Ford is volgens eigen zeggen de eerste fabrikant die succesvol robotgestuurde voertuigen rijdt op een testbaan. Het zal zeker schelen in arbeidsloon, maar kom op… is dit nu echt nodig?
De geautomatiseerde auto’s rijden dag en nacht op de Michigan Proving Grounds, die te gevaarlijk zouden zijn voor mensen van vlees en bloed. Nee, zo’n verkeersdrempel en een putje in het wegdek overleven wij echt niet, zeker niet in zo’n killer van een Transit busje. Gelukkig zijn er robots die dapper genoeg zijn om het werk uit handen te nemen.
Toegegeven, door de busjes autonoom bestuurbaar te maken, kan Ford op één dag meer duurzaamheidstesten doen dan met menselijke bestuurders. Ook kunnen er nu gevaarlijkere tests gedaan worden, waarbij de kans op verwondingen te hoog zijn om een mens achter het stuur te zetten. Helaas krijgen wij dit soort tests niet te zien in de video, maar er is vast wel iets te bedenken met steile hellingen overdwars trotseren.
De technologie werd ontwikkeld door Autonomous Solutions en is compleet anders dan de autonoom bestuurde voertuigen van bijvoorbeeld Google en Audi. De testvoertuigen van Ford volgen een voorgeprogrammeerde route. De positie van maximaal 8 voertuigen wordt bijgehouden door middel van GPS en camera’s, die vanuit een controlekamer in de gaten worden gehouden. Ondanks de vastgelegde route zorgen de robots zelf voor het sturen, gas geven en remmen terwijl de auto over allerlei verschillende ondergronden rijdt.
Kijk op Autojunk hoe de Robochauffeurs hun werk doen. Helaas geen Robocop, maar wat had je dan verwacht?
clubbtraxx zegt
Het argument ‘gevaarlijk’ is een beetje vreemd, maar het is heus geen pretje om 10.000 x over een stoperandje te rijden dus laat het maar lekker aan een gerobotiseerde wagen over.
porsche928 zegt
Bij TopGear een keer dat rondje gezien van een BMW 3serie die autonoom kon ijden. Die auto zette een erg goede tijd neer.
super zegt
@porsche928:
beter dan een menselijke bestuurder in dezelfde auto?
Esprit_de_Flandre zegt
@super: Beter dan de gemiddelde 3-rijder…
super zegt
@Esprit_de_Flandre:
ik verwacht dat uiteindelijk een robot sneller zal zijn, vroeg me alleen af of “uiteindelijk” al “nu” is.
Esprit_de_Flandre zegt
@super: “Uiteindelijk” beter dan de beste racer, “nu” beter dan de doorsnee -ahum- sportieveling…
vali1992nl zegt
Maar als dit:
http://www.youtube.com/watch?v=hL_4YP6ga78
tweede_woning zegt
Als VAG dit de afgelopen 15 jaar zou hebben gedaan zouden ze tevens niet de prominente rol in de Autobild (Dektra) hebben gehad als waar we nu van kunnen spreken.
super zegt
Een robot bestuurder kan meerdere malen exact een vooraf opgegeven programma uitvoeren, een menselijke bestuurder kan dat niet. Daarnaast lijken me sommige testen niet zo prettig om als menselijke bestuurder uit te voeren (10,000x noodstop achter elkaar lijkt me eigenlijk niet heel prettig om te doen)
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk leuk. Automatisatie is super intrigerend…