Na de eerste race van de ‘nieuwe Formule 1′ is het de liefhebber nog eens pijnlijk duidelijk geworden: downsizing, turbo’s en minder toeren doen de geluidsbeleving weinig goed.
Dit komt niet uit de hemel vallen, in de aanloop naar het nieuwe turbotijdperk verzette vooral eindbaas Ecclestone zich tegen de naaimachinemotoren en opperde dan maar kunstmatig geluid toe te voegen. Nu we het in de praktijk hebben kunnen meemaken barst de kritiek verder los.
Na de eerste race van het seizoen gisteren liet de Australische organisatie ook zijn ongenoegen van de switch van 2,4 liter V8, atmosferisch en maximaal 18.000 tpm naar 1,6 liter V6, turbo’s, en maximaal 15.000 tpm (praktijk: ca. 11.000 toeren) blijken. Volgens hen ondermijnen de nieuwe regels de het sex appeal van Formule 1, en krijgen de toeschouwers zo niet waar ze voor betaald hebben.
Het nieuwe stille racen heeft wel 1 voordeel: de communicatie tussen pitcrew en rijder via de boordradio is er een stuk verstaanbaarder op geworden. En je moet maar zo denken, het kan altijd nog erger: bij de Formule E, die dit jaar met o.a. Robbert Doornbos van start gaat, hoor je helemaal niks.
Maar toch: bij F1 hoort herrie en oordoppen, niet een braaf geluid.
KEV9 zegt
Formule stofzuiger
norge zegt
@Soulmaster: Knap gevonden..
desjonnies zegt
Idd, ik kijk niet meer…
cargeeksnl zegt
Formule 1 draait om krachtiger ronkende wagens, als het zo door gaan kunnen we net zo goed een divisie starten met meusli gebakjes, net zo veel beleving
str8six zegt
@cargeeksnl: die komt er al, Formule-E met elektro “motoren” -.-
biohazardracer zegt
@cargeeksnl: haha Formule prius
Vanquish zegt
@cargeeksnl: Ja en nee. De formule 1 is eigenlijk een soort afspiegeling van wat we met de huidige techniek kunnen. Binnen dat idee past de nieuwe formule 1 natuurlijk prima, 1.6 liter en evengoed niet langzamer gaan dan met een vorige generatie auto.
Neemt overigens niet weg dat ik er zelf weinig interesse in heb en dat áls ik naar F1 moet kijken ik het liefst naar beelden van vroeger kijk.
jrk68 zegt
@Vanquish:
Niet langzamer?
Ik vind 6 sec langzamer dan het bestaande baanrecord anders best een heel stuk langzamer hoor.
Om je even een idee te geven, met een GP2 had je meegedaan om een plekje in de top 10 en dat kan toch niet de bedoeling zijn van de “koningsklasse”.
Op zich vind ik het prima dat ze hybride gegaan zijn maar dat had ook anders gekund. Luister eens naar een Toyota TS030 of een Porsche 918, daar zit ondanks de groene techniek wel een mooi geluid in.
FB_1043467391 zegt
@jrk68: Dat baanrecord is eigenlijk niet meer relevant. De snelste rondes dit weekend waren ongeveer 2sec trager dan die van vorig jaar. En dat op een circuit waar de downforce veel belangrijker is dan de topsnelheid. Tegen de zomer is die achterstand weggewerkt. Op circuits als Monza zouden ze wel eens sneller kunnen zijn dankzij de hogere topsnelheid.
De racepace is spijtig genoeg een ander verhaal. Dankzij 100kg regel en de maximale fuel flow zal het inderdaad moeilijk worden om aan de snelheid van vorig jaar te komen. Maar of je met een GP2 top 10 had kunnen rijden betwijfel ik zeer…
Het geluid? Sommigen zeiden dat ze er al aan gewend waren. Wel, ik dus duidelijk niet. Het was gewoonweg irriterend in mijn oren. Dat ze maar tot 11 000 rpm ging zal hier ook in meegespeeld hebben. (Op telenet liet men duidelijk zien dat ze schakelden op 11 000rpm).
KEV9 zegt
Ik kijk gewoon weer lekker formule renault .. spannende races waar om elke cm wordt gevochten
jrk68 zegt
Niet alleen te stil, ze klinken als een pompverstuiver TDI met een lekke uitlaat.
guusboum zegt
Als ze nog maar liedjes met de motor kunnen maken…
mrcabdrivert zegt
Sponsored by Dyson.
lambohenkie zegt
Fuel saving mode, fuel saving mode! >.<
geen f1 meer voor mij :(
motoragent zegt
Ik vond het wel een prima geluid eigenlijk, met dat heerlijke geblaas van de turbo en die rare bijgeluiden van de KERS/TERS. Uitlaatgeluid had wel iets rauwer gemogen, maar het gekerm van de V8 mis ik niet.
