• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Shelby GR-1 gaat na 16 jaar alsnog in productie

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 8 januari 2019 om 17:58 – 25 Reacties

Ford Shelby GR-1 gaat alsnog in productie
Nondeju!

Met enkele regelmaat duiken we voor onze serie ‘Vergeten Concept‘ in het obscure verleden van automerken, om hun vergane parels op te speuren en onder de loep te leggen. Ongeveer vijf jaar geleden bespraken we de Ford Shelby GR-1, een studiemodel dat kort na de iconische Ford GT (rijtest) aan de wereld werd voorgesteld. Hoewel de auto door het publiek redelijk goed werd ontvangen, eindigde het project in de ijskast. Anderhalf decennium nadat de auto oorspronkelijk ter wereld kwam, blijkt het project alsnog verwezenlijkt te gaan worden.

Dit komt niet alleen als een verrassing voor ons, maar ook voor de man die zich ruim zes jaar heeft ingezet om het project te realiseren. Lance Stander van het Amerikaanse Superformance heeft na een jarenlange verbale woordenwisseling met Ford eindelijk groen licht gekregen van de autofabrikant, zo vertelt hij aan Car And Driver.

“It’s been a project I’ve been working on with Ford for about six years. We originally said we want to do the GR-1, and we spoke to everyone at Ford and they said it’s never going to happen. Just forget about it.”

Hoewel Stander keer op keer “nee” te horen kreeg, was hij niet van plan om op te geven. De enthousiasteling, die het nieuws afgelopen weekend onthulde tijdens het jaarlijkse Shelby Tribute bij het Petersen Museum, wilde namelijk absoluut geen halfbakken versie van de GR-1 maken. Nee, volgens hem kon het project alleen doorgaan als hij het origineel mocht gebruiken.

“We could have done a replica, we could have done a kit car, but that was never good enough for us. We had to get licensed by the original manufacturer, and it had to have all credibility. So I just kept plodding along and eventually the stars aligned, the right people at Ford got to hear about it and…a couple of guys at who really wanted to see it happen at Ford Design in Europe, and the next thing I know is Ford Licensing is contacting me.”

Dit belooft wel goeds voor liefhebbers van Amerikaanse krachtbolides. Hoewel Superformance naar eigen zeggen ook een elektrische versie van de auto wil maken, komt er natuurlijk ook een versie op benzine. Naar verwachting wordt deze nog krankzinniger dan het origineel. Het bedrijf schijnt zijn pijlen te richten op een acceleratietijd van 2 seconden (0-60 mph). Om dit te bereiken zal Superformance de nodige aanpassingen moeten doorvoeren. De krachtbron van de GR-1 Concept was destijds een atmosferische V10. Echter, daar tegenover stond het enorme gewicht van de opmerkelijke chromen wagen: precies 1.769 kg. De toekomstige productieversie van de GR-1 zal zowel krachtiger als (veel) lichter moeten worden om aan dergelijke prestatiecijfers te geraken.

Uiteraard gaan wij het project in de gaten houden. Over de komende twee jaren zullen we het een en ander moeten horen, want Superformance is van plan tegen 2021 de eerste exemplaren te leveren.

Meer lezen over de Ford Shelby GR-1 Concept? Klik dan HIER.

Ook interessant!

  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Deze twee Ford GT's zijn wél geslaagd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Ford, ford-gt, shelby, superformance

Vorig bericht: « Pardon? BMW heeft een camper gemaakt
Volgend bericht: Nieuwe Audi ophalen bij de fabriek? Niet voor iedereen »

Lees Interacties

Reacties

  1. B00G1E zegt

    8 januari 2019 om 18:01

    Neem aan dat dat een V8 moet zijn?

    Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      8 januari 2019 om 18:05

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  2. sleepyj zegt

    8 januari 2019 om 18:01

    Herken deze maar al te goed, had er een poster van. Vond m geweldig. Maar waarom zou dit nog uitgebracht moeten worden. Ze zijn al heel wat designjaren verder.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      8 januari 2019 om 18:03

      @sleepyj: idd, was toen een vrij revolutionair concept, vind hem nu wat oubollig ogen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        8 januari 2019 om 18:44

        @720s: ik prefereer hier eerder de term ‘klassiek’. Een sportauto zonder spoilers, skirts, flaps, etc., gecompenseerd door fraaie rondingen en moderne technologie. Wauw. Ik wil hem wel.

