Het rijden in zo’n suf, dodelijk saai en tergend traag Ford Transit Connect bestelbusje doe je natuurlijk niet voor je lol. Daar veranderen een paar oranje zwaailichten ook niets aan. Vervang het blok door die van een Ford Focus RS en je krijgt spontaan zin om pakketjes te bezorgen.
Het 1,8 liter blok uit de Transit maakte plaats voor de 215 pk sterke motor uit de 2003 Focus RS. Daar bleef het niet bij, want na een flinke lijst aanpassingen komt het vermogen van deze wolf in schaapskleren uit op 275 pk. De Britse knutselaar verantwoordelijk voor deze creatie, geeft aan dat de turbodruk veilig nog iets kan worden verhoogd, waardoor het vermogen uitkomt op 310 pk. De bestelbus rijdt tevens op LPG, maar op gas blijft het vermogen steken op 200 pk en mag niet meer dan 4.200 toeren worden gemaakt.
Ondertussen is de eigenaar alweer druk met een ander hobbyprojectje en heeft zijn Transit te koop gezet. Hij moet 8.000 pond (9.100 euro) opbrengen, maar alle aanpassingen hebben hem bijna het dubbele gekost. Kans bestaat dat de auto inmiddels al verkocht is, want het bericht op het ford transit forum is anderhalve maand oud, maar ik wilde ‘m alle koeriers onder ons niet onthouden.
De lijst met aanpassingen:
- 2003 Focus RS engine that had covered 26,000Miles
- Turbo Technics Hybrid T28 Turbo
- Forge Adjustable Actuator
- GRS Front mount Intercooler
- Custom Silicon Boost Pipes
- Blue-Flame De-Car
- Powerflow 2.5inch Custom Stainless Exhaust (With No Boxes)
- Focus RS Gearbox (With Quaife LSD)
- Omex 600 Standalone ECU (Fully Mappable)
- Cosworth 3bar MAP sensor
- Denso ITV24 Iridium Spark Plugs
- Focus RS Fuel Pump
- LPG Conversion
- Modified Inlet manifold (To Accept the LPG Injectors)
- Kenlow Hi-Flow Rad Fans
- Power 275BHP@18psi
- Mapped By Michael Woodford Motorsport (ME)
- Yokohama Prada Spec2 Tyres (All 4)
- Ford Racing Boost Gauge (Mounted in custom air vent pod)
- Sparco Evo Fibreglass Buckets On Custom Frames (Slightly tatty but not too bad)
Kvgorp zegt
kick um goan
jos zegt
Hahaha geniaal! en dan vooral nog die text op de achterdeur : Jap is crap whaha.
alltimer zegt
topsnelheid???
bij 200 trilt ie een beetje XD
Saab_Spyker_Automobiles zegt
tegenvaller dacht bij de titel dat het om een normalen transid ging en niet de connect…..
Kuyl zegt
Wel lekker dat het Quaife diff er nog op zit. anders was het echt geen rijden geweest denk ik.
Larrs zegt
Bekijk ik het laatste plaatje, denk ik: Hmm, dit bestelbusje is toch niks. :P
Dotternetta zegt
Jap is crap? Kijk hoe die deur wijkt :-)
Dotternetta zegt
“en mag niet meer dan 4.200 toeren worden gemaakt” want dan gaat ie kapot?
en Jap is crap….?
Kevski-Style zegt
@Dotternetta:
En dat vind je gek op gas???? Mocht je er meer over willen weten, ik heb het hier al eens aangestipt in het kort:
http://www.klassiekerrally.nl/techniek-het-brandstofsysteem/
De_Buurman zegt
Grappig project dit. Ik lees alleen niks over aanpassingen aan de remmen. Of voldoen de standaard schijven en blokken van een Transit al aan een ergelijke modificatie?
Ik zou dat RS embleem er juist af hebben gelaten. helemaal een wolf in schaapskleren deze Transit.
Jipp zegt
Het is al gezegt zit is een transit CONNECT, maar ik zou toch graag wel eens met dit deze transit CONNECT! willen rijden!
En wat er achter op die deur staat, ben het helemaal met m eens! En het klopt ook nog eens als je naar t nieuws kijkt de afgelopen weken!
Dimglor zegt
Haha fantastisch ideetje….
