• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fords driecilinder in een handomdraai naar 147 pk

Auteur: ricardo, gepost 1 augustus 2012 om 20:15 – 89 Reacties

Afbeelding Fords driecilinder in een handomdraai naar 147 pkAfbeelding Fords driecilinder in een handomdraai naar 147 pkAfbeelding Fords driecilinder in een handomdraai naar 147 pkAfbeelding Fords driecilinder in een handomdraai naar 147 pk

Ford's driecilinder

Driecilinders in Ford. Met de komst van de 1.0 EcoBoost is er geen weg meer terug en ja, ook onze rijtestdivisie vond ‘m niet tegenvallen. Sterker nog, het accelereren gaat best soepel en daarbij imiteert het blok geen op hol geslagen grasmaaier. Maar voor iedere leaserijder die geen genoegen neemt met 125 pk; de eerste tuningsetjes zijn inmiddels op de markt.

Het lijkt er op dat de 1.0 EcoBoost een schot in de roos is. Hoe dergelijke blokjes zich bij kilometerstanden van 200.000+ houden valt te bezien, maar kopers zijn al lang overtuigd aangezien 45% van alle Focusjes in Nederland uitgerust wordt met de direct ingespoten en turbogeblazen driepitter. Best veel.

Dan is nu de aftermarket-markt aan zet. Het Britse Superchips bedacht een eenvoudige oplossing om het turbomotortje met 125 pk (de 100 pk-versie wordt overgeslagen) van extra oempf te voorzien. Hij wordt weliswaar gechipt, maar daarbij gaat de motorkap niet open. In plaats van de ECU los te schroeven wordt er niet meer gedaan dan een unit in de OBD II-aansluiting (de stekkeraansluiting die BMW-bobo’s hoofdpijn geeft) steken die de software herschrijft. Gefriemel aan de ontsteking, inspuiting en turbodrok levert vervolgens een winst van ruim 20 pk op. En het koppel gaat van 200 Nm in boostmodus naar een niet misselijke 227 Nm.

Het eenvoudig chippen van zuinige koffiemolens (VW, Ford, Fiat, binnenkort BMW) met minder dan vier cilinders maar mét turbodruk zou wel eens flink kunnen aanslaan. Immers, je hebt wel de bijtellingsvoordelen die deze CO2-beperkte autootjes met zich meedragen, maar vervolgens geen sloom geëmmer bij stoplichten.

Dan nu de vraag: heb jij als driecilindereigenaar omgerekend 577 euro over voor 22 extra paarden? Geven ze ook nog 12 maanden/30k km garantie op.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, fiesta, focus, Ford, tuning

Vorig bericht: « Clooney’s Tesla in de verkoop, Top Gear-circuit op zonne-energie en BMW verpatst EV’s online #Groen7
Volgend bericht: Eerste Bugatti Veyron Art Car ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. tomleeuw zegt

    1 augustus 2012 om 20:19

    Ja leuk, maar dit zijn hoofdzakelijk leaseauto’s en daar kan je echt niet je auto ongestraft laten chippen

    Login om te reageren
  2. tomleeuw zegt

    1 augustus 2012 om 20:21

    Laten chippen in een Leaseauto? Daar krijg je troubles mee

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 augustus 2012 om 20:41

      @tomleeuw:
      Waar baseer je dat op?
      Tegenwoordig wordt de software herschreven daar zie je dus niks van en bij einde leasecontract kan je in theorie(als je daar bang voor bent) gewoon de originele software terug laden.
      Ik heb er anders nog nooit gezeur mee gehad.

      Login om te reageren
    • stefan82 zegt

      2 augustus 2012 om 01:31

      @tomleeuw: Bij mijn eerste leaseauto heb ik zelfs gevraagd of deze gechipt kon worden en dit was geen probleem. Je betaalt uiteraard wel wat extra premie voor mogelijke extra (banden,remmen,etc.)slijtage, etc. Chippen zonder akkoord, tja tis een gok, in principe is het altijd uit te lezen…

      Login om te reageren
    • dennisa zegt

      2 augustus 2012 om 08:28

      @tomleeuw:
      Onzin. Mijn tuning staat op de factuur als uitlaatsierstuk. Getuned bij de dealer zelf. Van 120 naar 163pk.

      Login om te reageren
  3. smoked zegt

    1 augustus 2012 om 20:23

    en dan ontzettend veel problemen mee krijg a la VAG 1.2 TSI en 1.4 TSI motoren?

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      1 augustus 2012 om 23:35

      @smoked:

      Die hadden af fabriek al problemen ;)

      Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    1 augustus 2012 om 20:34

    Stelletje hypocrieten!

