Welja, terwijl alle motorontwikkelaars zich dag en nacht vol overgave storten op de taak om ons van nóg zuinigere, nóg slomere en nóg saaiere auto’s te voorzien, komen de busjesmensen van Ford doodleuk met een een echte f*ck you-Transit, met een 3,2 liter vijfcilinder diesel aan boord.
Deze natte droom van elke glazenwasser heeft de toepasselijke naam SuperSportVan meegekregen, en werd vandaag onthuld op de Commercial Vehicle Show in Birmingham. Gelukkig betreft het hier een one-off, dus moeder natuur kan weer opgelucht adem halen.
De 3,2 liter DuraTorq vijfpitter levert maximaal 200 pk en 470Nm aan koppel (tussen 1.700 en 2.500 tpm). Voor een optimale performance is als basis is een 2010 Ford Transit SportVan met korte wielbasis gekozen. Mocht je als onwetende buitenstaander niet op de hoogte zijn van het vrij forse motorblok, dan helpt het opgedikte uiterlijk je wel een handje in de veronderstelling dat dit geen normaal busje is.
Naast de opzichtige striping zien we dubbele uitlaatpijpen, lichtmetalo’s met 235/45-bandjes met weinig profiel er om heen, uitgeklopte wielkasten en een nieuwe bodykit. Een hele zwik aan LED’jes en een opgeleukt interieur maken de SuperSportVan helemaal compleet. Niet dat dit iets uitmaakt, want kopen kan je hem toch niet. Dat neemt niet weg dat het een lekker dikke verschijning is.
Gizzi zegt
Haha! Geniaal.
Dit zie ik wel zitten als bedrijfswagen.
KaCh1ng zegt
zou toch nutteloos zijn :) bedrijfswagens moeten zo goedkoop mogelijk
salberts93 zegt
@KaCh1ng: dit word ook niet gekocht door mensen met hersens xD dit word gekocht door gekken.. zoals ik bijvoorbeeld
The360box zegt
@salberts93: ’t was een Xj220…
zounds010 zegt
@KaCh1ng: VW heeft toch al jaren extra snelle Transporters (bv met de vijfcilinder diesel, nu met een 2.0 twinturbo), die verkopen blijkbaar toch goed genoeg om de ontwikkeling rendabel te maken.
KaCh1ng zegt
@zounds010: haha ik vind het grappig dat iedereen me altijd becommentarieerd met VW :D
W115 zegt
Doet me denken aan topgear, dragrace tussen een transit en een ute
salberts93 zegt
@W115: lol die Transit had toch wel beduidend meer dan 200 pk geloof ik. er lag een twin-turbo V6 uit een Jag XJ220 in :P
v8amg zegt
waarom hebben die busjes altijd zo’n enorme cilinderinhoud? een moderne 2,2 4cyl heeft tegenwoordig ook al ruim 200 pk.
RickB zegt
@v8amg: Kijk eens naar het koppel :)
Hubert zegt
@v8amg:
ik had wel een intelligentere opmerking verwacht van iemand met V8AMG als naam.
Waarom denk je dat trucks tot 18liter moterinhoud hebben? Om snel weg te zijn bij de stoplichten?
v8amg zegt
@Hubert: ik bedoelde: zoveel cc’s en veel nm’s, maar (in verhouding) vrij weinig pk’s.
v8amg zegt
@Hubert: maar om veel gewicht/vracht te verslepen zijn nm’s natuurlijk voldoende, maar supersportvan? het zal een rap busje zijn, maar daarmee is alles gezegt.
jzaero zegt
@v8amg: Het is ook geen Supercar, maar een SuperVAN. Een busje is er om dingen mee te vervoeren en koppel is hierbij een veel belangrijkere factor dan pk’s. Pk’s zijn leuk voor een goede topsnelheid. Tevens zal het veel soepeler rijden dan een auto met veel pk’s die vaak pas in een hoger toerengebied wordt bereikt. Hierdoor zal het sneller een zenuwachtige auto of busje worden. We weten vrij weinig af van het karakter van dit busje, maar ik neem aan dat het eerder een snelle cruiser is dan een circuitmonster.
TSI-tje zegt
@Hubert: Welke truck heeft 18 liter inhoud ?… Naar mijn weten hebben Scania en Volvo de grootste inhoud voor ‘normale’ lange afstand vrachtwagens met een inhoud van 16Liter (Volvo FH16-16Ltr. Lijn6- / Scania 164 -16 Ltr. V8- series).
Maar inderdaad Pk’s is leuk voor in de folders, koppel is de trekkracht welke je beleefd in de auto.
mortsel2640 zegt
Wow 470nm :D zaliiiiig
dawwg zegt
@mortsel2640: Chippen die handel, 240pk en 570Nm is er vast wel uit te halen :)
Alpinaa zegt
Hmm stuur deze maar eens over de ring. Misschien kan deze wel JC verslaan in zijn diesel jaggggg. Btw, wel met Sabine achter het stuur.
Cantago zegt
@Alpinaa: Dan kan ze eindelijk onder de 10 minuten komen!
Lennaert zegt
@KaCh1ng
idd waarom zou hij zo’n grote motor nodig hebben, of zijn ze van plan om hem tot de nok te vullen met lood?
Joost1990_2 zegt
@Lennaert: Om op de snelweg nog beter ‘vervloekt irritante’ 120-rijders op te kunnen drukken
alfanatic zegt
Dit busje zat al in de game “Blur” toch?
fortuna zegt
Transit is gewoon te krijgen met die motor hoor.
