Ford incasseert flinke klappen. Op elke verkochte EV, boekt het een verlies van 32.000 Dollar.
De EV-wende biedt uitdagingen voor zelfs de grootste der grote legacy autofabrikanten. Tesla heeft wat dat betreft het appelwagentje flink geschud. Onlangs deed Volkswagens nieuwe man aan het roer al een oproep aan al zijn minions om toch maar zoveel mogelijk kosten te besparen. Nodig, om de switch naar elektrisch te maken. Ook bij Ford valt de wende nog niet mee.
Ford maakt inmiddels alweer enige tijd de Mustang Mach E, in Nederland vrij populair onder leaserts. Daarnaast is er ook de Ford F-150 Lightning, de elektrische versie van de verkooptopper in Amerika waar Ford al decennia op drijft. Op de eerste aanblik zijn het competitieve auto’s in hun respectievelijke segmenten. En op zich zijn ze dat ook, echter maakt Ford er wel een gigantisch verlies op.
Ford had al begroot dat het dit jaar netto 3 miljard Dollar kwijt zou zijn aan de EV activiteiten. Maar in het tweede kwartaal alleen al, is een verlies geboekt van 1,8 miljard Dollar. Het rekensommetje gaat dus niet meer op en is nu bijgesteld. Ford gaat naar eigen inschatting nu 4,5 miljard Dollar verliezen op EV’s dit jaar. Gedeeld door het aantal EV’s dat Ford verkoopt, komt dat neer op een verlies van 32.000 Dollar per EV. Dit maakt een elektrische Ford dus extreem premium (je krijgt meer dan waarvoor je betaalt, zoals bij een Bugatti Veyron), maar ook een zorggeval voor de Blue Oval zelf.
Ford hoopt uiteraard dat de investeringen van nu goed zijn voor winsten in de toekomst. Maar analisten berekenen dat Ford per kwartaal minimaal 100.000 EV’s moet wegzetten om het een winstgevende operatie te maken. In het tweede kwartaal werden echter slechts 34.000 geëlektrificeerde Fords verkocht. En dat zijn dan EV’s en hybrides gecombineerd. Er is dus nog een weg te gaan.
Ford’s CEO Jim Farley heeft dan ook wat doelen bijgesteld en losgelaten. Ford wil niet meer dit jaar, maar pas eind volgend jaar op koers zitten om jaarlijks 600.000 EV’s af te leveren. Het doel om in 2026 twee miljoen EV’s per jaar te verkopen is helemaal losgelaten. Dit is nu slechts ‘een toekomstige ambitie geworden’. Farley houdt de moed er echter in:
The near-term pace of EV adoption will be a little slower than expected, which is going to benefit early movers like Ford.
Jim Farley, ziet de toekomst zonnig in
Voor nu heeft Ford echter geen grote haast meer om hals over kop EV’s te gaan verkopen. Waarvan akte.
mjpamsterdam zegt
En Volvo meldde vorige week dat de verkopen van elec-auto’s niet echt lekker gaat (nu 13% van alle verkochte auto’s terwijl ze tegen de 35% wilde zitten). Ergens gaat er iets niet goed. Oh ja , Musk ligt op zijn rug van het lachen.
Mr. Cartoon zegt
Of ze maken dat gedrocht gewoon niet meer, maken ze er ook geen verlies op.
audirs3 zegt
@Mr. Cartoon Hoe minder EV’s Ford verkoop, hoe hoger het verlies per EV… Deze berekening is dan ook erg flauw. Het is gewoon het totale EV R&D budget gedeelde door het aantal verkochte EV’s. Ze kunnen juist beter er meer van verkopen, dan hebben ze minder verlies per EV.
Hubert zegt
Die 32000 dollar moet je ook zien als boete voor het verkrachten van de naam Mustang.
Aon zegt
Die dachten eerst een kaskraker binnen te hebben gehaald, maar zijn uiteindelijk van een koude kermis gekomen. Gewoon uit het gamma halen, want de cijfers zijn om te huilen.
fanboy zegt
@Vtwin: Ik denk niet dat ze dachten een kaskraker te hebben met 32.000 dollar verlies per auto, dan was dat van te voren wel duidelijk.
Aon zegt
Ja dat zal wel.
Wolflow zegt
De kas kraakt er echter wel van 🤪
putwater zegt
Al ooit van “investeringen” gehoord? Ik verwacht dat grote merken die nu niet voldoende inzetten op elektrificatie in zeer nauwe schoentjes terecht zullen komen. Nu inzetten zal op termijn lonen en het kan ook zeer snel gaan, kijk naar Tesla.
fanboy zegt
Proberen ze nou misschien dat hele R&D budget voor EVs op de Mustang EV en de F150 te verhalen?
