Na de aankondiging gisteren dat Ford Genk hoogstwaarschijnlijk de deuren sluit roeren de werknemers zich: op het terrein staat een S-Max te smeulen, en boze werknemers blokkeren eveneens de testbaan in Lommel. Ondertussen dreigt voor Ford UK nóg een fabriekssluiting.
Wanneer je nagenoeg zeker bent van ontslag heb je weinig meer te verliezen, en dan is het wat makkelijker om je harde woorden in daden om te zetten: een S-Max-carrosserie werd demonstratief voor de ingang van de fabriek in Genk in lichterlaaie gezet, en wordt symbolisch met pallethout brandende gehouden.
Ondertussen is een ander contingent boze werknemers (60 stuks) naar Lommel getrokken om de testbaan aldaar voor 24 uur te blokkeren.
In aanvulling op de Belgische mineurstemming doet ook het (onbevestigde) nieuws de ronde dat Fords fabriek in Southampton de deuren zal sluiten. Deze kleine fabriek (534 werknemers) maakt de Transit-bestelbus, maar deze wordt ook in de Turkse faciliteit gemaakt.
Het afgelopen jaar produceerde Southampton slechts 30.000 Transits, en dit kleine deel van de productie zal dan ook worden overgeheveld naar het (goedkopere) Turkije (capaciteit: 300.000+ exemplaren per jaar). Uit economisch oogpunt een vrij logische stap.
Hiermee wordt het aantal fabrieken in West-Europa van vijf naar drie teruggebracht (Keulen, Saarlouis, Valencia). Op het continent heeft het Amerikaanse merk verder nog faciliteiten in Roemenië, Rusland, en (zoals reeds aangehaald) Turkije, die het totaal (uiteindelijk) op zes brengen.
Foto credit: Rogier de Klein
Update 14:30 – Ford bevestigt de sluiting van Southampton per 2013. Ook Fords onderdelenleverancier (stamping and tooling operations) in Dagenham gaat kopje onder. Ford verwacht in 2012 meer dan 1,5 miljard dollar verlies te maken.
kaasboerin zegt
Hmm, Haren was zo gek nog niet dus..
awesome zegt
Ford Smeul-Max…
Design_Driven zegt
Ik geef ze geen ongelijk, heel vervelend natuurlijk. Haalt allen weinig uit vrees ik. Net als toen met Opel.
tborre zegt
@sketcher: ze doen dit ook niet om hun job te houden, maar om hard te kunnen onderhandelen over een zo hoog mogelijke ontslagpremie…
en het blokkeren van de tests/mallen van de nieuwe mondeo is dan een goed onderpand denk ik .. vrees wel dat de sfeer nog grimmiger zal worden.
kaasboerin zegt
@tborre: Precies, wie zijn hier dus de boeven?
flippert zegt
@kaasboerin: dat stinkpersoneel!!! Ga weg met je valbondsgeneuzel!
fejjie zegt
Ford Genk hangt al meer dan tien jaar aan het infuus. Nu het dan toch gesloten wordt zijn ze opeens kwaad en verbaasd. Degenen met verstand hebben al lang ander werk gezocht, degenen die het niet zagen aankomen staan nu andermans eigendom in brand te steken.
Ok, het is een zware slag voor de economie, maar dat geeft je nog niet het recht om op plundertocht te gaan.
Ten slotte, je hebt nog een hele tijd om ander werk te vinden. Dus als je denkt dat je een groot probleem hebt moet je eens gaan praten met iemand die kanker heeft ofzo.
kaasboerin zegt
@fejjie: Jammer vd laatste zin maar voor de rest +1.
Lekker degene van wie je ’t moet hebben boycotten..
Dit valt gewoon onder terroriseren. Punt.
StijnB zegt
@fejjie:
Maar waarom hangt het aan het infuus? Is niet de schuld van de fabriek, de tegenvallende verkoopscijfers zijn wel de schuld van Ford. Bovendien is het niet erg slim om 3 modellen van dezelfde leeftijd in 1 fabriek te bouwen, zo daalt de vraag op het einde van de carrière gezamelijk naar het nulpunt. Ford Genk is nog steeds een moderne fabriek met zelfs vier toeleveranciers in de keten op de fabriekterreinen, nog steeds in staat de grootste fabriek ter wereld te worden (wat het ooit was). Hopelijk doet Ford niet moeilijk over een verkoop naar een andere constructeur (zoals Opel eerder wel deed), want ik denk dat Aziatische tijgers (Kia, Hyundai,…) hier mogelijk wel trek in zouden hebben…
kaasboerin zegt
@StijnB: Schuld van Ford..
