Althans, dat lijkt het plan te zijn van de Formule 1. Nóg duurdere toegangskaarten dus.
Formule 1 is nooit echt een goedkope sport geweest. Niet om te beoefenen (gaan er daarom maar zo weinig kinderen op Formule 1?) en ook niet om te bezoeken. Voor een kaartje ben je makkelijk een paar honderd euro kwijt. Als je voor een weekendticket gaat lopen de prijzen helemaal hoog op.
Dure toegangskaarten had je altijd al als je de GP van Monaco wilde bezoeken. Maar het lijkt erop dat -mits de race überhaupt doorgaat- de prijzen om de Formule 1 in het echt te zien helemaal door het dak gaan.
Toegangskaarten Formule 1 zijn duuuur!!!
Racingnews365.nl heeft namelijk een concept ingezien waarin staat beschreven hoe duur de kaartjes worden als de race in Monaco inderdaad doorgaat. En daar word je op z’n zachtst gezegd niet vrolijk van. De goedkoopste weekendkaart gaat namelijk 700 euro kosten.
Daarvoor krijg je ook nog eens een belabberde plek, je zit dan helemaal aan het begin van het ‘lange’ rechte stuk en ziet precies helemaal niks. Wil je bij het Casino zitten, op de beste plek dus, dan kosten je toegangskaarten 1400 euro per stuk voor een weekendje.
Wil je dan voor een Zilver arrangement gaan om de kosten wat te drukken, dan heb ik slecht nieuws voor je; die mogelijkheid is geschrapt. Het is alleen goud wat er blinkt in Monaco, dat geldt dus ook voor de Formule 1 arrangementen.
Misschien gaat de Monaco GP helemaal niet door
Maar goed, dit hele bericht en het eerder genoemde concept is een beetje koffiedik kijken; het is namelijk helemaal nog niet zeker of er in 2023 wel wordt geracet in Monaco. Een aantal circuits wordt van de kalender gehaald en Monaco is 1 van de kanshebbers daarvoor.
Of dat erg is, is een andere vraag. Qua race is er eigenlijk al jaren niks meer aan. Het leukste was om het stadsstaatje te bezoeken tijdens een GP-weekend, maar dat is dankzij deze belachelijke prijzen nu ook een ander verhaal.
We gaan het allemaal wel merken.
Design_Driven zegt
Nu is Monaco dacht is soewie duurder dachtik. Ik ben ik het verleden een aantal keer in Spa en Silverstone geweest en zou naar China 2020 gegaan zijn maar voor 700 hou ik het echt voor gezien.
Laatste keer had ik een tribune plaats in Silverstone maar voor £150 kan je general admission ticket krijgen en kinderen zijn gratis wat enorm helpt. Alles bij elkaar nog steeds niet heel goedkoop maar nog wel te doen.
Ik kijk al sinds de jaren 80 maar er is een limiet aan mijn loyaliteit, zo heb ik bijvoorbeeld ook geen sky genomen (ik woon ik het VK) omdat ik £50 per maand echt te veel vond en ik de rest van de kanalen en fils die je er bi krijgt toch niet kijk.
SanderB zegt
Ik heb een aantal keer de race in Monaco bezocht, en gek genoeg was dit altijd een van de goedkopere races. Voor een general admission kaartje betaalde je €120 , dan zat je op de heuvel boven rascasse met uitzicht vanaf de tunnel tot start/finisch en de pitstraat. Je zat welliswaar wat verder weg, maar had prima overzicht.
Spa betaal je voor general admission al snel €180. Daarnaast is de sfeer in Monaco na de race vele malen leuker doordat het midden in de stad is dus iedereen blijft hangen bij alle barretjes.
petroldrinker zegt
Toch by far de saaiste race van het jaar, mag van mij met alle plezier vd kalender verdwijnen
mashell zegt
Monaco is het hoogtepunt van het jaar! Racen met een hoge moeilijkheidsgraad in een visueel aantrekkelijke omgeving. Saaie brede circuits met enorme uitloopstroken hebben we al genoeg.
Robert zegt
De kop suggereerde een algemene prijsstijging, maar de bron had het dus al expliciet over Monaco, met het voorbehoud over het al dan niet doorgaan van die race.
