Stiekem zijn het helemaal geen Transit’s, maar een Ford GT40 en een Group C-racer met de looks van het bekende bestelbusje.
Begin jaren ’70 wil Ford de Transit wat extra publiciteit bezorgen en dat doen ze op een even bizarre als briljante manier. Ze offeren een ondertussen werkeloos geworden GT40 op en passen de body van een Transit op diens chassis. Afgezien van de enorm brede wielen ziet de Transit er uit als elke andere, maar met zijn 400 pk sterke V8 in het ‘laadruim’ is hij wel veel sneller.
In 1978 ondergaat de Transit een ingrijpende facelift, waarmee het leven van het busje nog eens acht jaar verlengd wordt. Het betekent ook dat de eerste Supervan niet meer ingezet kan worden voor promotionele doeleinden. In plaats van de oude body simpelweg te vervangen voor een nieuwe, pakt Ford het wederom grondig aan.
Ditmaal wordt een Ford C100 geslachtofferd, inclusief diens 4.0 V8 Cosworth DFL-motor. In de basis hetzelfde blok waarmee tussen 1968 en 1982 op twee jaar na alle wereldkampioenschappen in de Formule 1 werd behaald, maar aangepast voor lange afstandsracerij. Ditmaal wordt er geen standaard Transit-carrosserie gebruikt, maar een body van glasvezel. Met zijn enorme luchtinlaten in de flanken, agressieve bumpers en gigantische spoiler een imposant ‘busje’ om te zien. De prestaties liegen er evenmin om, op Silverstone haalt de Supervan 2 een topsnelheid van 280 kilometer per uur. Menig kind uit de jaren ’80 zal goede herrinneringen koesteren aan de Supervan, aangezien Matchbox er ook een modelletje van uitbracht.
Heel lang heeft Ford niet van haar nieuwe PR-speeltje kunnen genieten. Ze introduceerden de Supervan 2 in 1984, terwijl vanaf 1986 de volledig nieuwe Ford Transit in de showroom stond. De Supervan 2 werd weggezet in een loods en zou daar pas jaren later weer uitkomen. In 1994 kreeg de Transit namelijk een facelift en dat leek Ford een goed moment om met de Supervan 3 te komen.
Een tikeltje misleidend is die naam wel, want in feite is het gewoon een Supervan 2 met een iets gemoderniseerd frontje en andere achterlichten. Deze kunnen echter niet verhullen dat de Supervan van achter bezien toch nog verdacht veel op de klassieke Transit leek. Gelukkig trok Ford zich daar niets van aan en zetten ze de bus tot 2001 in voor pr-doeleinden, waarbij de bus regelmatig een vers kleurtje kreeg.
In 2004 werd de Supervan 3 herzien. De achtcilinder Cosworth-motor maakte plaats voor een onderhoudsvriendelijkere Ford-Cosworth 3.0 V6, terwijl de Supervan ook zijn oorspronkelijke livery weer terug kreeg. Hoe dat klinkt? Nou, ZO! Heel even leek het er in 2007 op dat Ford de Transit Supervan zou ontmantelen, om het chassis weer op te bouwen tot een C100. Gelukkig is het niet zo ver gekomen en is deze unieke bus bewaard gebleven. Nu is het alleen nog hopen dat er ook een Supervan 4 komt…
480turbo zegt
Zie ik nu goed dat de supervan 3 stuur in het midden heeft a la mclaren style ? Super mooi artikel trouwens ! Blij er er vaker van dit soort artikelen zijn laatste tijd !
dedokter zegt
@480turbo: hoewel ik je zinsconstructie niet helemaal logisch vindt. Snap ik wel wat je bedoelt. En ben het hier roerend mee eens.
Het mag dan komkommer tijd zijn. Autoblog is wel goed bezig. Thumbs up. Thanks.
jaccovdzaag zegt
@dedokter: Nee. Die zinsopbouw van jou trekt volle zalen, nu we toch op ‘dicteeblog.nl’ zitten.
dedokter zegt
@jaccovdzaag: wauw. Lees het terug idd. Treurig eigenlijk.
rrvliet zegt
@dedokter: Jullie hebben me aan he lachen gemaakt.
easygoingmartin zegt
@rrvliet: mooi. Kunnen ze tenminste slapen vanavond..
480turbo zegt
@dedokter: haha auto correct het moet natuurlijk zijn Blij dat er…..
granlusso zegt
Die laatste Ford Transits zie je écht nooit meer rijden. Die andere ook niet, alleen die zijn van voor mijn bouwjaar.
Dizono zegt
@granlusso: dat is met bijna alle oudere busjes zo. Hoe vaak zij jij bijvoorbeeld nog een Ducato uit de jaren ’90 (dat ronde model). Bijna nooit meer waarschijnlijk. Zelfs de eerste generatie Sprinters en in iets mindere mate de VW T4’s zijn in rap tempo aan het uitsterven. Die dingen worden gewoon gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn en gaan naar de sloop als ze op zijn. Uitzonderingen zijn Campers en busjes van meestal de brandweer. Die rijden amper, staan altijd droog en worden prima onderhouden en zijn daarom prima klassiekers voor de toekomst.
bohica zegt
@Dizono: de t3’s rijden nog wel veel van rond
granlusso zegt
@Dizono: Heel logisch inderdaad, het blijven immers bedrijfsauto’s… Je zou bijna vergeten dat auto’s ook gewoon gebruiksgoederen zijn i.p.v. emotioneel beladen (althans, dat beweren wij allemaal hier) voertuigen.
