Dat Ford onder de noemer Vignale een poepchique Mondeo zou uitbrengen, was al lang geen verrassing meer. Ford heeft nu het doek van de productieversie getrokken en geeft ons meer info over productiewijze, details en de prijs.
Ford presenteert deze luxe Mondeo bewust niet als Mondeo Vignale, maar als Ford Vignale Mondeo. Vignale is dus niet zozeer het uitrustingsniveau, maar een submerk binnen Ford dat de meest rijk uitgeruste grote Fords gaat bouwen. Nu ja, bouwen is een groot woord. De Vignale Mondeo’s rollen samen met de ordinaire Mondeo’s van de lijn in het Spaanse Valencia, maar worden daarna met de hand afgewerkt door zes geselecteerde monteurs en krijgen een honderdtal extra kwaliteitscontroles.
Aan boord alle luxe die je je maar kunt wensen op een Mondeo. Denk aan lasergesneden exclusieve lederen bekleding, de nodige extra passieve geluidsisolatie, akoestisch glas, en het gloednieuwe Active Noise Cancellation-systeem voor de dieselmotoren. Deze filteren dat irritante dieselgenagel weg met wat anti-geluid. Ook zijn er de nodige veiligheidsvoorziengen en kun je kosteloos altijd je persoonlijk Vignale-assistent oproepen om bijvoorbeeld een leuk restaurantje te boeken. Verder kun je optioneel elektrisch bediende luxe zetels met massagefunctie krijgen op je Mondeo. Aan de buitenkant herken je de Vignale aan speciale 18-inch wielen, een andere grill en wat extra chroom. Ook zijn er een aantal nieuwe lakkleuren die aan de Vignale voorbehouden blijven.
Grote vraag is natuurlijk: wat kost dat? Nou, 44.945 euro voor de handgeschakelde 2.0 TDCi met 180 pk. De 203 pk-sterke benzinemotor, die je eigenlijk wil, kost 47.745 euro. Hybriderijden kan ook en wel voor 45.195 euro. Je hebt dan ‘maar’ 187 pk, maar je profiteert wel van 20 procent bijtelling. Wat de 240 pk-sterke benzine en de diesel met 210 pk gaan kosten is nog even afwachten. Een stationwagen kost je 1500 eurootjes extra. Wie helemaal los wil gaan, koopt ook nog even de bijbehorende damestas uit Vignale-collectie.
norge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rubentheys zegt
Ik blijf dit een mooie verschijning vinden. Vignale of niet.
norge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
janmetdelangeachternaam zegt
hele leuke auto maar ik denk dat ik voor dat geld toch liever een Duitser koop
berlinetta zegt
@janmetdelangeachternaam: Die net zo kaal is als de poes van mijn vriendin.
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@berlinetta: maar wel een stuk ruimer.
berlinetta zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: Jij bent bekend met haar poes?
galant zegt
@berlinetta: Ja natuurlijk?! Wie niet!?
(sorry, dat was zo een open deur… die kon ik niet laten. Excuses, ook aan je vriendin!)
berlinetta zegt
@galant: Wat ben je maar lekker galant.
galant zegt
@berlinetta: Haha! Touché ;)
marikoelolo zegt
@berlinetta: Hoe oud is ze? 11, 12 ??
berlinetta zegt
@marikoelolo: Zojuist 25 lentes jong geworden. Zit nog strak in het vel en alles loopt nog gesmeerd.
janmetdelangeachternaam zegt
@berlinetta: ik denk dat je voor dat geld een behoorlijke licht gebruikte 2e hands kan kopen…net als je vriendin hahah grapje grapje kon het niet laten
berlinetta zegt
@janmetdelangeachternaam: Vind het niet erg dat mijn vriendin licht gebruikt is. Een beetje ingereden is wel lekker.
snodaard zegt
Oh een Ford Mondeo in het poepbruin. Ik sla ‘m over.
norge zegt
Schat…Ik heb een tas voor je gekocht..