    Login om te reageren
  5. zender zegt

    1 augustus 2012 om 20:38

    Ford draait verlies.. Straks heb je niets meer aan je garantie ;-)

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      2 augustus 2012 om 13:55

      @zender: Daarom kan je met een gerust hart chippen ;-) daar krijg je tenminste garantie

      Login om te reageren
  6. autobart zegt

    1 augustus 2012 om 20:39

    Bij chippen staat er meestal dat het vermogen toeneemt, maar het verbruik neemt echter wel af, hoe is dat mogelijk? De benzineinspuiting blijft toch hetzelfde of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      1 augustus 2012 om 20:41

      @autobart: in theorie kan dat, mits je er niet sneller mee zou gaan rijden. In de praktijk doe je dat natuurlijk wel en dan gaat het verbruik meestal omhoog.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 augustus 2012 om 20:43

      @autobart:
      Dat geldt alleen bij een gelijke rijstijl, door het toegenomen koppel hoeft de motor minder hard te werken.

      Login om te reageren
    • stanlee zegt

      1 augustus 2012 om 21:43

      @autobart: volgens mij hebben ze bij top gear eens een test gedaan met een prius tegen een m3 op hun circuit qua benzine verbruik waar de m3 constant achter de prius bleef. Bleek dat de m3 zuiniger was. Maar zoals gezegd, je rijstijl veranderd in de praktijk wel.

      Login om te reageren
  7. bruinbeer zegt

    1 augustus 2012 om 20:42

    Ik hoorde dat Ford dit zelf ook van plan was, maar dan met 150 PK. later ook naar de Mondeo met 180 PK. Ik ben benieuwd. klinkt in ieder geval veelbelovend. of je de bijtelling houd weet ik niet.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      1 augustus 2012 om 21:35

      @bruinbeer: Allemaal uit diezelfde 1.0 3-cilinder?

      Login om te reageren
      • bruinbeer zegt

        1 augustus 2012 om 22:04

        @SimonMc: dat hoorde ik wel ja. ben ook erg benieuwd.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          2 augustus 2012 om 06:52

          @bruinbeer: http://www.autoblog.nl/komt-ford-met-een-180-pk-1-0-ecoboost

          Login om te reageren
          • bruinbeer zegt

            2 augustus 2012 om 17:46

            @sir_smokalot: tadaa! maar daar had ik het volgens mij niet vandaan :)

            Login om te reageren
  8. autobart zegt

    1 augustus 2012 om 20:45

    En dan nog een motortje hebben dat slechts 1 op 13/14 rijdt… Lang leve downsizing! Met een S80 D5 van de tweede generatie kun je op de snelweg 1 op 20 halen, met zo’n eco 2 renaultje haal je ook 1 op 20 terwijl het opgegeven vebruik 1 op 30 zou moeten zijn… Downsizing.

    Login om te reageren
  9. mrs250 zegt

    1 augustus 2012 om 20:45

    Ik ben er gewoon voor om chippen van dit soort 14/20% auto’s te zien als een vorm van belastingontduiking en ook navenant te bestraffen.

    Je krijgt een belastingvoordeel omdat je bereid bent minder uit te stoten. Dan moet je niet proberen daar alsnog onderuit te komen.

    Dan kunnen de tuners wel roepen dat het zuiniger wordt, maar dan zeg ik op mijn beurt; zorg maar dat je dat laat zien via de voorgeschreven rijtest.

    Login om te reageren
    • BobbyD zegt

      1 augustus 2012 om 20:49

      @mrs250: Tja, het blijft sowieso discutabel, de grootste factor qua verbruik/zuinigheid is nog steeds de berijder. Het meest “eerlijke” is geen belastingen buiten de brandstofaccijnzen, helaas werkt dit met leaseauto’s gecompliceerd aangezien de werkgever de brandstof betaald.

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        1 augustus 2012 om 20:51

        @BobbyD: Dat is net het verkeerde, de werknemer moet het verbruiken in de portemonnee voelen. Niet de werkgever, dan maar dichterbij werken. Kom op zeg, niet voor niets dat ze elke dag in de file staan.

        Login om te reageren
        • BobbyD zegt

          1 augustus 2012 om 20:59

          @autobart: Ben het gedeeltelijk met je eens, iedereen met een leaseauto gebruikt de auto vaker dan wanneer diegene zelf de kosten zou moeten dragen, en ook vaak minder zuinig dan wanneer ze zelf moeten betalen.
          Echter zo maar even dichterbij werken vind ik veel te gemakkelijk gedacht.

          Login om te reageren
          • autobart zegt

            1 augustus 2012 om 21:40

            @BobbyD: Dat is waar, maar honderd kilometer heenweg en 100 kilometer terugweg (wat sommigen doen) vind ik toch echt te ver gaan…

            Login om te reageren
            • Simpson zegt

              2 augustus 2012 om 03:26

              @autobart: Oh god, daar heb je weer zo’n lekker kortzichtige randstedeling, we hebben niet allemaal een cozy baantje op 15min. van het werk vriend.

              Geloof het of niet, maar er zijn ook mensen die moeten rijden voor hun werk. Of dacht jij dat bedrijven die landelijk opereren elke 100km een filiaal openen of mensen aannemen?

              Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 augustus 2012 om 20:58

      @mrs250:
      In die lab omstandigheden kunnen ze dat probleemloos waar maken. Daar wordt vooral op deellast gemeten en aangezien chippen van die moderne turbo blokjes vooral meer koppel oplevert is dat een eitje.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      1 augustus 2012 om 21:48

      @mrs250: Officieel mag je auto’s met 14%/20% bijtelling sinds 2010-01 ook alleen maar chippen als de (CO2) uitstoot onveranderd blijft. Sommige chipboeren ‘garanderen’ dat dan ook.

      In hoeverre die claims de waarheid zijn (en bij welke motoren), laat ik in het midden; maar sowieso heeft de rechtervoet in de praktijk natuurlijk veel meer invloed.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        1 augustus 2012 om 22:07

        @dawwg:
        En hoe zit dat dan als je zo’n auto prive koopt dan is het immers niet van invloed op de belasting die je plichtig bent.
        Lijkt mij erg lastig om dit te handhaven.

        Login om te reageren
        • mrs250 zegt

          2 augustus 2012 om 07:45

          @jrk68: bpm…

          Login om te reageren
    • dennisa zegt

      2 augustus 2012 om 08:35

      @mrs250:
      Dit kan ik keurig aantonen middels de webportal van Multitankcard. Ik zit nu na 3 jaar 17% (!) onder de ook door de leasemaatschappij gehanteerde fabrieksopgave vwb verbruik. Uitstoot zit ook rond die waarden.

      Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet in een muslibak rijd, maar gewoon een 25% auto.

      Login om te reageren
      • pandji zegt

        20 april 2020 om 18:50

        muslibak?
        :)

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      2 augustus 2012 om 11:41

      @mrs250: Eens, maar ga je dan ook de mensen beboeten die in hun Prius een beetje doorgassen? Die halen immers de opgegeven uitstoot ook niet (voor zover dat überhaupt mogelijk is) dus dan zijn ze ook belasting aan het ontduiken.

      Waar leg je de grens he :)

      Login om te reageren
  10. Junior540 zegt

    1 augustus 2012 om 20:55

    En wat voor winst zie/merk je daadwerkelijk?

    Login om te reageren
  11. smotsholle zegt

    1 augustus 2012 om 21:27

    En het verbruik! Nog steeds zo goed!?

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      1 augustus 2012 om 21:31

      @smotsholle: zoals de chipturk op de hoek van de straat beweert: “bij gelijkblijvende rijstijl neemt het verbruik zelfs af” proest.

      Login om te reageren
  12. fortuna zegt

    1 augustus 2012 om 21:29

    Eenieder met verstand van chippen weet dat OBD chippen gewoon een standaard mapje erop gooien is, niet aangepast op de individuele motor. Bovendien blijft het merkbaar voor de dealer, aangezien het ‘update’ tellertje omhoog gaat.
    Eenieder met verstand van vermogenmetingen weet dat de getoonde grafiek een waardeloze meting is.

    Login om te reageren
  13. Orichy zegt

    1 augustus 2012 om 21:30

    Als je tuning van leaseauto’s als belastingontduiking ziet, is leaserijden dan niet sowieso belastingontduiking?

    Als voorstander van tuning vind ik dit een goede ontwikkeling. Meer of minder verbruik maakt mij niets uit, het is gewoon fijn om meer power uit je blok te halen. Verbruikcijfers liggen altijd in handen van de berijder.

    Login om te reageren
    • BobbyD zegt

      1 augustus 2012 om 21:39

      @Orichy: Waarom is leaserijden belastingontduiking? Bij prive gebruik betaal je inkomensbelasting over de catalogusprijs? Sterker nog, je betaalt dus ook inkomensbelasting over de BPM en BTW, belasting over belasting dus.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        2 augustus 2012 om 07:04

        @BobbyD & Simpson: Het is toch ook verkapt salaris, zo’n leaseauto! Dus maar goed dat er extra belasting betaald wordt door jullie, niet meer dan terecht.

        Login om te reageren
        • mrs250 zegt

          2 augustus 2012 om 07:55

          @Orichy: jaloezie is zo’n slechte eigenschap. Ik heb na 4 jaar ruim 20k betaald, mn zaak de volledige nieuwwaarde aan de leasemaatschappij en er is weer een prima auto voor de markt tegen een aantrekkelijke prijs. Zodat ook anderen kunnen genieten van een heerlijk afgeladen auto. Eigenlijk is het dus een soort van liefdadigheid van onze kant. ;)

          Login om te reageren
          • Orichy zegt

            2 augustus 2012 om 08:31

            @mrs250: Liefdadigheid my ass!

