Er staan wat veranderingen op stapel, die het voor de teams makkelijker moeten maken om gedurende het seizoen meer pk’s uit hun krachtbronnen te halen.
De korte versie
Speciaal voor de lezer die geen zin heeft in een lang verhaal maar wel op hoogte wil blijven, gaan we kort. Samen met de FIA hebben de motorenbouwers in de Formule 1 besloten dat krachtbronnen in 2016 in dezelfde mate mogen worden ontwikkeld als dit seizoen het geval is. Bovendien mag dat komend jaar, net als nu het geval is, tussen de races door. Aanvankelijk zouden de regels strenger worden, maar dat gebeurt dus niet.
Bovendien mogen fabrikanten komend jaar, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, ook verouderd materiaal verkopen aan klantenteams. Het verbod is van de baan.
De uitgebreide versie
Ontwikkeling van de krachtbronnen werd met ingang van enkele jaren geleden aan banden gelegd om de kosten te drukken. Los van wat we daarvan vinden (compleet belachelijk) is het uiteindelijke effect van deze plannen discutabel, want met inbegrip van debutant Honda zijn er nog maar vier motorenbouwers over.
Enfin. Het systeem dat werd gebruikt om de ontwikkelingen te monitoren, werkt als volgt. Specifieke onderdelen aan de motor kregen een bepaalde rating van 1, 2 of 3 tokens. Uiteindelijk kwam de FIA tot 66 tokens per complete motor. Zuigers kwamen bijvoorbeeld in de categorie ‘2 tokens’ en de ontsteking kreeg 1 token toebedeeld. Met andere woorden: hoe ‘belangrijker’ het onderdeel, hoe meer tokens dat onderdeel kreeg. Vaag verhaal, maar het wordt nu als het goed is duidelijker.
In 2015 mochten motorenbouwers (oftewel Mercedes, Honda, Renault en Ferrari) 32 van zulke tokens ‘gebruiken’ om voor de start van het seizoen aan hun turbomotoren te sleutelen. Via mazen in de regelgeving gebruikten teams tijdens het seizoen echter gewoon de tokens die ze na de seizoensstart nog over hadden. Denk aan Mercedes dat in Monza het gehele veld nog harder om de oren reed dan in eerdere races het geval was.
Voor 2016 gold aanvankelijk dat er nog maar 25 tokens mochten worden verbruikt. Bovendien werden bepaalde onderdelen geheel uitgesloten van ontwikkeling. Teams met een mindere motor waren dus in hoge mate de sjaak. Tijdens de afgelopen meeting in Genève is echter besloten om bovenstaande regelingen de nek om te draaien en de regels die dit seizoen golden ook volgend jaar te handhaven. Er verandert eigenlijk dus niks op dit gebied.
Let wel: deze regels moeten nog een paar officiële stappen doorlopen. Definitief is het dus pas na afronding van enkele formaliteiten.
Alternatieve motoren…
… gaan er niet komen. Teams zitten dus vast aan de 1.5 V6 turbo met hybride troepjes. Liefhebbers die terugverlangen naar de jankende V8-, V10- en zefs V12-motoren van weleer, zullen hun heil elders moeten zoeken. Wij adviseren Youtube.
Bovendien is het verbod op het leveren van oudere motoren gesneuveld. De kans dat Red Bull en Toro Rosso voor komend jaar een krachtbron vinden wordt dus alleen maar groter, al kun je je afvragen of beide teams op verouderd materiaal zitten te wachten.
gtwillem zegt
1.5? Ik dacht het 1.6’jes waren. Maakt niet zoveel uit.
Op zich goed dat ze de motoren regels onder loep nemen, maar de winnaar is het team dat deze regels het beste weet te interpreteren. Zoals vanouds ?
