En waar we vaak een beetje laatdunkend doen over klagende Formule 1-coureurs, begrijpen we het in dit geval ook wel.
Nog 1 race en dan zit het Formule 1-seizoen van 2023 er definitief op. Een gestoord jaar, zoals Max verstappen zelf zegt. Waarin hij niet alleen doelt op zijn 18 zeges, maar ook op de vele races die de teams hebben moeten rijden.
Want het waren er ook echt wel veel. Ondanks de gecancelde race in Italië, die in mei gereden had moeten worden, maar niet doorging vanwege de vele regen, waren het er nog altijd 22.
En dan denk je, 22 weekendjes racen, dat valt toch wel mee? Klopt op zich, alleen is het meer dan alleen anderhalf uur rondjes rijden. Het is ook de weg er naartoe, jetlags, hotels, persdagen, testen, noem maar op. Logisch dat ze er een beetje klaar mee zijn.
Formule 1-Coureurs klagen over vermoeidheid
En zeker bij zo’n laatste race van het seizoen zijn er meerdere Formule 1-coureurs die klagen over extreme vermoeidheid. Max Verstappen is er eentje van natuurlijk. Want hij laat geen kans onbenut om aan te geven dat er te veel wordt geracet. Waarvan akte.
Maar ook Daniel Ricciardo klaagt dat het een lieve lust heeft. Hij denkt dat de Formule 1-coureurs komend weekend ijlend en hallucinerend over de baan zullen slingeren. En dat komt dan vooral door de locatie van vorige week; Las Vegas.
Niet dat ze daar helemaal zijn losgegaan met allerhande verdovende en geestverruimende middelen en in grote aantallen geboekte lichtekooien op de grote hotelkamers in het Amerikaanse Sodom en Gomorra, maar vanwege het tijdsverschil. Ze hebben geen tijd gehad om aan de nieuwe tijdzone te wennen.
Zit wel wat in natuurlijk…
Dus dat kan nog spannend worden. Formule 1 racen met hindernissen. Misschien een nieuw format voor volgend jaar?
gregorius zegt
Sorry, maar dit is het allerbeste voorbeeld van first world problems van de lucky few.
Ze rijden F1 omdat F1 het hoogste is in de auto sport.
F1 is het hoogste in de autosport omdat hier veruit het meeste geld in omgaat.
En dat geld moet verdiend worden.
De teams krijgen nu lekker betaald (jammer dat de gewone werknemers hier niet meer van voelen door de budget cap). De coureurs krijgen zeer goed betaald.
Dus; opdraven en je trucje laten zien!
En sorry, ze konden allemaal op zondag in hun prive jets, op een tijd die hun uit zou komen, gelijk naar Abu Dhabi vliegen. Dan komen ze maandag, lokaal, ongeveer dezelfde tijd aan. Ondanks dat het tijdsverschil 12 uur is, is de tijd om te gaan rijden een uur of 8 verschil, aangezien ze niet midden in de nacht hoeven rijden.
Daarnaast, als ze wilden, zijn ze al een maand in min-of-meer dezelfde tijdszone; als zijn de meeste waarschijnlijk na Brazilie terug gegaan naar Europa; maar dan moet je niet zeuren ook.
Dus kom op zeg. Dan ben je zogenaamd een topsporter. Heb je het coolste beroep op aarde en dan ga je zeuren dat te moe bent; ook al heb je 4 dagen om te acclimatiseren aan een nieuwe tijdszone inclusief prive vluchten, 5 sterren hotels, prive koks, geen 9-5 baan, massages, persoonlijke trainers etc etc.
Ik neem het graag van ze over.
