Naast deze fijne globale verkoopstijging van 11,7% boekte het concern uit Dearborn ook nog eens winst (voor belastingen) van 8,57 miljard USD (€ 6,28 miljard). Vijf jaar geleden nog met de tenen aan de afgrond, inmiddels weer helemaal het mannetje. Het kan verkeren.
De golobale verkoopverdeling is als volgt: iets minder dan de helft van alle verkopen realiseert Ford Motoring Company (FoMoCo) op eigen grond, in Noord-Amerika. Bijna een kwart van het totaal wordt in Europa afgezet, hetzelfde geldt voor Azië en de Stille Oceaanregio. De rest, ongeveer 8% van het totaal, is voor Zuid-Amerika.
Bij de winstverdeling gaat het echter minder gelijkop: als we de financiële tak ($ 1,76 mld winst) niet meerekenen komen we uit op $ 6,89 mld winst, puur uit autoverkoop. Noord-Amerika haalde $8,8 miljard, Azië $400 miljoen, Zuid-Amerika speelde ongeveer quitte, en Ford Europa leed een verlies van $1,61 miljard.
Voor wat het waard is, dat is minder dan de $1,75 miljard uit 2012, en bovendien heeft Ford dit jaar door de sluiting van o.a. Genk met extra kosten te maken. Ford Europa verwacht in 2015 weer ‘onderweg naar winstgevendheid’ te zijn.
Hoe dan ook, onder de streep blijft er een mooie winst over, en we kunnen dus wel stellen dat topman en notoir dingenkusser Alan Mulally, die in ieder geval tot eind 2014 verbonden blijft aan het concern, zijn gigantische megasalaris meer dan waard is.
De werknemers blijven ook niet onbemiddeld achter, zij het alleen in de VS. De mensen in vaste dienst aldaar kunnen een vette bonus van $8.800 tegemoet zien. Nogal een contrast met hun Belgische voormalige collega’s die zonder werk zitten.
Ford in top 3 grootste merken ter wereld
Wanneer we de overkoepelende concernstructuren even buiten beschouwing laten, en ons focussen (haha) op de losse merken, dan moet Ford alleen Toyota (bijna 9 miljoen verkopen) voor zich dulden. Exacte cijfers van het tweede merk Lincoln hebben we niet, maar deze zijn te verwaarlozen.
Ford staat wel op nagenoeg gelijke hoogte met Volkswagen (5,93 miljoen), en wordt op de hielen gezeten door Chevrolet (4,98 miljoen verkopen), Hyundai en Nissan (allebei naar schatting ook rond de 5 miljoen verkopen).
Foto credit: Alan Mulally Kissing Things
[Update 24-7-’14]: Ford heeft vandaag bekendgemaakt dat het voor het eerst in 3 jaar winst heeft geboekt op de Europese automarkt. Het merkt noteerde dit jaar een plusje van 14 miljoen dollar voor belastingen in Q2, waar het in dezelfde periode in 2013 nog een verlies leed van 306 miljoen dollar.
gregorius zegt
Voor iedereen die een Europese Ford rijdt: ”Amerika bedankt!”
gregorius zegt
@gregorius: en ja, t zijn maar cijfers. Het kan ook zo zijn dat Ford sommige rechten die Ford EU moet gebruiken relatief hoog verkoopt / alloceert aan Ford EU –> maakt t wat makkelijker op banen van duur-EU naar goed-Ergens anders te verhuizen.
Design_Driven zegt
@gregorius: een bekende tactiek van GM inderdaad.
lowlow zegt
Niet echt iets om mee te lopen pochen in Vlaanderen, ze sluiten een winstgevende fabriek, 10.000 ontslagen voor enkele 10 miljoenen extra winst in de marge?
Ik hoop dat Ford in Vlaanderen zijn verkoopcijfers zien kelderen. Als je ook ziet hoe snel miljarden verlies plots nòg meer miljarden winst worden…
Het bestaat alleen in de bankensector en autosector.
timberleek zegt
@lowlow:
alsof zij de enige zijn.
akzo Nobel sluit zijn prima winstmakende fabriek in Deventer op zoek naar meer winst in het oosten.
