Eindelijk durft Audi het aan om de Formule 1 te veroveren. Wel helaas ten koste van hun inspanningen in een andere vorm van motorsport.
Audi en Porsche hebben er wel oren naar om hun expertise in de Formule 1 te gebruiken en de eerste kogel is door de kerk: we gaan Audi onder meer als motorleverancier in de F1 vinden vanaf 2026. Dat gaat wel het één en ander kosten. Natuurlijk de nodige bak geld, maar ook iets heel anders. Audi bevestigt namelijk dat ze stoppen met hun LMDh-project.
Audi stopt met LMDh
Met de LMDh-klasse steeds dichter bij diens lancering in 2023, zijn vele teams al druk bezig met prototypes, testen en dat soort ongein. Dat stond bij Audi al op halt sinds begin dit jaar, toen werd aangegeven dat het staken van hun inspanningen in de LMDh-klasse tijdelijk is. Nu bevestigt Audi aan Sportscar365 dat het project officieel in de prullenbak is beland.
Geen Audi op Le Mans
Daarmee is de glorieuze terugkeer van Audi op Le Mans in de LMDh klasse niet het sprookje dat het had kunnen zijn. Audi domineerde op Le Mans in de jaren ’00 met de R8, R10, R15 en R18, bijna allemaal aangedreven met een TDI-motor. Het zorgde voor het grootschalig racen met dieselmotoren in Le Mans, maar Audi kwam toch vaak als winnaar uit de bus. In 2014 was het over en uit voor Audi in de topklasse en staakte het merk hun werk voor het langeafstandsracen.
Porsche?
We zeiden in de eerste alinea al dat Porsche ook een F1-droom heeft, maar dat wordt nog niet concreter. Wel weten we dat de LMDh-droom van Porsche levend en wel is, die hebben zelfs al een auto die ze gaan gebruiken: de Porsche 963. Voor Audi eindigt het LMDh avontuur hier.
wimof zegt
Herstel, Formula 1 Avontuur gaat Klant HEEL veel kosten
banaan7 zegt
Jammer. Toch zal 2023 wel een topjaar worden voor het WEC met de nieuwe toetreders!
sollie1984 zegt
Nou nou nou, dominant is wel wat overdreven he. Ze waren de enige die reden in de LMP1 klasse. Er was totaal geen concurrentie.
base85v zegt
Dat is Toyota! Audi heeft altijd concurrentie gehad.
flyerbunch zegt
Eigenlijk meer benieuwd wanneer Porsche de toetreding en samenwerking met RB gaat aankondigen.
87sandyd zegt
Wat gaat Porsche dan doen, geld betalen voor een paar stickers? RBR heeft net RB powertrains opgestart, allerlei techneuten bij elkaar gekocht en een nieuwe fabriek gebouwd.
mashell zegt
Red Bull rijdt nu vooraan met Honda maar voordat Honda zo snel was heeft het jaren geduurd “GP2 engine is wat Alonso er over zei”. Ook Renault, dat heel erg lang de allerbeste F1 motoren maakte, krijgt het niet meer voor elkaar. Red Bull weet best dat het decennia gaat duren voordat Red Bull Powertrains een motor kan bouwen die om de prijzen mee doet. Daarom is een bedrijf dat wel veel verstand van race motoren heeft, Porsche, een veel logischere partner. Red Bull Powertrains was een noodgreep omdat Honda de sport ging verlaten maar nooit een serieuze optie.
HZW zegt
2 race series half om half doen gaat niet werken, dus een 100% focus op F1 is nog zo gek niet.
Verder schijnt Audi serieus in zee te gaan met Sauber, waar ze al heel lang mee samen werken.
Het grootste probleem om met een nieuwe motor te kunnen aanhaken was de MGU-H, maar die verdwijnt.
Deze gecompliceerde techniek was de reden van vermogen te kort op bestaande motoren van al langer deelnemende merken.
Voor dat die MGU-H op niveau was, gingen er jaren van ontwikkeling aan vooraf, voordat het gat met de concurrentie gedicht was.