topgear zegt
Lasergesneden leer.. Plaatje van iemand die het leer met een schaar knipt. Ach ja: Marketing
gtwillem zegt
@topgear: ik dacht exact hetzelfde! Maar j, zo werkt het nu eenmaal. Toen ik een rondleiding kreeg bij de Hertog-Jan fabriek (blijft lekker bier), ontbrak de oude wijze man die nog wat hop en gist ambachtelijk met een houten emmer in de vaten deed…
Carreza zegt
@topgear: laser staat vast nog in Genk…
reistje zegt
@topgear: word het sowieso niet meestal lasergesneden bij massaproductie? Lijkt mij gewoon een stukje automatisering
bennieokkels zegt
@reistje: ja volgens mij ook ja. Als je exclusief wil zou er “handgemaakt” of “handcrafted” moeten staan…
valentinorossi zegt
Ik vraag me af waar dit voor nodig is… Maar het ziet er in ieder geval chic uit!
knipperlichtje zegt
Dit is toch net niks? De DS-lijn van citroen is echt onderscheidend. Dit is gewoon een rijk uitgeruste mondeo. Daar is niets mis mee, integendeel. Maar een submerk is dit niet, dit is gewoon een uitvoering.
Michiel1 zegt
@knipperlichtje: zie maybach bij mercedes bijvoorbeeld. Dat wil Ford ook;)
Edge zegt
@Michiel1: Alleen gaat Mercedes met hun Maybach modellen iets verder dan een ander soort leer en wat meer isolatie. Mercedes maakt er een speciale (verlengde) carrosserievariant voor. Wat Ford met Vignale doet is te vergelijken met wat BMW doet met de M-sportpakketten die je op je 316i en dergelijke kunt bestellen, alleen dan gericht op luxe in plaats van sportiviteit. Wat mij mij betreft gaat Ford dan ook iets te ver met het presenteren van Vignale als submerk, en was het presenteren als een luxe uitrustingsniveau (net als Executive of iets dergelijks) beter geweest. Bij een submerk denk je toch eerder aan iets als een BMW i en (voorheen Citroën) DS.
Michiel1 zegt
@Edge: klopt, maar wat niet is kan nog komen he! en begon de DS lijn van citroen ook niet op deze manier?
Edge zegt
@Michiel1: Uiteraard, en ik hoop dat we in de toekomst ook échte Vignale modellen gaan zien. En wat Citroen betreft, hun DS-lijn begon met wat conceptcars en daarna de DS3, die hebben zover ik weet geen uitrustingsniveau ‘DS’ gehad.
gtwillem zegt
Als je voor 45 mille een volle Mondeo hebt is het toch een goed aanbieding? Anders heb je een kale BMW 318d, C180 CDi of Audi A4 2.0 TDI.
De Mondeo is ruimer, ziet er prima uit, rijdt opperbest en is dus helemaal vol met alle extra’s net zo duur als de kale brigade uit Zuid Duitsland. Ik zou het wel weten. Maar je premijum logos en merkbeleving zullen wel weer de doorslag geven…
remylahaye zegt
@gtwillem: Ik ben het helemaal met je eens! Helaas hebben mensen dan liever de zogenaamde “premium” merken en een kale auto waar vrij weinig premium aan is. Zo direct voor deze gaan.
Edge zegt
@gtwillem: Ik weet niet of ik de Mondeo zou kiezen, maar met jouw redenatie van liever een een lekker rijk uitgeruste niet-premium wagen dan een kale premiumbak ben ik het zeker wel eens.
reistje zegt
@gtwillem: Ik snap je punt, maar voor 45mile kan je toch een 320d EDE best goed aankleden hoor.
gtwillem zegt
@reistje: Hoe dan? Je hebt maar 4.500 over voor opties:1.500 ben je al kwijt voor metallic lak, 2.000 voor minder mooi leer dan de Ford, 1.000 voor niet eens mooie velgen je zit er al op. En je mist wat vermogen t.o.v. de Ford.
ag3ra zegt
@gtwillem: Zeker geen fan van de kale Duitse wagens, maar bij BMW krijg ik voor €44.950 een 320i Luxury Line (184pk) met 18″ multispaakvelgen, Luxury leder dakota Sattelbraun, edelhout “fineline anthracit” en een businesspakket (lederen stuurwiel, cruise control en business navi), lijkt me toch ook een vrij goede deal en doet me dan toch sterk twijfelen over de Vignale.