Citrofiel zegt
@fortuna: Nu je het zegt… Eigenlijk zijn dit dus alleen wat exterieuraanpassingen. Flauw hoor.
autogier zegt
@fortuna:
deze motor was er eerst alleen voor de grootste transit, nu dus ook voor het kleine busje.
the-budel-guy zegt
toen ik 3,2 liter vijfcilinder diesel en 200 pk hoorde was ik al verkocht
rikus zegt
Toevallig rij ik een Transit als bedrijfswagen.
Weliswaar met een bak maar tog..
Over 3 maand mag ik een nieuwe uitzoeken, eens kijken wat er qua motor beschikbaar is.
Dit zie ik wel zitten.
Prutsor zegt
@rikus:
Deze 3.2 liter 5 cil. heeft maar een kleine meer prijs ten opzichte van de normale 4 cilinders. Dus ik zou zeggen …
realhustler zegt
Vroeger had ford ook al een paar transit supervans, met veel meer vermogen !!
Kijk bv hier:
http://www.rebelvanners.co.uk/SUPERVANS.htm
carmasterr zegt
@realhustler:
janklaassen zegt
Cool, Wat zijn de prestaties? Er is trouwens ook een VW Transporter met 800 pk. Komt ook vast weinig te kort.
rikus zegt
@philipzuidijk: is mij iets teveel van het goede, plus niet zo praktisch. Stond die niet in Nederland te koop?
Een Transit in de uitvoering waar ik mee rij, dus met grote bak dubbele cabine en dubbele achterbanden, is hij ook nog wel goed vooruit te branden.
Deze heeft 115 pk.
In de juiste omstandigheden kun je er ook wel wat mee “driften”.
Nu ik daar zo bij nadenk wil ik echt 200 pk.
Nico94 zegt
200 pk uit een 3,2 liter is wel erg weinig. Maar voor zo’n busje is het aardig veel. Ik denk dat dat ding wel aardig snel is!
wilson zegt
Nice !!
F&&k VW transporter !!
Maar ik mis dit eigelijk wel :
http://www.xrrs-club.nl/wp-content/uploads/2009/12/ford-transit-supervan.jpg
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2006/10/supervan_2_track.jpg
http://www.xrrs-club.nl/wp-content/image/fordsupervan1/Supervan1.JPG
willy0walrus zegt
Deze motor was er in 2007 al!
Ik citeer uit een AutoWeek-nieuwsbericht van toen; ´´Het slechte nieuws is dat de nieuwe 3.2 vijfcilinder TDCi met 200 pk en 470 Nm aan koppel niet in de Transit Sportvan zit maar alleen leverbaar is in de achterwielaangedreven versie van de besteller. De 200 pk motor is speciaal door Ford Europa voor de Transit ontwikkeld, er bleek namelijk behoefte naar meer trekkracht bij klanten die de bus voor het zware werk inzetten. Om plaats te bieden aan het grotere dieselblok moest de neus van de Transit worden aangepast, zo heeft hij andere wielophanging en een andere voorbumper. ´´
Ik had stage gelopen bij een Ford-dealer in Zwolle, die hadden ook zo eentje staan (lange wielbasis + hoger dak), toch scheen dat ding fluitend 180 te rijden… En die uitlaat was al gemonteerd op de Transit SportVan (eentje met blauwe lak en witte strepen), en is dicht (er zitten twee zwarte doppen in de pijpen, en toen er eentje op de brug stond, kon je duidelijk zien dat er aan de onderzijde (voor het einde van de pijp) een groot gat zat, waar de gassen uit kwamen.
406_v6 zegt
@willy0walrus: Kleine correctie: de 5 pitter is ontwikkeld in de Turkse Ford Transit fabriek (en wordt daar ook gebouwd).
TDI-goeroe zegt
iets voor Sabine en rondje Ring :D
jack_abarth zegt
Gaap, de Vito werd jáááren verkocht met de 300CDI.
Oftewel 3,0 6-cilinder.
Ook goed voor 200pk koppel weet ik zo gauw niet.
Dan komt er ook nog eens bij dat de VW T4 geleverd is met een VR6 motor.
Dus Ford heeft het nog steeds niet helemaal begrepen.
406_v6 zegt
@jack_abarth: Transit is volgens mij slagje groter als de vito; meer Sprinter formaat. de VR6 werdt overigens óók geleverd in de personenwagen uitvoering van de vito….
Je vergeet dan wel te vermelden dat de VR6 een benzine gestookt blok is…
Overigens is de Sprinter ook leverbaar met V6 benzinemotor…. te weten de 3,5 liter met 258 pk en 340 Nm koppel.
TSI-tje zegt
@jack_abarth: Diezelfde VR6 (van VW dus) werd ook in de Vito geleverd, of liever de V-Klasse van MB. De V-280.
MB wilde zelf niet een nieuwe compacte 6 cilinder ontwikkelen welke alleen in de V-klasse toepasbaar was en kocht deze dus in bij de buuren.
TSI-tje zegt
@TSI-tje: Oeps… dubblepostje 406v6 had dees al gedaan..
(mental note to self; eerst lezen dan pas reageren)
Sorry 406v6
TSI-tje zegt
In de huidige VW Transporter ‘multivan’ kan je een 2.0TDI krijgen met 180Pk en 400Nm. Deze is trouwens ook nog voorzien van 4-Motion. Ze hebben dus echt veel gewonnen met die extra pit en 1.2liter meer cilinder inhoud. Weet niet wie nou tegen wie “f*ck you” zegt.