Nissan heeft officieel nieuws te melden? Dan kan Subaru natúúrlijk niet achterblijven. Of het verstandig is, kun je je afvragen, want Nissan’s GT-R is natuurlijk nog een stukje heftiger. Maar goed, het belangrijkste (de beelden) hadden we natuurlijk al. We kunnen nu alleen officieel melden dat de WRX STI 308 paardjes onder de motorkap heeft liggen.
Het bijbehorende koppel van 422 Nm komt bij 4400 tpm vrij. Tot wat voor 0-100 tijd dit leidt, houdt Subaru helaas nog even geheim, maar reken erop dat de Subaru i.c.m. het gewicht van 1480 kg en z’n vierwielaandrijving er zo’n vijf seconden voor nodig heeft. Om zo’n tijd te kunnen realiseren zijn er bandjes in de maat 245/40R18 gemonteerd. Voor optimale rallykunsten op de openbare weg is het onderstel van de auto in alle richtingen gegroeid, terwijl de buitenmaten juist met 5 centimeters zijn afgenomen. Dat zal ongetwijfeld de reden zijn waarom de nieuwe WRX STI er zo lekker opgepompt uit ziet.
Daarnaast heeft Subaru veel tijd gestoken om een en ander elektronisch via DCCD en en VDC te regelen. Hoe dit precies werkt?
Multi-mode DCCD
AUTO mode: The standard mode automatically controls the differentials under all kinds of driving conditions.
AUTO [+] mode: This mode is suited for driving on slippery or icy roads, which requires higher levels of road traction, achieved by elevating differential control.
AUTO [-] mode: This mode enables agile driving whereby the vehicle responds swiftly to steering by the driver.
MANUAL mode: This mode allows the driver to control the center differential manually.Multi-mode VDC
NORMAL mode: The standard mode controls ABS, TCS and VDC.
TRACTION mode: Adjusting both TCS and VDC, this mode extends the time period until the VDC kicks in. This mode is suited for sporty driving as it does not control torque-lowering in the engine.
OFF mode: This mode only controls ABS. It is used in emergencies like getting the vehicle out of deep snow or mud.*Though the multi-mode VDC is the vehicle stability control device that offers a superior function, it is a driving assist system.
En daarnaast zijn er altijd wel mensen (net zoals ik) die het leuk vinden om een spec-listje te mogen bekijken:
length/width/height 4,415 X 1,795 X 1,475 mm
Wheel Base 2,625 mm
Track (front/rear) 1,530/1,540 mm
Kerb Weight 1,480 kgMax. Output 227kW(308PS)/6,400 rpm
Max. Torque 422Nm(43.0kgfm)/4,400rpm
Fuel tank capacity 60 litre
Transmission Type 6MT:Forward 6-speed/Reverse 1-speed
Gear Ratio 3.636 (1st) 2,375 (2nd) 1.761 (3rd) 1.346 (4th) 1.062 (5th) 0.842 (6th) 3.545 (Reverse)
Suspension(front/rear) Independent, MacPherson strut type/Double wishbone type
Tyres 245/40R18
De STI zal in het eerste halfjaar van 2008 in Nederland arriveren en de prijs is nog niet bekend.
Coolguy zegt
De nodige specs zijn er wel maar hij is nog steeds zo lelijk :'(
Spongebob zegt
Niets bijzonders, mag wel iets meer ballen hebben
bakkerst zegt
specs zijn leuk, maar, eerlijk is eerlijk, daar draait het natuurlijk niet om ;) :P
ze hebben wel wat gedaan aan die lelijke luchthappende motorkap uit eerdere versies, zonder het vooraangezicht erg drastisch te veranderen,
hulde daarvoor..
Dreke zegt
Om mijn vrouw te quoten over de voorgaande modellen; “hoe groot de spoiler ook is, het is en blijft een ouwe-l*llen-bak”..
In dit geval is tie sportiever, maar nog even lelijk…..
robbert zegt
Oh mijn god die auto is lelijk…. Waarom zijn ze niet verder gegaan op die ouwe van 1996 ofzo die was wel bruut…
RScosworth zegt
308pk’s? Ik had altijd het idee dat de heren Subaru en op dit moment alleen nog Mitsubishi zo’n soort herenakkoordje hadden om net onder de 300pk te blijven. Is dit dan het begin van een Japanse pk-race? Want wat zal Mitsubishi’s antwoord hierop zijn? Hoewel die zich wel netjes aan de 2 liter hield nadat Subaru er 500cc bijpompte.
bouwman zegt
Motorisch is het allemaal dik in orde en ik moet eerlijk zeggen dat ik deze nieuwe versie eigenlijk wel erg mooi vind. Op de eerse foto’s viel het mij tegen, maar nu de imp er eindelijk staat, is het toch wel een geslaagde auto geworden.