Zo krijgt de naam spoedbestelling meteen een andere betekenis ;)
bmw-powerz zegt
Leuk project!
Citrofiel zegt
Sleepers ftw. Nog snellere witte busjes op de linkerbaan!
mylvan zegt
Ik snap iets niet…. Lees de titel:
Ford Transit met Focus RS blok op LPG en 275 pk
En verderop in het bericht:
maar op gas blijft het vermogen steken op 200 pk…
Zal wel aan mij liggen denk ik :P
RP zegt
Niet een heel nieuw idee, zelfs officieus door Ford gebouwd:
http://www.youtube.com/watch?v=NQilW1pHpuM
TSI-tje zegt
Dit is de ultieme ‘White-Van-Man’ auto :P
@all timer, dat trillen klopt, maar als hem dan even doortrapt naar de 240/u is het weer over. :D
Jipp zegt
@TSI-tje: nu even wachten tot er ook een leuke gti moter, of zelfs een r moter in een caddy word gelegd, ze zijn al niet de sloomste, maar dan word het helemaal leuk!
Merry zegt
@Jipp:
Ja die 12 cilinder TDI motor in een caddy proppen, achter in!en dan noemen we het R15.
John zegt
@Merry: Herinner je je dit ding nog?
De Espace F1 uit 1995
Merry zegt
@John:
Die is wel geweldig.
Ford heeft ook zo iets gedaan, ik geloof met een blok uit de champcar toen des tijds.
Jipp zegt
@Merry: idd waarom ook niet, bij een onderdelen zaak voor volkswagen waar ik wel is ben geweest hadden ze in een crafter al interieurdelen van een passat r36, stoelen enzo, zag er al vet uit!
Merry zegt
@Jipp:
Ohh,ik maakte eigenlijk een grapje die doelde op de Le Mans racer van Audi…
Ik ben niet z’n VW/VAG liefhebber.
w0o0dy zegt
@Jipp: ja cool keihard rechtuit en bij iedere bocht onderstuurend de bocht uit echt genieten met die crappy voorwielophanging van vw. Een golf 5 tdi kan 250nm al niet fatsoenlijk op het asfalt krijgen zonder tc.
Jipp zegt
@w0o0dy: Valt allemaal reuze mee bij vw! Met die caddy’s kan je goed scheuren, had er afgelopen weekend een gehuurd voor een kleine verhuizing.
w0o0dy zegt
@Jipp: het is maar wat je meevallen noemt, ik vindt de ophanging en grip van vw’s erg matig, vooral de tdi’s vallen direct door de mand. Gasgeven in de bocht leidt al erg snel tot een flikkerend asr lampje…. veel te snel zou ik zelfs zeggen. Bovendien is de Golf erg slap gedempt en geveerd in standaardvorm. Misschien leuk voor de doelgroep, maar niet voor iemand die lol willen hebben met het rijden. Vele modellen in de klasse doen dat beter… maar dat wil jij toch niet aannemen, ook niet van iemand die met ongeveer de helft van de concurrenten in die klasse heeft gereden en al bijna net zo lang z’n rijbewijs heeft als dat jij op aarde rondloopt…. tja…. fanboys.
Merry zegt
@w0o0dy:
Ik snap je verhaal wel, maar als je lol wil hebben moet je niet een standaard Golf kopen en zeker niet de TDI, simpel zat toch?
Maar dat geld niet alleen voor de Golf, maar voor bij elke auto in die klasse.
Hoewel de Civic wel heel goed rijd, maar de Civic is eigenlijk altijd al beter geweest dat veel van zijn concurenten.
Jipp zegt
@w0o0dy: Ik vind het allemaal wel mee vallen, dat het lampje begint de knipperen betekent alleen maar dat alle systemen goed werken. Naar mijn mening kun je even veel lol hebben in een golf hebben als bij menig vergelijkbare auto! afgezien van een paar modellen dan zoals de alfa. En als je er geen wil rijden, zeur er dan niet over dat andere het wel fijn en goed vinden rijden! Fanboy, jeah right!
John zegt
Fijn om ook iets over de remmen te lezen… Of heeft de beste man daar geen zin in gehad?