Wat natuurlijk een beetje onterecht is, want die techniek stop je natuurlijk in veel meer auto’s
Anyway, Tesla’s maakt nog steeds winst na het verlagen van prijzen.
mashell zegt
Yep. Dat is wat er aan de hand is. Tesla is met een vergelijkbare constructie bijna 10 jaar lang verlieslatend geweest. Komt dus wel goed met Ford.
ggj1987 zegt
Hoeveel auto’s heeft Tesla ontwikkeld? Dat zijn er welgeteld 5 met een Semi, Cybertruck en Roadster op komst, als ze komen. En dat in 20 jaar tijd. De elektrische Mach E en F150 zijn er sinds 2021 en 2022, dus dat is nog niet zo lang. Tesla’s blijven eindeloos in productie, dus dan is het niet gek dat die op een gegeven moment zijn terugbetaald
moveyourmind zegt
Ze hebben net een gloednieuwe enorme fabriek in Tennessee uit de grond gestampt en de fabriek in Keulen getransformeerd voor de productie van electrische auto’s.
Een miljardenoperatie die vast drukt op de winstgevendheid van hun electrische modellen van dit moment. Maar de kost gaat nog steeds voor de baat uit.
ericc zegt
Gelukkig zijn er nog verstandige mensen die een ICE kopen en zo hun verlies van zowel geld als gezicht beperken!
normalantrieb zegt
Leuke kop maar het ligt wel wat genuanceerder. Je moet ook even de investeringen in de BlueOval plant in Tenessee meenemen en het feit dat alle investeringen in nog meer nieuwe modellen in het nieuwe e rapportage segment vallen en dat daar ook een heel groot deel van alle CAPEX valt terwijl investeringen in combustion uitvlakken of wegvallen.
PunicaOase zegt
Zie ze in mijn omgeving af en toe rijden.. Tis het net niet vind ik: de lijnen, zeker aan de voor- en zijkant, lopen gewoon niet lekker..
ouwedibbes83 zegt
Lekker tegenstrijdig, als een merk (lange termijn) investeringen doet om veel EV’s te kunnen maken, wordt dat omgerekend naar een bedrag per verkochte auto. Als ze binnen bij Alfa Romeo bv nog maar heel weinig interesse tonen in elektrificatie, worden ze ook beschimpt. Ford stelt z’n ambities bij, de Ford kopers blijken minder snel voor EV’s te kiezen dan dat eerder op gehoopt was. Of die koper gaat bij een ander merk shoppen.
cdlop01 zegt
Gigacasting is de enige oplossing, Tesla doet dit al jaren en de Chinesen ook. In April heeft Toyota haar EV strategie radicaal gewijzigd en gigacasting van Tesla als voorbeeld hesteld voor toekomstige productie. Zeer veel minder onderdelen en vereenvoudigde productie, de toekomst. Europese EV’S zijn Ice’s met een accupakket, ontwikkeld als Ice’s, is ook te zien. Te dure productie in ieder geval. Ford verdiend niets aan Bev’s, VW ook niet en verkeerd al in grote financiele problemen. Gigacasting betekent het roer om, massa ontslagen en sterk vereenvoudigde productie.
ArnoldH zegt
Ja Ford, jullie straf voor het te grabbel gooien van de iconische naam MUSTANG!
arta zegt
De Ford Mustang is veel te duur ten opzichte van de concurrentie, daarom worden er weinig verkocht en daarom zijn de investeringen per model hoog.
De e-custom is een welkome aanvulling op de Stellantis bussen in Europa en zouden zomaar goed kunnen verkopen.
Wolflow zegt
Tja, er is nog steeds slechts maar een enkeling die voor z’n plezier een elektrisch hok aanschaft
fanboy zegt
@Wolflow: wereldwijde EV verkopen zitten inmiddels al rond de 16% en stijgt ieder jaar.
Daarnaast ben ik er van overtuigd dat ook niet iedereen voor de lol een opgefokte 3 cilinder kopen of al die andere zooi aan de onderkant van de markt.
MarcoM zegt
Ik ben benieuwd vanaf 2025 hoeveel EV’s er nog worden verkocht, temeer omdat dan de wegenbelasting begint te tellen, weliswaar eerst kwarttarief, maar dat loopt daarna op. Tel dan de extra kosten van verzekering eens, tja dan blijft benzine toch interessant.