Niet te missen, deze Expedition van Ford.
In 1997 rondde Ford haar SUV-gamma naar boven af met de Expedition, die onderhuids sterk verwant is aan de welbekende F-150. In Nederland zie je de Expedition zelden en kennen we vooral diens evenknie, de Lincoln Navigator. Net als de drie eerdere generaties deelt ook de nieuwe Expedition zijn genen weer met de F-150 en dat betekent dat de auto voor een groot deel is opgetrokken uit aluminum. Of zoals we in de beschaafde wereld zeggen: aluminium.
De gewichtsreductie van zo’n 130 kilo is in dat licht bezien niet eens heel opzienbarend, al is het maar omdat de Expedition nog altijd goed is voor zo’n 2400 kilo en dan hebben we het nog over de versie met korte wielbasis… Het trekken van aanhangers is volgens Ford erg belangrijk en daarom kan de nieuwe Expedition meer trekken dan zijn voorganger. Hoeveel precies vertelt Ford niet, maar de oude mocht al een trailer van bijna 4200 kilo trekken, dus laten we het op ‘voldoende’ houden…
Onder de kap geen ronkende V8 (die verdween al in 2014), maar een nieuwe versie van de twinturbo 3.5 Ecoboost V6. Ook hiervan geeft Ford nog niet de exacte cijfers vrij, maar in de F-150 is het blok goed voor vermogens tussen de 365 en 450 pk. Qua prestaties ga je die twee cilinders in ieder geval niet missen. Lincoln toonde overigens een jaar geleden al de Navigator Concept, die al een duidelijke hint was naar de Expedition en de komende Navigator.
Waarom monteert Ford in deze vrachtwagen het dashboard van een Porsche Cayenne?
Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat alles nog een maatje groter kon. De tijd dat er boven dit bakbeest nog een groter bakbeest zat: de Ford Excursion.. Op basis van de F250
OT: Dik ding! Heb in de USA regelmatig met z’n voorganger gereden en dat was al een heerlijke bak. Deze kan alleen nog maar beter zijn geworden. Ik kan niet wachten om een keer achter het stuur van dit ding te kruipen
@misterds5: “Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat alles nog een maatje groter kon”
Dat hebben wel meer mannen… Ken je de blauwe pillen al die Alice uit Wonderland heeft meegebracht?
Gaaf, ik denk dat ik binnenkort de Escalde ga aanschaffen. Wat een bak is dat, ik vind hem persoonlijk mooier dan de expedition of een RaRo.
@991gts: hulde!
@991gts: ik ga denk ik binnenkort een Dartz Prombron aanschaffen man
@kenner: die kan ik niet betalen.
@991gts: De Escalde bestaat niet.
@baap: *Escalade
Wat is het verschil in koppel tussen de nieuwe ecoboost v6 en de oudere v8?
@vtechlover: de V6 met ongeveer gelijk vermogen als de V8 heeft zo’n 125nm koppel meer.
@vtechlover: Kreeg vorige week een Expedition met een 3.5l ecoboost mee als huurauto in de VS, heb m’n eigen Hemi (totaal tegen m’n verwachtingen in) helemaal niet gemist, niet in vermogen en ook niet qua geluid. Fijn blok hoor!
Stiekem best wel een dikkert!
2400kg auto en dan nog eens 4200kg aanhanger erachter, dan red je het niet met je B of BE rijbewijs!
Ik vind het wel een erg fraaie verschijning, deze nieuwe Expedition. Het interieur had wellicht wat verfijnder gemogen, maar dat bonkige past ook wel bij de wagen. Ik ben overigens benieuwd hoe deze wagen het in Europa zou doen t.o.v. de Range Rovers als men er een luxe Vignale versie van zou maken.
@edge:
En dan heeft die 2.400kg er volgens mij nog niet eens iets mee te maken. Je aanhanger mag met BE toch niet meer wegen als 3.500kg. (even uitgaande van een normale trekhaak, en dus geen trekker/oplegger, want dan mag je het laadgewicht van het trekkende voertuig erbij nemen)
@jack_abarth: Die 2400kg komt alleen om de hoek kijken bij rijbewijs B. Daar is het zo dat het limiet van 3500kg geldt voor de combinatie van het trekkende voertuig en de aanhanger, waardoor je effectief dus 1100kg achter de Expedition mag hangen.
Voor mensen met BE is het wagengewicht inderdaad niet relevant, die moeten enkel opletten dat het maximale gewicht van de aanhanger niet boven de 3500kg uit komt. Mensen die hun BE voor 19 januari 2013 hebben gehaald mogen de Expedition trouwens gewoon maximaal benutten, voor hen geldt geen maximaal gewicht voor de aanhanger of combinatie.
