Het is niet zo’n drama als bij Volkswagen, maar ook Ford moet flink wat banen schrappen.
Volkswagen is niet het enige merk dat genoodzaakt is het mes te zetten in het personeelsbestand. Eerder deze maand maakte Nissan bekend 9.000 banen te schrappen en nu is er ook slecht nieuws voor medewerkers van Ford.
Zoals collega Ruben vorige week al kon melden moet Ford maatregelen nemen vanwege de tegenvallende verkoop van EV’s. Daarom gaan ze de productie van de Explorer EV en de kersverse Capri (waarvan we zojuist de rijtest gepubliceerd hebben) op een lager pitje zetten.
Het is nu ook duidelijk welke gevolgen dit gaat hebben op het personeel van Ford. Het merk gaat in totaal 4.000 banen schrappen in Europa. Dat komt neer op zo’n 14% van het Europese personeelsbestand. De 4.000 medewerkers zullen tussen nu en 2027 voor hun diensten bedankt worden.
De meeste banen zullen geschrapt worden in Duitsland, namelijk 2.900. Daar worden ook de Explorer EV en de Capri gebouwd, in de fabriek in Keulen. Ford heeft recent nog zo’n 2 miljard euro in deze fabriek gepompt, om deze geschikt te maken voor de bouw van EV’s. Deze investeringen lijken zich dus niet helemaal terug te verdienen.
Het is overigens niet allemaal de schuld van EV’s: het marktaandeel van Ford in Europa zakt al jaren weg. Het marktaandeel is nu nog maar 3,3%, waar dat in 2016 nog het dubbele was. Dat Ford hun meest succesvolle model – de Fiesta – geschrapt heeft helpt natuurlijk ook niet mee.
Bron: Autonews Europe
MarcoM zegt
Geen goed teken, laat me raden, volgend jaar weer dikke subsidies?
pier zegt
Tja Ford doet een halve Jaguar. Ik was begin van het jaar bij de dealer en die klaagde dat ze nog maar 4 modellen hadden (en weinig courants). Wie had dit zien aankomen…
RiKe zegt
Gaat lekker met die transitie naar EV toch? Het ene na het andere merk schrapt banen en sluit fabrieken. Is het nu nog niet duidelijk dat de massa er niet op zit te wachten? En forceren gaat niet want die dingen zijn te duur
audirs3 zegt
@RiKe Een merk als Toyota (wat nog nauwelijks EV’s heeft) moet anders ook flink bezuinigen door teruglopende verkopen. Ook andere merken zoals Suzuki die de transitie helemaal lijken te negeren doen het slecht.
En zoals in het bericht staat vermeld, de Ford verkopen stagneren al decennia.
Een merk als Tesla doet het dan weer super goed, heeft vanuit het niets inmiddels een groter marktaandeel dan Ford in Europa.
Volgens mij is het probleem dus niet de EV, maar het type EV. Anders dan bij verbrandingsmotoren kijken EV kopers veel meer naar de specificaties (bereik, vermogen, laadsnelheid) en prijs. En waarom zou iemand voor een Explorer kiezen, terwijl bijvoorbeeld een EV6 of Model Y veel sneller laadt.
mashell zegt
Zou het niet zijn dat de transitie naar EV juist de oorzaak is van de sluiting van de fabrieken? We beginnen aan een economische crisis (gewoon omdat het weer die tijd is) en dus bezuinigen de mensen het eerst op de duurste inkopen, daarom gaat het overal niet meer zo hosanna in de auto-industrie.
Om een EV in elkaar te zetten heb je veel minder mensen nodig dan om auto’s met verbrandingsmotoren in elkaar te zetten. Die mensen zijn niet meer zo nodig omdat de auto’s met verbrandingsmotoren een aflopende zaak zijn.