
Flarden informatie over het aanstaande F1-seizoen hebben we reeds behandeld. Hoog tijd dus voor een overzicht.
De auto’s worden sneller!
En niet zo’n beetje ook. De voorvleugels worden breder en de achtervleugels ook, al worden die laatste dan weer lager dan de exemplaren op de huidige auto’s. Daarnaast gaat Pirelli aanzienlijk bredere banden leveren. Daardoor worden de auto’s in hun geheel ook breder en gaan we weer terug naar die vertrouwde racemonsters van 2 meter breed, in plaats van 1,80 meter. Alhoewel, vertrouwd. De laatste keer dat we naar zulke brede auto’s keken was alweer in 1997 en wellicht was je toen nog vloeibaar.
Alles bij elkaar moeten de reglementswijzigingen resulteren in ongeveer 25% meer downforce aan het begin van het seizoen. Omdat auto’s gedurende het jaar worden getweakt en aangepast, kun je er rustig van uitgaan dat je tegen het einde van het seizoen een procentpuntje of 10 bij die 25% kunt optellen. Met andere woorden: een bocht drie op het circuit van Barcelona wordt volgend jaar volgas, met twee vingers in de neus. Meer downforce dankzij grotere vleugels heeft uiteraard ook een nadeel. De topsnelheden gaan waarschijnlijk met 20 km/u omlaag door de toegenomen luchtweerstand, al heeft dat ook weer te maken met de bredere banden.
De bredere banden bieden meer mechanische grip en da’s in het kader van inhalen een belangrijke. Hoewel er meer wordt ingehaald dan ooit in de F1 blijft DRS een beetje een kunstmatige manier om de kijker geboeid te houden. Meer mechanische grip kan betekenen dat de coureur belangrijker wordt en daar hebben we allemaal baat bij. Behalve Nico Rosberg (grapje).
Overigens gaat men ervan uit dat de huidige ronderecords volgend jaar keihard uit de boeken worden gereden. De meeste records stammen nu nog uit 2004, wat over het algemeen wordt beschouwd als het snelste jaar in de Formule 1 ooit. Het toenemen van de grip (zowel mechanisch als aerodynamisch) moet ervoor zorgen dat het spul volgend jaar harder dan ooit gaat. Reken op rondetijden die 5 tellen lager liggen dan nu het geval is.
Het motorreglement
Tokens bepaalden tot dusver hoeveel effort teams in de ontwikkeling van hun krachtbronnen mochten steken. Elk team kreeg een aantal tokens toegewezen en elke update kostte een x aantal van die tokens, om de boel enigszins leuk te houden. Dat werkte niet, omdat Mercedes vanaf de start van het turbotijdperk een krachtbron bouwde die simpelweg superieur is. Een tokensysteem houdt die dominantie alleen maar in stand.
Goed nieuws is het dus ook dat de tokens gaan verdwijnen. De techneuten mogen gedurende het seizoen aan hun motoren prutsen tot ze erbij neervallen. Daar staat wel tegenover dat de teams slechts vier motoren mogen gebruiken voor een heel seizoen. Eerder waren dat er nog vijf. Verder zijn de motorenbouwers (Renault, Ferrari, Honda en Mercedes) verplicht om motoren te leveren aan teams die nog zonder krachtbronnen zitten. Inderdaad, men wil herhaling van de situatie waarin Red Bull vorig jaar zat in de toekomst voorkomen.
Het minimumgewicht gaat omhoog
In vroeger tijden wogen auto’s inclusief coureurs en een minimale hoeveelheid brandstof ongeveer 600 kg. Tel daar een V10 met tegen de 1.000 pk bij op en je snapt waarom we terugverlangen naar diezelfde vroeger tijden. Auto’s zijn door het afschaffen van tankstops al zwaarder geworden (alle benzine moet er bij de start in zitten) en hybride technieken deden daar nog een schepje bovenop. Het minimumgewicht ligt nu op 702 kg. Nog steeds lichter dan de door mij zo geliefde Toyota Starlet, inderdaad.
Volgend jaar worden de auto’s nog zwaarder dan nu het geval is. Verwacht een toename van ongeveer 20 kg. Dat betekent dat de remmen zwaarder en anders belast zullen worden. Daarnaast worden de effecten van de toegenomen grip deels teniet gedaan en dat zou het voor de coureurs uitdagender moet maken om hun racemonsters over het circuit te jassen.