Kom op, bedrijven flikkeren achter elkaar om.
Crisis; Ford bestaat al 100+ jaar, als er al een prachtbedrijf is, is het Ford wel.
Vind dat Ford er geen schuld aan heeft, volgens mij loopt iedereen ten alle tijden het risico ontslagen te worden.. All part of the game.
Ford heeft vrijwel hetzelfde belang als de werknemers.
Nu gaan ze de boel boycotten omdat ze gewoon een zo dik mogelijke zak geld mee willen krijgen zoals @tborre al mooi verwoord had.
StijnB zegt
@kaasboerin:
Ik ben het ook niet eens met gijzelacties van de bonden. Maar hoe Ford de Vlaamse regering 50 miljoen euro heeft ontfutseld 2 jaar terug om nieuwe modellen (Mondeo, S-max, Galaxy) in Genk te bouwen en dit vorige maand nog bevestigde om er dan nu op terug te komen is zéér flauw…
Omdat je 100 jaar bestaat ben je nog geen prachtbedrijf. Ford maakt vandaag betere wagens dan ooit tervoren, maar blijkbaar zijn ze nog niet concurrentieel genoeg…
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@kaasboerin: En toch, als jij in dit (brandende) schuitje zag zou je er ook wel anders tegenaan kijken. Lijkt me niet zo leuk, als je hele familie wordt ontslagen…
kaasboerin zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Je zal mij nooit horen zeggen dat ik het fijn zou vinden..
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@kaasboerin: Ik heb ook niet gezegd dat jij zou zeggen dat je het fijn zou vinden. Maar het is gewoon (meestal) niet leuk om ontslagen te worden. En jij zegt dat het eigenlijk eigen schuld, dikke bult voor de werknemers is. Dat vind ik niet. Enfin, onze meningen verschillen.
kaasboerin zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Nee nee nee..
Alleen vind ik auto’s in de fik steken nergens voor nodig, that’s all.
Revvji zegt
@kaasboerin: Liever zo’n carrosserie dan iemands eigen auto.. Daar doen ze toch weinig kwaad mee? Normaal gezien zou ik het met je eens zijn, maar dit is wel heel wat anders dan bvb. de rellen in Canada van een tijd geleden. Daar werden auto’s vernield van mensen die er lang voor gespaard hadden, hier is zoiets collateral damage..
De arbeiders zijn woedend, ontgoocheld, etc. en die gevoelens moeten ze op de een of andere manier kunnen uiten. Of je die nu gevoelens nu terecht vindt of niet, ze zijn wel begrijpelijk.
fejjie zegt
@StijnB: Je hebt gelijk StijnB, maar als je arbeider bent van Ford Genk maakt het niet uit ‘waarom’ ze aan het infuus hangen. Het belangrijkste is dat je weet ‘dat’ ze er aan hangen en vervolgens de slimme keuze maakt om je brood elders te gaan verdienen.
StijnB zegt
@fejjie:
Tja, het gaat niet eenvoudig zijn voor ongekwalificeerden om een relatief goedbetaalde job in de Limburg te vinden. Verder is het personeelsbestand vrij oud, met het leeuwendeel over de 50 jaar, dat ze er denk ik ook op gegokt hebben er te kunnen blijven of op brugpensioen te gaan…
Simpson zegt
dus, binnenkort weer ford-reclames op TV?
Carreza zegt
Alle voorraden uitdelen aan de werknemers zouden ze moeten doen.
Carreza zegt
@Carreza: en eentje voor mij opzijzetten mag ook…
kaasboerin zegt
@Carreza: Om vervolgens in de fik te laten steken?
lamborgfan zegt
Of je kan werk gaan zoeken.. Nee zij gaan liever staken! C\’mon shit happens..
desjonnies zegt
Eigenljk voegen multi nationals helemaal niets toe aan een land.
Belasting betalen doen ze niet, nee ze strijken € 57 miljoen aan subsidies op van de Vlamingen.
Het enige waar ze goed in zijn is het leveren van werkgelegenheid, de werknemers betalen wel belasting en is de cirkel weer rond.
Verder houden ze de industrie van toeleveranciers in leven, echter vraag ik mezelf wel eens af tegen wat voor prijzen.
Diep in mijn hart ben ik het dan ook met Emile Roemer eens, die vind dat iedere multi national die in Europa is gevestigd belastingmoet betalen en niet in het geval vanFORD zijn handje op moet houden.