sjeppie156 zegt
@gtwillem: het zijn ook 1.6jes ik denk dat ab in de war is met de bmw 1.5 vierpitter uit de jaren 80 dat 1400pk kanon in kwalificatie trim
jaapiyo zegt
@sjeppie156: Klopt, behalve dan het vierpitter gedeelte. In de regels stond geen vast aantal cilinders dat de motor moest hebben. Het BMW blok dat de volgens velen het allersterkste was was inderdaad een vierpitter, maar Renault en Ferrari zetten bijvoorbeeld een V6 in, en Alfa zelfs een V8. De restrictie was alleen de 1500cc (met turbo), over hoeveel cilinders je die wilde verdelen mocht je zelf weten.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: -,
beetec zegt
Ik was het even vergeten en ik weet inhoud zegt niet alles en Turbo blabla
maar een motor met de inhoud van een cola fles in de F1…
Mijn eerste keer Spa in 1994 een jankende Ferrari V12 Eau Rouge omhoog horen knallen. Mijn eerste live kennismaking met F1. dat vergeet ik nooit meer. Dikke kippevel als 14 jarig mannetje.. Zo ontstaan fans van de sport. Ik denk niet dat de huidige 14-jarigen zo onder de indruk zullen zijn als er een cola fles langskomt.
Donstil zegt
@beetec: Ja maar vroeger. Toen was alles beter….
g40freak zegt
@Donstil: ik werd vroeger altijd een beetje kriegel als mensen dat zeiden.
Nu vind ik het ook.
Ik weet niet of het is dat ik ouder word of dat “de ziel” steeds meer uit alles wordt geperst.
F1 die klinkt als mijn kruimelzuiger, auto’s met “gemaakt” geluid, handbakken die verdwijnen etc etc.
Zal wel aan mij liggen denk ik.
mashell zegt
@g40freak: vroeger was zeker niet alles beter. Ik kan me nog herinneren dat ik in korte broek op de Skai achterbank tussen mijn zusjes, zonder gordels, zat. Bij elke bocht vloog je naar een kant. Behalve als je benen weer eens aan het Skai waren vastgeplakt.
sanki zegt
@beetec: ik ben afgelopen race in spa geweest met mijn zoontje van 7 en stonden ook onderaan eau rouge. En hij vond de GP2 veel beter. De glimlach was er ook wel naar… Dus dat zegt genoeg over de huidige motor in de F1 wagens..
Freewarefreak zegt
@sanki: Inderdaad. Het geluid is niets meer..
Ik kan mij nog herinneren.. jaren geleden.. De Formule 1 reed nog met de V10. Er was toen een demo van Ferrari op Zandvoort. Schumi was er helaas niet bij, maar Mika Salo wel. Dus wij er heen. Mooi plekje gezocht in een mooie bocht waar de vangrail dicht tegen de baan stond. En wij stonden in de binnenbocht. Dus hij kwam daar over de curbs.
Ik zei tegen mijn toenmalig lief: “Ik ben de Formule 1 freak van ons tweetjes. Dus ik wil het live zien als die voorbij blaft. Maak jij de foto?” “Ja hoor dat is goed” .. En daar kwam die aan.. je hoorde dat MEGA KIPPENVEL HAREN TEN BERGE RIJZENDE HUILEN van de V10 (ik krijg die goosebumps nu weer..) door de duinen aanzwellen. Ik roep nog tegen haar ” KOMT IEEEEE..” pers mijzelf tegen de vangrail en wordt vervolgens volledig van de sokken geblazen door Mika Salo in een Ferrari V10 F1 op volle snelheid op 1 meter afstand. BAM BAM zeggen m’n trommelvliezen… m’n hart raast.. wat een sensatie… m’n adrenaline gaat door het dak.. en weg is ie.. en gil tegen m’n lief “HEB JE HEM?”
Staat m’n vriendin daar.. spierwit gezichtje.. muisstil.. met fototoestel.. compleet van de wereld. Stamelt ze “Nee..” (en moet je nagaan mijn vriendin schold NOOIT, werkelijk nooit..) “ik schrok me godverdomme helemaal de tering..” ..
En dat was de Formule 1 vroeger.
clarkson zegt
@sanki: Om te kijken bij het circuit is de gp2 inderdaad veel leuker. Op dit moment is het denk ik leuker om thuis te kijken. Zie je nog meer ook. Voor het geluid hoef je niet meer te komen.
Nemus zegt
@beetec: in de karen 80 hadden de turbomotoren een inhoud van slechts 1.0 liter… Gaf ook een speciaal geluid.
Ik verkies ook een V10 boven wat we nu hebben.