Formule 1 gaat eindelijk met zijn tijd mee.
lekkaah zegt
Nou hokee, pleur deze d’r dan maar op;
http://www.carplaza-almelo.nl/images/universal.jpg
Edge zegt
Laat die Formula E lekker milieuvriendelijk doen en de F1 gewoon lekker asociaal blijven
Hupke zegt
Intereseert me redelijk weinig, als ik een mooi geluid wil ga ik wel naar een oldtimer race.
lambo4all zegt
Ik heb nog geen één negatieve reactie gezien die ergens op slaat, stoppen met kijken omdat het geluid minder is. Saaie races, constant benzine sparen. A-le-maal bullshit!
Dit was een van de zwaarste races kwa benzine van het hele jaar, en na de safety car was benzine sparen niet tot nauwelijks nodig. Er zullen races zijn wanneer ze met minder dan 100 kilo gaan starten, omdat ze simpelweg niet meer nodig hebben. Ook vorig jaar reden ze lang niet altijd in de hoogste benzine mix! Saaie race? Een van de spannendste races die ik gezien heb sinds jaren, veel close racing en veel inhaalacties, terwijl we 4 smaakmakers in het begin al hadden verloren (ham,vet,mas,koba) en de lotussen op 1 been hinkelde. Kut geluid? Nauwelijks minder luid dan wat jullie zogenaamde liefhebbers de “gouden jaren noemde” met de turbomotoren uit de 80er jaren. Als je nu stopt met kijken ben je naief en geen raceliefhebber. Dan heb je geen autosport fan.
Ra1kkoneN zegt
@lambo4all: weet je zeker dat je naar F1 hebt gekeken dit weekend? Dat het voor jou de spannendste race in tijden was kan ik niks aan veranderen, maar veel inhaalacties? Nee. Na de safety car gebeurde er bar weinig qua inhaalacties. Als Bottas niet het geluk had dat hij verder kon rijden, dan was het allemaal nog stukken saaier geweest. O ja, wat dat close racing betreft: het was geen close racing, maar een optocht. Ze kwamen er simpel weg niet voorbij. Ook niet met DRS. Voorbeeld: Alonso va Hulkenberg. Daarnaast heeft Rosberg de openingsrace met bijna 30 seconden voorsprong gewonnen en heeft geen enkel moment onder druk gestaan. Klinkt inderdaad ontzettend spannend.
lambo4all zegt
@Ra1kkoneN: tja die mercedes loopt nou eenmaal het hardst van allemaal! daar kunnen ze bij ferrari momenteel ook weinig aan doen. Ik vond dat er toch aardig veel inhaalacties waren, veelal op je held raikonnen die het toch aardig moeilijk had. Vergeet niet dat melbourne vaak een optocht is, het is een baan met korte rechte stukken waar inhalen erg moeilijk is. Toch heb ik kvyat, Vergne, Hulkenberg (hoe dacht je dat hij uberhaupt voor alonso was gekomen? precies) Bottas, Button en af en toe zelfs Sutil mooie acties zien maken. Als Bottas… ALS ALS ALS…Als red bull de boel niet had lopen flessen hadden we een mooi duel tussen magnussen en Ricciardo gezien! Als de lotussen het gewoon deden en massa hamilton Vettel en Kobajashi er gewoon reden dan was het nog veel leuker geweest! Ik heb een mooie race gezien op een baan waar dat vaak niet het geval was, terwijl 2/3 van de auto’s maar in staat was daaraan deel te nemen. Dat biedt toch perspectief voor de rest van het seizoen. Je Rosberg comment slaat nergens op, als er 1 wagen vooraan rijdt dan kan daarachter nog wel een spannende race zijn.
lambo4all zegt
@Ra1kkoneN: Ik bedoel de Mercedes motor, die onder andere achterin de auto van Hulkenberg ligt.
imba zegt
@lambo4all: Jij geniet nog van het kijken hoe een boom groeit.
lambo4all zegt
@imba: als die boom met 300km/h groeit, zekers!
imba zegt
@lambo4all: Cliché opmerking. Typisch.
