Goed nieuws voor teams die geen gebruik maken van Mercedes- of Ferrari-motoren.
Al lange tijd horen we in de Formule 1 dat bepaalde teams groot snelheidsvoordeel halen uit het verbranden van extra olie. Vorig jaar werd dit in zekere zin al aan banden gelegd, maar tot op heden hebben deze beperkingen weinig effect gehad. Sterker nog, teams als Ferrari en Mercedes zijn nu juist sneller dan ooit. Voor volgend jaar zal er dan ook een nieuwe regel geïntroduceerd worden die dit tegen moet gaan houden.
Dit schrijft RaceFans. Volgens de website is er een aanpassing gemaakt aan de technische reglementen, waarin nu expliciet wordt aangegeven dat de teams volgend jaar enkel nog een olietank mogen hebben die als enige doel het smeren van de motor heeft. De zogenaamde Auxiliary Oil Tank (AOT) wordt niet verboden, maar in de kwalificatie (waarin het grootste verschil gemaakt kan worden) mag er geen druppel olie aanwezig zijn in deze tank. Wellicht kan Verstappen volgend jaar dan eindelijk zijn eerste pole position pakken.
De volledig regel luidt als volgt:
“A singular vessel connected to the engine whose sole function is to hold engine oil for the replenishment of the engine lubrication system. An AOT, as defined in F1 Technical Regulations, must be empty during the complete qualifying practice session.”
De verandering van de regel is een eerste stap naar een grotere verandering, die in 2020 moet volgen. Dan wordt ook nog de grootte van de tank en de daarbij behorende verbindingen beperkt tot 2,5 liter.
dunhozzie zegt
Goede zaak.
dunhozzie zegt
@dunhozzie: ik was misschien wat heel summier. Ik vind het een goede zaak, olie verbranden is natuurlijk niet waarom ze een hybride, zuinigere motor gekozen hebben. En ongelijkheid qua uitgangspunt vind ik ook irritant.
mikje90 zegt
@dunhozzie: inderdaad, dan blijft er meer olie over voor mijn Alfa :)
soundgarden zegt
Regels voor de regels, voor de regels van de regels. Lijkt het Nederlandse beleid wel man….
Robert zegt
@soundgarden: mede daarom kán het niet anders dan succesvol zijn: de Grote Prijs van Nederland terug op de formule 1 kalender. Laten we maar hopen op 2020.
henk_he zegt
@soundgarden: in beleid staan geen regels, alleen doelen, middelen en een tijdpad. Regels staan in wetten en verordeningen en dergelijke. Maar ik begrijp je punt, en je hebt gelijk. Door al die regels is de F1 verworden tot een competitie wie het beste de mazen van de wet weet te vinden.
Schnor zegt
Maar de slangen van het tankje naar de motor mag dus wel gevuld zijn. Toch nog een beetje olie voor de kwalificatie. ?
sascha_greven zegt
@schnor: en doe deze dan maar lekker dik en lang
mark383 zegt
Ligt het aan mij, of is 2,5 liter olie op 300 km verbranden nog steeds belachelijk veel? Wat is normaal in de racerij?
kennone zegt
@mark383: Mwa, bij VAG is dit ook normaal en dat zijn vaak geen race auto’s
werf76 zegt
@kennone: Haha, wat een goede originele grap zeg.
freshlife2 zegt
@werf76: het lijkt misschien een grap, maar is helaas waarheid
wheresmycossie zegt
@kennone: je ziet m aankomen maar moest toch lachen
acizane80 zegt
@kennone: daar kom je niet toe met 2,5liter
av_diver zegt
Uhh en tijdens de race mag deze wel vol zitten en verbruikt worden?
Robert zegt
@av_diver: volgens mij is het toegestane verbruik al teruggebracht tot 0,3 liter per raceafstand. En dat was voorheen iets van 0,9 liter.
potver7 zegt
@RRRobert: Waarom wordt het dan niet direct teruggebracht naar nul, en die AOT verboden? Lijkt me technisch gezien geen enkel probleem.
Robert zegt
@potver7: zolang er olie als smeermiddel in een verbrandingsmotor wordt gebruikt zal er verlies optreden in de vorm van verbranding. En op zich is die 0,1 liter per 100 km niet vreemd, als je ziet hoeveel vermogen er uit zo’n relatief kleine motor wordt gehaald. Maar het feit dat de FIA vorig seizoen dat olieverbruik flink aan banden heeft gelegd geeft wel aan dat sommige motorenbouwers er flink misbruik van hebben gemaakt.
thefmanl zegt
En dan vragen mensen zich af waarom er nog geen VAG merk in de F1 zit. Nou hierom dus, hebben veel meer olie nodig om te presteren
acizane80 zegt
@thefmanl: neen, dit is voor vag verouwderde techniek. Die zijn de f1 al jaren voor.
motherlover zegt
Prima dat men dit wil aanpakken maar waarom dan niet gewoon simpelweg de auxilery oil tank verbieden…. Beetje halfslachtig weer dit…