
Zo’n beetje elke Ferrari bijt in het stof als jij gas geeft in deze Ford.
Mocht je Ford versus Ferrari hebben gezien: even gaan kijken. Natuurlijk zit er wat Hollywood drama in, maar de film is vrij waarheidsgetrouw en vooral heel erg vermakelijk.
Ford versus Ferrari
Bij Ford versus Ferrari denkt men Ford als David en Ferrari als Goliath, wat niet helemaal klopt. Ford is (en was) een enorme multinational die wereldwijd miljoenen auto’s verkocht. Ferrari is een klein raceteam dat enkele duizenden auto’s aan de man brengt om hun raceactiviteiten te kunnen bekostigen. Maar als het gaat om de auto’s zelf, is een Ford ietwat nederiger dan een Ferrari. Ook al rijd je in een Shelby Mustang GT350, toch geen kinderachtige auto, dan is de Ferrari 812 Superfast die naast je stopt bij het verkeerslicht superieur aan jou en jouw auto.

Fathouse
Maar mocht de Mustang-eigenaar zijn GT350 naar de firma Fathouse hebben gebracht, dan dient de Ferrari bestuurder goed op te letten. Fathouse doet namelijk niet alleen aan chiptuning of een sportuitlaat. Voor de GT350 hebben zij de 1000R-kit ontwikkeld. Deze zorgt ervoor dat het vermogen van 526 pk stijgt naar meer dan 950 pk, dankzij de installatie van twee turbo’s. Die 950 pk (en 932 Nm) haal je als je E85 tankt. Als je ’93’ tankt, dan blijven er nog 806 paarden (en 917 Newtonmeters) over.

Want deze Ford is sneller dan een Ferrari 812
Dat niet alleen, veel andere onderdelen waaronder het spruitstuk, brandstofsysteem en compleet uitlaattraject worden aangepast bij deze Ford. De 0-100 km/u sprint duurt nu 2,5 seconden, de kwartmijl is afgeragd in 9,9 seconden en de topsnelheid bedraagt een bescheiden 297 km/u. Daarmee komt de Fathouse Shelby 1000R sneller van zijn plek dan de 812 van Ferrari. Mocht je zeker willen weten dat je sneller bent, dan is een 1200R of 1400R kit ook mogelijk. De getallen corresponderen ongeveer met de geleverde pk’s.

1400R
Als je kiest voor de 1400R (waarom niet?), dan heb je de beschikking over 1.400 pk. De 0-100 km/u sprint moet in 1,9 seconden achter de rug zijn. Dat is niet alleen bizar snel voor een auto, maar al helemaal voor een vrij simpele achterwielaandrijver. Wellicht dat je ‘m daarvoor even op dragrace specificatie banden moet zetten. De kwartmijl is in 8,2 seconden gedaan en voluit op de Autobahn kun je 354 km/u aantikken. Prijzen beginnen voor 40.000 dollars. Dan moet je wel je eigen GT350 meenemen.

Denk niet dat een Ferrari 812 eigenaar zich ook maar een beetje vernederd voelt als hij naast deze Ford staat,
@ottosk: Precies, de stijl van een Ferrari is niet te vergelijken.
@ottosk: wel als hij er bij een stoplicht sprint eruit getrokken wordt. Dat doet bij alle ego’s zeer.
Ik heb liever deze Ford dan een F812. Want………goedkoper dus meer centjes op de bank en als je verliest met je F812 weet je dat je teveel hebt overgemaakt naar Ferrari.
Daarnaast is dit dus een echte Mustang en geen elektrisch hok. Ik zeg nice!
@paulvtec: Doe mij maar de Ferrari. Als je de juiste versie kiest levert het meer op dan jouw centen op de bank.
@paulvtec:
Mensen die een Ferrari 812 kopen maken zich niet zo druk om de centjes als jij doet..
En het vergelijk is ook zo krom als een banaan.
Schroef dan twee turbo’s op de V12 van de 812 en de Mustang heeft weer het nakijken.
@paulvtec: je koopt toch geen Ferrari om de snelste te zijn?
@paulvtec: en er is niks meer Mustang aan deze Mustang :)
De vraag is hoe belangrijk een Ferrari 812 eigenaar dat vindt….
@geecee: Ja nihil.
De Ford interesseert me al vrij weinig terwijl ik niet eens een 812 heb, dus ik vermoed dat een 812 eigenaar het nog minder zal interesseren.
Beetje hetzelfde als een koenigsegg, ook een Ford V8 met twee turbo’s +- 1400 pk alleen dan iets duurder :)
Ford V8?
Wat een heerlijke “I don’t give a f*ck”-bak!
Niet normaal, en feitelijk geen geld! Maar laten we eerlijk zijn, deze cijfers haal je onder de perfecte omstandigheden met bizar goede, en warme banden en natuurlijk in de handen van een waardig coureur. En werkelijk iedere miljonair kan de 812 onder de drie seconden naar de 100 rammen. Overigens droom ik elke nacht van een gele 812 met Novitec kit…..
@dutchdriftking: ik denk dat je voornamelijk een goed plakkerige dragstrip nodig hebt voor deze cijfers. De Ferrari doet het waarschijnlijk op gewoon asfalt ook.
Ford of ferrari, hmm lastige keus (tenzij het een mondial vs gt40 is)
Weer een Ford Mustang tuning zoals er tientallen zijn in de VS. Cijfers zijn enkel op sprintjes genomen. Zou de Mustang wel eens willen zien op een rondje “Ring”! Dan bekijken we de cijfers nog ne keer!
Ik zag Casper wit wegtrekken van de 812. Daar heb je dus geen Ford met 18 turbo’s voor nodig.
Natuurlijk is dit een hele brute auto, maar ik zie liever een standaard GT350. Dat is juist een heerlijke bochtenridder. Ik vrees dat dit een beetje overkill wordt.
En dit of een Ferrari? Dan zou ik ook kiezen voor de Ferrari. Een NA V12 is toch wat magischer dan een opgepepte Amerikaanse V8.
Dit is toch goud. Zet er maar een op de oprit, in het wit met blauwe striping
Ter info: Amerikaanse AKI 93 benzine is vergelijkbaar met RON 98 in Europa.
Kijk, dit vind ik vet. Dik, snel, niet te overdreven (1500 pk) en betaalbaar! In murica dan…
Al heb je een Mustang met 1400pk, dat wil nog niet zeggen dat je bij cars & coffee weg kunt komen.
@e88125i:?
@sntial: NB
Zoek op Mustang crowd killer ;)
@ferrariv8: haha ik dacht wel al zoiets
Ach blijft een matige goedkope Ford.
Nuff said,
Leuk en aardig al die upgrades. Maar de “standaard” heeft al koelings problemen en naar een paar ronden moet alles al afkoelen (incl remmen). Ik mag hopen dat ze dat aangepakt hebben anders is het blok in no time overleden
…en dan komt daar die eerste bocht.
@pvg100: en daar komt een antiek vooroordeel..
Antiek of niet, het is de waarheid; dit ding is gemaakt voor simpleton-racing op de dragstrip …
Is een beetje als Android vs iOS. Constant die drang om je te bewijzen..
Het zal de F12 bestuurder worst wezen.
Foutje in de tekst… E85 geeft minder vermogen dan 93 ( in NL 98) vermogen is dus net andersom
1,9s naar de 100km/h met achterwielaandrijving?
Dan vraag ik me af wat voor rubber ze daarvoor gebruiken. Met een straatband, is het technisch gezien in ieder geval onmogelijk. En met een circuitband misschien met bandenwarmers op het beste asfalt, maar dan nog.