De rijders
Het silly season moet nog in alle hevigheid losbarsten en dus kunnen we op dit moment nog weinig nuttigs melden. Bij de grote teams ligt alles vast en blijven de huidige coureurs in dienst. Dat geldt voor Ferrari, Mercedes en Red Bull. Vooral spannend is de situatie bij McLaren. Jenson Button zou worden vervangen door Stoffel Vandoorne, maar er gaan al jaren geruchten dat de Brit met pensioen zal worden gestuurd. Fernando Alonso blijft in elk geval bij het team. Verder is het de grote vraag wat Toro Rosso gaat doen. Kvyat rijdt momenteel niet denderend en Red Bull heeft mogelijk geen F1-rijpe coureurs in de talentenpool zitten. We gaan het meemaken!
Kortom
Snellere auto’s, mooiere auto’s, meer downforce en mechanische grip, iets lagere topsnelheden, ronderecords en Max Verstappen wordt kampioen.
We zullen zien wat het oplevert, Maaaarrr Max kampioen!?!?
@lekkerlinksrijden: tuurlijk, red bull is sinds de kokt van newey de beste aero auto geweest. volgend jaar gaat de aero weer meer een rol spelen dan de motor. en de renault is niet meer veel zwakker dan de mercedes. oftewel, de red bull is volgend jaar weer zoals in 2012/13. alleen nog ff die australier voorblijven, en hij is kampioen.
@gwnbmw: Eerst moet Red Bull het gat dichten naar Mercedes, en als de auto’s gelijkwaardig zijn dan rijdt er nog altijd ene meneer Hamilton in die zilveren pijl, en die laat zich niet zo snel het kaas van zijn brood eten. Ik hoop met je mee maar kampioen, ik denk het niet
@lekkerlinksrijden: die mercedes is een ruk bak volgend jaar, aero is nooit zo geweldig geweest van de silber pfeil. en een paar jaar geleden reed er ook ene schumacher in de mercedes, die kon ook geen deuk in een pakje boter rijden. het kampionschap is in ieder geval voor een van de 2 red bulls, voor de rest zullen we het wel zien.
@gwnbmw: en waar baseer jij je op dat de Mercedes volgend jaar een ruk bak is?
@lekkerlinksrijden: ruk bak vergeleken met dit jaar bedoel ik eigenlijk. had ik anders moeten zeggen. volgend jaar mogen ze blij zijn voor williams, force india en toro rosso te eindigen.
@lekkerlinksrijden: meer grip en downforce betekent kortere remwegen en dus minder inhaalmogelijkheden. Dat is jammer voor Max die het juist daarvan moet hebben.
@janjansen: plus Ricciardo en Hamilton zijn nou niet bepaald pannenkoeken, dus dat wordt leuk en ook zeker lastig
@lekkerlinksrijden: verschillen zijn zo klein, niks nuttigs over te zeggen
Ja max kampioen!
@MauritsH: De lagere naar achter hangende achtervleugel is om samen te werken met de langere/diepere diffuser voor meer ground-effect. Weet niet of je het ook zo bedoeld maar klinkt een beetje als een nadeel in je artikel maar het is echter een groot voordeel.
@bassx: waar noem ik het een nadeel? De nadruk ligt toch op de toegenomen downforce? Misschien mis ik iets hoor, wijs me er vooral op :)
@MauritsH: het woord “al” (hoewel) als voegwoord gebruik je wanneer beide zinsdelen het tegenovergestelde zijn van elkaar. Omdat je het eerst hebt over de voordelen van de grotere vleugels klinkt het alsof de lage achtervleugel een nadeel is. Maar zoals ik al vermoedde bedoelde je dat niet zo :)
Einde van de shift hè, dan sluipen dat soort merkwaardige missertjes erin ;) Het zal niet nog eens gebeuren in elk geval!
@MauritsH:Misschien een stomme vraag, maar ik was je reactie aan het lezen, en ik was me af aan het vragen wat jullie eigenlijk doen bij autoblog. En ik bedoel dit serieus. Misschien kan iemand eens een werkdag of zo beschrijven. Jullie doen waarschijnlijk allerlei coole dingen zoals tests, je nieuwsfeiten zoeken, maar vooral ook verdiepen in auto’s. Misschien ben ik de enige, maar ik zou best eens een artikel willen lezen wat jullie doen, want in mijn ogen hebben jullie van een auto hobby je beroep gemaakt en dat is altijd interessant en hebben jullie vast leuke verhalen.
@sleurs: een dag van het leven van onze helden. Ben wel benieuwd
Zal hij eerst moeten beginnen dit jaar nog een paar Races te winnen en derde te worden in het kampioenschap.
