De één wil dit, de ander wil dat. De Formule 1 en de FIA kunnen het niet eens worden als het gaat om de sprintrace.
Een gave toevoeging in de F1 is de komst van de sprintrace. Afgelopen weekend werd op Imola de eerste van het seizoen verreden. Een mooie uitkomst voor Max Verstappen, die er met de winst vandoor ging. Er is echter zakelijke onenigheid hoe er verder invulling gegeven moet worden aan de sprintrace in Formule 1.
De FIA en de organisatie van de Formule 1 kunnen het in elk geval niet zomaar eens worden. Dat blijkt uit de uitkomst van een vergadering in Londen, waar ook de 10 F1-teams aanwezig waren.
Meer sprintraces
De komende jaren moet er meer sprintraces verreden worden. De F1 mikt op zes van dit soort races volgend jaar, terwijl er dit jaar drie op de kalender staan. Is de FIA het prima mee eens, maar daar staat wel wat tegenover. De FIA wil onder leiding van kersverse president Mohammed Ben Sulayem meer geld zien vanuit de F1 om dit soort races te organiseren.
Niet alleen de Formule 1, maar ook de teams vinden die eis van de FIA niet netjes. Elke race die de F1 aandoet heeft een lokale promotor. Deze promotor moet miljoenen betalen om een race te mogen organiseren. 72 procent van dat geld gaat naar de teams en 28 procent naar de Formule 1, aldus de Telegraaf.
Ja, zeggen ze bij de FIA. Maar dat geld is nodig om crew en organisatie te betalen om meer sprintraces te kunnen realiseren. Het zou de FIA niet gaan om meer winst. Kortom, de Formule 1 en FIA zullen nog eens om de tafel moeten gaan zitten hoe ze invulling willen gaan geven aan meer sprintraces.
De vergadering had ook nog een vruchtbare uitkomst. Zo is besloten om per 2023 alle coureurs te voorzien van een helmet cam. Daarnaast zullen er bij twee races in 2023 geen 13 bandensets maar 11 bandensets van Pirelli gebruikt worden. Dit laatste is een keuze met betrekking tot de duurzaamheid van de sport.
gregorius zegt
Kijk, eindelijk een eerlijk artikel.
Het wel en niet over sprint-races gaat om geld. Alleen om geld.
Want laten we eerlijk zijn: een sprint-race an-sich levert niet heel veel spectakel op: de mensen die op hun plaats rijden, blijven op hun plaats en gaan geen risico’s nemen met de kans om in de echte race achteraan te moeten starten. Alleen de coureurs die hun kwalificatie hebben verkloot doen nog wat.
En in de echte race: omdat alle coureurs die hun kwali hadden verkloot nu, na 100km wel ongeveer op hun plaats rijden, is dat interessante punt van de normale race ook weer weg.
Ik vind het verder prima om op zaterdagavond voor het slapen gaan nog even 30 minuutjes sprintrace aan te zetten; kijkt lekker weg en kort genoeg om niet in slaap te vallen. Maar of het nou echt iets toevoegt aan de beleving en de sport? Nope.
Aan inkomsten voor de sport? Ja. Nu nog bepalen hoe ze het verdelen.
(en die helm-cam kan me gestolen worden; ja , ze stuiteren, boeiend).
(en de 11 ipv 13 setjes; t zal me joeken; wil je duurzaamheid: 5 setjes: 1 kneiterharde voor het testen, 1 zachte voor je setup, 1 voor de kwali, 2 in de race; 1 hardere en 1 zachtere; kan je zelf uitrekenen wanneer je het om wil draaien…; kijk, van 13 terug naar 5; dat is pas voortgang!)
pomoek zegt
@gregorius: exact. De sprintrace is een herkansing voor de mindere kwalificatie rijders en verzwakt het belang van de race op zondag. De kwalificatie en de race zijn nu juist de 2 momenten in een weekend waarop een coureur maximaal moet presteren. Nu zijn de punten die gegeven worden voor p8 in de sprint en P10 in de race exact gelijk. Voor sommige teams is de sprint race en de race op zondag dus eigenlijk gelijkwaardig. Daarnaast is het natuurlijk gek dat de sprintrace niet ieder race weekend gehouden wordt. Als je auto het goed doet op een bepaald circuit heb je daar als coureur extra voordeel aan.