Tja, alles in ogenschouw nemend, is dan zelfs 13,99 per maand voor een Viaplay abbo in eens niet zo duur meer. Maar goed, ik hou het wel bij F1TV.
b088y zegt
Er zijn zat leuke autosport evenementen die niet de wereld kosten. 24h van Spa, 24h van le mans, DTM, Adac GT masters, corse clinti (gratis en kan je naast de monteurs staan in pitbox, komt geen hond).
Je hebt toegang tot hele circuit, pitwalks, meet en Greet met de drivers, normale prijzen voor eten en drinken.
En een vrije trainingkaartje voor Spa kost ongeveer 15 euro als je perse Max wilt zien.
440igc zegt
Weekendje 24uur van lemans met tribune kaart ben je ook gauw 500 -600 kwijt aan een weekend
potver7 zegt
Het is niet ‘Formule 1′ die de prijzen omhoog gooit, maar de exploitant van het circuit. Díe is er namelijk verantwoordelijk voor om de begroting voor de organisatie van het racefeestje sluitend te krijgen – inclusief de fee die de FOM daarvoor in rekening brengt.
Nou kan het best zijn dat FOM hardball gespeeld heeft, en tegen Prins Albert heeft gezegd dat de race alleen door kan gaan als er heel veel extra betaald wordt – ik meen dat meneer Ecclestone bij allerlei circuits flinke bedragen vroeg, maar voor Monaco een uitzondering maakte (iets met sfeer ofzo, en hij had z’n boot er toch al liggen).
gregorius zegt
Het gaat dus niet om de F1, maar om de organisatie van de GP van Monaco die de prijs omhoog gooit.
Op zich snap ik t. Als F1 de GP van Monaco wil schrappen, tenzij ze meer dokken, moet de organisatie van de GP van Monaco dus meer dokken en dat ergens vandaan halen.
Als er meer vraag is dan aanbod, kunnen ze dus de prijzen omhoog gooien. Volgens mij is de F1 van Monaco alleen leuk om bij te zijn als je ook nog andere leuke dingen kan doen in dat weekend in Monaco en daar moet je toch al gierend rijk voor zijn. F1-in-person-kijken voor de normale man was er toch al niet bij in Monaco.
Dus ik snap t wel.
Ik snap t ook als ze de kaartprijzen van andere GP’s omhoog gooien. We zullen vanzelf zien bij elke GPs de toeschouwers niet meer komen en waar de sfeer (ook op TV) er niet meer is. Zelf zou ik best wel weer eens naar een GP willen en ik zou best wat euro’s hebben. Maar 300-700 euro voor alleen tickets + dure hotels in de buurt + slechte voorzieningen; nee, dan geef ik al snel op; voor dat geld vind ik het niet meer waard.
Alleen bij de jongens die bij de F1 beslissen moeten ze gaan oppassen dat ze dus niet alleen maar onzin-circuits gaan doen waar OF de dictator betaalt OF een stad als Las Vegas / Miami waar ze makkelijker die gigantische kaartprijzen terug kunnen krijgen.
Indycar, 30 jaar geleden was vet. Zaten wat coole circuits bij, ook veel buiten de US; grootste coureurs gingen daar ook gewoon heen. Toen kregen ze daar ook ruzie om geld. Kwamen er 2 Indycars series. Ging ook niet goed. En niet heel veel later had je een series met vrij weinig ontwikkeling, met teams die nog geen 10% van de budget van een F1 team hadden, op louter saaie straten circuits in Amerika + een paar Ovals (waar Nascar gewoon beter is) met als enig lichtpuntje Laguna Sega; waar Indycar eigen al net iets te snel voor is.
Dus tja, oppassen F1-organisatie. Winst maximalisatie zou ook het begin van de ondergang kunnen betekenen.
rikkert zegt
Bron:racingnews365.nl dan haak ik af
jensoffbutton zegt
Is vraag en aanbod.
Ze persen de citroen maximaal uit. Als er geen volk meer komt, zullen ze de ticketprijs terug moeten doen dalen.
Is ook toch zo met concerten en festivals. Vaak nu +30% sinds corona/2019. Dit jaar lukte het hen nog omdat er veel een nood aan ‘inhalen’ hadden. Maar volgend jaar zal er een pak minder volk gaan.
Wolflow zegt
Die prijzen zijn nog heilig bij een weekendje Las Vegas