Gaat dat ook lukken?
Nog niet zo heel lang geleden heeft SEAT besloten dat het een submerk nodig heeft: CUPRA. Vanwege marketingtechnische redenen dient dat met hoofdletters te worden geschreven. Nu moet die transitie niet zo heel erg moeilijk zijn. SEAT had namelijk al langere tijd CUPRA modellen in de aanbieding. Het eerste wapenfeit van CUPRA was de Ateca en daar werden we vrij enthousiast over. Een relatief betaalbare en sportieve crossover. Als je er dan toch eentje van de vrouw moet hebben, dan is het een leuke optie.
Maar er komen meer CUPRA modellen aan. De Taracco schijnt in CUPRA uitvoering uit te komen en ook de volgende Leon wordt voorzien van een CUPRA-uitvoering. We horen het u zeggen: “Dat zijn toch gewoon snelle SEAT’s?” Dat klopt helemaal. Daarom heeft CUPRA nu een concept in de steigers staan dat uniek is voor het op één na grooste Spaanse merk: de Formentor. Wederom is het een crossover, maar nu met een compleet eigen koetswerk.
Het lijkt een te heet gewassen Infiniti EX, maar ze hebben er hun best op gedaan. Het lijkt op geen andere auto uit de VAG-stal en dat is goed. De Formentor Concept is, hoe kan het ook anders, een plug-in hybride. Met 245 pk is de Formentor duidelijk minder krachtig dan de CUPRA Ateca, maar er zit wel een sperdifferienteel op voor de sportieve aspiraties. Op enkel de accu kan de Formentor 50 kilometer halen.
ghost zegt
Misschien gewoon lekkere hot hatches gaan maken Cupra?!
Dutchdriftking zegt
@ghost: met het design van deze cross-over zouden ze heel mooi worden!
sirprize zegt
@ghost: het is onder de streep een eenvoudige rekensom. Als bouwt wat iedereen gaaf vindt, maar uiteindelijk niemand koopt, ga je failliet. SUV’s en crossovers verkopen op dit moment nou eenmaal beter dan Hot Hatches, hoe treurig ook.
str8six zegt
Dan doe ik t ook maar even in hoofdletters: GAAT NIET LUKKEN.
Loek zegt
@str8six: ik snap dat hele SEAT en CUPRA in hoofdletters niet… ja oké de afkorting is beter dan het volledige Spaans uitgeschreven woord voor automobiel, maar je zegt Séjat, niet letter voor letter. Bovendien denk ik ook niet bij elke auto van het merk als ik er een zie rijden: wow, wat een mooie SEAT(!!!)
VAG, of moet ik zeggen Vag, kap daar eens mee. Het is Seat, Cupra en niemand schreeuwt wanneer je een 1.2 TSI leasegrijze Golf-kloon ziet rijden.
EDIT: sowieso snap ik het hele Cupra-gebeuren niet. Dan maak je het een apart merk en lever je alleen maar gepeperde SUVs en als eerste ‘unieke’ auto, ook een SUV. Niemand gaat dit kopen, niemand zat hierop te wachten en als je het sportieve uit SEAT haalt en in een ander merk zet, wordt elke SEAT een treurnis op wielen.
Ik snap dat het met de heritage van SEAT jammer zou zijn dat het enige Spaanse automerk, wat ook nog echt auto’s in Spanje bouwt, verdwijnt. Maar de marketingboys hebben er nu zo’n zooitje van gemaakt dat zowel SEAT als CUPRA een hele hoop show is en weinig go.
Los van dat alles vind ik de Formentor trouwens best een strakke bak en die naam klinkt tof. Als ze hem iets hadden verlaagd was het een hatchback geweest, geef hem iets meer pit dan de Golf R en je hebt zowel bestaansrecht voor CUPRA als een visitekaartje voor het merk. Lijkt mij een verstandige beslissing, maar ik studeer geen hoge marketing en zou daarmee ook niet bij VAG willen eindigen.
Zo, dat moest me even van het hart.
harrie zegt
@720s:
Alles van VAG lijkt sowieso in 1 grote grijze brei te convergeren. Skoda, Audi, VW, Seat, allemaal steeds meer dezelfde scherpe lijnen, grote muilen en booskijkende ledjes treurnis.
alfalfa zegt
Voor diegenen die de Alfa op een Mazda vonden lijken, kijk deze Mazda dan!
mashell zegt
Ziet er eigenlijk prima uit. Alleen dat interieur… er was na het dashboard in Lamborghini stijl geen budget meer over voor de middenconsole. Dat moet het doen met een pietepeuterig pookje en wat pennenvakken.
tortuga zegt
Jaren 80/90 hoekig interieur met moderne display er in!
stationcar zegt
Hier wordt ik niet warm of koud van, het begint steeds meer van hetzelfde te worden, iedereen wil Mazda zijn tegenwoordig, zelfs Alfa. Dit is dan weer een Seat die liever een Mazda was geweest. Oh nee, het mocht ook al geen Seat zijn. Pfff, nouja ik ben de weg kwijt, doe mij dan maar gewoon het origineel. En dan dat logo, kan iemand in Duitsland een einde maken aan deze onzin??
karaya zegt
De naam doet een sterrenschip uit Star Wars vermoeden.
Het blijkt gewoon de zoveelste nietszeggende auto uit de VAG stal.
emping zegt
-EDIT: dank, is inmiddels gefixt!-
OT vind de achterkant eerder een te heet gewassen Urus. Verder als concept niet verkeerd en goed dat ze me een apart model komen.
rdamnn zegt
60PK per uitlaat.. Waarom moeten het er 4 zijn als je maar 245 PK hebt..?
mashell zegt
@rdamnn: er zijn uiteraard maar twee uitlaten met elk 2 eindstukken. En dat is omdat er nog steeds mensen zijn die denken dat vier uitlaat eindstukken betekenen dat een wagen heel snel is. Terwijl voor de uitlaatgassen een eindstuk onder de bumper eigenlijk goed genoeg is.
mgmbh zegt
@rdamnn: 61,25!!!*
poursuivant zegt
Nietszeggende auto. Zal vast aardig rijden maar het straalt 3 x niks uit. En die middenconsole… ze hadden nog wat materiaal van de Mk.1 Fabia liggen? Wat een treurnis.
intimrasiert zegt
Mooiste SEAT sinds jaren, alleen beetje wazige niche: premium SEAT = Volkswagen toch?