En zo zijn er nog zat voorbeelden
super zegt
@timberleek:
ja, want aandeelhouders willen altijd meer omdat ze al zo weinig hebben…
lekkaah zegt
@lowlow: ze hebben ‘m idd uit verveling maar gesloten..
parker zegt
@lowlow: ze sloten de fabriek in Vlaanderen omdat het personeel aartslui was, te duur en volledig verpest door de nog in het stenen tijdperk levende vakbonden. Akzo idemdito.
burninrubber zegt
Het is toch vreemd dat een bedrijf zich zou moeten schamen voor winst omdat ze mensen hebben ontslagen. Zo werkt het nou eenmaal, als Ford dat niet zou doen en alleen maar meer verlies zou lijden kwamen er veel meer mensen zonder baan te zitten. Trouwens goed dat ze een bonus geven aan het personeel!
super zegt
@burninrubber:
als ze winst maken hadden ze geen mensen hoeven ontslaan mits de aandeelhouders genoegen hadden genomen met minder… Ik denk niet dat je je over de aandeelhouders zorgen hoeft te maken, de ontslagen werknemers lijkt me een ander verhaal…
kingdecay zegt
@super: tja. Veel is nooit genoeg inderdaad. Het moet altijd maar meer zijn. Het vervelende is dat de dag van vandaag ook de gewone man in de straat in steeds toenemende mate tot de groep van aandeelhouders begint te behoren, middels allerlei pensioenspaarfondsen en wat nog allemaal. En begrijp me niet verkeerd, ik gun de werkmens die extra paar euro van harte. Maar je kan niet omheen het feit dat de oorsprong ervan in veel gevallen op z’n minst dubieus te noemen is. Legaal? Zeker en vast. Verantwoord? Da’s een ander paar mouwen. En het echt klote van de hele situatie is dat je er haast niet onderuit kan. De lonen gaan steeds maar naar beneden, of worden in ieder geval niet aangepast. Waardoor er steeds goedkopere en kwalitatief nog meer inferieure producten vereist zijn die geproduceerd worden in landen waar vijfjarige kinderen twaalf uur per dag moeten werken voor och arme een kommetje rijst en een halve tomaat. En dat allemaal omdat aandeelhouders steeds hogere rendementen eisen van bedrijven onder dreiging van terugtrekking van kapitaal, wat voor die economische bedrijven neerkomt op zelfmoord. En wederom, allemaal legaal. Maar o wee als jij als gewone man voedsel uit de afvalcontainers van een warenhuis durft halen, want dan ben je een crimineel. We hebben allemaal boter op onze kop, want wat is al dat comfort, al die luxe en al die zogezegde veiligheid toch zo gemakkelijk. In die zin vertonen de meeste burgers verdacht veel gelijkenissen met junkies, het moet allemaal direct, het mag geen moeite kosten en er wordt geen seconde getwijfeld over hoogverraad als het om geld gaat. En verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen fuck-ups is al helemaal uit den boze. Het is altijd wel weer de schuld van een ander. Zijn het niet de Roemenen dan wel de Marokkanen dan wel de Joden dan wel de drugsverslaafden dan wel de politici dan wel de banken. Wee je gebeente als je nog maar durft te opperen dat het wel ‘ns aan henzelf zou kunnen liggen.
Ik moet zeggen, lang leve internet. Dan kan ik tenminste dit soort dingen spuien en achteraf in het echte leven m’n vrienden er niet mee lastig te hoeven vallen. Want bevorderlijk voor je sociale acceptatie is het natuurlijk niet, mensen een spiegel voorhouden. Bedankt AutoBlog :)
kingdecay zegt
@kingdecay: het is gewoon een grote, systematische, gestructureerde slavenhandel. Niet meer en niet minder. En we zijn er met z’n allen met open ogen in gestonken.
mclarenf1lm zegt
Vooral in Amerika zijn we weer flink op weg, en de bij de lokale Ford Dealer zag ik van de zomer de voorraad vrij snel veranderen. Ik vind ook dat zeg goed bezig zijn met de nieuwe modellen.
lambo4all zegt
@mclarenf1lm: in amerika is het ook makkelijk verkopen. Je bouwt oude wagens met nieuwe koplampen en verkoopt het voor een nieuwe prijs. Die amerikaanse lullo’s blijven het maar kopen. Ik denk dat als de ontwikkelingskosten van de f150 de laatste 10 jaar met 6 cijfers te tellen valt..