            En niks jaloezie, ik vind dat leasen gewoon belachelijk, niets meer en niets minder. Het is in het leven geroepen, omdat men een extra lokkertje wilde hebben, voor beroepen waar veel specialisme voor werd gevraagd en er te weinig mensen beschikbaar waren. Door die mensen dan een extra salaris/vis voor te houden, hoopte men ze binnen te hengelen, opzich geen moeite mee, maar het heeft veel te extreme vormen aan genomen. Maar hierdoor is er een ongezonde automarkt ontstaan en tevens schiet het door naar een ongezonde economie. Terug naar de basis, juist in deze “moeilijke” tijden en vrolijk opnieuw beginnen, met het gezond opbouwen van onze economie.

            Login om te reageren
            • Simpson zegt

              2 augustus 2012 om 10:55

              @Orichy: Aan de ene kant heb je gelijk, maar als je werknemer vaak bij de weg moet zijn, wil je niet dat ‘ie ’s ochtends opbelt dat z’n zesdehands 190D niet wil starten. Dan is het al gauw goedkoper om wat van zijn/haar salaris in te leveren voor een leasewagen.

              Maar een lokkertje blijft het natuurlijk wel, maar dat is bijvoorbeeld een ziektekostenvergoeding ook.

              Login om te reageren
              • Orichy zegt

                2 augustus 2012 om 17:00

                @Simpson: Natuurlijk zijn er momenten in het leven dat een ondernemer moet kiezen tussen wat is handig en verstandig.
                Maar hij kan ook net zo goed bedrijfswagens ter beschikking stellen, die niet mee naar huis mogen worden genomen en dus op de zaak blijven staan. Nu weet ik niet precies hoe de staat tegen dat soort zaken aankijkt. Het zouden toch gewoon gekochte bedrijfswagen kunnen zijn, misschien zijn de eenmalige kosten wel wat hoog en zit daar het risico, maar je zadelt je mensen niet op met de lasten van een leaseauto, ook niet het gemak, want dat wil ik juist voorkomen.

                Een hoger basis salaris heeft bij mij veel meer de voorkeur, dan elk ander lokkertje, dat geeft namelijk de mensen zelf de keuze, waar zij het liefst hun geld aan besteden. Misschien is het ook wel zo, dat de Staat minder zou moeten azen, zeker op alle indirecte salaris gerelateerde kosten, maar sommige ondernemingen maken het ook wel heel bont.
                Wat ik wel weer goed zou vinden, is dat werknemers hun problemen aan de werkgever zouden moeten kunnen geven, daar bedoel ik mee, dat als er een probleem op huishoudelijk gebied is en de werknemer zou hierdoor zijn afgeleid, door minder te kunnen werken, dan zou hij/zij zijn werkgever kunnen moeten vragen het probleem op te lossen, het zij tijdelijk, of het zij definitief.
                Ook op dit laatste onderdeel zou dan de Staat niet zo moeten zitten azen, het gaat uiteindelijk om de welvaart van de mensen en dus je economie.

    • Simpson zegt

      2 augustus 2012 om 03:29

      @Orichy: er word voor mijn auto per saldo meer belasting betaald. Naast de gebruikelijke belazering & accijnzen vangt de staat ook nog eens een deel van de nieuwwaarde als ‘inkomstenbelasting’

      kortom, leasrijders mogen wel een beetje meer verwachten voor het extra geld dat ze inbrengen ;-)

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        2 augustus 2012 om 08:32

        @Simpson: Onder die noemer kun je ook excuses hebben.

        Login om te reageren
  14. SimonMc zegt

    1 augustus 2012 om 21:37

    We need no stinking diesel.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 augustus 2012 om 21:41

      @SimonMc:
      Kan je nog steeds niet lezen?
      Het is een benzine.

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        1 augustus 2012 om 21:44

        @jrk68: precies. Dat bedoelt hij toch? Door dit soort motoren heb je geen diesel meer nodig voor gunstige bijtelling i.c.m redelijke hoeveelheid vermogen.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          1 augustus 2012 om 21:46

          @RRenault:
          Zo kan je het ook uitleggen, ik las hem anders.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            1 augustus 2012 om 22:10

            @jrk68: nou IK kan wél begrijpend lezen in ieder geval ;)

            Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          1 augustus 2012 om 22:08

          @RRenault: Precies ;)

          Login om te reageren
    • solmatje zegt

      1 augustus 2012 om 21:56

      @SimonMc: diesel owned

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        1 augustus 2012 om 22:17

        @solmatje: Da’s waar. De fora zijn overspoeld met mensen met benzinewagens met zulke problemen, dat ze hun EGR moeten afdoppen en hun verstopte roetfilter moeten vervangen, als de variabele schoepen van de turbo ondertussen nog niet vastzitten natuurlijk.

        Lang leve diesel ! En gelukkig zijn dieselwagens ook nog eens een stuk goedkoper in aanschaf, het is een win-win situatie !

        Login om te reageren
  15. mbje zegt

    1 augustus 2012 om 21:40

    er zijn ook verschillende stadia’s die je kan chippe bij je auto.. je kan hem laten chippen op 100% power of op verbruik.. :)

    Login om te reageren
  16. KaCh1ng zegt

    1 augustus 2012 om 21:44

    kan je lekker opscheppen , “mijn auto heeft 147pk per liter!!”

