Het noodlijdende Ford heeft besloten om Volvo officieel te koop aan te bieden. In 1999 werd er door Ford nog $6,45 miljard betaald om het Zweedse Staal over te nemen. Maar nu de verkoopresultaten achterblijven en de hele autobranche op instorten staat, stijgt het water tot aan de lippen.
Zullen de Chinezen deze keer wel hun slag slaan en opnieuw een autofabrikant inlijven? Of zijn er nog andere spelers op de markt die in deze tijd van financiële wanhoop durven te investeren?
Een paar dagen terug klopte Volvo tezamen met Saab al aan bij de Zweedse Wouter Bös voor staats-steun. Nu mag iedereen bieden. Ons interesseert het niet wie het koopt, zolang blonde milfs maar in ouwe Volvo-stations blijven rijden:
DEARBORN, Mich., Dec. 1, 2008 – Ford Motor Company [NYSE: F] announced today it will re-evaluate strategic options for Volvo Car Corporation, including the possible sale of the Sweden-based premium automaker.
Ford said the decision to re-evaluate strategic options for Volvo comes in response to the significant decline in the global auto industry particularly in the past three months and the severe economic instability worldwide. The strategic review of Volvo is in line with a broad range of actions Ford is taking to strengthen its balance sheet and ensure it has the resources to implement its product-led transformation plan.
“Given the unprecedented external challenges facing Ford and the entire industry, it is prudent for Ford to evaluate options for Volvo as we implement our ONE Ford plan,” said Ford President and CEO Alan Mulally. “Volvo is a strong global brand with a proud heritage of safety and environmental responsibility and has launched an aggressive plan to right-size its operations and improve its financial results. As we conduct this review, we are committed to making the best decision for both Ford and Volvo going forward.”
Ford said the review likely will take several months to complete. In the meantime, Ford will continue working closely with Volvo as it implements its restructuring plan under CEO Stephen Odell, who was appointed to lead Volvo earlier this year.
At the same time, Ford and Volvo will continue to put in place processes that allow Volvo to operate on a more stand-alone basis in the absence of the Premier Automotive Group structure, an effort which began in November 2007 following a previous review by Ford of strategic options for Volvo.
“Outstanding safety, an increased focus on environmentally friendly vehicles and contemporary Scandinavian design will continue to be the foundation upon which we will build a strong Volvo business for the future.” Odell said. “We intend to build upon our strong brand heritage and to appeal to our global customers with vehicles like the new XC60 – the safest car Volvo has ever built. Volvo also will introduce seven low-emission models in 2009, giving us the best environmental product range in the premium segment.
“We have a strong brand presence in Europe, North America and the Asia Pacific region, and are growing in key markets such as China and Russia, where we are the leading premium brand.”
autoblogger zegt
PS: The Volvo group wil Volvo Cars niet kopen…
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hTSzmsqBnIR2g_RjpGhCdwYJCCMg
Volvo Group – AB: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo
Volvo Cars: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars
Citrofiel zegt
ricardo? Wie ben jij? Een nieuweling erbij? Welkom! :D
-edit: Dank u! Inderdaad, de nieuwste AB aanwinst-
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Volvo group die Volvo Cars niet wil kopen… Dat is alsof… Alsof… Alsof… Nou ja, een beter voorbeeld dan dat bestaat er eigenlijk niet! Wat belachelijk…
PS. Wouter Bös… :lol:
Franco zegt
Ik zeg; Volvo wordt Chinees, want dan kunnen ze leren hoe ze een stevig auto (lees; sterker dan aluminiumfolie) moeten bouwen… :mrgreen:
Rooster zegt
Misschien weer iets voor Tata??
@ autoblogger: waar blijven de reminders voor top gear op maandag avond? Elke maandagavond om 21.10 uur op CANVAS!
Citrofiel zegt
@ Rooster; Volgens mij zijn ook dat gewoon herhalingen, die de vaste fans al gezien hebben. Dan zouden ze vrijdagavond Veronica ook moeten noemen, en vast nog wel meer. Herhalingen zijn niet zo boeiend…
@ Franco; Vanuit dat standpunt… Goed idee!
w0o0dy zegt
Ik gok eerder op Hyundai of zo…. die zijn wel druk bezig met een upgrade van het modellenprogramma, maar het imago van Volvo zou kunnen passen bij de techniek van Hyundai (op langere termijn). Verder is het een mega concern dat tot nu toe weinig slecht nieuws heeft moeten melden en dus meer dan gemiddeld aan de benodigde fondsen kan komen.