T16 zegt
@lambo4all: Kijk en luister naar het verschil: Het is verschil is meerdere dB en betekent dat je geen gehoorbescherming meer nodig hebt. Het lijkt mij een halvering van de F1 beleving.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6589520/1b67d5f1/verschil_geluid_f1_in_2013_en_2014.html
lambo4all zegt
@T16: begrijp me niet verkeerd ik vond het geluid van vorig jaar velen malen mooier, heb het met me eigen oren tijdens de gp van duitsland in 2009 en 2010 mogen horen. Ook ik heb liever een huilende V12 of de krijsende V10, maar in de turbo era hadden we ook een vergelijkbaar geluid als nu. Toch zijn de jaren 80 een van de mooiste decennia van de F1 geworden.
celicatwincam zegt
Ik ben geen vaste F1 kijker en heb de race niet in zijn geheel gezien, het geluid echter was voor mij voorheen het hoogtepunt van de F1. Nergens zoveel wagens bij elkaar die vol in toeren janken, waarbij je bijna medelijden gaat krijgen met alle onderdelen die het geproduceerde vermogen moeten verwerken. Nu klinken ze toch echt een stuk gedempter, maak dan maar een klasse met die Novitec Rosso van verleden week, zo moet F1 klinken!
gerardschutrups zegt
Het hoort inderdaad nergens meer naar. Zelfs m’n 350z met custom made RVS uitlaat klinkt beter.
Kvgorp zegt
Ik vind nergens een YouTube linkje met een impressie van het geluid.
str8six zegt
@Kvgorp: houden zo, de tranen springen namelijk in je ogen..
rotarypowah zegt
@Kvgorp: https://www.youtube.com/watch?v=nRRx7DoeA2c
Kvgorp zegt
@rotarypowah:
Thanx. Damn het is erger dan ik dacht.
VeniVidiVici zegt
Eerste wat ik gisteren dacht… Zijn net bromvliegen die wat methanol hebben gedronken. Wat een teleurstelling dat geluid zeg, het hele kippenvel effect is weg en dat in combinatie met een oer saaie steriele race… (want o o stel je voor dat 2 ronden voor eind je tank leeg is)
Nee, het is niet meer wat het ooit was, qua geluid niet en qua actie niet! :-(
biohazardracer zegt
Ik heb het een paar jaar geleden al achter me laten liggen vooral omdat het vaak een 1 mans vertoning was van jongeheer Vettel en daarmee meteen het kampioenschap niet meer om aan te zien was. En wat betreft de looks en geluid van tegenwoordig is het WEC nog spannender.
0517andries zegt
Een monotoon saai gebrom was er te horen verschrikkelijk
jrk68 zegt
@AB
Even een kleine kanttekening over het max. toerental van de V6turbo.
Die 15000rpm is het reglementair vastgelegde maximum, in de praktijk draaien die motoren tussen de 10500 en 11000 tpm. Doordat ze voorzien zijn van een turbo schijnt het niet efficiënt te zijn om ze 15000 tpm te laten lopen.
sir_smokalot zegt
@jrk68: Ahja? Ik heb nog geen beelden van binnen gezien met tellertjes-pr0n, dus voor zover mij bekend lieten ze die dingen gewoon om 15k toeren draaien.
sjeppie156 zegt
@sir_smokalot: Telertjes waren geshowt met de fp’s en het klopt hoogste wat ik zag was 12k
sir_smokalot zegt
@sjeppie156: Grappig, ik heb het zelf via Sky gekeken en daar geen tellertjes gezien.
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Als ze echt die 15000 toeren draaiden dan klonken ze een stuk beter.
Gelukkig heb ik dit niet zelf verzonnen maar werd het verteld tijdens de uitzending op RTL Duitsland. Daar komt dus de achtergrondkennis van mijn reactie vandaan.
r32t zegt
@sir_smokalot: ze draaien zoals gezegd lange na geen 15.000 toeren, mede dankzij de brandstof waar ze op moeten letten.
sjeppie156 zegt
@jrk68: Exactement dat heb ik ook gehoord en gezien als je de snelheid hud zag
macready zegt
@jrk68:
Inderdaad, iedereen was aan het short shiften en daardoor was het geluid nog vele malen minder dan wat de nieuwe bolides daadwerkelijk kunnen produceren. Komt mede door de nieuwe brandstofregels en inderdaad maximum efficiëntie (niet te verwarren met maximale acceleratie) in het middentoerengebied. Werd vooraf ook al voorspeld door o.a. Coulthard.
tupperware zegt
@sir smokalot:
Misschien had je dan beter naar RTL kunnen kijken, daar werd het verteld door ene Cristian Danner. Toch wel een insider, het spijt me om het te zeggen maar hij heeft dus wel degelijk gelijk.
pomoek zegt
Grappig, elk jaar hetzelfde, veel F1 fans houden niet van verandering auto’s zien er niet meer uit, ze rijden niet hard genoeg, maken niet meer het goede geluid, te weinig gevechten op de baan en opeens weer veel te veel gevechten op de baan, te gevaarlijk, en dan weer te safe, kortom, blij dat het seizoen weer is begonnen!
fred zegt
TRIEST
We hebben gemerkt dat je AdBlock Plus of vergelijkbare adblocking software gebruikt. Hopelijk besef je dat onze site afhankelijk is van advertenties. We hebben geld nodig om deze site te beheren, bijna al dat geld is afkomstig van adverteerders. We vragen je daarom om je Adblocker uit te zetten op deze site ( je kan eventueel domeinen uitsluiten via de uitzonderingsregel @@|http://www.autoblog.nl ). Tevens hebben we de mogelijkheid om advertenties af te kopen, speciaal voor de mensen die een gruwelijke hekel hebben aan ads. Interesse? Klik dan HIER!
draadloos zegt
@fred: hoezo triest? Betaal jij de kosten voor hosting, servers, stroom, interviews en video’s voortaan? Als je deze site fijn vind, dan dok je toch die miezerige 15 euro?
fred zegt
@draadloos: Ik zie overeenkomsten met het AdBlock gedoe en de Formule 1 van dit tijdperk.