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 augustus 2012 om 21:47

      @KaCh1ng:
      Geef toe jij zou dat maar wat graag hebben op je skelter.

      Login om te reageren
    • autobart zegt

      1 augustus 2012 om 22:02

      @KaCh1ng: Dat is meer dan een Veyron kun je er zelfs bij zeggen!

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        1 augustus 2012 om 22:19

        @autobart: Dan de “gewone” Veyron wel te verstaan.

        Login om te reageren
  17. rikus zegt

    1 augustus 2012 om 21:47

    Het is natuurlijk spotgoedkoop..
    20 pk voor pakweg 600 eurie is de goedkoopste manier om die pk’s te halen.
    Wat betreft problemen omdat t een leasebak is: tis allemaal terug te draaien.

    Login om te reageren
  18. civicfk3 zegt

    1 augustus 2012 om 22:13

    Als je de uitstoot wilt aanpakken dan moet je eerst alle leasers van nederland aanpakken. Vriend van mij heeft ook zo’n handige tankpas van de baas en daarmee gaan we geregeld “even” naar duitsland goedkoop boodschappen doen en op de autobaan wordt dan vaak de top even aangetikt. Maakt allemaal niet uit de baas betaald, ook opschakelen gebeurt veel later dan wanneer de auto van hemzelf zou zijn.

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      2 augustus 2012 om 03:31

      @civicfk3: hoezo aanpakken? jij rijd toch mee naar Dld zeg je net? jouw maat doet dus aan carpoolen, goeie zaak! :-)

      Login om te reageren
  19. swaffelaer zegt

    1 augustus 2012 om 22:40

    Ik heb een zescilinder… Maar 1157 euro voor 44 pk extra zou ik doen.

    Login om te reageren
  20. timebutt zegt

    1 augustus 2012 om 22:40

    De sterk verhoogde NOx uitstoot die over het algemeen gepaard gaat met het chippen van een motorblok (EURO 5 norm iemand?) moeten we er dan maar bijnemen?

    Login om te reageren
    • snellehenk zegt

      2 augustus 2012 om 11:04

      @timebutt: Ja, want alleen co2 is het probleem!

      Login om te reageren
  21. Volvo_440_turbo zegt

    1 augustus 2012 om 22:43

    Sinds ik met de powerbox van speed-buster rij trekt mijn Octavia 2.0 TDI beter dan mijn Saab 900 turbo cabrio 185pk
    In Duitsland betaal je de powerbox 700 euro, ik heb hem via een Nederlandse dealer voor 500 euro gevonden, maar vermits ik een bedrijfje heb voor 400 euro op de kop kunnen tikken.

    Topsnelheid 235km/h op gps ipv een 210 Km/h

    Ik heb zelf OBD software om mijn auto uit te lezen, geen foutmeldingen te vinden…

    Qua

    Login om te reageren
  22. Volvo_440_turbo zegt

    1 augustus 2012 om 22:44

    verbruik? Bij normale rijstijl minder, bij snelle rijstijl, meer… zo simpel is dat, is ook met chiptuning het geval, btw, mijn powerbox is een 3D powerbox, dus even goed als chiptuning, er zijn genoeg algoritmes in geprogrammeerd om met alles rekening te houden.

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      1 augustus 2012 om 23:07

      @Volvo_440_turbo: en dat alles zonder de levensduur van de motor te verkorten. Kijk maar uit dat je zelf niet gaat geloven.

      Ik geef persoonlijk liever wat meer uit aan een fatsoenlijke auto ipv een budget-mobiel uit het oostblok te tjoenen.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        1 augustus 2012 om 23:15

        @desoper: Heb ik dat gezegd misschien? Zowel powerboxen, chiptuning verkorten de levensduur van de auto, hangt er gewoon af hoe je er mee omgaat, ik zit dagelijks tot over mijn oren in techniek, wat je zwaarder belast gaat ook rapper kapot.
        En einde lease is ook einde auto voor mij, die hoeft maar 5 jaar mee te gaan.
        Ik heb al redelijk wat ervaring met het tunen van auto’s,en eigenlijk heb ik nog niet zo veel slechte ervaringen.
        Meestal gaan de auto’s de deur uit voor er iets kan begeven of rij ik hem tegen de vangrails of zo…

        De enige twee slechte ervaringen:

        Na 230000 km begon er een beetje speling op mijn mazda zijn versnellingsbak te komen

        Mijn volvo 480 turbo zijn versnellingsbak kon geen 250pk aan ipv 120pk

        Voor de rest enkel goede ervaringen…

        Btw, AC schnitzer, Carlsson, novidem, zeer gereputeerde tuners leveren ook powerboxen… maar ne AC schitzer module betaal je gauw 1000 euro.

        Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        1 augustus 2012 om 23:19

        @desoper: Op elk onderhuids onderdeeltje van die ‘budget’ auto staat een vw/audi logo
        Er is binnen de VAG groep een twist omdat Skoda te goed blijkt te zijn, VW lijdt er onder… Als je het magazine trends regelmatig leest zou je dat moeten weten.
        En wist je dat Skoda stukken betrouwbaarder is dan VW en Audi? Hier het artikeltje erover:

        http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/1476432/2012/07/27/Range-Rover-blijkt-minst-betrouwbare-auto-ook-slechte-scores-voor-Duitse-topmerken-en-Renault.dhtml

        Skoda, hoezo budgetmerk?

        Login om te reageren
        • nibor zegt

          2 augustus 2012 om 00:33

          @Volvo_440_turbo: dat ze beter zijn dan volkswagen verandert niets aan het feit dat ze in de markt staan als budgetmerk van de VAG groep, net als seat at doet.

          Login om te reageren
          • Volvo_440_turbo zegt

            2 augustus 2012 om 07:51

            @RRenault: Jups, dat klopt wat je zegt, maar ze zijn in hun rol wat verloren gelopen de laatste jaren door mooier afgewerkte auto’s te maken dan VW, ook qua kwaliteit, maar er is terug verandering in aan het komen, dit merk je aan dat nieuwe model dat nu gepositioneerd is tussen de Fabia en de Octavia.
            Trouwens als je in de geschiedenis kijkt dan waren de Tjechen, voor het communistische tijdperk gereputeerde autobouwers… Dus onderschat die maar niet.
            Trouwens, hun fabriek in Tjechië behoort tot een van de modernste in Europa…

            Ik vraag me af wat Desoper een fatsoenlijke automobiel noemt als je weet dat Skoda samen met Ford hét betrouwbaarste merk van Europa is? Misschien bedoelt ie daar de Japanse en Koreaanse merken mee? Dan geef ik hem wel gelijk…

            Login om te reageren
            • desoper zegt

              2 augustus 2012 om 08:39

              @Volvo_440_turbo: Betrouwbaarheid staat bij mij niet zo hoog op de prioriteitenlijst. Vandaar dat de Jappen ook erg laag op mijn lijstje staan, die hebben behalve betrouwbaarheid weinig te bieden.

              Comfort, vermogen, laadruimte, onderhoudsinterval en WERKELIJK verbruik (dus niet het theoretische verbruik op papier) staan veel hoger op mijn prioriteitenlijst.

              Login om te reageren
              • Volvo_440_turbo zegt

                2 augustus 2012 om 09:53

                @desoper: Dus jij zou het dan niet erg vinden dat je van tijd een dagje verlof moet opofferen om met je ‘fatsoenlijke’ wagen bij de dealer te staan?
                Oh jah, het werkelijke verbruik van mijn skoda met ca 180 pk is 4,1 l/100 km, was op een ritje Ameland-Brussel, cruise control op 130km/h, de meer dan grote koffer vol, drie mensen in de auto,
                Enne, ik denk dat ik voor jou de ideale wagen heb gevonden als ik zie wat jij zoal belangrijk vindt in een auto, check this:

                http://www.youtube.com/watch?v=qnCR5vmsAtg

                http://www.youtube.com/watch?v=yVG_PEAHrLs

              • desoper zegt

                2 augustus 2012 om 12:48

                @Volvo_440_turbo: vergeten te vermelden dat mijn ideale ook wel een goede wegligging moet hebben. Een handgeschakelde A4 3.0tdi quattro of bmw 535xd gaat er hoe dan ook ooit komen.

                Verder haalt mijn huidige A4 2.7tdi de 4,1l/100km niet, maar wel 180pk af fabriek zonder roetwalmen te produceren met een lekker geluid en met slechts 2000tpm bij 120km/h. Dat is in mijn ogen toch wat comfortabeler dan de kleine 3000tpm die de 4-cilinder skoda moet maken. De (onderhouds)kosten zijn waarschijnlijk hoger en de betrouwbaarheid lager, maar elk voordeel heeft zn nadeel

              • Volvo_440_turbo zegt

                2 augustus 2012 om 13:03

                @desoper: Neem bij die 535d de M-Technik ophanging dan, ik heb eventjes meegereden met mijn gebuur zijn 535d, ben zeeziek uit die auto gestapt, dat ding zwalpte nogal op de weg :s Dat is ook een van de redenen dat ie hem heeft weggedaan.

                Mijn skodaatje geeft niks van roet, het ding is goed afgesteld, de box zit op de nokkenas, injectie en turbo, zoals het hoort.

                Qua wegligging is hij wel wat te braaf, zoals alle VAG producten incl Audi, kijk eens naar Mazda en Peugeot bijvoorbeeld, veel leuker om mee te rijden, die liggen doorgaans heel strak op te weg me een vrij speelse ophanging.
                Peugeot wordt trouwens door de meeste autofabrikanten als referentie gebruikt bij de afstelling van de auto’s.

