
Meer dan 1.000 pk af fabriek? Het kan met de Ford Megazilla 2.0 V8-kratmotor!
Coyote, Big Block en Godzilla zijn namen van Ford V8-motoren die je meteen hebberig maken. Drie jaar geleden kwam daar de Megazilla bij: een 7,3-liter achtcilinder met 620 pk. Prettig voor handige liefhebbers is dat je deze motoren los in een kratje kunt kopen. Ford breidt vandaag het assortiment aan V8-kratmotoren uit met een nieuwe Megazilla en een nieuwe Coyote.
Laten we inzoomen op de grootste van de twee, de Megazilla. Omdat dit de tweede versie is, noemt Ford deze versie toepasselijke de Megazilla 2.0. De ingrediënten zijn grotendeels hetzelfde: een cilinderinhoud van 7,3 liter, gesmede zuigers, drijfstangen, een stalen krukas, gepolijste cilinderkoppen en betere klepveren. Het recept wordt deze keer aangevuld met een 3.0-liter joekel van een supercharger.
Het nadeel van de Megazilla 2.0
Ondanks de grote cilinderinhoud is het blok compacter dan de 5,0-liter V8-motor van Ford. Dankzij het kleinere formaat en een handleiding zou de Megazilla 2.0 makkelijk te installeren moeten zijn. Daardoor zou het blok ook in veel verschillende auto’s moeten kunnen. Eenmaal aangesloten moet het blok meer dan 1.000 pk kunnen produceren. Voor de beeldvorming: de eerste Megazilla had 620 pk.


Er is echter een grote maar. Dat legt Ford als volgt uit: ”Wees gewaarschuwd: het [de Megazilla 2.0-kratmotor] is alleen bedoeld voor competitiegebruik, zoals woestijnraces en dragstrip eindbazen.” Oftewel, de motor is niet straatlegaal in Amerika. Wat het blok illegaal maakt voor de openbare weg is niet bekend. Daarnaast is er nog geen prijs bekend. Wederom voor de beeldvorming: de Megazilla 1.0 ging voor 23.000 dollar.
Ook nieuwe 5.0-liter V8 Coyote
Voor wie een inhoud van 7,3 liter je wat te gortig is, komt Ford ook met een andere V8-kratmotor. Deze is gebaseerd op de 5,0-liter achtcilinder uit de Mustang Dark Horse. In de Dark Horse produceert de ‘Coyote’ 5,0-liter achtcilinder 453 pk. Ford bevestigt voor de kratmotor dezelfde 3.0-liter supercharger. Daarmee groeit het vermogen naar 821 pk. Zo kun je een Mustang rijden met het redelijk subtiel uiterlijk, maar wel met het vermogen van de GTD.
Ook van dit pakket is de prijs nog niet bekend. Waar zou jij de Ford 7,3 liter Megazilla of de 5.0 Coyote V8-kratmotor in lepelen?
Balen, heb ik net m’n Fiesta ingeruild :/
Past prima in mijn 3 cilinder F40 1-serie, eindelijk een beetje gewicht op de voorwielen. Als er een 6-in-lijn in past moet dit ook wel lukken… toch? Toch??
*mompelt iets over mijn fijne oude F21…
F40 1-serie had toch enkel drie en viercilinders?
Past dat ook in mijn DS 5? Mijn bmw thp blokje moet worden gereinigd, dus …….
Achterin de kofferbak zou moeten passen lijkt mij…
Dan moet ik in het vooronder een bakkie maken voor de olie flessen.
Fantastisch hoeveel “oude” motoren dat Ford nog steeds maakt. Zelfs voor de 60 jaar oude windsor maken ze nog elk onderdeel of een volledig blok als je dat wilt. Veel concurrenten kunnen daar iets van leren, bij concurrent Stellantis maken ze geen enkel onderdeel meer voor de hemi v8 die tot 2 jaar terug nog in wagens werd gestoken, voor de hellcat motoren kan je momenteel niet eens meer dichtingen bestellen.
Zijn daar geen regels voor? Dat reserve onderdelen minstens X jaar leverbaar moeten zijn? Of hebben ze dat niet in “the land of the free (corporations)”?
Iets zegt me, dat zelfs de 5,0 niet gaat passen in m’n Astra. Dus moet dit buitenkansje aan me voorbij laten gaan.
Past prima in mijn 1980 Taunus.
Moet ik nog wel wat meer aanpassen zoals de achteras en versnellingsbak.
De 2.0 versie komt overeen met de 2.0 die er nu in ligt
Oja en omdat de auto oud genoeg is gaat niemand zeuren over een beetje uitstoot.
Misschien nog wat verstevigingen aan het chassis? :D
Ik dacht eerder aan remmen, chassis is al aardig stevig vergeleken met moderne autos.
Achteras en een de versnellings bak van een jaren 90 mustang zoeken en gaan met die banaan. Eventueel wel de voorste remmen en de rem bekrachtiging upgraden.
Mag de Coyote wel de openbare weg op?
Mooi een beetje geluidsbeleving voor in de ID.7!
Kan ik eindelijk mijn 2.0 liter diesel uit mijn S-max verruilen voor een benzinemotor. Aangezien er weer een diesel minder rondrijdt moet iedereen zeer gelukkig zijn.
Hopelijk krijg ik dan ook een beetje snelheid op de autobahn….
Mooi blokkie. Vind het toch wel interessant hoe deze motor er is en een dagje later zeggen ze dat ze in de Hypercar classe gaan rijden. Hoop dat Ford die Mustang GTD en in 2027 ook de Hypercar kan laten winnen