Fidenza zegt
@ag3ra: Inderdaad, recent nog een 318d M Sport Intense automaat besteld met hier en daar paar opties. Totaal prijs rond 40K Euro (België). Je moet echt gek zijn om zo veel te betalen voor een Ford….
gtwillem zegt
@ag3ra: maar dan nog is de Ford veel completer (bij BMW zijn de opties flink duurder). En je komt 20pk te kort op de Mondeo.
ag3ra zegt
@gtwillem: Ik vind het model met de opties dat ik noemde toch een niet te versmaden alternatief voor de mondeo. Het enige dat die meer heeft is de “Vignale assistent” en laten we eerlijk zijn, zelf een hotel/resto vinden lukt de meesten van ons nog wel zelf vermoed ik. Dit terzijde, zou ik geen van beiden kopen en €45.000 besteden aan een leuke 2dehands met weinig kilometers zoals ik altijd doe.
gtwillem zegt
@ag3ra: helemaal waar. Ik zou in plaats van zo’n Mondeo diesel een A8 3.0 TDI quattro kopen, de allernetste die ik voor 30k. De 15k is voor het hogere verbruik en hogere onderhoudskosten. Dan rijd je er pas echt luxe. (730d of S350CDI kan natuurlijk ook).
En in het geval van zo’n benzine een 535i van het nieuwe type. Ook rond de 30k.
ag3ra zegt
@gtwillem: Jij begrijpt me, ik ga dan wel voor de S-class maar ieder z’n smaak :)
parker zegt
Alle zweterige vertegenwoordigers hebben al een nat broekje..
hoglard zegt
@parker: Origineel zeg, die vertegenwoordigersgrap. Bijna net zo leuk als de Mercedes/taxi grap en al die andere totaal cliché opmerkingen.
parker zegt
@hoglard: dank je!!
loggy zegt
Al draagt een aap een gouden ring….
clarkson zegt
@loggy: .. Een mondeo blijft een lekker ding.
oetelaar zegt
De afgelopen tijd heb ik onder een steen geleefd dus wellicht heb ik iets gemist…maar wat was er mis met de naam: Ghia?
tomtoyo zegt
Leuk zo’n vaginale mondeo.
schellekens006 zegt
Vind iemand dit leer op de stoelen nu echt mooi? Ik vind het afschuwelijk het lijkt wel imi leer. Kijk eens naar een C klasse met geperforeerd leer hoe ze dat gemaakt hebben en hoe de stiknaden lopen.
ViperArry zegt
Ontzettend veel geld de nieuwe Mondeo….. maar volgens mij is het prijsverschil tussen “Titanium” en “Vignale” niet heel erg veel.
Ik vind de nieuwe in elk geval erg fraai…. zal alleen nog een jaar of 10 duren voor ie kost wat ik er voor wil uitgeven :(
Tonnie zegt
Mooi front en interieur, verder doet de auto wat saai en gedateerd aan.
mrrallycross zegt
Mooie auto en een aantrekkelijke aanbieding lijkt mij.
TimD zegt
Vaginale, klinkt lekker!
kr1zz1p zegt
Zag hem vandaag al rijden in Genk.
1 woord.. WAUW, knappe auto van Ford!
Liever dit dan een kale Duitser…
st33fie zegt
mooie wagen allen ford krijgt het niet voor elkaar de afwerking van binnen op orde te krijgen
kunnen ze niet op werkweek bij vag en andersom
krijg je eindelijk een vag auto die goed stuurt en een ford die ook van binnen mooi is