De Autotelegraaf meldt ons dat Ford een splinternieuwe V8 diesel heeft aangekondigd. Tot op heden was de sterkste diesel die door het Ford concern leverbaar was, de 2.7 diesel met 204 pk bekend onder meer bekend uit diverse Jaguars en Land Rovers.
Alhoewel 204 pk onder het rechtervoetje hebben niet bepaald straf is, was het toch wat weinig vergeleken met de concurrentie. Ford’s nieuwe 3.6 V8 twinturbo diesel moet dit recht gaan zetten.
Het blok levert 270 pk en 640 nm, waarmee de 75 pk per liter wordt gehaald. Helaas voor Ford zijn dat hele gewone waarden voor een diesel met slechts een turbo, dus van een twinturbo mogen we wat meer verwachten. Ter vergelijking de 535d heeft een 3.0 liter twinturbo blok en schopt daarmee al 272 pk eruit.
Ford heeft aangekondigd met de productie te gaan starten, maar het is nog niet bekend welke modellen het blok krijgen. Toch lijkt waarschijnlijk dat de Jaguar XJ (en wellicht de S-Type) en de Range Rovers er mee worden uitgerust.
dekster(de echte) zegt
yess kheb nog steeds de krachtigste dieseld
Wouter (autoblog) zegt
Nee dekster, je komt een paar pk te kort:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/11/bmw_745d_is_de_sterkste_van_al
Of heeft die van jou chips gegeten?
w0o0dy zegt
waarom Ford nu weer denkt zelf een diesel motor te kunnen onwikkelen die ook echt werkt? De 2.7 en de 1.6 komen allebei van PSA en die motoren zijn prima. De oude diesels uit de Focus (die 1.8 dingen) maakten een vreselijk geluid en waren ook nog eens (in de praktijk) minder zuinig dan in de klasse gebruikelijk. Ik hou me hart vast… straks krijgen we weer het kabaal van de oude Ford Transit terug(als je van je baas zo’n ding moet rijden zou je hem mogen aangeven wegens misdaden tegen de menselijkheid… ;-)
dekster zegt
@Wouter
mijn A8-tje heeft idd chips gegeten
mbvt zegt
In dat artikel staat dat het om een biturbo gaat, dus één turbo per bank. Dat is wat anders dan een twinturbo, waarbij twee turbo’s serieel achter elkaar staan per bank, zoals b.v. de BMW 535d. Een V-motor met slechts één turbo is overigens niet zo heel erg handig te maken doordat de uitlaten van beide banken samen moeten komen vóór de turbo.
w0o0dy zegt
@mbvt: kan toch? turbo tussen de cilinderbanken en een uitgang naar beide kanten….
@dekster: waar heb je dat laten doen en hoeveel Pk en Nm heeft ie nu?
Wouter (autoblog) zegt
Hmm, in zo veel woorden kan ik het helaas niet terug vinden. Het lijkt inderdaad te gaan om een biturbo, maar dan nog is het aatal pk’s per liter niet wereldschokkend.
dekster zegt
@W0o0dy
mijn dealer heeft het gedaan en hij zei dat er ogeveer 20pk’s bijgekomen zij(de exacte cijfers heb ik wel ergens thuis liggen)
Christoff zegt
@dexter
dan heb je ongeveer 346PK en ongeveer een 700NM
dekster zegt
ja ongeveer
Ruben zegt
Ford heeft wel degelijk een sterkere diesel dan de 2.7 op het moment. In de trucks en voorheen ook SUV’s (Excursion) in de VS ligt optioneel een 6.0 PowerStroke V8 turbodiesel met 325 pk en 570 lb/ft (772 Nm). Die zou vast niet in sportieve zakensedans passen, maar toch. :-P
http://www.fordvehicles.com/trucks/superduty/features/specs/#per
amg zegt
hey dekster wat is een chip en hoeveel kost dat ongeveer en geef het vele prestatie aan je wagen??? zeer geintreseerd aan die chips is het mogelijk om zo een chip in een ford mustang gt in te krijgen ?
dekster zegt
@amg
als je dit leest zal je al veel wijzer worden
http://www.abt-sportsline.de/What-is-chip-tuning.221.0.html?&L=1
C30 CDI AMG zegt
@ruben, en de rest.
Nu jij dit zo zegt he, begrijp ik niet dat er geen 6.0l diesel zit in het topsegment zit van de ‘luxe’ merken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de S-klasse, A8, 7-serie.