Maar goed, de chinezen zijn natuurlijk ook een macht om rekening mee te houden…. en tot nu toe hebben ze zich opvallend stil gehouden.
Rooster zegt
@ Citrofiel:
De afleveringen op CANVAS zijn in ieder geval nieuwer dan op Veronica… :P
robbie zegt
@Rooster, echte bikkels kijken zondagavond naar BBC2. Herhalingen op Belgische & Nederlandse zenders gaan we natuurlijk niet aankondigen…
Rooster zegt
@ Robbie, zit wat in… Maar hoe meer top gear hoe beter toch :D
Citrofiel zegt
@ rooster; Ongetwijfeld, maar dat is niet zo moeilijk…
@ robbie; Inderdaad! Of desnoods op woensdag de herhaling.
robert zegt
premium? volvo? dat vind ik dus niet. mercedes, bmw, audi en lexus zijn allen duurder. En dan heb ik het nog niet een over de de klassen daarboven. Volvo is het meest overschatte merk. Wordt hoofdzakelijk gereden door mensen die het willen maken, maar het niet redden. Niet echt mijn ding.
slk zegt
Mensen die een volvo rijden,willen in een degelijke auto rijden met een niet schreeuwend uiterlijk zoals die andere drie duitsers hebben.Vind volvo het qua modellen goed doen,iin ieder geval beter dan bmw
gunmeat zegt
Ik zeg Renault. Ideale partner. Ideale product (merk) range. Onderaan Dacia, middensegment voor Renault/Nissan, premium merk Volvo. Daarnaast bestond er natuurlijk al een flirt met Volvo in de jaren 90 met de motoren van Renault die ze gebruikten.
ik rol zegt
Gozers; het gaat hier om Volvo ja!? Come on, die maken auto’s die mensen willen weet je nog?!
Volvo; was altijd een stapje voor op z’n suffe landgenootje Slaap, ik bedoel Saab.
check;
-eerder echte stations
-eerder diesel
-eerder diesel automaat
-eerder suv
-eeerder etc. (etcetera voor de suffies)
Volvo verdient een andere toekomst dan Saab, dat er Volvo’s gemaakt blijven worden
Dus wanneer kopen we Volvo op?
O ja, en meteen korte metten maken met Ford; die vijfcilinders terug waar ze horen in de Volvo’s, niet in de Frot Krokussen; laat Crosswoordpuzzel & co maar weer aan de onderdelen die dagelijks rammelen werken.
gilein brouwer zegt
lol voor de everclear clip hihihihi
slk zegt
Frot krokussen.geweldig
mashell zegt
Het is eeuwig jammer dat Ford (FMC) nu Volvo wil verkopen, dit gaat heel slecht uitpakken voor zowel Volvo en Ford of Europe (FoE). Volvo kan geen hoogwaardige maar toch goedkope platforms en motoren van Ford betrekken en moet deze weer zelf gaan ontwikkelen (en dat is schreeuwend duur). Ford of Europe kan dan niet meer gebruik maken van de ontwikkeltechniek en kwaliteit van Volvo en dat was nou juist wat de Focus, S-max en Mondeo tot zulke goede auto’s maakt.
RenJie zegt
Krijgt Ricardo betaald of niet? Of is het weer één van de typslaven van a-bloggert?
Wouter Bös :lol:
joep zegt
Toch wel zonde dat Ford zo ontmantelt… Ze zijn altijd goed geweest voor de merken in hun premier automotive group. Zonder Ford zouden Aston Martin en Jaguar wellicht al niet meer bestaan. Ze hebben veel geld in deze merken gepompt en net nu het tij voor deze merken lijkt te keren, gaat het met Ford zelf slecht en moeten ze ze van de hand doen aan de hoogste bieder waarvan nog maar moet blijken wat zij van deze mooie merken gaan maken. Toch wel erg treurig. Helemaal als je het vergelijkt met GM die het tot nu toe altijd vertikte om merken te verkopen om wat aan hun financiële situatie te doen. Vergelijk bovendien is hoe ze met Saab zijn omgesprongen!
Als er één Amerikaanse autoproducent is die het verdient deze crisis te overleven dan is het Ford wel, en ik hoop ook van harte dat ze de crisis doorkomen mét Volvo!