Turbo S zegt
@beetec: was ook mijn eerste keer met Alesi en Berger toen nog. Ik weet nog goed dat we op zaterdag een parkeerplaats zochten in een weiland, kilometers van het circuit vandaan. En daar hoorde je al een hels kabaal van de F1 motoren die toen al met de vrije training bezig waren. Heerlijke tijden waren dat op het feit na dat ze me 100 gulden met balletje balletje hadden afgezet.
meneer zegt
het nieuws dat STR en RBR toch in de F1 blijven en het nieuws dat oude motoren leveren toch niet verboden wordt komt wel akelig dicht na elkaar…
viezefreddyw zegt
Één grote poppenkast met al die rare regeltjes. De essentie van de sport is allang verdwenen: spanning, sensatie en snelheid. Tegenwoordig zijn het de auto’s die onderscheid maakt en bepalen wie wint, en niet de coureurs. Jammer, want de jongetjes kan je niet meer onderscheiden van de mannen.
Donstil zegt
@viezefreddyw: Mannen? Doen er echte mannen mee?
m550d zegt
@Donstil: ja. Je moet het niet afschuiven op de coureurs, die krijgen lichamelijk misschien nog wel meer te verduren dan de coureurs van vroeger. De voortschrijdende technologie zorgt voor meer snelheid en hogere G-krachten. Het risico mag weliswaar minder zijn wegens diezelfde technologische ontwikkelingen, maar toch. Kijk eens de aflevering van Top Gear terug waarin Hammond (die meer sportwagens heeft gereden dan ons) het bijzonder zwaar heeft in een -niet eens volwaardige- F1 auto.
Nee, het ligt aan de FIA en hun regelgeving. De wereld houdt al genoeg rekening met de propaganda en door de overheden (op belastingtechnisch gebied) graag misbruikte “milieuproblematiek” door uitstoot te verminderen waar dat kan (en nog niet eens waar de echte winsten te behalen zijn). De F1 zou eigenlijk moeten gelden als een escape aan al die maatschappelijke problematiek, en als een uitlaatklep voor de autoliefhebber. Ouderwets jankende twaalfcilinders om met je vrienden (m/v) van te genieten, zonder de dagelijkse beslommeringen. Lekkere benzineslurpende grootmachten der automotoren die door coureurs tot het gaatje worden misbruikt ter uwer vermaak. Dat kleine beetje extra koolstofdioxide dat de lucht in komt is gelul in de marge, maar oh-zo-fijn om te beluisteren en te aanschouwen.
Maar toen deed de Bernie een Bernie door, net als de Nederlandse overheid, als minderheid vooraan te willen staan in de maatschappelijke ontwikkelingen. Het ligt niet aan de mannelijkheid van de coureurs, het ligt aan het geestelijke onvermogen van die oude pad en zijn companen in de bureaucratische en wereldvreemde organisatie die zich de FIA noemt.
Godverdomme.
EnthousiaST220 zegt
@m550d: Daar, mijnheer/mevrouw, ben ik het nou compleet mee eens.
jochempie zegt
@m550d: mooi passioneel verhaal, maar ik ben het niet met je eens. With great power comes great responsibility. Helaas voor petrolheads is de huidige trend dat de wereld moet vergroenen, inclusief vervoer en vervoersgerelateerde hobby’s. En dat is geen “misbruikte milieuproblematiek”. Ongelukkige toepassing, ongetwijfeld. Zie bijtellingsregels. Zie vrijstelling mrb. Zie subsidie op plug-in benzineslurpers. Maar nodig, dat is vergroening wel degelijk. En daar moet de koningsklasse van de autosport een voortrekkersrol in spelen.
jaapiyo zegt
@Jochempie: mwah, het is zo overduidelijk symbool politiek, daar heeft ook IMO niemand wat aan. Of die F1 auto’s nou 100 liter gebruiken per race of 150 of 200…daar merkt de wereld echt niks van. Vervolgens verschepen ze de auto’s plus materieel het vliegtuig in en verbranden ze tienduizenden liters kerosine om het hele circus de hele wereld over te slepen…Als je dat toch doet gooi er dan nog even die paar honderd liter extra tegenaan om er dan in ieder geval een speciale show van te maken.