Dennis zegt
@mylvan: Wat is er zo ingewikkeld? Een auto op LPG kan ook altijd gewoon op benzine rijden. Op benzine heeft de auto 275 pk, maar schakel je over op gas, dan heeft ‘ie slechts 200 pk.
mylvan zegt
@Dennis: Owkee ja natuurlijk!! uhm, zal wel komen omdat ik met griep in bed lig denk ik, SORRY!!!!
BmwMPower zegt
Transit RS…
Wat een vette benaming!
Simpson zegt
er zijn hier vast ook wel glazenwassers/minikraanverhuurders met een gechipte vito 320cdi te vinden die net zo hard loopt toch?
Simpson zegt
hmmm of niet:
http://www.youtube.com/watch?v=qCjv1IT2ITI&feature=fvw
Patrick_Createmedia zegt
Ow ow ow, precies wat ik zoek!
Majinstar zegt
Hahahaha dit zouden ze vaker moeten doen. Kansloze auto´s motorisch tunen.
clijde zegt
Jap is crap..
Ford ist mort
lincoln zegt
“jap is crap” ..
dat moet kloppen .. want het rijmt ..
jack_abarth zegt
@Merry,
Dat weet iedereen hier ook wel, alleen jipp is gewoon blij dat je een keertje iets positiefs leek te zeggen.
Merry zegt
@jack_abarth:
Ben ik echt zo nagatief? ;)
Maar ik lees nu pas zijn profiel, ik ben een beetje zijn tegenhanger, ik ben dol op spul uit Azie, voor omgebouwde spullen uit Azie(dat klinkt trouwens best fout…)
Daar ben ik redelijk positief over, toch?
bakkerst zegt
@ redactie,
wat zijn dat voor stasi/noord-korea/sovjet censuur praktijken, in twee topics zijn mijn licht kritische reacties op artikelen verdwenen, weggepoetst, gezuiverd..
en de typo’s waar het over ging zijn netjes aangepast, ik eis erkenning voor mijn bijdrage aan de taalzuiverheid van deze berichten! ;)
(kijk ook nogeven naar mn reactie op het borat artikel, die staat er namelijk nog gewoon)
John zegt
@bakkerst: Het was mij ook al opgevallen dat jou comment weg was gehaald in dat bericht over Borat. Ze zijn van -edit- overgestapt naar delete.
bakkerst zegt
@John:
volgens mij heeft iemand op de redactie een kutdag met kater ofzo..
lekker de boze moderator uithangen, ik vind de edits persoonlijk beter dan het verwijderen van het hele bericht.
ach iedere gek zn gebrek he.. ;)
ZwerverRoodbaard zegt
Kijk dit zijn de leuke projecten en natuurlijk hartstikke fijn om hier mee op te scheppen op ’t werk :P
rider zegt
zou ook wel een sportievere motor in mijn Focus C-max willen hebben. is nu een 2 liter (145pk) maar droom stiekem van de 2,5 liter uit de Kuga (200pk). zal wel bij dromen blijven…..
deze gast is trouwens zeker niet de eerste die een RS blok gebruikt voor in een Transit Connect. Ford deed het zelf ook al eens eerder.
Benjamin1 zegt
haha, VW heeft er weer een fanboy bij, wel vet projectje, dit is neit de beruchte 5 cilinder turbo, dat had ook nog lekker geklonken!
jack_abarth zegt
@Merry,
Ik was erbij te zetten iets positiefs over VW/duits spul.
Offtopic,
Ben zelf ook niet zo kapot van duitse wagens. Zitten wel gave tussen maar die zijn dan ook gelijk onbetaalbaar. De leukste japanse auto’s komen overigens uit de jaren ’90. Alleen de meeste zijn hier helaas nooit geïmporteerd.
Merry zegt
@jack_abarth:
Dat is zeker zo, maar na 2000 zijn er wel een paar mooi Japanse auto’s gemaakt zoals de Nissan Silvia S15, maar in de jaren ’90 was het zeker beter.
Maar dat is eigenlijk wel voor heel de auto industrie zo.
En de Duiters die leuk zijn zijn inderdaad te duur, behalve Opel, om een vreemde rede heb ik een zwak voor Opel.
Ik vind de leukste europese auto de Clio V6, gewoon een kleine hatch met een V6 in achterkant gepropt en zo link als de pest.
