur.
autokuchi zegt
Deze film dus: https://www.imdb.com/title/tt1979320/
Alex_79 zegt
Ruhe in frieden Niki. Nog een wonder dat hij het zo lang heeft volgehouden na die crash in 1976. De film was een beetje over de top, maar Lauda had niets dan complimenten voor Daniel Brühl, die zijn persoon speelde, nee WAS, in die film. De vete tussen Hunt en Lauda die daarin werd uitgemeten bestond trouwens niet, Hunt en Lauda waren zelfs goede vrienden.
Zijn eerste jaren bij March en BRM (waar hij ook met een lening was binnengekomen) waren niet zo best, maar hij maakte er wel kennis met Clay Regazzoni, die onder de indruk was van zijn analytisch vermogen en dan ook een goed woordje voor hem deed toen Enzo een tweede rijder zocht. Precies op tijd, want BRM dreigde hem te ontslaan toen ze er achter kwamen dat Lauda zich in de schulden had gestoken om zijn zitje te kunnen betalen.
Zijn comeback bij Mclaren was ook nog een verhaal apart. Marlboro vond zijn salaris van 3 miljoen aan de hoge kant, maar Niki won de derde race van dat jaar in Long Beach en alles was vergeven. Hij kreeg gedurende 1983 wel ruzie met Ron Dennis en John Barnard omdat hij per sé de krachtige maar grillige Porsche turbo motor tijdens de races al wilde testen. Dennis heeft m dat nooit echt vergeven en gaf Alain Prost een voorkeursbehandeling in 1984. Dat de Fransman de strijd om de wereldtitel aan de Oostenrijker verloor is zijn eigen schuld geweest hihi. In de totaal verregende GP van Monaco lag Prost aan de leiding met een aanstormende Senna en Bellof in zijn nek en Lauda was zelfs al uitgevallen. Als hij gewoon was blijven rijden was hij tweede geworden achter Senna, zelfs als Bellof hem nog had ingehaald, want die zou later geschrapt worden uit de uitslag wegens een te lichte auto. Dan had hij zes punten gekregen, maar Jacky Ickx vlagde op zijn paniekerige gebaren de race vroegtijdig af, zonder overleg met de FISA overigens. Prost kreeg 4,5 punt, Senna woest, Bellof woest, de FISA ook woest en Ickx mocht nooit meer als wedstrijdleider werken. De uitwerking van die actie kwam aan het eind van het jaar in Estoril, waar Prost weliswaar de race won, maar Lauda werd tweede en pakte met een half punt voorsprong de titel. Prost had als hij zijn trots had ingeslikt één punt voorsprong op Lauda gehad, maar nu verloor hij voor de derde keer achtereen de titel.
camber24 zegt
@Alex_79: Mooie comment. Voor dit soort comments scroll ik naar beneden. Merci.
ghost zegt
Dit zijn de momenten waarop ik de mooie anekdotes van @desjonnies simpelweg mis.
Rust in Vrede Niki!
Arnoud zegt
@ghost:
Ja, waar is @desjonnies eigenlijk gebleven?
ghost zegt
@Original_Arnoud: ja hij was ineens niet meer hier, account verwijderd. Kunnen 1001 redenen voor zijn maar mij helaas niet bekend.