Rijdt er eindelijk weer eens wat anders dan een Mercedes vooraan.
Als je leverancier bent van de safety cars in de Formule 1 heb je het goed voor elkaar. Dan zijn namelijk regelmatig de ogen van de halve wereld gericht op jouw auto. Er zijn alleen weinig fabrikanten die hiervoor de kans hebben gehad. De afgelopen 24 jaar was er maar één merk dat rol van safety car mocht vervullen: Mercedes.
Het lijkt er nu op dat er eindelijk afwisseling gaat komen qua safety cars. Aston Martin gaat volgend seizoen namelijk niet alleen een (r)entree maken met raceauto’s, maar ook met safety cars. Althans, zo luiden de berichten. Het nieuws is nog niet officieel bevestigd. Racefans.net heeft echter vernomen dat Aston Martin volgend jaar een safety car zal leveren.
Betekent dit dan het einde van Mercedes als safety car-hofleverancier? Nee. Het plan is namelijk dat Mercedes en Aston Martin elkaar afwisselen. Volgens de informatie van Racefans zal Aston Martin 12 van de 23 races voor hun rekening nemen. De overige races zal er zoals vanouds een AMG voor het veld uit rijden.
Wie waar in actie zal komen is nog niet bekend. Naar verluidt zullen de races verdeeld worden op basis van de markt. Mercedes verkoopt overal wel auto’s, maar dat geldt in mindere mate voor Aston Martin (of, zoals Jack Plooij zou zeggen: Austin Martin). Daarom zouden de Britten de races mogen uitkiezen in de landen die voor hen het meest interessant zijn.
Hoewel Mercedes en Aston Martin het op de baan tegen elkaar op zullen nemen zijn de merken achter de schermen partners. Ze werkten al langer samen, maar vorige maand werd officieel bekend dat Mercedes een belang van 20% neemt in Aston Martin. In ruil hiervoor gaat Mercedes (nog) meer technologie leveren aan Aston. Het lijkt erop dat er bij de onderhandelingen dus ook afspraken zijn gemaakt over de safety cars. Het zou in ieder geval een welkome afwisseling zijn, zowel voor de toeschouwers als voor Bernd Mayländer.
Esprit_de_Flandre zegt
Hoeveel moet je eigenlijk betalen om de F1 pacecar te MOGEN leveren… ?
joosstra zegt
Een goede gelegenheid om die verschrikkelijk lelijke neus te wijzigen. Bij deze gele Vantage is die neus nog tig keer lelijker.
machielvdd zegt
De neus is al gewijzigd, met de komst van de Roadster: https://www.autoblog.nl/nieuws/aston-martin-vantage-roadster-in-recordtempo-je-dak-open-139950. De subtielere neus is ook leverbaar op de coupé.
berlinetta zegt
Is inderdaad een optie in de configurator. Zouden meer merken moeten doen.
chimaera zegt
Dus het blijft nog altijd een Mercedes?
deduitsedrie zegt
@chimaera: Ja, een Aston Martin met een Mercedes motor net als waar Vettel en Stroll in gaan rijden.
SpeedGeek zegt
Wordt in dat geval de Aston Martin Vignet de medical car?
fmgarcia zegt
Zou Honda met een dikke NsX, of een Ferrari gt ook wel waarderen. Renault kan het shaken hahaha
rollingstoned zegt
@fmgarcia: Renault heet volgend jaar Alpine, dus een dikke Alpine kan natuurlijk wel ?
fmgarcia zegt
@rollingstoned: Dan zit Hamilton zelfs in het midden oosten met kouden banden. Alpine mag wel een tweede “Renault” blokje bij plaatsen om dat tempo bij te houden.
melcon zegt
@fmgarcia Deze loopt significant harder dan de huidige Mercedes, hoeft Hamilton ook niet bang te zijn dat zijn bandjes koud worden ;-) https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Sport_R.S._01#:~:text=The%20Renault%20Sport%20R.S.%2001,based%20on%20the%20Renault%20DeZir.&text=The%20R.S.%2001%20is%20the,based%20on%20a%20production%20car.
https://www.youtube.com/watch?v=78bK4_IKdpI
fmgarcia zegt
@melcon: Deze Renault zijn sneller dan GT3 raceauto’s. Lekker vergelijk:p
melcon zegt
@fmgarcia Ze zijn er ook als GT3 variant ;-) Maar je noemt zelf ook een Ferrari GT, dat kan uiteraard ook een GT2 zijn of bedoelde je een straat legaal model :)
Richmond zegt
@fmgarcia: Renault Espace F1!
guido93 zegt
Laat die aandelen maat stijgen! Goeie reclame
Charles Taycan 4S zegt
Aston Martin Grossaspach…..?
ericc zegt
Begrijp niet wat AM in de F1 te zoeken heeft. Zouden zich beter concentreren op uithoudingswedstrijden. Dit jaar wonnen ze GTE in Le Mans. Met een Belg aan het stuur!
rollingstoned zegt
@ericc: omdat Racing Point volgend jaar Aston Martin heet wellicht?
jensoffbutton zegt
De F1 is gewoon veel groter, Le Mans heeft ook wel wat kijkers, maar dat is één race. Le Mans series, daar kijkt niemand naar in verhouding met de F1. Dat is een sponsorpaneel in Bernabéu vergelijken met een sponsorpaneel bij FC Zoutelande.
kenner zegt
Rijden ze ook eens vooraan
bernoulli zegt
Het volgend-jaar-Aston Martin team reed afgelopen weekend toch een aardige tijd vooraan.
mashell zegt
@kenner: dan rijdt er tenminste af en toe nog iets anders vooraan dan een Mercedes.
por100 zegt
Wat voor motor ligt er eigenlijk in zon aston martin? Nog steeds MB voorop …
bernoulli zegt
De V12 is van AM zelf.
De V8 is een blok van AMG, maar de nieuwe V6 Hybrid uit de Valhalla gaat het AMG-blok in de andere modellen vervangen in de bedoeling.
ericd zegt
Iets zegt me dat Ferrari met de slechte resultaten over de afgelopen jaren niet bepaald zat te dringen om dan wel met een pace car vooraan te mogen rijden. Tis wat Jeremy Clarkson ooit zei: als Ferrarri het slecht doet in de F1, zijn de straatauto’s magnifiek.
simppa zegt
Langzaam aan trekt MB zich terug uit de F1 om straks het stokje aan AM over te geven.
ericd zegt
Om dan AM als AMG – Aston Martin Geräte – in te lijven?
hans75 zegt
nu we het er toch overhebben…. die Bernd Maylander heeft echt de ideale droombaan…
goed betaald krigen om af en toe wat rondjes te trappen op alle circuits van de wereld… geen stress,, geen druk…
hij heeft schijnbaar zelfs zijn eigen free practice… om het circuit te leren kennen…
Dutchdriftking zegt
Tja, een Renault of Honda safety car is het dan ook net niet. Al zou de NSX wel wat bekendheid kunnen genereren. Een 812 safetycar zou wel humor zijn. Dan klinkt hij wel een stuk beter dan de rest van het veld….
Erik zegt
Geef mij maar een ferrarirode Giulia met wat extra vermogen.
Alfarobert zegt
Dan wordt de safetycar dus de best klinkende bolide in het veld.
antoonniels zegt
Dezelfde motor als de huidige pace car dus alleen het uitlaatsysteem maakt daar een mogelijk verschil in….
dailydriver zegt
@Alfarobert: is dat het nu dan ook al niet dan?