Ik moet wel zeggen dat die 10cilinder van VW wel een 5liter geloof ik is, dus dat komt toch wel al in de buurt. Ik kreeg namelijk altijd te horen dat zoveel inhoud van een diesel niet mogelijk is in een personen auto. Maar je ziet dus idd wel in die grote pick-up trucks gigantische diesels, waarom niet in een limousine?
w0o0dy zegt
het specifiek vermogen van een diesel ligt laag (t.o.v. benzine) en door de kachten die op het blok werken heb je sterkere materialen (of zoals vaak gewoon meer metaal) nodig. Daardoor is een dieselmotor vaak al erg zwaar. Als je een 6 liter diesel voor in je auto hangt dan wil het ding waarschijnlijk alleen nog maar rechtdoor. Het weggedrag wordt bagger met zovel gewicht voorin. Het wachten is dus op de ontwikkeling van nieuwe legeringen die lichter zijn. Pas als een dieselmotor ongeveer even licht is als een benzine, zul je dit soort dikke blokken voorin een persone auto vinden. Tot die tijd is een twin turbo diesel veel interessanter….
C30 CDI AMG zegt
Over het gewicht had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Ik weet wel dat het nieuwe blok van Mercedes, de 420CDI, helemaal van alluminium is geproduceerd, een stap in de goede richting zeg ik :-)
dekster zegt
maar er bestaan toch al allu diesels of kunnen die dat vermogen niet aan?
C30 CDI AMG zegt
nou, bij deze het antwoord dekster :-P
supergrover zegt
Die V10 van Volkswagen zal snel uit productie gaan. Voldoet niet aan de nieuwe uitlaatgasnormen vanaf 01.2007 en aanpassen gaan ze hem ook niet wat ik via via gehoord heb..
Ik lees trouwens nergens dat deze V8 een motor is uit de samenwerking met Peugeot.. Volgens mij is het een peugeot motor, ontwikkeld in Frankrijk en productie in Engeland. Ford UK (Deggenham) ontwikkeld alleen nog dieselmotoren voor de busjes, wat maar goed is ook, ford dieselmotoren zijn bedroevend slecht.
w0o0dy zegt
dit is nou precies waarom de R10 Le Mans auto van Audi zo’n goede en nuttige ontwikkeling is…. daar is speciaal een nieuwe legering voor ontwikkeld. Licht en sterk en voorlopig veel te duur voor massa productie, maar neem van mij aan dat binnen 5 jaar alle merken naar lichtmetaal diesels gaan (voor de top van het dieselaanbod).
Ejay zegt
Deze mag ook wel in de XC90 en in de V70RD en de S80.
Neutraal zegt
@ Woody: Volgens mij heb jij niet echt kaas gegeten van wat er in autoland allemaal gebeurt. De 1.6, 2.0, 2.7 zijn samen door Ford en PSA ontwikkeld. De 1.8 TDCi was bij z’n introductie volgens de pers ‘De benzine voorbij’ De 2.0 TDCi uit de Mondeo was één van de eerste Common-rail diesels in de middenklasse (na Mercedes, BMW, Alfa) en leverde het hoogste koppel in z’n klasse. Na 6 jaar niet vreemd dat er inmiddels concurrenten zijn die het weer beter doen. De meeste geloven het niet, maar Ford is een van de beste motorconstructeurs ter wereld. Er zijn misschien merken die meer PK’s leveren, bij Ford blijft’t meestal ook heel.
Overigens is het Ford die het meeste geld en tijd in de ontwikkeling van de 2.7 V6 gestoken en niet PSA. Je praat over minimaal een miljard dollar. Het resultaat mag er zijn. Het is een fluisterstille supersoepele motor. Echt, diegene die met een auto met die motor hebben gereden kunnen het beamen. Daar kan bvb de 2.7 V6 Audi niet aan tippen. En ik spreek uit ervaring.
En @ supergrover: Alle Ford diesels worden in Dagenham ontwikkeld. PSA heeft niets met de ontwikkeling van de 3.6 V8 diesel te maken. Bovendien is er geen moderner diesel researchcentrum op aarde te vinden dan in Dagenham.
Wat betreft motorenbouw spant er echter 1 de kroon en dat is BMW. Die jongens weten echt prestaties uit een motorblok te halen. Maar het is ook een kwestie van de juiste versnellingsbak monteren, enz. De aandrijflijnen van BMW zijn gewoon zeer solide.
