Vier jaar, zo lang deed de turbogeblazen 2 liter viercilinder dienst in meer dan een dozijn Ford-modellen, maar volgend jaar wordt hij vervangen door een compleet nieuw blok. Was deze motor dan zo slecht dat hij nu al uit de running wordt gehaald?
Welnee, zegt Ford. Volgens Scott Makowski, de hoofdverantwoordelijke voor de grotere viercilinders, zijn snelle technologische veranderingen de nagel aan de doodskist voor de huidige 2.0 Ecoboost. Het nieuwe motorblok, dat volgend jaar al zijn intrede doet, is zuiniger en krachtiger dan de huidige en deelt nauwelijks onderdelen met de vierpitter die je nu nog in onder andere de Focus ST treft.
De nieuwe 2.0 heeft een ander blok, een herontworpen cilinderkop, twin scroll turbocharger, andere injectoren en een hogere compressieverhouding. hij weegt ongeveer 4,5 kg minder dan de huidige Ecoboost en heeft een betere koppelkromme, aldus Makowski tegen Automotive News, dat hem gisteren in Keulen rond de onthulling vav de Edge interviewde.
Toch is het aardig rap. Een gemiddeld motorblok houdt het een jaar of 10 vol voordat hij vervangen wordt, in extreme gevallen zelfs meer dan een halve eeuw, zoals bij Bentleys 6,75 liter V8. Terzijde: Ford versoberde onlangs de verbruikscijfers van zes modellen in de VS, waarbij klanten het verschil in verbruik terugbetaald krijgen. Er is de fabrikant veel aan gelegen steeds efficiëntere aandrijflijnen te leveren.
Vorig jaar lanceerde het zijn meest recente Ecoboost, een 1,5 liter die tussen de 1.0 driecilinder en de te vervangen 2.0 valt.
gop1 zegt
Zal destijds vast geen compleet nieuwe motor zijn geweest.
En waarschijnlijk is de nieuwe motor gewoon goedkoper in de productie.
w0o0dy zegt
Verwacht dat ze de lessen van de 3 cilinders willen toepassen op het nieuwe blok. Dan is (bijna) helemaal nieuw waarschijnlijk goedkoper dan de huidige verbouwen.
desjonnies zegt
Rare wereld idd. Opel (GM) blokken uit 1938 deden nog dienst tot ver in de tachtiger jaren.
Renault Cléon en Sierra blokken ook. Ging allemaal lichtjaren lang mee.
Ok de ontwikkelingen gaan idd razendsnel.
Reej verleden week een hybride Diesel Volvo 60 serie
Vraag me niet welke, ’t was een station.
Deed mijn 7 jaar oude JTDm Alfa (toen echt geen stakker) gewoon naar het museum verwijzen. Ding is ineens antiek geworden.
Volgens mij gaat zo’n hybride Volvo diesel zo’n beetje af a la Porsche Boxter.
En neen, ik ben niet zo verveeld dat ik in weekenden maar proefritten ga maken om dealerts te vervelen.
Hij is van een vriend.
rijbewijzer zegt
@desjonnies: Waar jij in hebt gereden is de V60 met 2.5L V5, en dat ding gaat inderdaad goed vooruit, dat hield je jaren geleden niet voor mogelijk..
Goeie techniek.. Je hebt wel even de powerknop ingedrukt neem ik aan? dan bijna 300pk ter beschikking en dat wil wel (ook al is die wel zwaaaar)
gijsso zegt
@rijbewijzer: V5 motor? Dat moet een heerlijk uitgebalanceerd blok zijn.
desjonnies zegt
@rijbewijzer:
yep, dat deed die vriend van me, die powerrrrr knop indrukken.
Het lijkt wel alsof de planeet iets langzamer draait.
Jammere is alleen dat al die moderne auto’s eigenlijk wel aan persoonlijkheid en karakter hebben ingeboet, het interieur was prachtig en prima, maar niet één dingetje was “des Volvo’s ”
Nix van aha daarom is het een Volvo.
En het sturen en de wegligging deed me meer aan mijn Alfaatje denken dan aan een Volvo.
jack_abarth zegt
@rijbewijzer:
Naar mijn weten is het een lijn 5, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.
tweetyv6 zegt
@jack_abarth: Zeker weten. Enkel VW had een “V5” in de Golf & Booooring. Geen success geworden. Andere (automobiel) 5 cylinders zijn R5 (Volvo, Audi, Fiat/Alfa/Lancia)
norge zegt
Zouden deze motoren (ook andere merken) hoge leeftijden kunnen halen? Denk het niet.
Denk dat de huidige nieuwe auto’s na een jaar of tien de sloop op kunnen.
HZW zegt
De Fiat FIRE motor houd het ook lang uit, nu nog gebruikt als Euro-6 1.2 ltr met 69 pk.
De eerste FIRE motor ging in 1985 in productie.
fortuna zegt
@HZW: leuk hé, zo’n commerciële benaming, kan je oneindig recycleren, zelfs als je van motorblok verandert.
Arnoud zegt
Wordt het TU1 (1124cc) blok nog geleverd bij PSA? Die heeft het ook lang volgehouden.
mipmip zegt
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Kent_engine
De ford kent, begonnen in de anglia en voor het laatst in de ka (model 2002)
mipmip zegt
@mipmip heb even verder gelezen, het Kent motorblok is zelfs sinds 2009 weer geproduceerd om spare parts te kunnen leveren speciaal voor de racesport.
makkie zegt
Fijne motor. Jammer.