Richmond zegt
Ik denk dat je gewoon meer moet tweaken aan het sprint race format. Laat ze bijv de hele race op de super softs rijden ongeacht het circuit (met uitzondering van als het regent), laat ze een agressievere map gebruiken om sneller te gaan. Dwing af dat er meer risico’s genomen worden. En misschien moet je daarvoor belonen.
toniominestrone zegt
Dat krijg je wanneer je een nitwit aanstelt als hoogste baas van de FIA.
erwingrunn zegt
dus je moet overal maar ja op zeggen.
flyerbunch zegt
Brawn wilt meer, maar Mohammed dus niet.. Hooggeplaatste bronnen bij de FIA zeggen verbaasd te zijn over het standpunt van FIA-president Mohammed ben Sulayem. De FIA krijgt volgens hen namelijk al meer dan genoeg geld. Ze krijgen veertig miljoen dollar van de F1 en één miljoen extra voor elke race die na de twintigste race van het seizoen komt. De FIA antwoordde weer dat het geld niet voor winstdoeleinden werd gevraagd, maar idd om de operatiewijzigingen en het personeel te bekostigen. Dat het aantal sprintraces in 2023 wordt verdubbeld naar zes stuks is dus nog niet van de baan, maar overeenstemming lijkt er ook nog lang niet te zijn. Er zullen dus nog meer meetings hierover volgen.
flyerbunch zegt
Brawn wilt meer, maar Mohammed dus niet.. Hooggeplaatste bronnen bij de FIA zeggen verbaasd te zijn over het standpunt van FIA-president Mohammed ben Sulayem. De FIA krijgt volgens hen namelijk al meer dan genoeg geld. Ze krijgen veertig miljoen dollar van de F1 en één miljoen extra voor elke race die na de twintigste race van het seizoen komt. De FIA antwoordde uiteraard dat het geld niet voor winstdoeleinden werd gevraagd, maar idd om de operatiewijzigingen en het personeel te bekostigen. Politiek correct! Het is dus nog niet van de baan, maar overeenstemming lijkt er ook nog lang niet te zijn en zullen hier nog wel meer over horen in de toekomst.
okdoei zegt
@flyerbunch: misschien “politiek correct” maar wel dikke vette onzin.
Gewoon weekend:
– 3 trainingen van totaal 3 uur
– 1 kwalificatie van 1 uur
– 1 race van +/- 1.5 uur
Sprint race weekend:
– 2 trainingen van totaal 2 uur
– 1 kwalificatie van 1 uur
– 1 sprintrace van +/- 30 min
– 1 race van +/- 1.5 uur
Een sprintrace weekend duurt dus qua rijtijd op de baan 30 minuten minder (als er niks gigantisch fout gaat) dan een normaal weekend.
Zal vast ergens zo zijn dat een training “goedkoper” is dan een
sprintrace qua personeel aangezien er meer mensen op afkomen, al meende ik dat marshalls en dergelijke betaald worden door de promotor/circuit.
Maar hoe dan ook lijkt het me stug dat het zoveel extra is dat je dit als FIA niet bekostigd krijgt met je huidige budget.
flyerbunch zegt
@okdoei: het was dan ook sarcastisch bedoeld 😉
petroldrinker zegt
lol, 2 setjes banden minder om wille het millieu, maar straks wel groot deel van personeel en coureurs per prive vliegtuig laten vliegen… koop dan als F1 gewoon 2 grote 747’s ofzo, zodat het hele circus kwa personeel met elkaar mee kan vliegen daarin, dat zal een stuk meer zoden aan de dijk zetten omtrend millieu dan die 2 setjes minder…
polpol33 zegt
Hamilton helmetcam: stuiter-huilie-stuiter-huilie-stuiter-huilie-stuiter-huilie-stuiter
Robert zegt
@polpol33: Zolang er dan ook een mute knopje op deze helmcamera zit die je via de F1TV app kunt (de)activeren, vind ik het best.
potver7 zegt
Twee races per jaar 11 ipv 13 banden om het milieu te sparen. Joehoeoeoe. Bij 23 races hoeft Pirelli dus maar 5900 banden te produceren in plaats van 5980. De pinguïns op ’s werelds ijskappen zullen de FIA voor eeuwig dankbaar zijn.
F1 heeft niet als doel de wereld te redden, dus doe dan ook alsjeblieft niet alsof. Als duurzaamheid van de sport (en het hele circus eromheen) nou echt veel belangrijker was dan geld binnenharken, dan hadden ze allang andere keuzes gemaakt. Dit is niet eens voor de bühne – het ontgaat 99% van de mensen op die bühne namelijk.
Edge zegt
Pirelli hoeft dus voor twee races 80 banden minder te maken, maar er hoeven ook 80 minder banden vervoerd te worden, 80 minder velgen vervoerd te worden, 80 minder wieldoppen etc. Het is en blijft een druppel op een gloeiende plaat, maar de impact is toch iets groter dan alleen de verlaagde productie van Pirelli.
Daarbij lijkt het mij ook iets dat ze bij wijze van proef doen. Als blijkt dat die raceweekenden met 11 setjes banden prima gaan, kun je de klok erop gelijkzetten dat ze in 2024 alle races met 11 setjes moeten doen.