De komende 4 dagen is er een significante kans op neerslag op het Circuit of the Americas, zo luidt de weersverwachting. Dit is goed nieuws voor de wat langzamere bolides.
Aanstaande zondagavond (20:00 uur onze tijd) vervolgt het F1-circus zijn weg door het seizoen, met de Amerikaanse GP. Sinds het debacle in 2005 wordt deze niet meer in Indianapolis gereden, maar op het nieuwe Texaanse Circuit of the Muricas, waar eerder dit jaar al een horde LMP-wagens (hier natte beelden uit 2014) en MotoGP-brommers overheen klapte.
De weersverwachting is echter niet zo geweldig: tot en met maandag wordt regen verwacht, de komende 3 dagen zelfs gepaard met onweer. Een natte kwalificatie zaterdag lijkt met 100% kans op regen een feit.
Aangezien regenraces altijd spectaculair zijn, en we verbazingwekkend genoeg zowel in Spa als in Maleisië dit jaar het koppie droog hielden (gelukkig leverde Silverstone wel nattigheid, op de Britten en hun klimaat kan je bouwen), kijken we reikhalzend uit naar een echte regenrace, te meer ook om te kijken uit welk hout onzen Max precies gesneden is als het aankomt op een vochtige baan.
Vorig jaar was de race een onvervalst saaie Mercedeshow, dus dat kan dit jaar alleen maar beter. Morgen beginnen de eerste trainingen, zin an!
clarkson zegt
Misschien moet Max toch dan maar wachten met zijn motorwissel en proberen zich in de top 10 te kwalificeren? Wel jammer trouwens als het hele weekend alleen maar regen is.
clarkson zegt
@clarkson: Ferrari geeft wel al aan te wachten met hun ge-update motor.
berlinetta zegt
@clarkson: Maar de reden daarvoor is schijnbaar dat er volgend jaar toch meer tokens beschikbaar zijn dan eerst was afgesproken. Daarom vinden ze het niet nodig om nu alvast 2016-updates te introduceren om ze te kunnen testen.
martinus zegt
@clarkson: De meest legendarische races zijn vaak regenraces. Denk bijvoorbeeld aan Senna’s eerste keer in Monaco.
Tegelijkertijd heb je door de regen ook verhoogde kans op ernstige ongelukken.
In de regen worden de mannen van de jongens gescheiden. Dus ik ben benieuwd of Max Verstappen het ook goed doet onder die condities.
Tijdens oefensessies doet hij het normaal zeer aardig. Maar dat kan zomaar iets anders zijn dan onder race condities.
Een motorwissel is niet nodig of verstandig.
clarkson zegt
@martinus: Ik ben het hier niet mee eens. Met de regen kan er veel gebeuren qua ongelukken en uitvallers. Iedereen zal rustig aan moeten doen en moeten proberen de auto veilig thuis te brengen. Ik zelf hou meer van echt races tot het maximale en mooie inhaalacties. Crashes en waterballet trekken mij niet zo.
Maar het is inderdaad wel een kunst om de auto in regenachtige condities goed en snel over de baan te krijgen. We zullen zien wie het goed gaat doen. En hoe Max gaat presteren is ook spannend.
rob5nismo zegt
We gaan het zien hoe de kaarten geschud gaan worden.
Ik gok max op p7 als er niks geks gebeurt verder
eferrari zegt
Weet iemand of dit postief is voor Mercedes?
gillesvda zegt
@eferrari: In principe is dit niet positief omdat je in de regen niet het volledige vermogen kan gebruiken. De downforce, stuurvaardigheid en vaak ook de tactiek gaat dan iets meer een rol spelen.
volvokaj zegt
@eferrari: Het is niet positief voor alle teams met de meest krachtige motoren omdat ze bij regen veel meer tractie verliezen dan de teams met wat minder krachtige motoren.
