Even, heel even, leek het erop dat Ford de Capri nieuw leven in zou blazen.
Vanaf 1998 verkoopt Ford de Cougar, een grote coupe op basis van de Mondeo en overduidelijk gestyled naar de regels van Fords eigen New Edge-designtaal. In 2002 wordt de stekker vanwege een gebrek aan succes uit de Cougar getrokken en zit Ford in Europa zonder coupe (de Puma verdween een jaar eerder al van de markt).
Dat lijkt Ford recht te gaan zetten als in 2003 de Ford Visos Concept zijn debuut maakt op de IAA Frankfurt. Van typisch New Edge-design lijkt geen sprake meer, de Visos is een en al minimalisme met enkele weinig subtiele hints naar de legendarische Capri. De gebogen lijn van de achterste zijruit, de twee luchtroostertjes in de flanken, hier staat gewoon de Capri II! Gelukkig vervalt Ford niet in puur retro-design, de Visos is een moderne shooting brake die slechts een beleefd knikje maakt naar zijn voorganger.
Dat Ford niet expliciet ontkent dat de Visos in productie gaat én het feit dat de Visos een volledig functioneel prototype is, doet vermoeden dat er serieuze plannen zijn voor productie. En met Fords kennis van onderstellen, moet dat wel een fantastische auto worden. Helaas, het mag niet zo zijn. Of de Visos nu écht alleen een designstudie was, of dat het idee van een nieuwe Capri door de directie is afgeschoten, ik weet niet. Jaren later komen de geruchten over een nieuwe Capri weer bovendrijven, maar ook nu komt de betaalbare coupe niet. Daarom moeten we het doen met de plaatjes van de inmiddels al weer twaalf jaar oude, maar nog immer aantrekkelijke Visos Concept.
roppp zegt
Leuk dat Volvo er wel wat mee gedaan heeft
pomoek zegt
@roppp:
Haha, dacht precies hetzelfde, inspiratie voor de C30!
stfu zegt
@roppp: Ook het eerste wat ik dacht. Ik voel de broederschap 8)
knipperlichtje zegt
Okee, die luchtroosters aan de zijkant zijn meer iets voor op een boot, maar voor de rest is dit een ontzettend mooie auto! De volvo C30 heeft ook zo’n leuk achterkantje met van die brede heupen, maar dat terzijde.
aquila2003 zegt
Haha net een c30 idd
gtwillem zegt
Was een leuke budget 911 geweest, met de z’n Twin Turbo V6 met 350pk en 4WD. Helaas is ie er niet gekomen, want ik vind het nog steeds een gaaf model. Gelukkig heeft Volvo wat designelementen geleend voor het ACC prototype.
adyton zegt
@gtwillem: weet je wat het rare is? Iedereen vernoemt hier de Volvo c30, maar die is gebaseerd op hun eigen concept uit 2001. Het was de SCC.
gtwillem zegt
@adyton: haal ik de namen door elkaar. Ik bedoel die oranje concept met doorzichtige A stijlen.
adyton zegt
@gtwillem: Dat is idd de SCC. Die wagen is me altijd bijgebleven met die speciale a stijl. De ACC was blijkbaar de voorloper van de XC90
dikdraak zegt
Is 12 jaar na dato eigenlijk nauwelijks verouderd. Tijdloos model.
beefcake zegt
@dikdraak: dacht ik ook. Die kunnen ze vandaag de dag lanceren en dan is hij nog steeds actueel.
clarkson zegt
Het grilletje en de koplampen hebben we op de mondeo en focus teruggezien.
norge zegt
Leuk een Volvo met Capri details….Had hem nog niet eerder gezien.
jobberns zegt
In het tijdperk dat ze de achterkant nog van Aston Martin kopieerden in plaats van de voorkant?
clarkson zegt
Ik zie ook waar de bugatti gt vision zijn velgen vandaan heeft.
koenigsegggone1 zegt
Ik zie er ook wel een alfa-romeo brera in vanaf de zijkant
beefcake zegt
@koenigsegggone1: die was alleen boller en daardoor plomper. Dan vind ik deze (aan de achterkant) beter gelukt.
991gt3rs zegt
Niet voor niets vergeten…