Stijnson zegt
@granlusso: In Bulgarije hebben de meeste Transits een nieuw leven gekregen. Gigantisch veel van die busjes die daar rond rijden.
Rob zegt
@granlusso:
Ik zie ze nog wel eens. Bij aannemers en dergelijke. Ze fungeren dan meestal als het bedrijfssletje. Het busje voor in geval van nood. Want ja, ze roesten en slijten, maar stuk ga je ze niet krijgen….
dawwg zegt
Volgens mij zijn ‘Supervan’ en ‘Transit’ omgedraaid in de volgende zin: […] [i]Deze kunnen echter niet verhullen dat de Supervan van achter bezien toch nog verdacht veel op de klassieke Transit leek. [/i][…]
Het is vast de ‘nieuwe’ Transit van achteren op de klassieke Supervan lijkt, toch ?
dawwg zegt
@dawwg: Nevermind; moet zijn Supervan 3 en klassieke Transit 2 …
baklava zegt
Leuk artikel. De supervans konden mij nooit zo bekoren.
Deze daarentegen *kwijl*
https://i.ytimg.com/vi/5j3yima7ULg/maxresdefault.jpg
bullzeyersn zegt
@baklava: helemaal mee eens
bullzeyersn zegt
Nu nog een artikel over de Renault Espace F1 en dan heb je de meeste “supervans” wel gehad.
E34M5Touring zegt
Van de latere versies is nog wel een rally uitvoering gemaakt met een opgevoerde diesel als ik me niet vergis. Minder extreem dan deze natuurlijk maar die zag er wel tof uit vind ik.
http://insidelane.co.uk/wp-content/uploads/2015/07/Ford-Transit-World-Rally-front.png
Rob zegt
@E34M5Touring:
Klaarblijkelijk bestaat/bestond er zoiets als een Ford Transit Trophy, humor wel ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=ko7nhkRi2qY
vegelien zegt
Ik meende dat er ook een Transit is met een XJ220 motor, is die ook door Ford gemaakt of door een losstaand bedrijf?
lekbak zegt
@vegelien: bekend van top Gear. Volgens mij een zelfbouw inderdaad.
boomhauwer zegt
@lekbak: nee, was de testmule van jaguar voor het chassis en motor van de xj220 te testen.
FieRo zegt
Er hadden wel 2 motoren achterin gekund… Versie 2 vind ik toch wel de vetste
desjonnies zegt
Renault heeft het idee simpelweg van FORD gejat.
En bij FORD is de eerste Supervan eigenlijk voor de lolontstaan, de techneuten hadden er eigenlijk niet van die serieuze bedoelingen mee, maar ‘meer omdat het kan’ idee
zo gaat het wel vaker bij grote bedrijven, niemand wist nog van die GT 40 af bij FORD en het ding was afgeschreven.
Ik heb zelf de mooiste ‘vergeten’ rally spullen van teams gekocht voor een appel en een ei omdat ze dat type wagen niet meer gebruikten en het spul anders gewoon het oud ijzer in zou gaan.
Zo is menig ex-rally wagen geëindigd !
thefmanl zegt
Net zoiets als de espace F1 alleen is die al lang niet meer in gebruik
JanC zegt
Een hele generatie kinderen zullen de oer-supervan leren kennen, nu Hot Wheels daar een – prachtig gelukt – model van maakt in ongeveer dezelfde schaal als die van Matchbox.
toyotafortuner zegt
Ik zal vast tegen t zere been van wat lui schoppen. Maar godmiljaar, wat zijn die oude Transits lelijk zeg!
desjonnies zegt
@toyotafortuner:
En toch
Is het DE bestellert die de bestellert op de kaart heeft gezet, was hypermodern, was snel als een luxewagen reed ook zo en was niet karig qua uitrusting.
niwi zegt
Als ik me goed herinner heeft Martin Brundle (SKY presentator tegenwoordig ) die Supervan2 bestuurd. En inderdaad zat de bestuurder in het midden. Heeft ooit een demo gegeven op Zandvoort, maar wie toen stuurde weet ik niet meer
dailydriver zegt
Hoogste tijd om de nieuwe transit onderhanden te nemen.
Dutchdriftking zegt
Mooi ding dacht ik zo.
kennone zegt
Zijn er ook redelijk van de 3 waar ze een 2.0 Cosworth in lepelen. De meeste daarvan hebben ook 400+pk
pinut187 zegt
Leuke projecten! Vind dat eerste model het leukste!
apriliarsv zegt
Gave dingen. Doet me een beetje denken aan de Renault Espace F1; hoewel de Fransen dit waarschijnlijk juist van Ford gejat hebben..
Rob zegt
Een Supervan 4 op basis van de nieuwste Ford GT. Dat kan wel eens interessant worden ;-)