Het is een project wat geen enkele ander merk ooit zou doen, zo mooi.
jack_abarth zegt
@Merry,
Ik denk dat ik van elk merk wel een auto op kan noemen die ik wel gaaf vind. Heb dan ook niet echt specifiek een auto die ik helemaal geweldig vindt.
Moet wel zeggen dat ik 6-cilinders helemaal geweldig vindt en dan bij voorkeur de RB26-DETT of de R32 motor. Die klinken wel zo ontzettend goed.
Thomas Bol zegt
Super vet! Op me werk hadden ze een Berlingo HDi gechipt. Ging ook als de brandweer, maar dit is toch even andere koek!
GOD zegt
@ Merry
Zo klein is de Clio V6 ook weer niet hoor.
Scheelt niet zo veel met een golf 4 bv.
bmw320d zegt
Deze heeft ford ook al eens zelf gemaakt..
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/45035/ford_transit_connect_xpress.html
jack_abarth zegt
@Jipp,
Lampje knippert dat alle systemen goed werken?!?!
Lol, hopelijk ben je sarcastisch en ik dat ik ‘m niet snap
w0o0dy zegt
@jack_abarth: jipp’s lampjes knipperen ook af en toe, maar meestal zit hij gewoon in het donker. ;-)
Jipp zegt
@w0o0dy: Grappig hoor, je argument dat je ouder bent en het dus beter weer slaat ook nergens op!
Jipp zegt
@jack_abarth: ik doelde er op dat als de tractie control of bijvoorbeeld esp even inschakelen als je een beetje sportief een bochtje pakt, of leuk in de sneeuw op een lege parkeerplaats handrembochtjes gaat doen, dan knipperen ze wel eens ja, maar ze werken wel!
BananaFlip zegt
Prachtig! Stalen velgen zijn het helemaal op dit soort monsters! Dat het behoorlijk wat heeft gekost kan ik me wel voorstellen, bijna de volledige aandrijflijn is vervangen..
Mr. Dj M. zegt
Kijk dat is nog eens een leuk technisch projectje! Wel duur projectje als je het tegen zoveel verlies verkoopt!
jack_abarth zegt
@Jipp
Dan vindt ik toch knap dat ik met mijn “Italiaanse rommel” daar nooit last van heb. De enige keer dat traction control aan is gesprongen was in de sneeuw. Hetzelfde geldt voor de ABS en het stabilisatie program.
Jipp zegt
@jack_abarth: Alles blijft mogelijk, afhankelijk van rijstijl, hoe de systemen staan afgesteld etc. In een abarth gaat het misschien minder snel werken als in een business versie. En w0o0dy heeft laatst zelf gezegt dat hij zijn auto omgooit etc dus niet heel onlogisch dat systemen dan ingrijpen. Ik rij zelf ook volkswagen maar bij mij hebben de lampjes de afgelopen tijd 2 keer gebrand, ik reed praktisch op ijs, esp schakelde in, en ik heb een noodstop moeten maken, de abs hielp even.
8C_Competizione zegt
Lol, sta je toch even raar te kijken als je door zo’n ding eruit getrokken wordt bij het stoplicht!
TSI-tje zegt
W0o0dy schreef: ja cool keihard rechtuit en bij iedere bocht onderstuurend de bocht uit echt genieten met die crappy voorwielophanging van vw. Een golf 5 tdi kan 250nm al niet fatsoenlijk op het asfalt krijgen zonder tc.
Check dit. :
http://www.race-taxi.ch
Staan diverse filmpjes op de site waar de man met zijn T1 Bus alles alles op het circuit zoek rijd, met name in de bochten, Impreza’s, AM’s, Porsches, alles moet er aan geloven. Ik weet dat jij een VAG-antipathie heb, maar je moet geen BS gaan praten..
(om het argument voor te zijn, Porsche is ook VAG..trouwens)
jack_abarth zegt
@TSI-tje,
Waar in W0o0dy zijn opmerking haal jij eraan uit dat het om een omgebouwde golf 5 TDI gaat?
Jipp zegt
@jack_abarth: heeft w0o0dy laats nog gezegt.
user888 zegt
Blue-Flame De-Car? Inderdaad, het was al niks, maar nu is het helemaal ontauto’d.
jack_abarth zegt
@Jipp,
Dat staat er nu niet, of wel soms?