                Spijtig natuurlijk dat de Japkes geen dikke turbodiesels hebben, daar geef ik je wel in gelijk. Maar buiten dikke turbodiesels boeien Europese auto’s me niet echt. Ik heb al met een 200 tal wagens gereden, en een extra 50 meegereden, ik weet wel wat ik wil hoor.

                De keuze van de Skoda is eigenlijk een heel verhaal…BMW is ook hier ter sprake gekomen. Waarschijnlijk gaat ie nu de deur uit want wegens onze Janet eerste minister Di Rupo kost ie me nu 200 euro extra per maand. Voor 200 euro moet ik 4 uur extra werken, en dat voor een socialist, not in my life!

              • Volvo_440_turbo zegt

                2 augustus 2012 om 13:04

                @Volvo_440_turbo: ps, sorry voor de schrijffouten, ik ben hier aan 5 computers tegelijk aan’t werken…

              • desoper zegt

                2 augustus 2012 om 14:01

                @Volvo_440_turbo: ik bedoelde eigenlijk de 335xd ipv de 535, Achterbankruimte boeit me niet zo veel. Ik weet hoe de wegligging van een 3-serie is, maar een M-pakket valt waarschijnlijk ook buiten mijn budget.

                Waarom de keuze van een box, en niet voor een op maat geshreven programma?

                Waar ligt in belgie trouwens het omslagpunt benzine-diesel rijden? Valt mij op dat er zo veel diesels rijden in belgie.

              • Volvo_440_turbo zegt

                2 augustus 2012 om 14:56

                @desoper: Ik kan het niet tot op de kilometer zeggen maar hier een interessante vergelijking van de VAB:

                http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/printdossier.aspx?Id=330

                Wat de wegligging betreft van een 3- reeks hoor ik goede en slechte dingen, maar uiteindelijk is dat persoonlijk, ik heb er enkel goede ervaringen mee. En de betrouwbaarheidsreputatie van de 3-reeks is ook vrij goed, in een bepaalde statistiek heb ik de 3-reeks zelfs nummer 1 zien staan boven alle Japkes, maar vraag me niet meer welke.
                Als ik van jou was, kies toch maar BMW boven Audi, ik heb vrienden die Audi rijden, en soms is het onvoorstelbaar met wat voor een verhalen die afkomen.
                Vandaar dat ik met mijn Skoda wat met de schrik zit ivm defecten, totnutoe al 5 maal een elektronicaprobleem gehad trouwens…en het is dezelfde elektronica als in jou Audi…
                Mijn broer heeft een A4 lease break gehad, nu een Skoda lease break, de kwaliteitsindruk van de Audi was iets beter, maar het totale comfort van de Skoda is toch net iets beter.
                Ik heb met de beiden gereden, vandaar dat ik het weet.

                Waarom een box?

                1. lease auto
                2. bij een software update mag ik terug naar de chiptuner de software laten herinstalleren, daar heb ik geen tijd voor en het kost nog eens 80 euro extra.
                3. Oorspronkelijk was de box bedoeld tot de auto buiten garantie is en erna zou ik naar de chiptuner gaan voor een chip op maat, maar die box is echt zo goed, dat er nooit een chiptuner aan zal komen. Dat ding heeft een snelle processor en er zijn zoveel algoritmes in geprogrammeerd dat hij chiptuning evenaart. Ik heb zelf algoritmes geprogrammeerd in een vorig leven trouwens, maar niet voor auto’s, maar voor robotten.

                Echt chiptunen met een chip op maat wordt moeilijker en moeilijker hoor ik van Chiptuners, een goede box kan soelaas brengen. OBD tuning wordt ook meer en meer gedaan, maar is naar’t schijnt ook niet altijd mogelijk.

                Btw, koop nooit of te never een goedkope powerbox met maar 1 aansluiting enkel op de injectie, dan krijg je roet én je roetfilter is kapot op een maand…

              • desoper zegt

                2 augustus 2012 om 15:27

                @Volvo_440_turbo: mijn audi is van 2007 en voor mijn gevoel was de elektronica juist een sterk punt. Behalve dat de RNS-E af en toe opnieuw start ivm slecht lezen van deDVD, nog geen elektronische problemen gehad in de 2,5 jaar dat ik deze auto rijd.

                We bezitten ook een laguna van de zogenaamde probleemserie maar behalve de luchtdruksensoren in de banden ook hier nog nooit elektronische problemen mee gehad. Zal wel geluk zijn.

                Bedankt voor de informatie in ieder geval. Als het artikel van VAB.be inderdaad juist is, rijdt een groot deel in belgie te duur met een diesel.

              • desoper zegt

                2 augustus 2012 om 15:31

                @Volvo_440_turbo: chiptuning (of box) was sowieso niet mijn bedoeling.
                De ervaring leert me dat, tegen de tijd de drang hierna groter wordt, de drang om een andere auto te kopen ook al groter is. De keus is dan vaak snel gemaakt.

