Een Ford Transit met 1.400 pk klinkt gewoon als een heel erg goed idee, toch?
Je kan zeggen wat je wil, maar als er één merk begrijpt hoe je bedrijfswagens leuk kan maken, dan is het Ford wel. Eens in de zoveel tijd lanceren ze namelijk een zogenaamde SuperVan. Dat is een busje, maar dan met enorm veel vermogen en andere aanpassingen om de auto klaar te maken voor het circuit.
We zijn nu aanbeland bij de Ford SuperVan 4.2. Dat is versie 4.2, en nee, er ligt geen 4.2 liter motor onder de kap. Uiteraard is ook de SuperVan geheel elektrisch..De auto is een samenwerking tussen Ford Performance en STARD.
Met deze 4.2 hebben ze zich specifiek gericht op het onderdeel heuvelklimmen. Want deze Ford Transit met 1.400 pk komt in actie! Smullen!
Pikes Peak
Waar kun je de SuperVan 4.2 tegenkomen? Nou, misschien wel de meest legendarische heuvelklim die er is: Pikes Peak. Dit jaar is de 101ste editie en Ford is dit jaar ook van de partij. Achter het stuur zit Romain Dumas, drievoudig Le Mans-winnaar.
Tegenwoordig rijdt hij voor Glickenhaus in het WEC. Jullie hebben zijn naam voorbij kunnen zien komen als VW-coureur. Romain Dumas heeft de Volkswagen ID-R bijna alle EV-records verbroken die er te verbreken zijn.
Speciaal voor het evenement hebben Ford en STARD de auto flink aangepakt. Met name op het gebied van aerodynamica zijn er enorme stappen gemaakt. Nu is het in aerodynamisch opzicht niet helemaal een bus meer. De zijkanten hebben plaats gemaakt voor een bijzondere vorm, dit allemaal voor een betere luchtstroom. Er is ditmaal ook sprake van een serieuze hoeveelheid downforce, een kleine 2.000 kilogram bij 240 km/u.
Ford Transit met 1.400 pk: minder power dus
De SuperVan 4.2 is lichter dan 4, maar heeft niet meer vermogen. Sterker nog, de 4.2 heeft juist iets minder power dan voorheen. Dat komt doordat er niet 4 motoren in zitten, maar slechts 3. Dus geen 2.000 pk, maar 1.400 pk in een Ford Transit is alsnog een hoop.
Twee motoren voor de achteras, eentje voor de vooras. De auto heeft nog altijd vierwielaandrijving, maar nu met een beetje meer nadruk op de achterwielen. Ook zorgt het voor een lichtere neus, precies wat je wil bij een heuvelklim. Oh, en met 1.400 pk heb je in deze Ford Transit niets te klagen.
Meer lezen? Dit zijn de 13 tofste snelle bedrijfswagens!
FiXeR zegt
Vroeger kon ik onder de indruk zijn van 1400pk uit een V8, de hoeveelheid werk omdat uit een mechanisch ding te halen. Maar met de komst van elektra doet (veel) vermogen me helemaal niks meer. Er is echt niks knaps aan 1400pk aan elektrische motoren, kabels en batterijen in een busje te hangen.
krikke240z zegt
Ik vind het anders toch nog steeds knap om 1400 pk zo goed mogelijk te benutten op een heel bochtige heuvelklim. Het gaat tenslotte om snelle tijden neer te zetten.
rollingstoned zegt
Als je daar 1400pk voor nodig hebt, dan zou ik toch overwegen om een iets efficiëntere c.q. lichtvoetigere auto te ontwerpen…
jasbelle zegt
Ik heb de Supervan 4 op Goodwood voorbij zien gaan vorig jaar. Bizar hoe snel dat ding over het parcours ging. Erg benieuwd hoe deze het op Pikes Peak gaat doen!
petroldrinker zegt
Ok, leuk voor ze, ik draai me wel om en slaap nog even verder…. GAAP
drdre1 zegt
Zal het verschil met de normale versie niet snel zien, als ze in de binnenspiegel verschijnen denken al die Transit-bestuurders dat ze 1400pk onder de kont hebben…
iphonistvongates zegt
Renault F1 & Matra installeerde in de jaren ‘90 van de vorige eeuw een 3.5L V10 in een Espace (F1). Ik dacht dat deze zo’n 800+ PK ‘s had. De soundtrack was indrukwekkend.
ggj1987 zegt
Leuk ding voor de DHL spoedpakketjes
seanxtype zegt
Oude supervan’s waren nog echte busjes. Daar hebben ze hier helaas een stuk van afgesnoept. Dan vind ik persoonlijk dat het niet echt meer een ‘van is
mustang750supersnake zegt
ja….klinkt goed tijdens de vrijdagmiddagborrel bij de josti band …..