Jur zegt
Afgelopen jaar deze auto met eigen ogen mogen bekijken op Silverstone (Ford Fair)
Ford is (net als bijv de VAG groep) net lego. Veel van model X past op model Y.
Zo is de Transit connect deels gebaseerd op eerste generatie focus. Zo ook de wielophaning en motorruimte.
Het gebruik van de focus RS motor (2.0 16v Turbo) is dan ook vrijwel een 1 op 1 overzetting, tot op de gaten in de motorruimte voor de diverse zaken aan toe.
Ik zal niet zeggen dat alles even makkelijk is overgezet in deze auto, maar het komt er min of meer op neer dat de gehele voorkant van de focus RS is overgezet op de Transit Connect (met behoud van de Connects 5 gaats velg montage)
De wegligging van de 1e generatie focus (inmiddels 12 jaar oud) is zelfs t.o.v. de huidige techniek nog steeds goed te noemen. Aangezien deze de wielophaning van de RS heeft overgenomen, zal het daar wel snor mee zitten. De auto zelf ligt wat hoger en je hebt misschien eerder het gevoel dat je overhelt, maar de wagen ligt voor wat ik heb gezien goed op de weg.
De “maximaal 4200 toeren” is voor op gas, wat op zich vreemd is, daar je met een btje gasinstallatie zelfs meer uit de motor kan halen, dan op benzine (zeker met turbo) omdat gas gewoon de verbrandings ruimte koeler kan houden. Dus de gas installatie zal wel niet meer kunnen leveren (nozzles te klein, druk te laag etc etc etc)
Al met al een leuk project, en zoals eerder vermeld al eens door Ford zelf in elkaar gefabriekt (-:
TSI-tje zegt
@jack Abarth, de tekst is LETTERLIJK gekopieerd vanaf dit topic, dus niet bij getikt. DAAR haal ik het vandaan… eerst lezen dan reaguuren.
jack_abarth zegt
w0o0dy [ reply ]
11 February 2010 om 13:49 @Jipp: ja cool keihard rechtuit en bij iedere bocht onderstuurend de bocht uit echt genieten met die crappy voorwielophanging van vw. Een golf 5 tdi kan 250nm al niet fatsoenlijk op het asfalt krijgen zonder tc.
w0o0dy [ reply ]
11 February 2010 om 15:14 @Jipp: het is maar wat je meevallen noemt, ik vindt de ophanging en grip van vw’s erg matig, vooral de tdi’s vallen direct door de mand. Gasgeven in de bocht leidt al erg snel tot een flikkerend asr lampje…. veel te snel zou ik zelfs zeggen. Bovendien is de Golf erg slap gedempt en geveerd in standaardvorm. Misschien leuk voor de doelgroep, maar niet voor iemand die lol willen hebben met het rijden. Vele modellen in de klasse doen dat beter… maar dat wil jij toch niet aannemen, ook niet van iemand die met ongeveer de helft van de concurrenten in die klasse heeft gereden en al bijna net zo lang z’n rijbewijs heeft als dat jij op aarde rondloopt…. tja…. fanboys.
w0o0dy [ reply ]
11 February 2010 om 20:51 @jack_abarth: jipp’s lampjes knipperen ook af en toe, maar meestal zit hij gewoon in het donker.
Zo hier staan de opmerkingen van hem uit DIT topic. Hierin wordt gesproken over een normale Golf 5. Hierop volgend wordt er een vergelijking gesteld met een T1 bus met porsche motor en compleet nieuwe wielophanging.
Dus welk deel wil je nu niet snappen, dat ik je geen gelijk geef. Of dat een golf 5 TDI (benzine’s weet ik niet) gewoon geen voldoende tractie heeft bij het uit accelereren van een bocht?
TSI-Tje zegt
Je hebt gelijk Jack. Dacht dat dit topic over een gemodificeerde Transit Connect ging en niet over een Golf V, maar ik heb het blijkbaar mis, sorry.
Cantago zegt
Hier hou ik nou echt van, gewoon een simpel bestelbusje, en dan een dikke motor er in! Prachtig dat je er van de buitenkant helemaal niks van ziet;)