Net als Jochem hoop ik ook dat dingen als F1 (en dan wel in een brute vorm) nog lang mogen bestaan in de wereld en de GroenLinks types ons niet te snel dwingen insecten te eten en in het weekend naar wielrennen te kijken o.i.d..
w0o0dy zegt
@jaapiyo: een constructie waarbij je aan de hand van de stand in het kampioenschap meer of minder brandstof mag gebruiken zou wel positief kunnen zijn voor de spanning… En de regels mbt verbruik per uur en totaalverbruik over een race zijn niet slecht… Wel wat te streng waardoor “sparen” nodig Is… Waarom niet de een voor de kwalificatie en de ander voor de hele race?
pomoek zegt
@m550d: Voel; toch de behoefte om te reageren. Het zijn in 1e instantie de motorenbouwers Mercedes Honda en Renault die kleinere turbo motoren wilde hebben. Het ontwikkelen van V12’s voor de F1 werd als redelijk kansloos gezien. Je hebt er in de dagelijkse autobouw praktijk weinig aan en als marketing instrument werkt het voor het grote publiek ook niet.
Ten 2e, misschien ten 1e maar goed, volgens mij wordt iedere sport gedefinieerd door regels. Als er geen regels zijn en alles is mogelijk dan wordt het een soort MMA toernooi. Binnen dat kader van regels voer je competitie met anderen. Dat is het mooie van sport. Daarom is bijvoorbeeld Rugby zo interessant om naar te kijken. Het je niet houden aan regels is “frowned upon” (in tegenstelling tot voetbal waar het je niet houden aan regels als “professioneel” wordt gezien) en bovendien levensgevaarlijk. Maar ik dwaal af.
De formule 1 is denk vanwege die strenge regelgeving een van de meest uitdagende competities in de wereld. En dat maakt het voor mij zo interessant om naar te kijken. En vind ik een MMA wedstrijd niet interessant.
Tenslotte: het is echt een broodje aap verhaal dat Nederland altijd als haantje de voorste aanwezig is bij maatschappelijke ontwikkelingen. Sterker nog, inmiddels hobbelen wij er tegenwoordig een beetje zielig achteraan. Ik wou dat het niet zo was.
bimmerfanatic97 zegt
@pomoek: maar door de budgetaire ongelijkheid en snel veranderende regels is het juist niet meer spannend en interessant om te kijken naar wie zijn auto het best kan klaarmaken voor de race. Het was juist gaaf te zien dat de teams met kleine aerodynamische aanpassingen hondersten van seconden probeerden te winnen. Nu is budget te belangrijk
bimmerfanatic97 zegt
@m550d: je zou ook eens moeten kijken naar hoeveel zuiniger de formule 1 er nu van is geworden….0,1% had men berekend. Ze kunnen nog beter wat doen aan de kalender en de enorme karavaan die meereist met het circus
centric zegt
@Donstil:
n54coupe zegt
@viezefreddyw: het zijn altijd de auto’s geweest die als eerste bepalend waren en zijn.
Coureurs zijn altijd de 2e factor in de vergelijking. Een prutser wordt geen wereldkampioen in de beste auto, maar de beste coureur in een mindere auto wordt zeker geen wereldkampioen. Kijk maar naar Vettel nu, of extremer, Alonso.
spoiler zegt
Misschien moeten ze het prestatie afhankelijk maken, wie het slechtst presteert, mag het meeste sleutelen.. Misschien dat het een beetje competitie oplevert..
jochempie zegt
@spoiler: sowieso is het levelen van het playing field een goed idee. Kun je voorstellen wat een spektakel het zou opleveren als er tien competetieve teams in de sport zouden zitten?
berlinetta zegt
@spoiler: Dat werkt niet. De slechtste teams hebben ook het minste geld. Er is dus ook niet genoeg geld om maar constant te sleutelen.
kennone zegt
Begint bijna op Volvo te lijken
speedie zegt
Gelden hier ook de emissienormen en heeft de EPA de sofware kunnen inkijken ? Werk voor Dicaprio :)
jaapiyo zegt
“want met inbegrip van debutant Honda zijn er nog maar vier motorenbouwers over”
Als in we zouden die ook niet mee kunnen tellen omdat wat ze achterin die McLaren schroeven amper een motor te noemen is? Waarom zou je Honda niet meetellen dan…
Overigens zijn er historisch gezien grote periodes geweest waar er niet meer motoren waren in F1, denk aan de periode waar bijna iedereen rond reed met de Cossie DFV8.
