Je hebt voor- en tegenstanders van deze bekritiseerde race, toch is het een blijvertje.
We hebben het natuurlijk over Monaco. Al jaren ligt de race in het dwergstaatje onder een vergrootglas. Want echt racen doen ze er niet. Het is meer rondjes rijden. Wie pole position weet te pakken is doorgaans de winnaar.
Grand Prix van Monaco
Toch hangt er een enorm prestige rondom Monaco. De boten in de haven, de geschiedenis. Zeggen dat je de Grand Prix van Monaco hebt gewonnen is iets bijzonders voor de coureurs. Voor de kijkers is het een ander verhaal. Thuis achter je televisie is het geen klap aan. Ja, het is bijzonder om te zien hoe de enorme Formule 1 auto’s door de krappe straten van Monte Carlo knallen. Maar na een paar rondjes weet je het wel..
Ondanks alle kritiek op de race van de afgelopen jaren is gekozen voor een contractverlening. In het verleden leek het er nog op dat de race eventueel van de kalender zou verdwijnen. Daar is nu geen sprake meer van. De Formule 1 heeft het contract met het circuit maar liefst tot en met 2031 vastgelegd.
Daarmee ga je de komende 6 jaren gegarandeerd het circus in het prinsendom zien. Je kunt de komende 6 jaren een weekend anders invullen. Of je bent wel fan van de race en kijkt er halsreikend naar uit. Pak dan de kalender er maar bij. De Grand Prix van Monaco 2025 zal verreden worden in het eerste weekend van juni.
Achter de schermen hebben er ongetwijfeld een hoop elite praatjes plaatsgevonden om Monaco op de kalender te behouden. Ieder jaar reizen de rich & famous af naar het land om een prestige weekend de bloemetjes buiten te zetten. Het niveau dat Monaco uitstraalt ga je met een burgerlijke Las Vegas of een race in de zandbak nooit bereiken.
In het kader van historie en het Europese snobgehalte is het behouden van de Grand Prix van Monaco positief. Alleen maar racen op parkeerplaatsen in Amerika of in het Midden-Oosten is ook geen hol aan. Dus proost, laat de champagne in juni volgend jaar maar weer spuiten.
ghengiskhan zegt
Ach. De kwalificatie is wel leuk.
beetec zegt
Inderdaad. De Qualy is leuker dan menig race op een woestijncircuit. Alleen al om de quali mag Monaco blijven wat mij betreft.
Robert zegt
Er zijn verschillende voorstellen gemaakt om het circuit aan te passen naar de moderne auto’s toe. Zo is er al meermaals de suggestie gedaan om tussen de Station Hotel hairpin en de Portier bocht een tweetal straten bij het circuit te trekken, zodat daarmee op het stuk door de tunnel flink langer wordt, zodat daar eindelijk een serieuze DRS zone kan worden gecreëerd.
Nu het contract met zo veel jaren is verlengd, zouden ze hier serieus naar kunnen kijken.
petroldrinker zegt
De grandprix waar je de uitslag al van weet als je de kwali gezien hebt….. de enige race in het seizoen die ik oversla, dat snoozefest mis je niks aan jaar op jaar weer…
SvenB zegt
Gewoon de baan altijd natspuiten, dan is het nog wel leuk om te kijken
tommycooker zegt
Gewoon de quali kijken en dan op de racemiddag de bbq aan en/of iets anders doen.
Dutchdriftking zegt
Als we in de toekomst met goede reglementswijzigingen de F1 auto’s anderhalve meter korter en 70cm smaller krijgen dan kan je op sommige plekken vast wel weer inhalen, zeker in de regen. Dat geldt overigens voor véél meer circuits.
aadzor zegt
Heel goed! Monaco is een happening. Ook erg bereikbaar voor ‘modale’ mensen. Soms is de race saai, vaak geeft hij toch wat spanning of controverse.
mashell zegt
Mooiste race van het jaar! Niet alleen vanwege het mooie decor. Maar ook omdat het een andere niveau van uitdaging vormt voor de coureurs dan de brede moderne Tilke banen met enorme uitloop mogelijkheden. Even niet opletten in Monaco is af. Vergeet ook niet dat zelfs Max Verstappen in zijn eerste jaren de race in Monaco niet altijd finishte. Vind deze race een stuk minder saai dan races op de gemakkelijk inhalen DRS banen.
ponnie zegt
Inderdaad, ik snap die haat ook niet en ik ben eigenlijk totaal geen f1 fan omdat het zo slaapverwekkend is, ookal kijk ik om de een of andere reden toch vrijwel elke race.
De fake mario kart overtakes op t drs cicruits vind ik eerder ergerlijk dan positief.
Dit is een race die voor het kampioenschap ook vaak een gamechanger is omdat een gedoodverfde favoriet door een klein foutje in kwalificatie of race ineens 25 punten achter kan lopen.
HZW zegt
Er was sprake van een baan aanpassing.
Voor dat ze rechtsaf de tunnel ingaan, zouden ze halve wegen daarvoor linksaf gaan tot aan een rotonde en dan weer terug de tunnel in, heen en terug naar de rotonde zou 2x een DRS zone zijn, 500 meter heen en 500 meter terug.