met de Ford Transit Trail Biturbo kun je nietsvermoedende BMW’s pesten bij het verkeerslicht.
Onlangs stond ondergetekende bij het verkeerslicht te wachten. Een Mercedes-Benz Vito stond achter mij en na het bestuderen van mijn spiksplinternieuwe ‘318d’-badge ging deze naast mij staan. De ‘V6’-plaatjes aan de zijkant verraadden al dat deze Vito goed van zijn plek kwam. En warempel, bij het op groen springen sprintte de Mercedes weg.
Met een beetje personenauto houd je het wel bij, maar voor een bus was het een serieus snelle auto. Waarschijnlijk was ‘ie gekieteld, want de losse-pols meting bevestigde dat de bus in minder dan 8 seconden op de 100 zat! Uiteraard gaf ik het obligate duimpje na deze secondelange verkwisting van zeldzame dieselbrandstof.
Ford Transit Trail Biturbo
Kortom, niets is zo leuk als een snelle bus. Ford heeft er nu ook eentje in de vorm van de Transit Trail. Met deze auto wil de Amerikaanse tak van Ford aanlsuiting vinden bij de overlanders.
Dat zijn mensen die op onverhard willen rijden en daar in alle rust willen overnachten. En nee, het gaat hier om mensen die willen recreëren, niet om te cruisen, of – om met Youp van ’t Hek te spreken: even te snuiten.
De Ford Transit Trail Biturbo is in feite een reguliere Transit-bedrijfswagen met camper-interieur, maar dan met een paar aanpassingen. Zo staat de auto hoger op zijn wielen, namelijk 3,5 inch.
Dat zijn extra gaaf uitziende velgen met grote banden met offroad profiel (Goodyear Wrangler Workhorse A/T). Ook is de spoorbreedte met 2,5 inch toegenomen, zodat de hoge bus ietsje stabieler is.
Motor met 310 pk
Hoogtepuntje is de motor. Het is namelijk een heuse V6! En geen diesel (dat is toch onbetaalbaar tegenwoordig), maar een EcoBoost op benzine. De 3.5 biturbo is goed voor 310 pk en 543 Nm.
Die krachten worden middels een tientraps-automaat overgebracht op alle vier de wielen. Prestatiecijfers zijn er helaas niet. Het is overigens niet helemaal een sleeper. De Ford Transit Trail heeft een stoere neus met dikkere bumpers en handige treeplanken.
Er zijn drie versies. Een lange met medium dak, een lange met hoog dak en een extra lange met hoog dak. De wielbasis is in alle gevallen gelijk, maar dan krijg je een extra stuk achter de achterwielen. Voor de bestuurder is er een groot Sync 4-infotainmentssysteem met 12 inch scherm.
Uiteraard is de auto voorzien van diverse 110v, 12v en USB-aansluitingen. Wij willen graag deze aandrijflijn gewoon een in standaard Transit. Wit, met zwarte bumpers en stalen velgen. Zou dat kunnen?
Meer lezen? In deze bedrijfswagens heb je de meeste hoofdpijn na de een aanrijding!
Michel zegt
Dat is een lekkere bus!
gregorius zegt
Voor Europa zou ik voor de kleinste gaan; dan kan je ook nog eens ergens inkopen doen.
Maar het liefste zou ik zoiets een meenemen naar Zuid Amerika; lijkt me prachtig.
sportabgasanlage zegt
ik dacht even dat ik op busjesblog.nl beland was…
Maaruh… Een 3.5 biturbo met maar 310 pk? Ok, lekker veel koppel, maar klinkt als erg weinig vermogen.
boomhauwer zegt
Je hebt geen vermogen nodig in een bus. Koppel op laag toerental, dat wil je!
406_v6 zegt
310 PK in een “busje” is méér dan zat. Brabus bouwde Sprinters met een 5,5 liter V8 voor een of ander zandbakland; met alleen achterwielaandrijving waren ze niet te rijden.
Brol zegt
Love it !
Met de prijs van de gallon ginder, best te doen.
Bij ons iets minder.
Misschien de 6L diesel (340d) van BMW er in voor de Eu-markt ?
Plaats genoeg ?
406_v6 zegt
Waar zou je die kwijt willen?? Met een V6 is het al een krappe bedoening onder de motorkap.
boomhauwer zegt
110V.. Hebben jullie de Amerikaanse tekst gewoon vertaald.. Hier in Europa zit er in ford bestelwagens standaard een 220V stekker…dit al sinds een jaar of 10.
406_v6 zegt
“Hier in Europa” wordt dit model met V6 niet geleverd…
willeme zegt
@boomhauwer:
Dat is niet heel erg sympathiek om het zo te stellen, vind ik. Kan vast vriendelijk ;-).
Dit is een US-versie, die heeft 110v. Overigens link ik gewoon keurig naar het persbericht. Dat is het originele bericht waar wij de informatie vandaan halen, wij hebben die tekst niet gewoon vertaald (levert hele rare artikelen op ;-))
Hoflander zegt
Wil ik hebben! Maar let op: in de meeste gemeentes mag je niet parkeren als je voertuig hoger is dan 240 cm. Hoe hoog is deze….?
406_v6 zegt
De simpelste Transit L2H2 variant (kort en laag) is al 2426mm.. gaat ‘m dus niet worden voor je denk ik
Hoflander zegt
Beetje lucht uit de banden laten lopen :- )
Mijn Crafter L4 H4 was 246 en voordat ik een andere auto geleverd kreeg leverde me dat 11 boeten op van 190 euro vanwege 6 cm te hoog. Bizar maar waar. Met dank aan parkeerbeheer Den Haag.
L zegt
Komt deze bus enkel als camper uitvoering? Of ook als dikke trail uitvoering als grijs kenteken?