berlinetta zegt
@eferrari: Zoals de anderen al zeggen: het komt hier aan op tractie. Motorvermogen is van ondergeschikt van belang en dat is nu net hetgeen wat Mercedes zo oppermachtig maakt. Ik verwacht dat teams als Red Bull of Toro Rosso nu beter zullen presteren.
eferrari zegt
@berlinetta: klinkt als een leuk weekend als zo wel Ferrari Mercedes en Red Bull strijden om het podium
clarkson zegt
@eferrari: Alles is mogelijk in de regen. Maar je kunt er van uit gaan dat Hamilton gewoon het kampioenschap pakt dit weekend. De mercedes heeft of geweldige downforce. En hamilton kan een beetje sturen dus dat komt wel goed voor hem. Wat daar achter gaat gebeuren zal wel heel spannend worden.
eferrari zegt
@clarkson: met nog 100 punten te vergeven in 4 wedstrijden en een voorsprong van 66 punten op Vettel is het helemaal niet zo zeker dat hij de benodigde 9 punten op Vettel uitloopt
baasbas zegt
@eferrari: 100 punten in 4 wedstrijden? Leg eens uit :-)
clarkson zegt
@baasbas: Als hamilton 1e wordt en vettel minimaal 3e is hij al kampioen.
Mairsil zegt
@clarkson: Wel leuk als Hamilton in zijn winnende race er echt voor moet vechten, normaal rijdt hij zo ver vooraan dat hij eigenlijk maar weinig kan laten zien van wat hij kan, dat zou met regen een stuk closer moeten worden.
Of hij het kampioenschap officieel pakt weet ik nog niet zo zeker, zelfs als Hamilton wint vermoed ik dat Vettel daar wel als tweede achter zit, waardoor het punten-gat nog net niet groot genoeg is om het kampioenschap te beslissen.
berlinetta zegt
@clarkson: Heeft de Mercedes ook een geweldige downforce ja? Ik dacht dat ze voornamelijk goed waren in motorvermogen. Aerodynamica en chassis is voornamelijk het gebied van Red Bull. Ferrari hangt er een beetje tussen in. Correct me if i’m wrong.
clarkson zegt
@berlinetta: Mercedes heeft wel een perfect gebalanceerde auto op dit moment ja. Hun hebben de auto al het gehele jaar perfect kunnen afstellen onder alle condities. Ik ga er van uit dat ze genoeg downforce kunnen creëren om ook in austin in de regen te winnen.
viezefreddyw zegt
Eindelijk!! Ik zit al een tijdje het weer in de gaten te houden daar in Austin op het internet, en hoop telkens dat het gaat regenen. Een keer een race vol in de regen is altijd leuk omdat er zo veel verschillende dingen kunnen gebeuren. De spanning is er dan een keertje terug en verrassingen zijn er alom!
henkhupelschoten zegt
Elke Grand prix is bijna een mercedesshow…
lambo4all zegt
@henkhupelschoten: onder welke steen heb jij gelegen de afgelopen 60 jaar?
berlinetta zegt
@lambo4all: Ik neem aan dat hij dit seizoen en vorig seizoen bedoelt.
lambo4all zegt
@berlinetta: de hele geschiedenis van de formule 1 bestaat zo’n beetje uit >insert-team-dat-het-betreffende-jaar-dominant-was< show. Ik snap zijn punt dus niet.
Author zegt
@lambo4all: je moet z’n punt ook helemaal niet willen snappen. Ongefundeerd zeiken kan iedereen :)
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: dankjewel voor het toelichten, had het er misschien bij moeten zetten maar sommige mensen kunnen ook niet even verder denken dan hun neus lang is…
proriderroadking zegt
@henkhupelschoten: manmanman je formuleert het ook niet geweldig. Verder denken dan je neus lang is? Die is nieuw. En bijna elke grand prix is een Mercedes show. Niet elke grand prix is bijna een Mercedes show.
henkhupelschoten zegt
@proriderroadking: vaatje zout en een fust met azijn voor u meneer? neem aub niet alles zo serieus zoals berlinetta aangaf had het over HET LAATSTE JAAR EN DIT SEIZOEN. duidelijk?
gtwillem zegt
Misschien een hele domme vraag: maar hoe is Ons Max in de regen? Van Jos weet ik dat hij legendarisch was (Canada 2000, Maleisië 2001), maar Max heb ik big regenraces zien rijden (misschien in de voorgaande klassen?).
