Met 435 pk is de nieuwe Mustang GT voorlopig het sterkste paard uit de Ford-stal. Maar mensen willen meer, en dus gaan Ford Racing en Roush een supercharger op de 5.0 V8 schroeven, voor een nette 600+ pk.
Hoewel de Mustang al een eeuwigheid geleden is onthuld, krijgen wij hem hier pas over pakweg een half jaar, tegen de zomer van 2015. Modellen veel te lang na de introductie eens op de markt gooien, Ford heeft er de laatste tijd een handje van.
Maar enfin, in de VS is de auto al eventjes beschikbaar, en klapte de halve tuningcommunity reeds over dit automotive equivalent van Kees Flodder (begeerd, een tikkie ordinair, maar vooral heel bereikbaar, want: goedkoop). Ford zelf onthulde vandaag op de SEMA en nieuwe compressorbehandeling voor zijn Mustang, zonder verder te veel details prijs te geven, maar dat er meer dan 600 veulens onder de kap komen te liggen is zeker.
Denk qua internals iets in de richting van een moderne Roush RS3 en je zit waarschijnlijk aardig goed.
Overigens zit er nog meer Mustang-geweld aan te komen: Ford presenteerde vandaag een teaser voor wat we verwachten dat de nieuwe Shelby GT350 is, die waarschijnlijk later deze maand op de L.A. Autoshow onthuld wordt. Good times.
Een lekkermaakvideo met uitstekende soundtrack vind je op Mustangjunk!
Foto: Ford Mustang met Roush-bodykit
rd1991 zegt
Netjes! Alleen nu wachten op een Hellcat verpulverende GT500, die ongetwijfeld komen gaat. De Super Snake van de vorige gen. Mustang had ook iets tussen 7- en 800pk geloof ik.
jaapiyo zegt
@rd1991: Mjah…leuk voor de dyno, maar de vorige ‘Stang kon het vermogen van de ‘gewone’ GT500 eigenlijk al niet lekker op het asfalt overbrengen laat staan het vermogen van de super slang.
3246cm252kw zegt
@rd1991: ja en dan komt Hennessy om de bocht met 1200pk plus! Haha ben ik nou de enige die aan hun denkt?
sjouveur zegt
Ik zag gisteren toevallig de nieuwe Mustang voor het eerst (in Amerika). Erg mooie auto, in het wit nog wel, zo kwamen de lijnen mooi naar voren.
Ik vind de Roush versie op de foto trouwens vanaf de voorkant gezien net iets teveel van het goede, zelfs voor een Mustang. :p
jaapiyo zegt
@sjouveur: Ik vind de nieuwe ‘Stang ook erg goed geslaagd, maar desalniettemin zou mijn muscle car keuze naar de Challenger gaan. Qua uiterlijk nog net wat specialer en traditioneler, plus de 6.2 supercharged hellcat en de 6.4 zijn toch wel toffe motoren. Helaas alleen niet te doen in Nederland qua belastingen.
Wat dat laatste betreft ben ik dan wel weer geïnteresseerd in wat de Mustang 2.3 gaat kosten en hoeveel slechter die qua interieur/rijeigenschappen is dan vergelijkbaar geprijsde alternatieven.
ej20g zegt
@jaapiyo: ik heb het geluk dat er een wijk verderop een Challenger SRT-8 van voor de facelift staat (6.1 V8 dus nog). Ondanks dat ik dat exemplaar best vaak zie blijft toch wel een beest van een auto.
3246cm252kw zegt
@ej20g: ik zie die auto toch aardig weinig op autojunk voorbij komen…. Ik hoef je toch niet te smeken he?
knipperlichtje zegt
Met de Huidige Mustang en Corvette heeft de automobielindustrie van de VS eindelijk weer twee producten die ik graag in Nederland zou willen zien, jammer dat de Yankees het vertikken om een efficiënte V6/V8 met een ordinaire brul te maken. Een Mustang ecoboost is ook weer zo ‘net niet’
RobUSA zegt
@knipperlichtje: Vergeet de Camaro zeker ook niet ZL1/Z28 beiden beter als de Mustang op de Ring ook nog eens. Trouwens sneller als het meeste wat je kan kopen ( zeker voor die prijs)
Plaats 43 voor Porsche Turbo / Lexus LFA / Lambo superleggera / SLR 722 / Ferrari 430 Scuderia bv !!
En dat allemaal voor 1/4 van de prijs …daarom alleen al van US cars , betaalbare superr powerrr !!
3246cm252kw zegt
@knipperlichtje: überhaupt hun modellen zijn über vet! Zelfs de interieurs zijn mooi geworden, hoop dat onze regering ooit bekeerd M.b.t. de Amerikaanse snoepjes! Waarom moeten wij 18 mil. mensen zuinig en rustig aan doen? We zijn kleiner dan een micron van een druppel op een overkokende plaat!(ja weet ook niet hoe ik het erger kan overdrijven)
toyotafortuner zegt
Ziet er heel bruut uit! En de paardenspecs zijn om te smullen!
