Er was genoeg te bespreken tijdens de eerste Formule 1-vergadering van het jaar. We zetten het allemaal op een rijtje.
De Formule 1 moest interessanter worden. Daarom werden er vorig jaar sprintraces geïntroduceerd. Achteraf gezien bleek het helemaal niet nodig om dingen toe te voegen. We kregen namelijk een seizoen voorgeschoteld waarin meer dan genoeg gebeurde qua spanning en sensatie.
Eerste vergadering
Er was daarom genoeg te bespreken voor de hoge heren van de FIA en de Formule 1. Vandaag kwamen ze bijeen in London voor de eerste vergadering van het jaar, onder leiding van de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem. Uiteraard ging het daarbij over dat ene akkefietje in de slotfase van Abu Dhabi.
Structurele veranderingen
Wat voor gevolgen deze gang van zaken krijgt is nog even afwachten. De FIA laat wel weten dat in er in de komende dagen “structurele veranderingen” aangekondigd worden. Een van deze veranderingen is waarschijnlijk “Masi, functie elders”. We houden jullie op de hoogte.
Sprintraces
Waar we wel iets over kunnen zeggen zijn de sprintraces. Er komen géén extra sprintraces bij in 2022, dus dit jaar zullen er wederom drie sprintraces zijn. Deze zullen verreden worden tijdens de GP van Emilia Romagna (op Imola dus), de GP van Oostenrijk en de GP van Brazilië.
Puntentelling
Er is ook besloten om de puntentelling van de sprintraces aan te passen. Vorig jaar kreeg alleen de top drie punten, nu krijgt iedereen die in de top acht finisht punten. De nummer één ontvangt acht punten, de nummer acht één punt. Er valt dus een hoop te halen bij de sprint.
Pole position
Nog een kleine wijziging: de officiële naam van de sprintrace is niet langer ‘Sprint Qualifiying’, maar gewoon ‘Sprint’. De sprintrace bepaalt nog wel gewoon de startopstelling. De titel pole position gaat echter naar degene die op de vrijdag de snelste is in de gewone kwalificatie.
Korte races
Er was nog een punt van aandacht tijdens de vergadering, namelijk het fiasco dat de GP van België was. De Formule 1 gaat het vanaf nu anders aanpakken qua punten. Er moeten voortaan minstens twee rondes gereden zijn zonder (virtual) safety car, anders worden er geen punten toegekend. Als deze regel er vorig jaar al was geweest zouden er dus geen punten zijn uitgedeeld in Spa. En dan was Max dus geen kampioen geweest.
Enfin, wanneer worden er dan wel punten uitgedeeld? Als de leider minder dan een kwart van de race uitrijdt krijgt de winnaar 6 punten en de nummer vijf 1 punt. Bij 25% tot 50% krijgt de winnaar 13 punten en de nummer negen 1 punt. Bij 50% tot 75% krijgt de winnaar 19 punten en de nummer tien 1 punt. Maar dat moet je nog maar eens teruglezen als er weer een race in het water dreigt te vallen.
Tot zover de nieuwe regels die vandaag zijn aangekondigd. Wordt vervolgd!
jaapiyo zegt
Toch minder sprintraces dus omdat de grote teams het budgetplafond met een paar mil wilden oprekken vanwege de kosten die die races met zich mee zouden brengen. Niet echt fan van dat er nu ook serieuze punten in toegekend worden, maar ben dan ook een puristische dino. Gelukkig in ieder geval geen reversed grids en dat soort ongein.
mc96 zegt
Eens. Van mij hadden die sprintraces helemaal geschrapt mogen worden.
mashell zegt
Want je houdt niet van F1 races?
lpgbarrel zegt
En welke straf krijgt een zeurende teamlijder?
joosstra zegt
Teamlijder of teamleider ?
toniominestrone zegt
@joosstra: Bij Toto is dat hetzelfde.
lpgbarrel zegt
@toniominestrone: ;-)
joki zegt
Een “zeurende teamlijder” hoef je niet te straffen, iemand die lijdt heeft medische hulp nodig… Die andere “zeurende teamleiders” moeten eruit, en zo snel mogelijk!!! Degenen die hun hoofdtelefoon stuk slaan dienen te worden gevierendeeld!!! Gelukkig was ik ook bij de desbetreffende vergadering! Autoblog, volledig rapporteren hé!!!
flyerbunch zegt
Beter systeem ivm Sprint dat de rest ook nog wat punten kan sprokkelen ipv enkel voor spek en bonen te rijden.
Update: Mercedes krijgt blijkbaar z’n zin ivm Masi.. hij mag geen race director meer spelen, maar krijgt een rol in de veiligheid van F1. Dit vernam Sky Sports uit betrouwbare bron.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/104540/masi-geen-wedstrijdleider-meer-maar-krijgt-rol-in-veiligheid.html
Richmond zegt
@flyerbunch: zijn positie was sowieso onhoudbaar. Door alles wat er gebeurd is zou elke beslissing van hem in twijfel getrokken worden
Richmond zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Richmond zegt
Williams heeft Duracell als sponsor aangetrokken
Dutchdriftking zegt
Dat de FIA/F1 kritisch naar zichzelf is dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Maar hopelijk blijft het wel duidelijk en kan men gewoon snel de juiste beslissing maken. Dat geldt voor de laatste ronde van dit seizoen, maar ook voor die ongein op Silverstone en Spa. En wellicht Pirelli op de vingers tikken. Die toko wast ook te vaak de handen in onschuld. Persoonlijk zie ik het liefste meerdere bandenleveranciers als een mooi element voor de sport. Voegt naar mijn gevoel meer toe dan sprintraces.
Richmond zegt
@dutchdriftking: ja sowieso meer concurrentie toe laten op onderdelen. Waarom 1 velgen leverancier. Ook al wil je met standaard onderdelen werken of voorgeschreven onderdelen werken kun je nog steeds verschillende leveranciers ervoor hebben. Betreft regelgeving, blijft lastig. Verstappen en
Richmond zegt
@dutchdriftking: Verstappen en Hamilton hebben de grens van de regels opgezocht meer dan andere coureurs. Maar ook dat komt weer doordat de FIA het toe liet. Maar wanneer de FIA ingrijpt klagen we over betutteling. Doen ze het niet of te weinig is het ook niet goed.
mashell zegt
Toen we nog meerdere bandenleveranciers hadden was het juist een drama. Waar de teams met de aerodynamica en de motoren toch dicht bij elkaar konden komen was het met de banden een veel groter verschil. Als je het verkeerde merk banden had was je seizoen verloren.
gregorius zegt
Meerdere banden leveranciers is leuk als je ook mag wisselen. Doe je dat niet, dan weet je eigenlijk na 1 race of je voor het rest van het jaar mee kan doen of eigenlijk de lul bent. Daar wordt natuurlijk niemand beter van.
Een ander nadeel van meerdere bandenleveranciers is dat ze allebei een ‘superband’ willen gaan bouwen; gevolg is dat je banden gaat krijgen met minder verschillen en minder verloop en dus minder verschillen qua strategien…. en daarmee kom je eigenlijk op het echte probleem: als close racing bij F1 mogelijk was, heb je veel minder gezeur met bandenkeuzes en 2 verplichte compounds om het spannend te houden tijdens de race.
lekkaah zegt
Grootste nieuws is dan toch wel dat er een gek rondloopt die Masi’s stoeltje over durft te nemen..