![Formule 1: Ferrari wil Ross Brawn terug](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/ross-brawn-ferrari.jpg)
De technisch directeur die een zeer prominente rol speelde tijdens het Schumacher-tijdperk zou terug naar Maranello worden gelokt om orde op zaken te stellen.
En da’s hard nodig ook, want we heten allemaal hoe belangrijk Sergio Marchionne het vindt dat Ferrari naar behoren presteert in de Formule 1. Ergens vinden we zijn prioriteiten een beetje vreemd, aan de andere kant is het mooi dat het merk vasthoudt aan eigen waarden en heritage. SUV’s zien we immers al genoeg.
Hoe het ook zij, de resultaten van de Scuderia zijn niet bepaald om over naar huis te pennen. Reden temeer voor de mannen in het rood om een belletje richting Ross Brawn te plegen, de technisch directeur die met Schumacher de kampioenschappen aan elkaar reeg.
Brawn zou, als het aan Ferrari ligt, een meer adviserende rol krijgen. De Brit schijnt alleen niet zoveel trek te hebben in een nieuw dienstverband bij de renstal. Hij zou een eerste aanbod hebben afgewezen. Ferrari lijkt echter vastberaden om Brawn binnen te hengelen, dus we houden je op de hoogte.
Overigens heeft Brawn na 2013 de F1-deur achter zich dichtgetrokken. Het laatste dienstverband van de techneut was bij Mercedes. (via: motorsport.com)
UPDATE: Brawn heeft er geen zin in.
Kan en goede zaak voor ze zijn, hij heeft immers ook deels het huidige Mercedes team opgebouwd, en een van de problemen bij Ferrari momenteel is dat er te veel italianen aan de macht zijn. Ten tijde van Schumacher was dat veel minder.
@gertjan2012: klopt en dat is het probleem. Teveel Italianen.
De beste jaren hebben ze gehad met “buitenlanders” aan het roer.
Al heeft die Italiaanse hectiek ook wel zijn charme, maar je krijgt er geen titels mee.
En waar is Brawn nu mee bezig dan?
@pinut187: geld tellen denk ik?
@pinut187: sportvissen.
Ferrari gooit een lijntje uit naar hem.
@koeckenbacker: Misschien kunnen ze hem lokken met die Bentley van een paar artikels hieronder.
@berlinetta: Dan zou ik weigeren..
@pinut187:
Hij heeft Brawn GP voor 120 miljoen (£/€?) aan Mercedes verkocht dus ik gok chillen in de zon met een cocktail ?
@pinut187: Haha wat denk je? Rentenieren. Die man is helemaal multimiljonair. Die maakt zich niet meer zo druk.. tenminste.. zal ik een biertje of een baco’tje nemen aan m’n zwembad.. of zoiets.
Ik zoek werk, misschien toch ’s een belletje wagen??
Adviserende rol. Je mag er rondlopen en hier een daar een verbetering aandragen dat vervolgens door de eigenwijze Italianen niet word nageleefd. Snap dat hij dat niet wilt. Aan de andere kant is dat natuurlijk wel even lekker een jaartje of 2 cashen!
@mrrallycross: aandragen die
@mrrallycross: Ik denk dat het niet voor het geld hoeft tedoen.
Tja, als ze maar genoeg bieden….
@dutchdriftking: Dat zeg ik ook altijd over mijn vriendin, alleen niemand brengt dan een bod uit.
@viezefreddyw: misschien geld bij leggen?
Brawn halen is zo goed als een garantie op succes. Onder zijn leiding groeide Benetton door tot topteam, vervolgens vertrok hij naar Ferrari waar hij grotendeels verantwoordelijk was voor de succesperiode die Ferrari van 1999 tot 2004 doormaakte. Toen vertrok hij naar Honda. In dat ene jaar won hij niks, maar toen hij eigenhandig het F1 team redde en als Brawn GP aan de start verscheen bleek dat hij achter de schermen weer een geweldige auto had ontwikkeld, en vervolgens heeft hij als teambaas van Mercedes de basis gelegd voor het succes waar Mercedes nu nog van geniet.
Als hij zin heeft om zijn vishengel op te bergen en aan de slag te gaan bij Ferrari, zou ik hem ook meteen aantekken als ik het daar voor het zeggen had.
@edge: Ik heb me altijd afgevraagd wie de betere was Brawn of Newey. Mijn geld zit op Newey, maar het was altijd een mooie race.
@dunhozzie: Brawn en Newey zijn twee totaal verschillende types. Newey is een techneut die zich ook echt alleen bezig lijkt te houden met de ontwikkeling van de auto, terwijl Brawn meer een algehele leider lijkt te zijn die naast de ontwikkeling van de auto ook met managmenttaken bezig is. Voor Ferrari is dat laatste op dit moment een echte must, want zowel de auto als de teamstructuur lijken niet goed te lopen. Newey is een geweldenaar, maar hij zou maar de helft van het probleem oplossen.