@Edge: bijna goed. Bij een B zonder E moet je rekening houden met de maximaal toegestane massa van zowel auto als aanhanger. Je mag dus effectief niks trekken zonder BE.
@lekbak:
Dat is wel een goede, wellicht weet jij het. Overal wordt gesproken over de totale toegestane maximale massa. Is dit dus lege auto en het maximale gewicht van de aanhanger + lading. Of is het ook de auto gerekend als volledig afgeladen?
@jack_abarth: op het kentekenbewijs staat een maximaal toegestaan gewicht van je auto. Dus ledige auto plus maximaal toegestane lading. Dat gewicht moet je nemen voor de auto. Voor de kar net zo, de ledige kar plus laadvermogen is maximaal toegestaan gewicht. Het treingewicht van deze twee waardes mag niet boven de 3.5t komen.
In de praktijk mag je dus meer trekken met alleen B rijbewijs als je een niet te zware auto hebt die ~1500 kilo mag slepen.
@lekbak:
Dan ligt gauw geschat de gewichtsgrens op ca. 1.500kg bij alleen B-rijbewijs. Auto afgeladen ca. 2.000kg en aanhanger afgeladen ca. 1.500kg.
Denk dat het voor de doorsnee burger ook voldoende zal zijn.
@jack_abarth: Bijna, bij een trekker oplegger mag je maximale aslast 3500kg bedragen en daar komt de druk van de koppeling nog bij. De druk van de koppeling mag niet meer zijn als het laadvermogen van de trekker. De trekker mag inclusief laadvermogen niet meer zijn als 3500kg. Dus die combi kan maximaal 7000kg zijn.
Een normale koppeling kan ook nog wel iets schelen. Een europese auto is dat meestal 75kg, maar vooral bedrijfsauto’s kan dat volgens mij oplopen tot een 200kg, voor zover ik weet.
Bij dit soort auto’s zie je ook nog wel trekhaken met pin-gat verbinding. Daarvan weet ik niet hoeveel kg die normaal zijn. Meestal worden die echter gebruikt bij een schamel wagen.
Auto past helemaal in het ‘America first’ als je bedenkt dat hij vooral gereden gaat worden door bejaarden met hun golftas achterin.
Dikke kar!!
Mooi ding geworden. Een wat meer uitgesproken design. De vorige vond ik een vrij anonieme auto. Was qua design niet echt Ford vond ik. Dit ziet er lekker fris uit, ook van binnen. Hopen dat de opdruk van de knoppen dit keer langer dan 50k blijft zitten. Dat was bij het uitgaande model wel eens een dingetje. Daar sleet de hele opdruk weg waardoor je al gauw een beetje een smoezelig interieur had. Echt zonde. Zelfs bij 2j oude modellen was dit soms al zichtbaar.
Hebben! Niet voor nuttigheid ofzo maar vind hem heerlijk dikjes
Of dat je dan de foto’s zit te bekijken en denkt: “die achterbank is ook niet bijzonder groot voor zo’n auto” en dan beter kijkt en ziet dat dat de twéede achterbank is…
jammer dat de excursion geen opvolging heeft gekregen verder mooi stukkie suv nu nog een lekkere powerstroke erin
@amimuscle: Ja, die Excursion was helaas gewoon geen succes. Een, voor Amerikaanse begrippen, belabberde brandstofverbruik; extreme proporties… D’r is wel de Expedition EL. Extra Large!
@amimuscle: Dat ding kwam toen het niet op kon qua grootte. In 2005 werd dat langzaam al wat te gek. Daarom nooit een vervanger. Hummer ed konden die grote sloepen ook niet meer kwijtraken. Vreemd genoeg zijn ze 2ehands erg duur (de Excursion). Een 2000 model met de V8 en 250k Miles op de klok kost je zo nog 20-25k in de US. Daarvoor koop je ook een 10j nieuwere Explorer met nagenoeg geen km’s.
@e34m5touring: Dat is dan best wel duur. Op AS24 staat er 1 voor 15k met 251k kms. Uit 2001. Via Mobile leerde ik dat ze in D zelfs vanaf 13k beginnen tot aan 25k
@toyotafortuner: We hebben er div bekeken, pa is er gek van. Maar ze vragen echt flink geld voor die dingen in de US. En dat zijn lang niet allemaal de full options V10 modellen helaas. Zelfs een simpele V8 is vrij prijzig nog.
@toyotafortuner: En vergelijken met Europa is lastig aangezien zo’n bak in Europa veel hogere running costs heeft waardoor ze harder afschrijven.
Partijtje dik, Zoals het heurt met dit soort dikke SUVs. Niet zo soft als t Europese aanbod
Dik hoor! Zou wel eens een rondje willen rijden met zo een slagschip
Mooi ding! Hij lijkt wel bijna net zo groot als de caravan die er achter hangt.