        Login om te reageren
        • geelbarrel zegt

          8 januari 2019 om 19:01

          @RRRobert: juist!

          Login om te reageren
        • dunhozzie zegt

          8 januari 2019 om 19:35

          @RRRobert: idem, mooie auto

          Login om te reageren
        • drdre1 zegt

          8 januari 2019 om 21:29

          @RRRobert: amen again

          Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      9 januari 2019 om 08:05

      @sleepyj: Dit is eigenlijk ook niet meer dan een moderne interpretatie van de Shelby Daytona Coupé. Die Superformance ook al jaren bouwt… Het enige bedrijf die ik ook toestemming zou geven als ik van Ford zou zijn, vakmannen.

      Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    8 januari 2019 om 18:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. raceface zegt

    8 januari 2019 om 18:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. RobUSA zegt

    8 januari 2019 om 18:12

    Die 2 seconde moet iig geen probleem zijn voor de electrische versie.
    Auto ik zelf niet echt mooi maar wel dik en apart en stoer van Ford dat ze dit toch gewoon gaan maken.
    Prijs $1.000.000 + ??

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 januari 2019 om 20:13

      @robusa: Ford gaat niets maken…

      Login om te reageren
  6. dymf zegt

    8 januari 2019 om 18:19

    Dus ik mag nog hopen op de Ford GT90?

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      8 januari 2019 om 21:31

      @dymf: die met ’n geodriehoek is getekend? Daar rijden er toch een paar van rond al?

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    8 januari 2019 om 18:21

    Gaaf ding! Vind hem zelf juist vrij tijdloos eruit zien en helemaal niet verouderd. Maar dat komt misschien omdat ik bij auto’s tot rond het millennium ben blijven hangen.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      8 januari 2019 om 18:26

      @moveyourmind: mooi hè hoe tijd zo relatief is. Als ik 2000 hoor denk ik altijd jaar of 5 geleden.. Toen Schumacher voor t eerst WK bij Ferrari werd. Zelf relateer ik de jaren altijd aan F1 op een of andere manier.

      Login om te reageren
    • detroitv8 zegt

      8 januari 2019 om 18:28

      @moveyourmind: zo, dikke eens. Na pak ‘m beet ‘05/06 zijn we er niet echt beter op geworden. Dit design ongewijzigd doorvoeren is voor mij een welkome aanvulling!

      Login om te reageren
  8. goodolddays zegt

    8 januari 2019 om 18:29

    Dit is zo’n geile concept, ik zie dit graag met een degelijke shelby v8 werkelijkheid worden.

    Login om te reageren
  9. FieRo zegt

    8 januari 2019 om 18:32

    Ok. Nu de Cien nog.

    Login om te reageren
    • deora zegt

      8 januari 2019 om 19:13

      @fiero: en de Ford Shelby Cobra concept

      Login om te reageren
  10. Edge zegt

    8 januari 2019 om 19:47

    Onder het motto beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Ik heb de Shelby GR-1 altijd erg tof gevonden, en hoewel de auto anno 2018 niet heel modern meer uitziet, is het nog steeds een hele toffe verschijning.

    Login om te reageren
  11. suzikubelona zegt

    8 januari 2019 om 20:17

    Wederom een mooie creatie van Henrik Fisker, met duidelijke stijlelementen van de Karma.

    Login om te reageren
  12. verplicht zegt

    8 januari 2019 om 21:42

    Een paar kleine updates, LCI, of Facelift dingetjes zo u wilt en hij is weer helemaal bij de tijd!

    Mooie concept. Eentje die ik in iedergeval al vergeten was.

    Login om te reageren
  13. antoombom2000 zegt

    9 januari 2019 om 08:55

    Aan de ene kant vindt ik hem niks maar tegelijkertijd vindt ik hem behoorlijk dik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North