Youri zegt
Zouden ze bij Ford overwegen om Aston Martin’s op diesel te laten rijden ? Bij Jaguar was die formule ook garant voor meer orders in Europa. ??
w0o0dy zegt
goh ben ik even blij dat iemand mij erop wijst dat ik er geen bal van snap, lol.
Pas sinds Ford ook zijn eigen common rail diesels heeft ingevoerd (een aantal jaren na de concurrentie (Peugeot, Renault, Fiat/Alfa/lancia)) kunnen de Fordjes een beetje meekomen (qua geluid en verbruik). Daarvoor waren het erg luidruchtige roetblazers…. PSA is al tientalle jaren één van de leidende bedrijven op diesel gebied (en verkoop ook al tientalle jaren diesels in grote aantallen). Daar komt de kennis vandaan en niet van onderzoek/ontwikkeling van Ford. Dat er veel geld in de 2.7 diesel is gestoken dat geloof ik wel, en in die zin is het een echte joint venture (samenwerkingsverband). Qua innovatie komt er weinig bij Ford vandaan, dat ze het idee van iemand anders gebruiken om er vervolgens een prima motor van te maken dat is een goede (en slimme) zet. Ik denk dat de V8 vooral voor Jaguar en de grote Amerikaanse Fords gebruikt gaat worden (de SUV’s met name) en misschien durven ze het zelfs aan in de nieuwe Mondeo (een Ford STD, hahaha)
homer zegt
als je vraagt in verschillende Ford garages welke voorkeur ze geven aan een 1.6L of 2.0L tdci motor (in aluminium) of aan hun oude gietijzer 1.8L tdci motor, zijn ze het er allemaal overeens en kiezen ze voor hun 1.8L tdci in het gietijzer. Omwille van de bedrijfzekerheid op lange termijn (zoals,uitzetting, belasbaarheid lagerzittingen, schroefdraad enz) ’tja het maakt hem een stuk zwaarder en moet zijn eigen kilotjes meesleuren. waarmee ze niet willen zeggen dat de aluminium motoren (PSA – Ford) slecht zijn, ver van.
jacob zegt
ik werk zelf al jaren bij ford en die diesels zij inderdaad niet de stilste maar kapot gaan ze zelden ook die ouwe transits waren goed die 3,6 v8 is een vergrote 2,7
ik werk zelf al jaren bij ford en die diesels zijn niet de stilste maar gaan zelden stuk ook die oude transits waren goed en als ik tegenwoordig een vw t5 hoor draaien dan vind ik dat zeker geen stille motor die 3,6v8 is een vergrote 2,7v6
homer zegt
@ jacob
ik denk dat jouw reactie gericht is naar mij, waarvoor dank
ik heb ondertussen een Ford C-max besteld met een 1,8 tdci motor (zuiver ford product) hopelijk heb ik een goede keuze gemaakt. Mijn vorige wagen was een Toyota corolla 1.8 diesel (met amper 43Kw) van 20 jaar oud met en slordige 300 000 Km op de teller, de motor draaide nog perfect juist de koppeling en de kas had zijn beste tijd gehad Nog iemand nieuws over de C-max diesel motoren, geef uw reactie. groetjes
crew zegt
@jacob.. die 3.6 is geen vergrootte 2.7. Het is een heel nieuwe motor.. en dat mensen de 3.6 vergelijken met de diesels van bmw, tja, bmw maakt gewoon betere motoren. dat is nou eenmaal een feit.
ik heb erg veel met de 3.6 gereden en hij rijd echt gewoon perfect.. veel trekkracht en erg stil.. zeer goed rijdbare auto.
jacob zegt
2700 cc delen door 6 en de uitkomst vermenigvuldigen met 8 dan kom je op 3600cc dus er zijn wel degelijk 2 zuigers bijgekomen die 2,7 v6 is vergroot naar 3,6 v8 tuurlijk zit er verschil in de motoren een andere krukas maar de basismotor is de 2,7v6
crew zegt
ok ok.. dus als jouw rekensommetje uitkomt op 3.6 liter.. nou, dan kan het natuurlijk niet anders als dat het eigenlijk een vergrootte V6 is..
Bullshit. kijk naar bentley.. hoeveel 6.75liter motoren hebben die?? of ga je nu zeggen dat het allemaal de zelfde motoren zijn..
jacob zegt
de 2.7v6 heeft een boring van 81mm en een slag van88mm x6 de 3.6v8 heeft ook een boring van81mm en een slag van88mm x8 als je geen verstand van autotechniek hebt kun je beter niet reageren dat lijkt zo dom gr