Dan toont hij aan dat hij “The best of the rest is” en dat er alleen 2 rijders boven staan die dat voor 80% aan hun auto te danken hebben.
@HZW: Max heeft natuurlijk wel het nadeel dat de voornaamste concurrent voor die plek (zijn teamgenoot) vijf of zes races meer in een topauto heeft kunnen doorbrengen. In principe moet Max dit jaar gewoon zorgen dat hij de Ferrari’s achter zich weet te houden. Ricciardo verslaan is mooi meegenomen, maar (nog) geen vereiste.
@Edge: vijf of zes races? ricciardo reed al bij red bull, met dezelfde reglementen, dus een beetje dezelfde handling, toen max nog formule 3 deed…
Zo dik die bredere banden. Letterlijk én figuurlijk. Het huidige seizoen is nog niet voorbij maar met deze maatregelen lukt het komende seizoen veel kiikplezier te brengen. En ja Max heeft echt kans op de titel. Ik hoop dat hij het voor elkaar krijgt. Als ‘Newt’ blijft zit het met de auto wel snor.
Daar staat wel tegenover dat de teams slechts vier motoren mogen gebruiken voor een heel seizoen. Eerder waren dat er nog vijf
Dat klopt niet helemaal. Ook dit seizoen moet een motor minimaal 5 races mee gaan, maar Bernie heeft de kalender aangepast naar 21 races dus mogen ze er 5 gebruiken.
Blijkbaar heeft men nu gewoon een maximaal aantal motoren benoemd, dus hebben we ongetwijfeld ook minder races in 2017.
@awesome: als die minimaal 5 races moet doen is er dus 1 bij die er 6 moet doen? Of denk ik te makkelijk?
@rolov: Je denkt niet te makkelijk, want het is precies zoals je zegt. Maximaal 4 motoren, ongeacht het aantal races, waardoor je inderdaad één motor krijgt die langer moet meegaan dan de rest.
Maar je zou ook een situatie kunnen krijgen waarin een fabrikant voor een totaal andere strategie kiest. Als we uitgaan van dezelfde kalender als nu (21 races): Drie motoren die zes races meegaan, en dan één motor voor de overige drie races. Zo zou je bijvoorbeeld een B-motor (sneller/sterker, maar minder lange levensduur) kunnen ontwikkelen voor de circuits waar motorvermogen cruciaal is (bijv. Monza) en rijd je met de A-motor (iets minder sterk/snel, maar langere levensduur) op een circuit waar dat de aerodynamica en het chassis bepalend zijn (Monaco, Singapore).
@awesome: Dat is nog niet zeker. Het aantal van 4 motoren per seizoen staat vast, ongeacht het aantal races. Op dit moment staat het aantal bevestigde races op 18, maar daar komt sowieso minimaal eentje bij. Italië staat nog niet als bevestigd aangemerkt omdat er onduidelijkheid is of men op Monza verder gaat of dat men naar Imola verhuist. Verder heb je nog Bahrein, waarvan het gezien de oliedollars niet gek zou zijn als ze een nieuw contract ondertekenen, en de GP van Duitsland die mogelijk weer verreden gaat worden. Dan zouden we zomaar dezelfde kalender als dit jaar kunnen krijgen, met 21 races. Hoe dan ook, of het nou 18, 21 of een getal daartussen worden, het aantal van 4 motoren staat al vast.
Ik vind het trouwens wel een interessante ontwikkeling, aangezien je bij een drukke kalender op deze manier langer met je motor moet doen. Dat dwingt de fabrikanten niet alleen om sterkere/snellere motoren te bouwen, maar ook de betrouwbaarheid nog een tandje op te schroeven.
@Edge: ik ben het zeker met je eens! Zoals je al in je eerdere reactie benoemde: gaat men verschillende specs hanteren?
En mag je updates doorvoeren op reeds gebruikte motoren? Dus wat als je een nieuwe turbo hebt ontwikkeld, mag je die dan ook op een blok zetten die je in race 1 hebt gebruikt? Ongeacht of die turbo misschien al kapot is?
Dit seizoen is best lame wat betreft dat trucje van Bernie.
Ik ben benieuwd hoe de teams om gaan met een vast gegeven, een max aantal motoren per seizoen.
