Klinkt goed hè, Ford Transit 5.0. Maar waar staat dat eigenlijk voor?
Is de Transit 5.0 een variant voor de 5-0 (politie), of hebben ze er een vijfliter V8 in gepropt? De realiteit is een stuk minder romantisch en een stuk meer praktisch. Met deze nieuwe variant introduceert Ford een Transit met een totale voertuigmassa van 5.000 kg.
De Ford Transit 5.0 heeft daarmee een netto laadvermogen van 2.347 kg voor de gesloten bestelauto. Kies je voor de variant met een chassis cabine en open laadbak dan mag er maximaal 2.558 kg mee. Dat komt neer op 300 kg extra gewicht in vergelijking met een gewone Transit.
Om die extra kilo’s mee te kunnen zeulen is een goede aandrijflijn wel zo prettig. Met de Ford Transit 5.0 heb je een 170-pk 2.0-liter EcoBlue-dieselmotor, goed voor 405 Nm koppel. Daarnaast is de 5.0 een busje met achterwielaandrijving voor extra grip. Ford zegt dat deze sterke versie met name in trek zal zijn bij bedrijven en instanties die bedrijfswagens ombouwen en baat hebben bij meer laadvermogen. Denk aan politiebusjes en minibussen met minstens 19 zitplaatsen. Een auto waar bedrijven en instanties dus goed over na zullen denken wanneer ze een nieuwe bestelbus kopen. Standaard moet je het doen met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Een automaat met 10 verzetten is een optie.
In het persbericht heeft Ford Bedrijfswagens niet bekendgemaakt wat de meerprijs van de 5.0 gaat zijn ten opzichte van een gewone Transit.
406_v6 zegt
Jammer dat de motoren uit Noord Amerika hier niet geleverd worden… dan werden het pas leuke busjes ??
fanboy zegt
@406_v6: Ja of uit Japan. Daar heb je nieuwe Hiace met achterwielaandrijving, handbak, en 300pk benzine V6 :)
B00G1E zegt
Laatst een Uhaul gehuurd, qua formaat Vito. Zat gelukkig wel een dikke v8 in. Rijgedrag was bellaberd maar de stoplicht sprintjes met alle meuk achterin was keer op keer leuk. Daarna wel weer $1.85 per gallon moeten tanken.
slowland zegt
Inderdaad. Ik ben van het voorjaar verhuisd met de 26 feet van uHaul. Ford E650 met Triton V10. Kon alles in 1 keer meenemen!
slowland zegt
RAM heeft hier (Amerkika/Canada) de Fiat Ducato gerebatched. De meeste versies zijn gewoon een kopie van de Europese modellen, maar er is ook een variant met Hemi 5.7 V8! Kijk, dat schiet teminste op…
realhustler zegt
Wel even een ander rijbewijs halen.
En ik kan het niet helemaal volgen, de nummers dan. Het totale voertuiggewicht mag maximaal 5 ton zijn, en dus kan er 300 kg meer mee dan in een gewone?
Netto laadvermogen 2347 en 2558. 300 kg meer dan een gewone? Dus een gewone mag 2047 of 2258 laden, dus heeft een leeg gewicht van 1453 of 1242 ? Zijn die Transits zo licht? Geen wonder dat ze populair zijn en ook vlot rijden. Lichter dan een beetje Mondeo.
okdoei zegt
@realhustler: 5000 – 2347 = 2653 kg leeggewicht (of 5000 – 2558 = 2442 kg). Zoals ik t lees.
Dus hoeveel een standaard Transit weegt wordt niet duidelijk. Wel dat deze 5.0 variant 300kg meer mag laden.
Zo snap ik em.
realhustler zegt
Maar B rijbewijs gaat tot 3500 kg. Deze noemen ze 5.0 dus 5 Ton. Dus het verschil zou 1500 kg kunnen zijn, maar is alleen 300 kg. (in theorie 1500, want hij zal iets zwaarder zijn dan een normale 3.5 ton gvw)
Nou is het een feit dat een willekeurig busje in no time overbeladen is, dat weet iedereen die wel eens verhuisd is met een huur busje. Want ze wegen 2000+ kg, en mogen vaak ook niet 3500 totaal wegen. dus effectief laadvermogen is vaak <1000 kg, je moet zelf ook mee.
Dus 300 kg extra is welkom, maar plotseling moet je C rijbewijs meenemen….
1000 kg extra had best gekund….
boomhauwer zegt
een rijklare transit custom lwb weegt al 2100kg.
boomhauwer zegt
170pk is echt te weinig. Deze heeft echt dringend een motorupgrade nodig.
Dutchdriftking zegt
@boomhauwer: Dan zijn de aannemers helemaal niet meer van de linkerbaan te slaan…..
robert110 zegt
@boomhauwer: pk’s alleen is voor zo’n bus niet belangrijk. In combinatie met 405nn is het gewoon voldoende.
boomhauwer zegt
je hebt vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen. Bij wat tegenwind is het tergend langzaam vooruit kruipen met een transit.
robert110 zegt
@boomhauwer: Het is een 5 ton zware bus op dubbel lucht, hard gaan wil je toch niet.
fanboy zegt
@boomhauwer: Ben jij 1 van die velen die met zo’n bus 130 gaat rijden? Dat is idioterie. 170pk is zat.
lekbak zegt
@boomhauwer: dit is een vrachtwagen, die mag toch maar 80. Maar sowieso is 170pk zat, ook voor een gewone bus.
tstile zegt
De oude Transit was wel een uitblinker in laag eigen gewicht en dus hoog laadvermogen. Die is ook met een 3 liter motor te krijgen en 200 pk.
Deze nieuwe heeft als vrachtwagentje wel een leuk laadvermogen.
De politie heeft volgens mij ontheffing voor C rijbewijs. Die ME sprinters zitten over de 4000 kg. Weet niet hoe ze dat fiksen maargoed de wet is ver vooral om de burger in toom te houden.
realhustler zegt
Ff opgezocht, de 470 L4 H3 stond al in de brochure, die heeft een maximaal laadvermogen van 2130 kg en een maximaal toelaatbaar totaal gewicht van 4700 kg. De 350 met achterwiel aandrijving die het meest mag laden is de 350 L2 H2, veel kleiner dus, en die komt op 1313, het verschil is 817 kg.
Een 350 L4 H3 mag slechts 1086 laden. Een Fwd 350 L2H2 mag 1434 laden, en dit is dus 696 kg meer.
De 500 voegt daar nog bijna 300 kg aan toe.