Spannend, wat zou het zijn…?
De aanloop naar de onthulling van een nieuw model verloopt altijd volgens een vast patroon. Daar horen natuurlijk ook teaserplaatjes bij. Ford pakt het echter iets anders aan: in plaats van de teaserfoto’s gewoon op social media te gooien, hebben ze een ingewikkelde actie bedacht.
Ze hebben een old school advertentie geplaatst in een Brits klassiekermagazine. Hierin wordt de naam Ford nergens genoemd, alleen een bedrijf genaamd ‘Comeback Cars’. De advertentie roept op om ‘comeback’ te Whatsappen naar een bepaald nummer. Dat hebben we voor jullie gedaan, en na een korte conversatie krijg je dan een teaserplaatje toegestuurd.
Dit is allemaal vrij omslachtig, maar het resultaat is uiteindelijk hetzelfde: de foto’s belanden op het internet. Zodoende kunnen we nu de eerste beelden delen van de nieuwe Ford Capri. Want dat is de auto waar het om gaat, al heeft Ford deze naam nog steeds niet genoemd.
Het is echter zo goed als zeker dat de nieuwkomer Capri gaat heten. De advertentie zit namelijk boordevol hints. Zo worden de getallen 1969 en 1986 genoemd, respectievelijk het jaar waarin de Capri werd onthuld en het jaar waarin de productie eindigde. Ook is het silhouet van de Capri te zien.
Ford spreekt over “het terugbrengen van iconen”, maar we kunnen alvast verklappen dat de nieuwe Capri geen icoon wordt. Zoals we al eerder konden vertellen is het een cross-over… Het wordt een coupé-SUV gebaseerd op de Explorer, die op het MEB-platform van Volkswagen staat. In feite wordt het dus gewoon het Ford-broertje van de ID.5. Desondanks waagt Ford het om de oude slogan van de Capri opnieuw te gebruiken: “Get the Car You Always Promised Yourself.”
Om het nog even over de afbeeldingen zelf te hebben: de Capri krijgt in ieder geval een afwijkend design ten opzichte van de Explorer. De koplamp en het achterlicht op de teaserplaatjes zijn anders dan die van de Explorer. 10 juli krijgen we ook de rest van de nieuwe Ford Capri te zien.
Motomoto zegt
Onsmakelijk om iconische namen op nietszeggende SUV’s of cross-overs te plakken. Capri was een prachtig gelijnde coupé. Honda heeft tenminste stijl door de nieuwe Prelude ‘gewoon’ een coupé te laten zijn.
mashell zegt
Maar dat zelfde Honda haalt met de Jazz een hele fijne muziekstijl door het slijk.
Edge zegt
Die auto heeft niet één, niet twee, maar drie foute namen.
In Europa heet het ding Jazz, wat afbreuk doet aan geen fijne muziekstijl.
In Japan heet het ding Fit, terwijl de auto juist meer voor de geriatrische bestuurder bedoeld is.
En in het verlengde daarvan heet de auto Life in China, maar heel veel leven zit er niet in de auto of de bestuurder.
tommycooker zegt
Foei Ford! Om zo je iconen te misbruiken. Ga een andere naam gebruiken. Taunus of zo. Past ook beter bij de SUV en Crossover-massa van tegenwoordig.
mashell zegt
Ze willen de wagen breder verkopen dan alleen aan mensen met een band met Turkije, Taunus kan dus helaas niet. Maar goed, Sierra of Scorpio had ook gekund als er een naam gerecycled moest worden.
Richmond zegt
Een naam is maar een naam. Zolang die niet aanstootgevend is
degrotemuis zegt
Nee Ford, ik heb mezelf geen budget versie van de ID.5 beloofd.
Vroeger had je leuke snelle Fords, in die tijd kocht je een Ford voor de fijne wegligging. Tegenwoordig koop of waarschijnlijker, lease je een Ford voor de praktische instap en de Explorer omdat het een goedkopere ID.4 is.
Wat mij betreft erg trieste reclame op hetzelfde pad als de Mach e Mustang durven noemen, maar dan nog wat erger. Daarmee gaan ze onder de liefhebbers van het vroegere Ford echt geen zieltjes winnen, dus waarom zo’n achterlijke hype actie?
Prima om iets dat echt in de lijn ligt van de Fords van weleer op deze manier te hypen, maar een licht aangepaste ID.5 brengen als een comeback car en iconisch noemen, da’s gewoon om te janken.
Loek zegt
@degrotemuis: vergeet niet dat die ‘liefhebbers’ vaak vooral erg veel roepen op het internet en geen nieuwe auto’s kopen.
De gemiddelde koper van een auto in deze klasse zal juist denken: goh, een leuk model, en hij heet ook nog eens Capri zoals vroegâh. Dubbelleuk, wil ik hebben!
En zo verkoopt Ford onder de streep meer auto’s.
Edge zegt
En het is ook gewoon makkelijk. Waarom een nieuwe naam kiezen, waarvoor je dan weer een onderzoek moet doen om te checken of het niet al ergens in de automobielindustrie in gebruik is, het in zowat elke taal moet laten vertalen om te checken of het niet aanstootgevend is etc. als je Capri gewoon op de plank hebt liggen?
degrotemuis zegt
@720s Da’s zeker waar, net als bij Porsche de 993 de laatste echte wordt gezien en bij BMW de E46 en E39 M modellen vaak de heilige graal zijn, ook voor mensen die nog nooit in zo’n auto gereden hebben en toch al geen nieuwe zouden kopen, ook al was het een moderne interpretatie met dezelfde beleving. Het hergebruik van de naam is ook nog wel ergens te begrijpen, werkte ook prima met de Puma, je hebt de rechten al etc. En eerlijk is eerlijk, Capri klinkt echt veel beter dan Ecosport, al zou dat gezien het type auto dat de nieuwe wordt en de geschiedenis van die naam wel een betere naam zijn. ;-)
Maar als je een marketingcampagne start met ‘De terugkeer van een icoon’ en de reclameslogan van toen, in een magazine voor liefhebbers van vroegere modellen en je komt dan met een wat aangepaste VW crossover coupe valt dat toch echt wel tegen. Kom dan op zijn minst met iets dat de merkwaarden van Ford reflecteert, of richt je marketing meer op andere kanalen, waar je de potentiële klanten van deze nieuwe kan vinden.
Ik denk trouwens dat anders dan bij de Mustang, heel veel potentiële leasers niet eens weten van de oude Capri, die zijn toch al zo’n 30-35 jaar aardig uit het straatbeeld, al zie je er heel soms nog wel eentje.