Maar dat gezegd hebbende ben ik het er volledig mee eens dat die engine freeze regel achterlijk is. Hoe ze ooit hebben kunnen denken dat als een fabrikant die de boot mist vervolgens dan maar jarenlang achter de rest aan gaat hobbelen zonder iets te kunnen veranderen is onbegrijpelijk. Iedereen met een halve hersencel kan dat bedenken zou je zeggen. En als ze dan toch iets aan banden hadden moeten leggen voor kostenbesparing (vind ik sowieso van niet maar goed), dan had het de aero moeten zijn. Ik vind het prachtig al die winglets en kartelrandjes et cetera maar de meeste mensen hebben er weinig mee, of in ieder geval minder dan met een brullende motor die direct relateerbaar is aan wat je onder de kap hebt in je eigen auto.
Maar ja, no use cryin’ over spilled milk.
Rick-dos zegt
Yes! Eindelijk nieuwe motorenregels!
*pakt er een bak koffie om er eens lekker voor te gaan zitten om alle veranderingen door te nemen*
Wait. What da fuck?! Is dit het?! De verkorte versie is even lang als de uitgebreide versie?! Enige dat verandert is dat er niks verandert…
Jaaaaa, echte vooruitgang dit…..
Nemus zegt
@Rick-dos: dat is toch nog steeds beter dan dat de regels nog strenger (lees: slechter) zouden worden.
Rick-dos zegt
@nemus: Natuurlijk maar als iedereen en mijn schoonmoeder er over eens zijn dat er fundamenteel dingen moeten veranderen in F1 dan verwacht je meer dan alleen maar de status quo te handhaven. Begin het idee te krijgen dat het vijf voor twaalf is voor F1 maar niemand durft echt beslissingen te nemen om het tij te doen keren. Men staat er bij en kijkt er naar…
maniaxdream zegt
Zolang ze niet de ene helft van de coureurs linksom en de andere helft rechtsom laten rijden ga ik mijn tijd niet verpissen aan dat zooitje platgeslagen Dacia Turbo Dusters.
TimD zegt
Maar… 1.5 met turbo, kan daar zoveel power uit worden gehaald? Dat lijkt mij gewoon onmogelijk
gtwillem zegt
@timd: nu zitten ze al rond de 800/900pk volgens mij, in combinatie met de elektromotor. En dat uit 1.6 liter.
In de jaren 80 had je 1.5 turbo’s die met gemak de 1000 paarden eruit persten. In kwalificatieronde zelfs 1200-1300pk… Goede oude tijd :-).
Freewarefreak zegt
@gtwillem: Ja geweldig he. Heb wel eens gelezen met OUDE blokken. EXPRES. Want oude blokken met 100.000 km op de klok hebben geen materiaalspanning e.d. meer. Dan kunnen ze meer druk hebben. Zoiets was het toch Willem?
gtwillem zegt
@Freewarefreak: klopt. BMW kocht gebruikte 1502’tjes op met een respectabele kilometerstand, om daarvan het onderblok te gebruiken voor de F1 motoren. Die waren beter tegen de enorme stress bestand.
Ik zal het exacte artikel eens moeten opzoeken, vond het inderdaad altijd een leuk feitje ;-).
TimD zegt
@gtwillem: bizar! Bedankt voor je reactie
vinox zegt
Youtube, of raceklasses waar ze niet met muslimotoren rondsnorren… I suggest DTM or V8 supercars.
aug1 zegt
Jammer dat er niet echt iets veranderd, daarentegen was het idee om nog minder aanpassingen toe te staan helemaal belachelijk.
Hoe kunnen ze daar ooit mee akkoord gegaan zijn?
Had graag gezien dat ze het motoren regelement het raam uit hadden gegooid, want kostenbesparing heeft het zeker niet opgeleverd.
Misschien zo’n zelfde systeem als met het WEC , een verdeelsleutel voor de motor+elektro vind ik echt een goed idee. Met een vrije keuze hoe dat in te vullen, max aan pk’s instellen en de rest zoek je maar zelf uit. Lijkt me dat Ferrari er bijvoorbeeld meer aan heeft om v12’s of v8’en te ontwikkelen dan bijvoorbeeld Honda of Renault.