Enfin: het wordt in elk geval een leuk weekend. Hopelijk crasht Rosberg Hamilton van de baan terwijl Vetten wint en Max een podiumplaats haalt ?
baasbas zegt
@gtwillem: https://www.youtube.com/watch?v=Bkef8jBJ81s
martinus zegt
@gtwillem: in de pre-qualification sessions heeft hij wel aardig gereden. Zelfs een paar keer op de eerste plek. Alleen zijn de vrijdagsrondjes ‘oefendrondjes’. Dus het is niet echt te vergelijken met rijden onder racecondities.
Het hopen dat coureurs crashen is bijzonder onsympathiek. Zoiets wens je niemand toe.
Mercedes-AMG is bij een regenrace niet eens in het voordeel. Rosberg en Hamilton zullen hard moeten werken om met hun Mercedes op het podium te komen. De auto met de meeste downforce en de beste balans het voordeel hebben. Dus ik zie Riccardo en Vettel wel op het podium staan. Perez en Verstappen zie ik ook als mogelijke verrassingen.
rijbewijzer zegt
@martinus: Crashes horen bij de F1, gaat niets boven een harde klapper op z’n tijd, vaak houden de coureurs er niet meer aan over dan een beschadigd ego..
Crashes waren vroeger voor mij dé reden om F1/MotoGP te kijken
arii zegt
@gtwillem: een van de redenen voor Helmut om Max in STR te zetten was omdat Max in F4 in de regen (ben vergeten welke baan) ongeveer een seconde sneller per ronde was dan de rest van het veld
baasbas zegt
@arii: Check die youtube link ;-)
(Norisring)
pomoek zegt
Dit is hoe dan ook positief voor Renault en….Honda! Voor wat ik begreep is het Aero pakket van McLaren dik in orde. wellicht dat deze wagens nu wat meer van voren kunnen rijden?
schuimbekje3 zegt
Onze Max wordt van de baan gepunterd door een of andere droedel die niet (meer) kan remmen..
Dutchdriftking zegt
Ach ja, ergens ook wel jammer dat je regen nodig hebt om te presteren.
realhustler zegt
Regen race is leuk maar ook lotto. Vooraan heb je meer zicht, dus kan je uitlopen, maar met de safety car ben je dat weer kwijt. En de voorste auto’s missen vaak de kans om een pitstop te maken tijdens de safety car.
Ook kan je er zomaar afgaan door een fout van een ander.
kilum zegt
Riciiardo wint de race.
Vettel wordt 2e
Max wordt 3e.
martinus zegt
@kilum: Waar is uw Mercedes hart?
Lil’Lewis is naast dat hij met de beste auto rijdt ook een van de beste chauffeurs in het f1 circus.
gtwillem zegt
@martinus: hahaha, kerel: ik moet altijd lachen om jouw ‘liefde’ Mercedes.
Bij veel van jouw reacties moet ik altijd aan dit fragment denken:
http://youtu.be/xN1WN0YMWZU
lekbak zegt
@gtwillem: hahaha geweldig filmpje. Mijn dag is weer goed.
sanki zegt
Het ziet er naar uit dat de race niet in de regen is maar vrijdag en zaterdag komt het met bakken eruit… Wat voor de kijker helaas heel saai zal worden. Teams krijgen maar max 3 setjes full wets dus zullen er bar weinig rondjes gereden worden op vrijdag en dan op zaterdag FP3 gebruiken om een setup te vinden voor de Q.
Maar goed een leuke Q wordt het dan waarschijnlijk wel en de race is dan ook geen gelopen zaak want ze zullen de setup van afgelopen jaar of simulatie moeten gebruiken aangezien niet op een droge baan hebben kunnen testen.