IJsblok zegt
@toyotafortuner:
je vind de standaard 435 pk om te smullen? dat is 87 pk per liter, en nu met een compressor 120 pk per liter. Dat is hetzelfde vermogen als een Honda s2000, ik vind het eerlijk gezegd om te huilen.
carmasterr zegt
@IJsblok:
Soms vraag ik me af wat daar nou precies het probleem van is.
Als elke grote V8 meer dan 100pk per liter zou leveren zou de aarde op een zondagmiddag de andere kant op gaan draaien.
Mjnder pk per liter is ook beter voor de laufkultur, niet zo nerveus, koppelrijk, minder onderhoud etc.
Maar jij bent pas tevreden met 800 pk of meer uit een NA 4L, zo lijkt het.
IJsblok zegt
@carmasterr:
Jou uitleg over de loop van de motor etc vind ik een begrijpelijk argument en van mij hoeft zoiets geen 800 pk te hebben, maar 500 pk zou ik meer op zijn plaats vinden, maar om te de specs om te smullen te noemen, vind ik wat vreemd. Ik moet erbij vermelden dat Amerikaanse auto’s mij zelden kunnen bekoren, op wat uitzonderingen na.
japancars zegt
@IJsblok: Buiten die Muslecars, Viper of Corvettes ook genoeg dikke dikke suv’s of pick-ups zoals; Avalanche, Ram, Ford Raptors, Escalades, Navigators of zo’n GMC Yukon vind ik persoonlijk genoeg leuk spul.
japancars zegt
@japancars: muscle cars
carmasterr zegt
@IJsblok:
Ik zie dan eerlijk gezegd nog steeds het probleem niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Zie het als de 6.2 V8 van AMG, die had een vergelijkbare pk/L verhouding voor het grootste deel van zn carriere.
Toch is dat dan weer een prachtmotor, hoogstaand stukje techniek etc.
Maar ja, je geeft het al aan, USA-spul is niks.
Hoe goed het ook wordt.
RobUSA zegt
@carmasterr: Kijk even voor de grap naar mijn lijstje hierboven welke zogenaamde supercars eruit worden gereden op de Ring door een simpel Camarootje.
Hoezo USA spul is niks ? Als dat niks is hoe zou je dan die auto’s noemen die ze gek rijden ?
Vliegen ook niet zo snel in de brand als de rest en een beurtje ook voor 1/4 van de prijs.
carmasterr zegt
@RobUSA:
De ironie gaat geloof ik een beetje verloren, want ik ben het volledig met je eens.
Mr. @Ijsblok is de werkelijke “dader” hier.
IJsblok zegt
@carmasterr:
ik beken schuld…mea culpa
IJsblok zegt
@carmasterr:
ik zeg niet dat het niks is, maar het is niet mijn kopje thee, de 1 na laatste corvette vind ik een mooie wagen bv ook deze Mustang ziet er niet verkeerd uit, ieder zijn meug toch?
carmasterr zegt
@IJsblok:
Dat zeker.
lincoln zegt
@IJsblok:
nou en .. dan ga je toch lekker huilen jongen ..
rd1991 zegt
@IJsblok, jaaaa, maaaar, de Honda heeft VTEC! Yo! :p
rd1991 zegt
@jaapiyo, met een stel Hoosiers zou het al beter zijn, of net als de COPO Camaro!
c-ad zegt
SuperSnake please!
ds3thp zegt
Normaal gezien ben ik geen echte fan van Amerikaans spul, maar dit ziet er toch wel echt super uit zo!
Doe mij maar zo’n Mustang met Roush bodykit en supercharger!!
japancars zegt
Over het vermogen kun je discussiëren maar de Mustang is vanouds weer erg stoer en dik een zeer indrukwekkende bolide. Vooral de Shelby GT 500 series.
mikkeloentje zegt
Want goedkoop. Hoeveel is goedkoop tegenwoordig?
86x86mm zegt
Wat een heerlijk auto om zo te zien!
Leuk hoor dat hij heel hard rechtdoor kan, maar ik vraag me echt af of hier nog een bochtje mee te maken is. Ik stem voor een autoblog rijtest!
hollow zegt
@86x86mm: dat Amerikaanse sportwagens geen bochten kunnen pakken, is ondertussen wel al achterhaald. De Corvette doet het goed op de Ring.
w0o0dy zegt
@86x86mm: de camaro z28 is nota bene op sommige banen sneller dan de 991 gt3.. En dat is niet alleen omdat het ding sneller is rechtuit…
86x86mm zegt
@w0o0dy: Bronnen?
Heb even snel de Ring tijden gechecked en zowel de GT2 als de GT3 zijn hier sneller dan de z/28
(7:27 GT3 RS4 / 7:32 GT2 / 7:33 GT3 / 7:37 Z/28 )
Ben het met je eens dat het geen slechte tijd is en dat ik wellicht mijn Amerikaanse-immer-gerade-aus-gevoelens moet herzien ;-)
w0o0dy zegt
@86x86mm: sorry, het was de 991 turbo s die geklopt werd door de z 28 in de Lightning Laps vergelijking van Motortrend..