P@ zegt
Nog steeds om te janken dit model… Tiff huilt met ons mee gelukkig :P
Brecht zegt
Ik begin te voorkant te wennen, en dat waardeer ik ook, maar de achterkant is echt een ramp, spijtig voor de zovéélste keer dat ze geen sedan hebben gebruikt, of is die in opmaak?
En toch vindt ik de lancer toch iets beter qua motor, zoals RScosworth zegt…
Maar het geluid van een boxtermotor is weer het mooiste, ik ga nu niet blijven oordelen en wacht tot een previeuw wordt gemaakt tussen de evo X en deze ;)
Mies zegt
Inderdaad een rijders auto, want ernaar kijken doe je niet echt snel gezien de buitenkant…
JLJ zegt
Zeg evo,
Volgens mij zijn dit de specs van de japanse versie met 2 liter motor. Hoeveel vermogen we hier in Europa mogen verwelkomen met de 2,5 l motor weten we dus nog steeds niet.
Chris zegt
Volgens mij heeft JLJ ook nog gelijk. De japanse versie is een 2.0 motor met 308 pk. De europese 2.5l versie heeft precies 300 pk. Qua tijd van 0-100 moet je op 4,8 a 4,9 sec denken.
Rick dos zegt
Ik heb het wel eens eerder geroepen. Gezien het feit dat deze auto zich zal positioneren tussen de Astra´s en Golfjes van deze wereld. Dan is dit toch een verdomd appetijtelijk alternatief?
Silverarrow zegt
Ik vind het wel een geslaagd model, een hele dikke hot hatch. Ik zou mijn geld hier denk ik eerder voor inleveren dan voor een 130i of S3, hij is waarschijnlijk een stuk goedkoper, en je hebt ook nog eens een dik rallykanon voor de voordeur.
Silverarrow zegt
Owjah, het is alleen jammer dat ze de achterlichten bij Halfords hebben ingekocht…
ogerr zegt
wat een ongelovelijk lelijk mormel is het toch
rider zegt
leuk is dat de subaru precies net zoveel koppel heeft als de nieuwe evo X! wel is hij 9pk sterker dan de evo die op 299pk komt voor europa.
wie zal er sneller zijn, dragrace rechte lijn, circuit tijden en topspeed? wie zal de hogere bochtsnelheden halen?
oja die impreza. zag hem deze nazomer voor het eerst in Tjechie rijden. nee het is geen mooie auto geworden. maar in deze STI variant ziet hij er wel heel erg dik uit. (een werledkampioen in wording?)
rider zegt
leuk is dat de subaru precies net zoveel koppel heeft als de nieuwe evo X! wel is hij 9pk sterker dan de evo die op 299pk komt voor europa.
wie zal er sneller zijn, dragrace rechte lijn, circuit tijden en topspeed? wie zal de hogere bochtsnelheden halen?
oja die impreza. zag hem deze nazomer voor het eerst in Tjechie rijden. nee het is geen mooie auto geworden. maar in deze STI variant ziet hij er wel heel erg dik uit. (een werledkampioen in woording?)
Sem zegt
nu die subaru zo lelijk is zou ik altijd voor de evo gaan!
nichos zegt
@sem: vind je die zo mooi dan?
het interieur (wat je het meeste ziet, toch) is bij de sub mooier dan bij de mitsu, vind ik. Keuze is snel gemaakt
Scooperdepoep zegt
Heb er iemand die knakkers van Pro-Drive gesproken?
Gezien die alle STI-tjes tunen moeten die vast meer
weten….. ook wellicht over hun pakket voor dit model.
RenJie zegt
zo’n soort motor moeten ze doorontwikkelen en dan een 8.0 16 cilinder met OCTO-TURBO 1232 PK bij 5000 toeren, 1688 Nm bij 3000 toeren -.- (ik laat mijn fantasie er even op los)
RenJie zegt
:)
binkie zegt
mijn pa zei altijd, de buitenkant zie je toch niet als je er in rijdt..
Op zich had ie gelijk maar er zijn toch grenzen, de lol gaat er toch af als je weet dat je auto lelijk is lijkt me.
Jan zegt
In december komt hij al in Belgie op de markt, dan ga ik direct kijken, nu is het enkel via de PlayStation 3 GT5p demo…
subaru is the man! zegt
cool! wat zou de top zijn…
Autofotografie.com zegt
Heeerlijke wagen! :D
heidekonijn zegt
Van coachbuilding gesproken : hallo Bertone? Zagato? Castagna? Als er nu één auto is die écht een ander uiterlijk verdient is het toch deze wel.
Gideon zegt
Wow………wat saai.
Egon zegt
Smaak valt te betwisten mooi of niet mooi, wat een feit is hij gaat vooruit en hard vooruit en der zullen veel audi’s bmw’s enz hun tanden op stuk bijten.
Subura zijn sterkte is niet, uiterlijk, afwerking… Maar motorische beesten te maken met een prima wegligging en daar zijn ze volgens mij weer goed in geslaagd.
Mark zegt
voorkant is Impreza, Achterkant Focus??
doodzonde.. nou is het geen impreza meer…