Alleen niet van een Shelby Mustang, helaas.
Als het gaat om leuke bedrijfswagens, heeft Ford met de Transit altijd een streepje voor gehad. In de loop van de jaren hebben ze ons verblijd met de Transit Supervan, bijvoorbeeld.
Toen het ons het nieuws ter ore kwam dat de Transit binnenkort de motor uit een Mustang gaat krijgen, moesten we onwillekeurig weer aan die gave projecten denken. Helaas komt er geen Transit met de V8 uit een Mustang, vandaar de disclaimer in de tagline. Autonews Europe weet te melden op welke manier het dan wél gaat gebeuren.
Zoals bekend is, komt Ford binnenkort met een curieuze uitbreiding op de Mustang lineup, de Mustang Mach-E. Volgens sommigen is het heiligschennis, een crossover met een elektromotor. Aan de andere kant, de elektrische auto wordt telkens meer gemeengoed en crossovers zijn op dit moment zeer populair. Aangezien Ford net als elk bedrijf gewoon geld moet verdienen, is het commercieel gezien een goede keuze: hun sterkste typenaam, met nieuwe aandrijving en de populairste carrosserievariant wereldwijd.
Zoals gemeld wil Ford gewoon geld verdienen. Dat is niet een vanzelfsprekendheid bij elektrische auto’s. In veel gevallen is het nog een niche waarbij enorm veel ontwikkelingsgeld mee gemoeid is. Voor Ford betekent dat dat de batterijpakketten het duurste zijn. Deze worden door LG Chem gebouwd in Polen. Op dit moment zijn er complete assemblagelijnen enkel en alleen gewijd met de Ford Motor Company als afnemer. Overigens heeft Ford de ontwikkelingskosten van het platform van dekkende (kleinere) Mustang Mach-E modellen, gedeeld met Volkswagen.
Omdat het zo’n kostbaar onderdeel is, moet het met zoveel mogelijk auto’s gedeeld worden. Je voelt ‘m al een beetje aankomen, de Ford Mustang Mach-E gaat zijn motor en accupakket delen met de de elektrische Ford Transit. Vanuit Ford Nederland hebben we de bevestiging gekregen dat deze gepland staat voor 2021.
denniss00 zegt
Wat een misleidende afbeelding, godallejezus.. *huilt een beetje*
isn1981 zegt
Pfff als goedmaker mag er een artikel komen met Ford Transits met wel een leuke engine swap.
ghost zegt
@isn1981: busjes in algemeen met een engine swap lijkt mij een mooie!
potver7 zegt
Nu nog wachten op een ‘stang met Transit-power…
tjorque zegt
@potver7: heerlijk zo’n 1.5 dieseltje onder een stang! All show nog go.
Maar 1500km met een tank!!!
leovreenen zegt
Clickbait….
rolov zegt
@leovreenen: klopt toch?
toniominestrone zegt
Los van het artikel, wat waren die oude bestelbusjes een lust voor het oog, zoveel beter dan de huidige plastic broodtommels.
Loek zegt
@toniominestrone: ja, vroeger was alles beter, ik heb ook liever kuilen en gaten in de weg dan verkeersdrempels. Nostalgie en het houden daarvan is een menselijke impuls, maar we moeten te allen tijde vooruit blijven gaan. Ook bestelbusjes.
Dutchdriftking zegt
Tja, met alle elektrificatie gaan we dit nog veel meer zien. Straks ontwikkeld geen enkel merk meer zijn eigen motoren of batterijen….
timbre zegt
@dutchdriftking: Dat is van alle tijden. Alsof de heilig verklaarde Alfa 159 niet ook gewoon een Opel motor kreeg. En er in een Corsa’tje niet ook gewoon een Isuzu dieseltje had. Of een Volvo 340 niet gewoon door een Renault blokje werd aangedreven. Een Volvo 740/760 géén VW diesel in het vooronder had liggen, en alsof een Citroën SM niet gewoon een Maserati aggregaat had.
Overigens: Sommige fabrikanten kopen de elektromotoren gewoon in, andere bouwen ze zelf. En Renault heeft bij de Zoe zelf beiden gedaan: Continental electromotoren maar ook eigenbouwsels.
En één type blok voor één type auto? Net zo’n onzin. Alsof een 1.9TDI in de jaren 90 enkel was voorbehouden aan de Golf 3. Dat aggregaat lag in zowat elke diesel die je kon verzinnen. Van Seat Inca via Audi A6 langs Ford Galaxy, van kleine bestelwagen tot grote bestelbus en ook nog als industriemotor ‘los’ te koop.
Het is van alle tijden!
Dutchdriftking zegt
@timbre: Samenwerkingen zijn inderdaad van alle tijden. Maar in het verleden bleef het wel beperkt tot een merk of concern. Soms wat samenwerkingen (met name met bedrijfsvoertuigen) maar er was voldoende onderscheiding. Een Golf, een Focus en een Astra hadden echt niet alle drie exact de zelfde aandrijflijn. En dat zal in de toekomst wellicht wel gebeuren wanneer ze allemaal de zelfde motor inkopen.
markos78 zegt
Das meer een imagobooster voor de Transit dan voor de Mustang haha!
markos78 zegt
@markos78: alhoewel, misschien toch meer een imagobooster voor de Mustang Mach E dan voor de Transit…
rolov zegt
Ik snap niet dat de fabrikanten niet eerder met busjes aan de gang gegaan zijn. Het is zoveel makkelijker om in die bestelbusjes batterijen te stoppen
boomhauwer zegt
@rolov: hoe bedoel je? Minder laadruimte en hoger gewicht dus minder laad gewicht mogelijk?
rolov zegt
@boomhauwer: hmmm tja. Iets hoger gewicht misschien. Laadruimte hoeft niet minder te zijn.
gregorius zegt
Transit en Transporters en gelijken mogen geen ene ruk kosten. Een transit begint bij 23k in NL.
Maw: daar kan je geen mooie 60 – 90 kWh batterij in leggen en m dan nog voor een normaal bedrag verkopen.
Daarom hebben tot nu toe al die elektrische bussies compleet geen range en zijn ze tering duur.
Je moet een aardige rekensom maken om de baas 10 elektro Transits te laten kopen + onderhoudscontract + laad-onzin aanleggen … voor minder dan 10 diesel bussies.
Dizono zegt
“Overigens heeft Ford de ontwikkelingskosten van het platform gedeeld met Volkswagen.”
Dat zal pas zo zijn bij de volgende (kleinere) elektrische Mustang-crossover. Deze grote jongen is nog in eigen huis ontwikkeld.
willeme zegt
@dizono: Ik doelde inderdaad op de ‘kleine’ Mustang Mach-E die eraan komt. Ik heb het even aangepast, dankjewel ;-)
ericc zegt
Batterijen in Polen gebouwd en op transport naar de USA? Leuk voor het klimaat!!!!
tjorque zegt
@ericc: tijd om terug zeilschepen in te voeren!