Autoblog is net als de Formule 1 gaaf, en voor mij het hoogst haal bare in kwaliteit in hun kunde.
Maar… er zijn altijd miezerige regeltjes, die ervoor zorgen dat de fans en aanbidders met benzine in hun aderen met bosjes weglopen.
Ik kijk dit net als bij de Formule 1 nog even aan of het verbeterd, en anders behoor ik tot een blaadje dat aan één van die bosjes hangt dat mee weg loopt.
larsyboy1997 zegt
Zijn er ooit Formule 1’s geweest met een dieselmotor? :p
carmasterr zegt
@larsyboy1997:
Kort antwoord: Nee.
Lang antwoord: Een beetje, als je de Lotus 56 gasturbine meetelt.
Die liep waarschijnlijk ook wel op diesel, en terpentine, of parfum, whatever.
Nerekop zegt
Ik heb genoten van de race! Ja de V8’s klonken beter en de V10’s klonken nóg beter en de V12’s nóg beter maar die turbo’s vind ik ook vet. Zo’n wastegate die fluit en de bakken met koppel waardoor auto’s lekker over het asfalt vegen…prima!
Bovendien heeft hier niemand die motoren in het echt gehoord, correct me if I’m wrong, dus echt weten waarover we praten, doen we niet. Heb het idee dat er veel met de wind mee gepraat wordt hier omdat iedereen gaat voor de titel ‘leukste metafoor voor de F1 turbomotor’z
En niet janken over brandstof besparen. Dat is inherent aan racen aangezien de snelheid wordt bepaald door het gewicht en het vermogen.
De turbo F1’s van vroeger klonken ook zo en die worden inmiddels verafgod. Went allemaal weer.
carmasterr zegt
@Nerekop:
De Renault RE60 van ene meneer Tambay hier klinkt anders een flink stuk agressiever, en luider.
(Bij 1:52, na een gezonde dosis Murray Walker)
https://www.youtube.com/watch?v=y-pR8uUBXE0
29 jaar later lijkt er toch wat verloren te zijn gegaan bij het geluid van de Renault motor…
https://www.youtube.com/watch?v=KJqqiKd5Qxk
Het nieuwe geluid heeft nog het meeste weg van een MotoGP fiets…
https://www.youtube.com/watch?v=HWE1s1ac4Kc
tupperware zegt
@Nerekop:
Deze motoren klinken echt anders dan de turbo’s uit de jaren 70/80, die klonken niet als een diesel. Je moet ook niet vergeten dat die turbo’s in het begin samen reden met de Cosworth DFV en een enkele V12.
Die NA motoren draaiden destijds ook maar 9000rpm en jankten bij lange na niet zo hard als de motoren na het Turbo tijdperk. Die Turbo’s klonken wel dieper dan de DFV en ook waren ze iets stiller.
Toch, als je mensen spreekt ((zoals ik) over die de Ferrari, Alfa en Matra V12’s uit de 70er jaren zal je zien dat ook daar met deemoed op wordt teruggekeken.
mikeslsamg zegt
Ik vind het geluid helemaal niet tegenvallen. Ik denk ook dat het geluid veel gedempt wordt door de televisie, anders is de commentator minder goed te horen. En als je filmpjes kijkt van mensen die zelf gefilmd hebben is het toch nog best een bak herrie die er uit zo’n formule 1 auto komt! http://www.youtube.com/watch?v=neUu1or6nEI
J1MZ zegt
idd zeer jammer dat het niet meer zo klinkt zoals we gewend zijn maar ik denk wel dat er een gaaf seizoen zal volgen!! kijk maar eens naar het podium in Australië.. wie had dat gedacht?!
clioracing zegt
Dit kan je nauwelijks meer Formule 1 noemen. Ik begrijp de ontwikkelingen, maar vind het erg jammer. Wat een saaie eerste race ook!
Ik denk met weemoed terug aan het V10 tijdperk…
rob5nismo zegt
Het geluid is op tv al een wereld van verschil.
Het lijkt wel op dtm kwa geluid
borro4 zegt
Ben er nu een paar keer in het echt geweest! Maar ben nu wel blij dat ik geen hoofdpijn meer heb erna