Een prijzenoorlog onder EV’s dreigt. Ford reageert op de prijsverlaging van Tesla.
De laatste jaren zijn auto’s alleen maar duurder geworden. 40.000 euro is het nieuwe 30.000 euro en 30.000 euro het nieuwe 20.000 euro. Ook zijn dynamische prijzen steeds gewoner geworden. Tesla is daar koning in. Dat werkt overigens twee kanten op. Zo kan de buurman meer voor zijn nieuwe Tesla hebben moeten betalen dan jij, enkele maanden later.
Recent voerde Tesla zo’n prijsverlaging door. Het bleef even stil aan de overkant, maar nu is er toch een reactie van een ander merk. Ford gaat in de tegenaanval en verlaagt de prijzen van de Mustang Mach-E, een belangrijke concurrent van de Tesla Model Y. De elektrische auto is in één klap 4.500 dollar goedkoper geworden.
Dollars, dat lees je goed. Deze prijsoorlog speelt zich voorlopig enkel af aan de andere kant van de plas. Op dit moment zijn er geen signalen dat Ford ook hier in Europa de prijzen gaat verlagen. Het is echter niet ondenkbaar dat dit staat te gebeuren. De prijsverlaging van Tesla was immers ook niet beperkt tot de Verenigde Staten, maar heeft hier ook effect.
Het verlagen van de prijzen is minder makkelijk gezegd dan gedaan. Autofabrikanten investeren miljarden in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ze hebben juist die marges nodig op de verkopen om te kunnen doorontwikkelen. Toch kunnen acties als die van Tesla niet onbeantwoord blijven. De huidige Mustang Mach-E heeft een vanafprijs van 58.100 euro in Nederland. De Model Y begint al bij 46.990 euro.
De prijsverlaging van Tesla met 20% is fors en als er dan een gat ontstaat van meer dan 10.000 euro met de concurrent zullen kopers sneller voor het goedkopere alternatief gaan. Kortom, wellicht staat een prijsoorlog te gebeuren als het gaat om elektrische auto’s. In combinatie met subsidie op een elektrische auto kan dat wellicht voor aantrekkelijkere prijzen zorgen. (via CNN)
Robert zegt
In Nederland wordt er bij dit soort auto’s en in deze prijsklasse maar naar twee dingen gekeken: termijnbedrag en restwaarde. En die zijn nauw met elkaar verbonden.
hanstadema zegt
Prijzenoorlog dreigt …. of gloort?
outlook zegt
Scherp!
vpowert zegt
Ik denk dat Ford beter een iets mooier stuur kan monteren in de Mach-E. De knoppen op het stuur komen zo uit de Fiesta en zijn echt knaak.
fanboy zegt
Tesla bepaalt de markt dus alsnog. Eerst was Tesla echt vernieuwend, en daarna ging iedereen goede EVs bouwen.
Nu zijn er veel meer alternatieven voor Tesla, is de technische voorsprong iets minder. Maar deze voorsprong wordt nu ingezet met een prijzenoorlog, die ze makkelijk kunnen voeren met hun marges. Waar de andere fabrikanten moeite mee hebben.
Die 2 miljoen auto’s per jaar gaan ze vast wel halen, wellicht pas volgend jaar.
iphonistvongates zegt
Slotkoersen gisteren op Wallstreet;
Ford minus 2,86%
Tesla minus 6,32%
Rivian minus 9,03%
Ik lijkt wel of de investeerders/aandeelhouders reeds op zoek zijn naar de uitgang met glorende prijs gevechten.
CYBRTRK zegt
Sinds het begin van dit jaar staat TSLA 54,17% in de plus op de beurs. Daarnaast staan Ford (10,36%) en Rivian (4,04%) ook in de plus dit jaar, dus dat lijkt wel mee te vallen. Op basis van 1 dag kun je daarover weinig zeggen.
Allison Burgers zegt
Vorig jaar heeft Ford de Mustang Mach-E nog fors duurder gemaakt, dus dan is het makkelijk verlagen.
Lijkt Media Markt wel.
henk zegt
de mijne koste 1 januari 22 nog 49000 zonder metalic en accesoires , 3 januari 22 ,54000 en nu 58000 dan kunnen ze bij Ford makkelijk korting geven,
Michel-GR zegt
Heb ik beide gereden en de Ford voelt zoveel beter aan als welke Tesla dan ook.