@awesome: De motoren blijven onderverdeeld in componenten (MGU-H, MGU-H, ICE, CE en Turbo) en je mag straks gewoon vier van elk gebruiken. Dus als jij na de seizoensopenener al een verbeterde turbo erop wil schroeven, kun je dat ongestraft doen. Zolang je het totaal van per seizoen maar niet overschrijdt.
@Edge: Bij Formule 1 nieuws zoek ik wel echt altijd jou reactie even op. Je bewijst jezelf wel als de grootste kenner op Formule 1 gebied hier op Autoblog. Veel inhoudelijke reacties. Bedankt! +1
@kilum: Jij ook bedankt voor het compliment. Ik weet dat ik soms wat lang van stof kan worden als op een F1-artikel reageer, maar ik ben blij dat het gewaardeerd wordt!
Ik dacht dat er onlangs nog gesproken werd over het toelaten van de tankstops, maar dit is dan al weer van de baan?! Overigens hoop ik dat Button volgend jaar nog gewoon mee rijdt, niet dat hij wekelijks meer in de top 5 rijdt, maar ben altijd nog fan van hem en heeft soms nog briljante races!
@roberto: Sterker nog, ze hebben vanwege de verhoogde downforce ook het maximum volume voor de brandstofvoorraad verhoogd naar 105 kilo, en dat moet nog steeds in 1 keer opgereden worden.
@roberto: Risk vs reward zou niet goed genoeg bij tankstops. Het strategische element die de entertainmentwaarde ten goede zou moeten komen zou niet opwegen tegen de kosten en van een bijtanksysteem, en je hebt natuurlijk ook nog altijd het risico op ongevallen zoals die van Jos (brandende auto) of Albers en Massa (brandstofslang die meegesleept wordt omdat ze te vroeg wegrijden).
Zoals @Gulli al aangeeft is het brandstoflimiet iets opgeschroefd, al is dat bedoeld ter compensatie van het hogere wagengewicht en de extra downforce en is het idee niet dat de daardoor motoren een standje hoger kunnen draaien.
@Edge: en de meeste inhaalactie vonden plaats tijdens de pitstops. Tanken duurde te lang, je stond snel 10seconden stil toentertijd.
Juist door de grote veranderingen maakt Red Bull kans een vuist te maken tegen Mercedes. Dus Max doet volgend jaar gewoon mee om de titel. In een statistische vergelijkingen tussen de laatste wereldkampioenen spring hij er sowieso goed uit: http://www.duimspijker.com/sport/hoe-goed-is-max-verstappen-nu-echt/
We hebben het dan alweer over het 3e seizoen van Max. Gaat hard!
De toename in de downforce zorgt voor een toename in vuile lucht achter de auto’s wat betekent dat close racing nog moeilijker en onmogelijker wordt
Leuk artikel. Lees ik het goed en wordt de DRS afgeschaft voor 2017?
Ik kijk erna uit om te zien hoe de teams het volgens jaar doen. Ik verwacht dat het super spannend wordt. Denk dat het RB, Merc, Honda met daarachter Ferrari (helaas), Renault gaat worden.
ik vrees dat Williams het heel erg lastig gaat krijgen. :(
@mrbasa: Nee, DRS blijft gewoon. Door de hogere downforce creëren de wagens meer vuile lucht direct achter zich. Dat bemoeilijkt het inhalen, waardoor je zonder DRS al heel snel actieloze optochten gaat krijgen.
Kvyat rijdt zo goed als zeker voor Toro Rosso in 2017 gezien de opmerkingen van Marko en Tost
Ik meen dat de lagere achterspoiler en grotere diffuser voor minder “dirty Air” moeten gaan zorgen om het dicht achter een bureau tegenstander rijden beter mogelijk te maken. Nu rij je in 6 ronden je banden eraan..
Wat ze moeten afschaffen is het stukje airo dat er voor zorgt dat er vuile lucht achter de auto’s hangt. Zodat je gewoon weer kan slipstreamen. Geen DRS nodig. En dan heb je ook niet slechts 2 plekken op het circuit waar ze inhalen maar dan kan het weer overal.
was het niet het verkleinen van die mega vleugels en downforce waardoor inhalen weer meer mogelijk werd? met meer vleugels, bredere banden, ik ben bang dat inhalen weer een zeldzaamheid wordt! zou leuk zijn als ze eens een jaartje geen regels veranderen maar ja F1 he… ik ben weer gaan kijken enkel en alleen door Max. ik was er echt op uitgekeken, doe mij maar motogp, hoewel dat in de 90s ook veel spannender was (de 2 takts die vaak plofte of een rijder genadeloos katapulteerde bij overmoed)