              • Volvo_440_turbo zegt

                2 augustus 2012 om 19:00

                @desoper: Dan heb je geluk, want elektronica en VAG, ik kan er boeken over schrijven in feite… Tip, ga eens kijken naar de Mazda 6 185 pk, 400 Nm, geen stakker, mooie sportief ogende auto, goede wegligging, zo snel als een 335d is ie wel niet niet, maar je gaat je Audi zo vergeten eens achter het stuur ;)

              • desoper zegt

                2 augustus 2012 om 20:33

                @Volvo_440_turbo: Voor de audi, heb ik een avensis d-cat met 177pk (400Nm) gehad. Was wel niet moeders mooiste, maar ik dacht dat ik hiermee een degelijke auto gekocht had. Echter niets was minder waar. Van alles aan kapot gehad, van verstopt roetfilter tot gescheurde kop. Toen ik de dealer liet doorschemeren dat ik de kwaliteit van Toyota toch wel vond tegenvallen, werd er doodleuk gezegd “valt wel mee, bij Volkswagen hebben ze nog veel meer problemen”.
                De komende tijd durf ik daarom nog niet goed een dikke japanse diesel te kopen. Ik wist trouwens ook niet dat mazda ook een 185pk diesel in het gamma had. Is wel een erg mooie auto, met handbak en voorwielaandrijving wat toch wel mijn voorkeur heeft.

              • Volvo_440_turbo zegt

                2 augustus 2012 om 23:00

                @desoper: Ik had toen het gevoel dat die diesel er kwam omdat hij er moest zijn…
                Voor Japanners is de Europese markt lang niet prioritair geweest, indertijd verkocht mazda en honda hier auto’s waarvan de schokdemping op zijn amerikaans was.

                Diesels hebben altijd minder hun aandacht gehad omdat elders ter wereld meer benzine dan diesel wordt gereden…

                Mijn mazda zijn eerste blok had ook een fabrieksfout, die men stilzwijgend heeft gerepareerd, koop dus nooit een japanse diesel die net uit is. Idem eigenlijk met VAG, een voormalige collega zijn 2.0 TDI zoop olie, was een rustige chauffeur, en zo heeft een van de grootste taxibedrijven van duitsland heel zijn wagenpark moeten reviseren wegens een fabrieksfout in de 2.0 TDi, op eigen kosten… mijn neef zijn golf 4, zijn blok tussen de cilinders gebarsten op een 100000 km. Mijn broer zijn audi 1.9 tdi zoop ook olie, zijn skoda 1.9 tdi ook, maar moet wel eerlijk toegeven, die rijdt hem nooit rustig warm of nadraaien of zo…
                Een van mijn buren staat met zijn A3 TDI elke maand in de garage, iets met de luchtmassameter, maar ze krijgen het niet opgelost, een software update verhelpt het telkens, voor een maand…
                Mijn eerste skoda 1.6 tdi had het al na 15 km begeven, elektronica, onherstelbaar, vandaar dat we onmiddelijk de 2.0 tdi besteld hebben. Die 1.6 tdi was fiscaal vriendelijk, vandaar die keuze, ik betaal niet graag belastingen.
                Ik heb een half jaar met VAG vervangwagens gereden, er was er maar eentje van de 5 die geen rare foutmeldingen gaf, dat was een nieuwe jetta… Btw, ik denk dat Honda ook dikke diesels heeft. Maar niet zeker.

  23. rudy1979 zegt

    1 augustus 2012 om 23:28

    Mooie waardes, maar betwijfel of de kwaliteit gewaarborgd blijft. Ford zal vast alle garantie opheffen bij gebruik van tuning. Ben trouwens heel erg benieuwd wat VW voor antwoord heeft met hun nieuwe Golf. Iets met de 1.0 driepittertje uit de Up?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      2 augustus 2012 om 20:43

      @rudy1979:
      Het 3 pittertje van de GT Up! zal zeker zijn weg vinden richting de Golf. Of die 75pk d Golf haalt?
      Het zou zomaar kunnen, die Golf zou flink lichter worden dus dan zit je op een vergelijkbare pk/kg verhouding als bij de huidige 86pk instap Golf.

      Login om te reageren
  24. svenbmw zegt

    1 augustus 2012 om 23:29

    Hoor hem praten dan : In plaats van de ECU los te schroeven wordt er niet meer gedaan dan een unit in de OBD II-aansluiting (de stekkeraansluiting die BMW-bobo’s hoofdpijn geeft).
    Zij waren een van de eerste met een diagnose systeem, hebben garage’s veel geholpen om storingen tezoeken.
    Sinds 2001 is het verplicht dat er in iedere auto een OBD-ll , bmw heeft gekozen om ze allebei tehouden voor meer mogelijkheden om uittelezen.

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    2 augustus 2012 om 03:33

    ff notitie maken dt ik over een jaar of 4, 5 geen tweedehands opgevoerde koffiemolen koop…

    Login om te reageren
  26. Anoniem zegt

    2 augustus 2012 om 14:10

    Ford, doe is een Volvo V50 T5 motor in de C-MAX?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North