@edge: eens. Er zijn overigens meer verschillen: Ik denk ook dat basis van de auto anders ontworpen wordt door beiden. Brawn heeft een historie van auto’s ontwerpen van Schumacher, die een heel typische voorkeur had. Newey heeft heel veel chauffeurs een superstrakke auto gegeven.
@dunhozzie: Newey is alleen te vergelijken met Rory Byrne, allebei achtergrond in aerodynamica.
@edge: dat is niet helemaal waar natuurlijk.
Brawn stond aan het roer bij de Scuderia, maar hij heeft dat niet alleen gedaan. Er was een compleet team omheen gebouwd, dus simpelweg alleen Ross Brawn binnen halen heeft geen zin tenzij hij een budget krijgt om mensen te kopen.
Daarnaast was Brawn GP een mazzeltje.
Het Honda chassis in combinatie met de Mercedes motor en een dubbel diffusor was de winst.
Naarmate het seizoen vorderde eerden ze achterhaald door de rest, echter had Jenson Button voldoende punten gescoord om kampioen te worden.
Ross Brawn is wel één van de succesvollere mensen in F1 aan de pit-wall. Hij hielp Schumacher mee wereldkampioen te worden in de Benetton toen als technical director en later ook bij Ferrari met dezelfde functie. Bij Honda kon hij aan het werk als teambaas en maakte Honda grote stappen om vooraan te rijden, met BrawnGP als winnaar van het kampioenschap, over vertrouwen in je auto hebben gesproken. Mercedes kocht een deel van zijn team en hij bleef teambaas voor Mercedes (heeft hem financieel geen windeieren gelegd overigens). Hoewel Brawn op het moment van kampioenschap van 2014 niet meer deel nam aan het team kreeg hij van Mercedes nog wel een speciaal bedankje dat het zonder hem niet was gelukt. Een man met zo’n CV wil iedereen wel aan het werk hebben.
@bassx: Ja, Ross Brawn was een MEGATOVENAAR in het uitzetten van race-strategieën. Dat kon niemand zo goed als hij. Dan ging Michael banden wisselen en ging die van plek 4 naar 1. Zulke dingen flikte hij altijd. Wat kon die man rekenen.
Ik gun het Ferrari van harte. Vind het ook wel een merk dat een “supercar” imago heeft en dat mag wel vooraan staan van mij. Alleen willen we natuurlijk dat onze Max vooraan staat, maar we willen niet dat hij bij Red Bull weg gaat.. struggles.
Verstappen gaat nooit naar Ferrari als er geen goede organisatie is. Jos weet dat en als brawn er is maken ze veel meer kans. Zo toch even max in een F1 verhaal getrokken. ;)
Hij heeft al gezegd in een interview met Sky volgens mij dat ‘ie alleen terug wil als hij alles mag regelen, en dus de baas zijn. Of misschien zou ie als een soort Lauda een advies/management taak wel zien zitten?
@trustmeiamanengineer: Ik heb toevallig net een stukje over Brawn in de Italiaanse Gazzetta gelezen. Zij schrijven dat Brawn inderdaad alleen te porren zou zijn voor een Lauda-achtige adviesrol, omdat hij een rol als teambaas te intensief zou vinden.
@Edge: ideaal toch voor Ferrari? Ik denk dat een man als Brawn ook weer de juiste mensen op de juiste plekken kan brengen.
De Gazzetta meldt overigens dat Ferrari op het punt staat met James Allison te breken. De Engelsman is begin dit jaar zijn vrouw verloren aan een hersenvliesontsteking, en is sindsdien niet meer volledig geconcentreerd op de F1-werkzaamheden bij Ferrari. Zo zou hij meerdere keren per week terug naar de UK vliegen, waar zijn kinderen nog altijd woonachtig zijn. De verwachting is dat hij stopt/ontslagen wordt bij Ferrari en dan weer naar de UK verhuist. Er gaan geruchten over dat hij daarna weer op de Renault-fabriek in Enstone aan de slag gaat, maar dat zijn nog dermate vage geruchten dat je daar nog niet al te veel waarde aan moet hechten.. Als opvolgers worden twee kandidaten genoemd: De italiaan Simone Resta. Hij is op dit moment al in dienst bij Ferrari en maakt kans op promotie naar de positie van Allison, terwijl Toro Rosso-genie James Key de andere gegadigde is.
Dat het binnen Ferrari rommelt is ook Sebastian Vettel niet ontgaan. De viervoudig kampioen ligt nog tot eind 2017 vast en Ferrari wil graag met hem verlengen, maar hij wil eerst zekerheid binnen de organisatie hebben voordat hij een nieuw contract ondertekent.