Ford heeft de technologie en know-how in huis om een grote elektrische auto te bouwen die de Tesla S het vuur aan de schenen kan leggen. Maar dat doen ze lekker niet…
Dat zei Ford CEO Mark Fields in gesprek met Wall Street beleggingsanalisten. Fields verklaarde dat Ford in staat zou zijn een full-size, high performance elektrische auto te bouwen met een groot bereik. Een auto vergelijkbaar met de Tesla Model S dus. Maar, zei hij verder, is het nog lang niet zeker of ze de concurrentie met de huidige elektrische topper aan zullen gaan. Het botst echter niet met de filosofie van het merk.
Om de achterstand op Tesla in te lopen heeft de ontwikkelingsafdeling van het merk met de blauwe ovaal een Model S aangeschaft voor onderzoek. Dit exemplaar is getest, uit elkaar gehaald, opnieuw opgebouwd en weer getest. Of de slimmeriken bij Ford ook vóór dit experiment zo zeker wisten hoe ze een Tesla-killer gingen bouwen kwam niet naar voren in het gesprek.
Een high-performance elektrische auto past misschien niet helemaal in de Ford’s modellijn wat prijs betreft. Hoewel Ford al wel meedoet met het aan de man brengen van stekkerauto’s, valt toch op dat Tesla als enige merk een volledig elektrische auto aanbiedt die zowel voorziet in luxe als performance en een groot bereik.
Of het bij deze boude claim blijft of dat Ford echt om kwart over drie op het schoolplein staat met een premium elektrisch aangedreven wagen zal de toekomst uitwijzen. Tesla staat ondertussen in een koelcel stukken vlees te stompen net als Rocky.
mclarenf1lm zegt
Achja, zolang het in een gunstige bijtellingsklasse zit verkoopt het in ons kikkerlandje toch als een tierelier…
knipperlichtje zegt
Tuurlijk, en volgende week haalt Ford een Space Shuttle uit elkaar en verklaart daarna dat het ook de techniek heeft om de ruimte in te gaan.
JamesBond007 zegt
@knipperlichtje: haha beste reactie van deze week. Moest lachen!
Esprit_de_Flandre zegt
@knipperlichtje: Vroeger bestond er zoiets als Ford Aerospace…
killbugsfast zegt
Iedere gek met genoeg geld is in staat een Tesla-killer te (laten) bouwen. Maar of ie betaalbaar is, is een tweede.
jaapiyo zegt
Iedereen heeft die tech in huis toch…aangezien Tesla alle electrische auto tech open source gemaakt heeft.
Carreza zegt
@jaapiyo: had Ford net die Model S gekocht en uit elkaar gehaald, besluit Tesla even om alle kennis gewoon met de hele wereld te delen…
Well played Musk, weer een Tesla verkocht.
mashell zegt
In een grote auto past een grote accu dat is dus eigenlijk minder knap dan een Zoe of eUp! De Tesla Model S zit superslim in elkaar en is bloedmooi maar het merk maakt nog altijd geen winst. Dus dat Ford zich niet in die markt waagt is logisch. Hadden ze helemaal geen Model S voor uit elkaar hoeven te halen.
gop1 zegt
Ik vind het nog steeds indrukwekkend hoe een jong bedrijf zonder ervaring in één keer en vanuit het niets een mega succesvol en goedwerkend product heeft neergezet, terwijl grote autofabrikanten toekeken en nog steeds geen concurrerende modellen hebben.
Carreza zegt
@gop1: Tesla is al even bezig hoor… en de Roadster is meermaals teruggeroepen wegens allerlei problemen. Je moet trouwens eens opzoeken hoeveel miljoenen Musk al in Tesla heeft gepompt terwijl het anno 2014 nog steeds verlieslatend is.
Logisch dus dat grote fabrikanten afwachten totdat elektrische wagens winstgevend worden. Wanneer dat moment aanbreekt zal Tesla snel weggeconcurreerd worden.
joost1990_2 zegt
@carreza: dat tijdje is niks vergeleken bij de 111 jaar dat Ford bestaat. Ik vind het ook echt knap, Tesla is de benchmark als het om EV’s gaat.
japancars zegt
Toch mooi dat zo’n kleine bedrijf als Tesla in zo’n korte tijd zo zijn sporen heeft achtergelaten.
gtwillem zegt
Wat Tesla gedaan heeft is erg knap, absoluut waar. Maar het is nog geen echte A7/6GC/CLS/Panamera concurrent: vergelijk de interieurs maar even. Het zou interresant zijn als Ford met gelijkwaardige auto komt. Fords zijn toch wel altijd fijn sturende auto’s…
kobus1967 zegt
Premium my ass!
Iedere Tesla eigenaar stapt elke dag met een grijns van oor tot oor in.
Porsche prestaties maar dan betaalbaar en in het weekend met je kind naar de voetbal als de coolste papa met een ipad in z’n auto.
Edge zegt
Een Tesla-concurrent moet je niet eens willen proberen te maken. Spring lekker in een gat waar nog niemand zit. Maak nou eens een betaalbare elektrische B- of C- segmenter met een fatsoenlijke range van laten we zeggen 500 tot 800 kilometer. Zo’n Focus Electric is leuk, maar met z’n 162km range op papier en waarschijnlijk minder in de praktijk kom je als gemiddelde leaserijder niet echt ver en blijft het een auto die je alleen voor erbij neemt.
mashell zegt
@Edge: nog niemand zit in dat gat omdat het technisch onmogelijk is. Een enorme accu in een grote en dure auto als een Model S is een koud kunstje, datzelfde in een betaalbare Focus doen is helaas nog niet mogelijk
widodh zegt
@Edge: Zoals hier boven al wordt aangegeven. Dat is technisch onmogelijk (te grote accu) en ook de kostprijs komt dan niet uit.
phaeton zegt
Als VW een nieuwe Passat uit brengt haalt Ford die ook uit elkaar en dan bedoel ik niet de GTE. Dit is PR van de bovenste plank.
FelixF zegt
Hun laatste full electric auto, de Focus Electric was een beenproject van de bovenste plank. Toen ik bij VW werkte hebben we zo eentje uit elkaar gehaald, dat was puur een complice car. Dus ik geloof er maar bar weinig van.