Het moet niet gekker worden.
Sommige tuningbedrijven zijn zo goed, dat de fabrikant in kwestie toenadering zoekt om meer samen te gaan werken. Zowel voor de straatauto’s als in competitieverband is dat zichtbaar.
Denk bijvoorbeeld aan AC Schnitzer voor BMW, ABT Sportsline voor Audi en Irmscher voor Opel. In sommige gevallen gaat de samenwerking nog verder, zoals Polestar en AMG, dat door Volvo en Mercedes zijn overgenomen.
Een andere tuner die het buitengewoon goed doet is Mountune. Dit relatief jonge bedrijf (het is opgericht in 1992) heeft zijn sporen aanvankelijk in de motorsport verdiend met het bouwen van rallywagens en raceauto’s. Daarbij werd er vaak gebruik gemaakt van producten op Ford basis. Uiteindelijk kwamen er ook straatauto’s van Mountune, de eerste was de Fiesta ST ‘185’, een Fiesta met een atmosferische 2-liter motor die naast 185 pk en een hele hoop herrie voortbracht.
De producten van Mountune waren dermate goed, dat je ze bij de (Britse) Ford dealer kon bestellen met behoud van garantie, iets wat je niet veel tegenkomt. De samenwerking beviel zo goed, dat Ford ook zelf een model had met Mountune-modificaties. De Focus RS500 dankt zijn extra 45 paarden aan Mountune. In feite was de Focus RS500 niets anders dan een Mountune MP350. Kortom, Mountune en Ford is en lekkere combinatie.
Maar Mountune gaat uitbreiden naar de concurrent van Ford. Onder de noemer ‘M52’ gaat Mountune producten aanbieden voor Volkswagen. Het is een joint venture tussen Mountune en velgenspecialist ‘fifteen52’. Het is de bedoeling dat M52 zelfde upgrades gaat leveren voor Volkswagen als Mountune voor Ford doet. Dus gaan ze net even wat verder dan gemiddelde chipboer.
De eerste producten zijn specifiek voor de Volkswagen Golf GTI en de Golf R. Logisch, want dat is de grootste markt. Er komen niet alleen modificaties voor de ECU, lucht inlaat en uitlaat, maar ook voor onderstel, DSG transmissie en natuurlijk de velgen. Het is overigens niet het eerste Volkswagen-product waar Mountune zich mee bezighoudt, zo heeft het bedrijf enkele jaren 1.8T motoren van Audi geleverd voor het F2-kampioenschap. Of de M52-producten ook dergelijke interessante garantievoorwaarden hebben, is vooralsnog onduidelijk, maar lijkt aannemelijk.
Jochempie zegt
Fifteen52 hebben echt wat getalenteerde ontwerpers in dienst. Ze maken fraaie retro-look wielen!
eMbe zegt
@jochempie: “Ontwerpers”. He dat design is mooi, kom we maken het 3 inch groter en noemen het “retro look”.
E34M5Touring zegt
@jochempie: Ze hebben zeker mooie wielen, maar zoals gezegd wordt is het wel een beetje ‘hommage’ werk ipv eigen design.
ghost zegt
Fifteen52, was die vd week niet in het artikel met dat plaatje van die Countach?!
E34M5Touring zegt
@ghost: Ja zij hebben samen met Larry Chen en Matt Farah die poster gedrukt voor het goede doel. Zij doen oa ook de wielen voor alle Ghymkana en Rally projecten van Kenny from the Block.
Guggenheimer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fordnut zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jesse137 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ghost zegt
Nergens een linkje naar de Mountune spulletjes?
Dutchdriftking zegt
@ghost: Je wilt je S3 er mee uitdossen? Ik zou zeggen, ga voor je inlaat naar CDL, voor je intercooler naar Wagner, uitlaat met downpipe en racekat naar JM en je software naar JD.
ghost zegt
@dutchdriftking: zit te denken aan
– Inlaat van Eventuri
– Akra Downpipe
– Wagner Intercooler (idd)
– afstellen op de bank (kan overal)
Overigens pas als winterprojectje, nu nog niet.
Dutchdriftking zegt
@ghost: klinkt goed. 420pk als doel?
tanzanitef30n zegt
Op foto 3 kun je goed zien dat de golf 7,5 nog steeds een golf 5 is in kwestie. Toch bizar dat we er eigenlijk allemaal intrappen…
cpp1 zegt
@tanzanitef30n: klopt, lachwekkend gewoon. Echter gaat de nieuwe nog lelijker worden.
jeroenwz zegt
Mountune is wel een heel goede. In EVO komt er regelmatig een door hen getunede Ford voorbij. Daar zijn ze vaak enthousiast over. Benieuwd hoe ze het gaan doen met de producten van VAG.
Dutchdriftking zegt
Gaan de Golfjes nu net zo fijn sturen als Ford producten?
jeroenwz zegt
@dutchdriftking: denk het niet. Mountune doet alleen de motor…
langejohn zegt
@jeroenwz: In het artikel staat dat ze ook het onderstel aanpassen. Voor Ford doen ze ook oa sperdifferentieel, remmen, koppeling.
hummer95 zegt
Als je dadelijk alleen nog maar cross-overs van Ford kan tunen, zou ik als bedrijf ook op zoek gaan naar iets anders.
langejohn zegt
@hummer95: Lijkt me sterk dat Ford gaat stoppen met de Fiësta en de Focus.