Zo niet, dan hoop ik op een overname door Renault, en als dat niet lukt, dan maar door Hyundai. Als we toch bezig zijn, laat PSA dan maar Saab kopen zodat zij hier hun premium-merk van kunnen maken. Ik denk dat de jongens van Citroen met hun avant-gardistische styling Saab wel weer wat van haar oude luister kan terug geven!
lincoln zegt
een bijna onvermijdelijk bericht .. stemt me best wel droevig ..
voor de rest wat @joep zegt ..
Nick zegt
Ik hoop op BMW of Renault, en dan BMW nog wel het meest.
Marc zegt
En de V70 staat nogwel op de Coolwall in de subzero categorie!
Wollie zegt
Er staan 3 geldschieters klaar, te weten : Volvo AB, Renault en de Zweedse regering. Zij nemen samen Volvo Cars over.
Guan zegt
Heel veel lol @ Wouter Bös en Frot Krokussen.
Wat Mashell zegt vind ik wel een goed verhaal. Wellicht is dit slecht voor beide merken en levert een splitsing alleen maar verliezers op. Ze zouden Ford US en Ford EU moeten splitsen, dan kan Ford EU samen met Volvo verder…
Guan zegt
Wollie: Bron? Autoblogger beweert het tegenovergestelde aangaande Volvo AB, zie zijn reactie (1e reactie onder artikel)
Tombnolz zegt
Denk er net hetzelfde over als joep. Zoveel investeren tot Jaguar, Land Rover, Aston Martin en Volvo stuk voor stuk aantrekkelijke, goed verkopende merken zijn geworden en ze dan stuk voor stuk van de hand moeten doen. Wat een triestige periode is dit zeg.
Ford zou beter Ford verkopen i.p.v. hun premium brands!
MOEST Renault overnemen hoop ik dat zij hun kwaliteit gaan verbeteren en niet omgekeerd, die van Volvo om zeep gaan helpen…
Alwood zegt
Volvo (L) BMW ;)
ben ik nog steeds voor. Net zo lief zie ik echter de zweedse staat, volvo group en ford allemaal een belangrijk aandeel in Volvo hebben. Op die manier blijft het merk zeker bestaan :) Ik snap volledig dat de volvo group geen volledige overname wil omdat het simpelweg tot verlies en misschien zelfs verdwijnen van volvo cars zou lijden.
Overigens moet renault op*en, Renault had al lang uit deze wereld moeten verdwijnen! Nep-veilige, lelijke onbetrouwbare rammelwagens. bah! De volvo’s met renault motoren zijn ook zéker niet de volvo’s om te hebben, ze zijn minder zuinig en minder betrouwbaar. bahbahbah.
9000cse zegt
@ robert
“Volvo is het meest overschatte merk. Wordt hoofdzakelijk gereden door mensen die het willen maken, maar het niet redden. Niet echt mijn ding.”
En beweer nou ook nog eens, dat je dit uit “betrouwbare bron” hebt vernomen.
Okay, het is een paar jaartjes geleden, maar zeker nog geen 5 jaar:
“Het meest door miljonairs gekochte automerk is Volvo”. Beweer nou niet, dat dat mensen zijn, die “het willen maken, maar het niet redden”.
Er zijn echt véél meer mensen, die veel geld hebben en dat niet willen laten zien door een opzichtige auto te kopen.
Het zijn juist de jongens die graag willen maar niet kunnen, die met een dikke nek de showroom inlopen om een dikke BMW, Mercedes, Audi of Porsche te leasen, om hem na een paar maanden weer te moeten inleveren wegens gebrek aan pegels.
DavidZ zegt
*hoopt binnenkort aandelen BMW te kunnen kopen voor rond de 16 euri*
Lekkere move van FoMoCo: zelf bijna failliet, dus heerlijke sterke onderhandelings positie, Volvo inmiddels verliesgevend; de rest van de autoboeren ook krap, en dan besluiten te verkopen……ideale timing.
Zo dom van Ford om al die miljarden te verspillen aan overnames en de inkoop van eigen aandelen in het recente verleden. Volvo is een goed merk. Mercury niet, kunnen ze beter mee kappen. Lincoln zuigt ook fors, met hun achterhaalde modellenprogramma voor bejaarden.
Ford heeft het idd goed gedaan met Volvo, zeker vergeleken met wat GM voor SAAB het kunnen betekenen…
De strategie van Toyota was toch het slimst: niet overnemen maar op eigen kracht groeien.