Wat ik wel snap, is als de werknemers moe zijn. Die moesten wel op zondag nog werken. Die vlogen niet private. Die moeten gewoon vrijwel direct in Abu Dhabi aangekomen weer aan de bak. Die mensen zijn OF al een ruim een maand van huis, of die hebben ook een Sao-Paolo – Europa en een Europa – Las Vegas gedaan eerder deze maand. En dat allemaal voor hun passie, want een goed gedeelte van de werknemers die naar de circuits gaan, zouden ergens anders meer kunnen verdienen.
dondeboer zegt
Ik ben het op zich wel met je eens, maar we moeten ook niet vergeten dat het een levensgevaarlijke sport is. Het zijn wel de coureurs die hun leven wagen, ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat je liever een beetje fris bent als je met 350km/u richting een haakse bocht knalt.
bassrt zegt
Heb meer medelijden met de monteurs dan de coureurs, maar neemt niet weg dat dit wel wat beter ingepland had kunennen worden. Zowieso vind ik 23 races veel te veel op de kalender. 18 zijn er meer dan genoeg. Geeft iedereen wat meer rust gedurende het jaar en kan er extra spanning opgebouwd worden naar iedere GP toe.
Hetzelfde zie je nu bij het WRC trouwens. 2 voudig wereldkampioen kalle rovanperä neemt volgend jaar niet volledig deel aan het WRC, omdat die kapot is en tijd nodig heeft om op te laden. Hij wint het kampioenschap vorig jaar en dit jaar, maar volgend jaar wilt die niet eens zijn titel verdedigen. 23 jaar jong en als je al dit moet gaan doen zit er gewoon ergens iets fout.
str8six zegt
Hahaha, wat een mieperds. Slapen in een privéjet of huilen in een Ferrari voelt toch net wat lekkerder. Daar komt bij; als ze stoppen hoeven ze niets meer te doen. So shut up and move your ass.
flow82 zegt
Ik denk dat het ook erg vermoeiend is voor alle andere mensen die bij het circus betrokken zijn.
Edge zegt
Het probleem van Vegas naar Abu Dhabi is dat het een beetje een clusterfuck qua tijdzones is. Het is in Abu Dhabi 12 uur later dan in Vegas, dus die 12 uur ben je al kwijt. Dan is het ook nog een aardig eind vliegen, en is je slaapschema sowieso niet je van het omdat Vegas een avond/nachtrace is. Om dat back to back te doen is niet heel handig. Volgend jaar wordt het nog erger, want dan is Vegas het begin van een triple-header met Qatar en Abu Dhabi erbij.
Maar goed, voor de coureurs is het een onhandigheidje. Die kunnen immers prima de zondag, maandag en dinsdag gebruiken om op hun gemak te herstellen en fris en fruitig naar Abu Dhabi te vliegen. Het zijn vooral de monteurs met wie ik te doen heb. Zodra het zwart-wit geblokt valt beginnen die met afbouwen en opruimen, dan moeten zij met de materialen linea recta op het vliegtuig en dan in Abu Dhabi (of volgend jaar Qatar) moeten ze meteen weer aan de slag om alles klaar te maken voor de volgende race. Die hebben geen drie dagen om uit te rusten.
jeroenm83 zegt
Survive to Drive. Misschien een nieuw format voor Netflix?
De Fiets zegt
Pak eens wat vaker de fiets. Daar rust je echt lekker van uit.
sanderkomnogeensergens zegt
Het voegt ook helemaal niets meer toe al die races. En die rare timeschedules.
Ben zelf een verstokte fan. Maar vraag me soms echt af waar ik naar zit te kijken. Geen touw meer aan vast te knopen.
nautique206 zegt
Vaak heb ik ook moeite om mijn ogen open te houden tijdens een F1 race..
iphonistvongates zegt
Komt er ook nog een apart artikeltje over de enorme vermoeidheid onder het F1 Racing Teams Catering personeel? Er schijnt ook iets aan de hand te zijn met de bandenspecialisten en hun assistenten van Pirelli. Gaat het nog goed met de jackmen/women? Hospitality crews? Er gaan geruchten op het extreme deep web dat de kapper van Alonso F. regelmatig in slaap valt tijdens haar werk. Bestaat er een FIA ARBODIENST?
harrie zegt
Lol al die 9-5 ridders hier met een grote mond.
baardmijt zegt
Ik heb alle commentaren nog eens nagelezen, maar hoe haal jij hieruit dat de Saab rijders oververtegenwoordigd zijn?
driver79 zegt
Gewoon extra rijders. Geef wildcards voor rookies zodat ze ook een kans krijgen. De teams mogen een paar keer per jaar zelf bepalen wanneer de rookies mogen rijden.