Het water staat aan de lippen bij de grote Amerikaanse autobouwers, maar de overheid is uiterst terughoudend met het uitdelen van reddingsvesten en heeft een pakket eisen, alvorens men te hulp schiet. Eén van de eisen is dat er eindelijk eens op grote schaal zuinige auto’s zullen worden gebouwd. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. De Amerikanen hebben op dat gebied een enorme achterstand en omschakelen kost tijd.
Ford staat er van de grote drie nog het beste voor. In de lente van dit jaar moet de Fusion Hybrid in Amerika op de markt komen. Deze auto heeft in de stad een verbruik van 41 mpg (17,4 km/l) en is daarmee in de VS de meest zuinige mid-size auto. Gelukkig zijn de Amerikanen tegenwoordig wel te porren voor een lekker zuinig modelletje, dus daarmee heeft Ford mogelijk een sterke troef in handen.
Er is echter nog wel een lastig probleempje. Een hindernis die onder andere de ex-bestuursvoorzitter van Intel al lang zag aankomen: de accu’s zijn niet aan te slepen. Ford is afhankelijk van het Japanse Sanyo voor de levering van de accu’s voor de hybride Fusion en topman Mark Fields heeft toegegeven te vrezen dat er straks niet voldoende accu’s geleverd kunnen worden om aan de vraag te voldoen.
Wellicht zou een aardige beleggingstip zijn om juist nu lekker goedkoop stevig aandelen in te slaan van bedrijven die accu’s produceren voor hybride en elektrische auto’s. Tegelijkertijd wordt beweerd dat het aandeel hybride en elektrische voertuigen in 2015 niet groter zal zijn dan 5 procent en dat we dus nog lang niet van de verbrandingsmotor af zijn. Dat zou juist het gevolg kunnen zijn van het wereldwijde tekort aan accu’s, dus wie heeft er een glazen bolletje? (via: hybridcars)
Victortje. zegt
oh dat is dan weer jammer willen ze zuinig zijn krijgen ze de middelen niet.
maar kunnen ze niet overstapen naar een andere fabrikant die wel aan de vraag kan voldoen, maar het best is ze denk ik zelf maken;)
Teo zegt
Wel een monsterlelijke wagen trouwens…
blokker5 zegt
Hybride auto’s zijn toch niet de enige oplossing voor zuinig rijden….
Stomme mensen bij de overheid proberen nu gewoon hun wil er door te drukken door te dreigen, maar ze moeten toch alsnog investeren in de autoindustrie willen ze de amerikaanse economie nog een beetje te laten draaien
ELB zegt
Wat kunnen ze bij Ford eigenlijk nog wel “managen”?
Victortje. zegt
@ELB, kijk even naar Ford Europa, toch dikke winst?
Arie Nap zegt
Kwestie van tijd totdat de auto mobiel fabrikanten overschakelen naar Lithium gebaseerde batterijen, dan is het voldoen aan de vraag denk ik toch een minder groot probleem als de op Nickel gebaseerde batterijen.
Je zult je misschien afvragen waarom er dan nog gebruik wordt gemaakt van Nickel batterijen, nou dat is eenvoudig, dat heeft te maken met de kosten, de ontwikkelingskosten en de betrouwbaarheid.
madru zegt
waterstof jongens !!!!!
autoblogger zegt
@madru: yeah right, dat is lange termijn (als het al van de grond komt)
Bob zegt
Lithium met gebruik van de laatste nano technologie zou inderdaad leuk zijn. Ook een bedrijf opstarten die die meuk recycled zou goed zijn.
donkeyKONG zegt
Weer smoesjes?
Gelukkig is de noordpool al zover gesmolten dat we daar ook naar olie kunnen gaan boren.
Bert zegt
Vergeet Lithium, Nikel, Methaalhydride en zeker waterstof (-250° anyone – dagje parkeren in de zon en je tank is leeg). Supercondensatoren zijn de toekomst. In’t begin Voltsgewijs opgeladen door een benzinemotor of Priusgewijs in serie met een benzinemotor, maar binnen een jaar of 5/10 volledig onafhankelijk.
Buyck zegt
De Amerikanen moesten maar zo dom niet zijn. De topman van Intel heeft gelijk. Ik weet wat de gevolgen zullen zijn voor de autobouwers want als de prijzen weer de hoogte zullen inknallen naar 200 dollar per vat als de reuzen weer beginnen te groeien(China, India enz…) na hun dipje… mja ziet er niet goed uit.
Rob zegt
het zullen ook zeker wel auto’s van goede kwaliteit zijn als ze bij ford zo erg in de problemen zitten dat ze binnen een zeer korte tijd een grote berg auto’s moeten gaan produseren!
Met andere woorden nu snel wat autotjes maken en later maar zien wat er voor problemen uitkomen.Met als gevolg dat er de klanten de dupe van word doordat die de rekeningen mag betalen.
Ze moeten gewoon die auto’s eerst goed uittesten voordat ze die in productie laten gaan.wie weet is er ontploffings gevaar of brandgevaar!!
Apache zegt
Soms heb ik de indruk dat ik meer geld heb dan die stakkerds bij Ford, GM an Chrysler.
Midas zegt
Nou, als je voor 14% bijtelling gaat, kies ik toch die Fusion boven een Prius of Civic Hybrid.
Ford heeft als voordeel boven Toyota dat de markt al geplaveid is voor hybrides, maar ze hebben niet meer de ‘eerste claim’ op hybride. Bovendien zal Ford weliswaar minder dan Toyota, maar nog altijd aanzienlijk moeten investeren om de techniek helemaal te beheersen. Ik zie de eerste recalls al aankomen. Hoewel Ford Europa een uitstekend merk is, zijn Amerikaanse auto’s imo storingsgevoeliger.
MATSS zegt
5.7l/100km!? dat lukt nooit