De wereld kan best toe met wat minder automerken. Daaaag SAAB, Mercury, Buick, Oldmobile, Hummer, Saturn, en al die Chrysler meuk.
Jean zegt
Volvo zou naar PSA moeten gaan: Volvo gebruikt al de dieselmotoren van PSA/Ford en de modelgamma’s sluiten goed aan. PSA draait al jaren redelijk goed dus zou ook wel aan geld moeten kunnen komen.
Ben zegt
Renault volvo overnemen?
Lijkt me nou niet echt leuk..
Hopelijk houdt de overnemer zich wel passief bij volvo bij de ontwikkeling. Anders vern*uken ze de kwaliteit en stijl.
Misschien wilt Tata nog iets hebben?
@9000CSE: Sluit ik me helemaal bij aan.
Wie zeurt over volvo en protserig, heeft blijkbaar nog nooit in eentje gezeten.
Sorcerer zegt
Waar is dat hardnekkige gerucht dat BMW interesse had in Volvo nou gebleven? Lijkt me nog steeds een prachtige combinatie, veel techniek te delen over en weer! En weer nieuwe wolf-in-schaapskleren Volvo’s :)
autoblogger zegt
@Sorcerer: http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/09/bmw-wil-volvo-kopen
Scooperdepoep zegt
Ik blijf het zeggen, Volvo is geen premium merk. Goed, wellicht boven Ford/Opel/Renault gepositioneerd maar echt niet in de buurt van BMW/
Audi?MB. Zullen we voortaan spreken van sub-premium als het om Volvo, Saab en bij voorbeeld Cadillac gaat?
Bob zegt
Is het erg dan als er een merk verdwijnt? Zijn toch teveel, de markt regeert
Tommy zegt
@Scooperdepoep: Stel je niet aan, premium merken bestaan helemaal niet. Tis maar net waar de klant voor kiest, duurder, lux, degelijk met dikke motoren of goedkoper met matige kwaliteit, karige opties en kleine motoren. Gezeik ook altijd…
Ik hoop dat Volvo in goede handen komt en niet zo’n massa product waarvan alleen maar 2-liter diesels verkrijgbaar zijn voor de leas. Auto’s als de S80 en XC60/70/90 moeten wel bijven bestaan vindt ik.
Floryn zegt
@ Bob
als er merken moeten verdwijnen moeten het de Ameriaanse merken zijn en niet Volvo een bedrijf dat trots kan zijn op haar geschiedenis en dat onafhankelijk was tot in de nineties!
Ik hoop dat er een niet al te groot en egoïstisch concern durft op te staan om Volvo te verlossen van Ford dat Volvo heeft gedegradeert tot een merk dat niet echt meer bij de tijd is. Laat het alsjeblieft een concern zijn dat inziet dat alle auto’s binnen aanzienlijke tijd electrisch moeten worden en dat in staat voor de kwaliteit van de auto’s die ze leveren.
lincoln zegt
auto,s die niet in nederland bestaan hoeven niet te bestaan ..
en ik maar denken dat dom redneck inteelt niet in europa voor komt ..
Nick zegt
@DavidZ: Ligt er aan, Porsche/Volkswagen, maar dan voornamelijk Volkswagen ligt nog rotsvast.
Toyota ziet ook alles kelderen, net als “the Big 3”, Tata Motors heeft vanwege hun situatie (huidige premium marktaandeel en nog non-existent value marktaandeel) een enorm nadeel. BMW zal het ook zwaar krijgen, aangezien MINI ook geen value merk is, op het korte termijn is een meerderheidsaandeel in Volvo Cars niet interessant.
Ik zou zeggen dat Groupe Renault-Nissan Motor Company, Volkswagen AG en de Fiat Group het op dit moment het gunstigste liggen. Maar ja, ik ben geen marktanalyst.
Henk zegt
Voor alle “Volvo-believers” :
Het is even simpel als eenvoudig : Volvo maakt, alle verkoopaantallen ten spijt,al enige tijd verliezen, biedt middelmatige tot redelijke auto’s met weinig innovatieve Ford-technologie en is derhalve als een van de eerste bekende autioabrikanten gedoemd om te verdwijnen. Volvo zal in 2010 vermoedelijk slechts als merk voortbestaan, vergelijkbaar met MG-Rover. Vele fabrikanten zullen dit lot volgen. Emoties helpen een fabrikant nou eenmaal niet op de been !
Ryan zegt
het is dat ik geen 8.5 miljard heb…..