Het gaat nl helemaal niet om de arbeidskosten of infra structurele zaken, het gaat keihard om wie of welk deel van Europa de meeste honger heeft om werkgelegenheid te kopen.
Want de arbeidskosten per geproduceerd voertuig liggen in Genk op 3%, sommigen zeggen 5% en dat is peanuts.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Precies, dus ik zeg Brussel raiden ipv fabriek Genk.
desjonnies zegt
@kaasboerin:
Daar ligt zoveel gesmolten boter dat van hoofden afkomstig is, dat we wel een paar water-kanonnen nodig hebben!
Hupke zegt
@desjonnies:
Iets meer dan 120miljoen het laatste jaar dacht ik maar we gaan er nog 31 proberen te recupereren.
Ze betalen mss geen belastingen maar ze betalen bij ons wel per werknemer 35% patronale bijdrage, de werknemer betaald ongeveer 40 a 50% van het overgebleven bedrag aan belastingen. En die werknemer betaald op alles BTW en accijnzen.
Pakt dat ze nog een heel deel belastingen betalen.
Ik heb overigens geen idee waarom ze weggaan uit België zoals je zegt de kost van de werknemers is niet echt zo relevant. Ik vermoed eerder een politiek spelletje.
Of dat de kost ligt bij de machines. Want Genk zat met een serieuze overcapaciteit.
Of dat ze verwachten dat Spanje echt een full-scale 3e wereldland gaat worden.
flippert zegt
S.t.i.n.kvakbonden
4991 zegt
ik vrees eigenlijk dat het het begin is van de crisis hier in belgië.
RazorHead zegt
@4991:
true story, al meer dan 15.000 banen weg, en nog vele meer op de tocht, allemaal door die belastingsregering en jaren wanbeleid van zijn voorgangers, vooral verhofstadt
4991 zegt
@RazorHead: volvo wil ook mensen ontslagen in gent.
Revvji zegt
@4991: Niet helemaal waar. Ze ontslaan niet echt mensen, maar verlengen gewoon de interimcontracten niet.
4991 zegt
@Revvji: ah zo. maar het blijft een spijtige zaak.
RazorHead zegt
iedereen die zegt dat de arbeiders & vakbonden fout zijn, denk eens na over dit:
Onlangs werd er nog werkzekerheid geboden tot 2020, inneens, zonder waarschuwing is dit weg.
De europese top komt dit zelf niet bekendmaken, maar laat hiervoor de directie opdraven.
zou jij dan nog gewoon zeggen, oh oke geen probleem, we begrijpen het want het is crisis????
gezinnen die kinderen hebben & leningen moeten betalen, soms werken zelf man & vrouw in de fabriek.
Zouden jullie dan gewoon braaf blijven werken?? dacht het niet. de manier waarop ford het nieuws bekendmaakt is respectloos tegenover de werknemers, die nogthans een maand geleden 12% loon inleverde voor de productie van de nieuwe mondeo. ik wil de meeste van jullie wel eens zien als jullie behandeld worden als een stuk stront, zoals hier gebeurd.
Revvji zegt
@RazorHead: Gelijk heb je. Dat de fabriek sluit is een heel jammere zaak, maar helaas min of meer noodzaak. Was het niet die in Genk, dan wel een andere, met als gevolg dikke miserie voor andere werknemers. Dus ik heb niet veel tegen de beslissing; de overcapaciteit is er, en die moet verdwijnen.
Maar de manier waarop is gewoon belachelijk. Eerst werkgelegenheid beloven en dan doodleuk wegnemen. Je kan het die mensen dus echt niet kwalijk nemen dat ze kwaad zijn.
4991 zegt
@RazorHead: jij snapt het.
flippert zegt
@RazorHead: ga lekker bij een vakbond werken met je gepreek over de zielige arbeiders
heidekonijn zegt
De hens erin. Ga weg Ford en kom nooit meer terug. En neem je vakbonden mee.
Wat de grondoorzaak betreft, wacht ik nog op het eerste interview met groen en links met de vraag hoe blij ze zijn dat die vieze fabriek die foute stinkende auto’s maakt weg is. Rode vrienden onder elkaar.
pieter-jan_catteeuw zegt
heil “the system” fuck everything else
oftewel
heil money printing, fuck you
Het zijn uiteindelijk monitaire eenheden en grondstoffen-chantage/sabotage die aan de basis liggen. En zolang we dat negeren blijven we allemaal op het zinkende schip zitten.
flippert zegt
@Pieter-Jan: monEtaire.
deeheeventer zegt
Titel had moeten zijn Carmaggedon: ook Ford bloedt dood