De komst van de elektrische auto heeft ook een keerzijde, als je bij Ford werkt tenminste.
De autoindustrie bevindt zich midden in een transitie. Van verbrandingsmotor naar volledig elektrisch. Hoe zich dat de komend jaren en op welke schaal gaat ontplooien is nog maar de vraag. Er zijn genoeg uitdagingen te bedenken voordat overheden massaal een kruis zetten door de auto met verbrandingsmotor.
Voordeel van een elektrische auto is dat er minder draaiende delen zijn. Daardoor heeft de EV veel minder vaak onderhoud nodig in vergelijking met een auto op benzine of diesel en zijn de kosten voor een elektrische auto doorgaans lager. Er is ook een keerzijde van de medaille. Doordat er minder onderdelen op zo’n elektrische auto zitten, zijn er ook minder mensen nodig. En dat brengt ons bij Ford. Het autobedrijf heeft een ontslagronde aangekondigd.
Ford ontslagronde
Het gaat om ontslagen in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk. Mede door de transitie naar elektrisch zijn er minder banen nodig. Heel gek is het nieuws van zo’n ontslagronde niet. Als je het nieuws de afgelopen tijd een beetje in de gaten hebt gehouden zijn er meer grote bedrijven geweest die honderden of zelfs duizenden werknemers hebben ontslagen.
Dat speelde zich voornamelijk af in de Verenigde Staten. Hier in Europa komen dit soort zaken minder snel aan bod.
In Duitsland verliezen 2.300 mensen hun baan en in het Verenigd Koninkrijk worden er 1.300 banen geschrapt. In andere landen worden er in totaal nog eens 200 ontslagen uitgevoerd. Dat brengt het totaal op het schrappen van 3.800 banen.
Het reduceren van de banen is een proces dat de komende drie jaar in beslag gaat nemen. Misschien kan een deel van het personeel zich laten omscholen tot Formule 1- ingenieur (wink wink). Met het toetreden van Ford tot de Formule 1 is er vast wel wat werkgelegenheid op dat gebied in de komende jaren.
De strategie van het bedrijf blijft ongewijzigd. Ford wil in 2035 een automerk zijn met uitsluitend volledig elektrische auto’s in het gamma.
Flutterbear zegt
Natuurlijk komt het nooit door het management..
mashell zegt
Het management krijgt juist een bonus vanwege een succesvol uitgevoerde reorganisatie. Er zit vaak niet veel verschil tussen Sinterklaas en de remuneratiecommissie van een Raad van Commisarissen
ericc zegt
Dat heb ik hier op AB al meermaals aangehaald. Er zullen er nog volgen. Daarna bij toeleveranciers en onderhoudspersoneel bij de dealers. Komst van de EV is een ramp voor de tewerkstelling. En diegene die hun job niet in gevaar is, zullen weer reageren! Bedankt Europa!!!
steephh zegt
@ericc
Ik heb DE oplossing bedacht! Laten we alles weer met de hand gaan doen en de volledige industrialisatie terugdraaien. Hiermee crëeeren we zo enorm veel banen, dat niemand ooit nog thuis hoeft te blijven zitten! Geweldig toch?
On a more serious note: de angst voor banenverlies zie je overal in de geschiedenis terugkomen. Een van de oudere voorbeelden de weefgetouwen hun intrede deden werden ze vernield omdat ambachtelijke werkers hun banen dachten kwijt te raken (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luddisme )
Om de energietransitie hebben we een gigantisch tekort aan technisch personeel. In plaats van al die doemdenk scenario’s en lopen janken over technologische vooruitgang kunnen we beter kansen zien. Mensen omscholen!
Diegene van wie hun job niet in gevaar is? Ja: arbeidsplaatsen verdwijnen. Als je je niet aanpast, natuurlijk wordt je dan overbodig. Ik ben >constant< met mijn eigen ontwikkeling bezig in de IT, als ik dat niet blijf doen loop ik binnen 3 jaar hopeloos achter. Gas erop, aan jezelf werken en zorgen dat je bij blijft. Ben helemaal klaar met die jankerds die de handen niet uit de mouwen steken en maar hopen dat de 50 jaar van hun leven dat ze werken maar alles bij het oude blijft.
Frankypanky zegt
Je ziet een dingetje over het hoofd.
Werkgevers anno 2023 zitten graag voor een cent op de eerste rang.
Maw, betalen voor omscholing? Nee, dat moet de werkzoekende maar zelf doen onder de mom van ‘investeren in jezelf’ … Zelf heb ik mijn omscholing zelf betaald, maar niet iedereen is zo gelukkig…
steephh zegt
@frankypankyv8
Met de grote krapte op de arbeidsmarkt zijn veel werkgevers wel geneigd om personeel aan te nemen wat niet persé al geschoold is. Opdrachten binnenhalen maar het werk niet kunnen uitvoeren is simpelweg geen optie. Het afgelopen jaar zag je juist dat werkgevers veelal omscholingstrajecten aanbieden/boden. En nog steeds:
https://nos.nl/video/2463706-maurice-36-legde-hoge-functie-bij-supermarkt-neer-en-is-nu-installateur-ik-bleek-heel-handig
Uiteraard heb je dan wel minder flexbiliteit in keuzerichting dan wanneer je zelf je omscholing betaald.
Je kan ook klein beginnen: een (nuttige!) cursus doen met STAP-budget om te laten zien dat je met je eigen ontwikkeling bezig bent én de stoute schoenen aantrekken en ongeschoold al werkgevers benaderen. Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die zo toch aan de gang zijn gekomen de afgelopen jaren. Ambitie tonen en hard werken, dat wel.
Er zijn allerlei mogelijkheden. Weten dat ze er zijn is één ding, ze pakken is de volgende stap.
ericc zegt
Je werkt in IT em moet bijscholing doen. Normaal als je in je eigen sector werkt. Maar mensen kiezen van jongs af een bepaalde sector uit passie en hopen daar lang in te werken. Of denk je dat ze staan te springen om na omscholing een 90-jarige zijn pamper te verversen in de zorgsector. En EV’s zijn geen technische vooruitgang. Deze bestonden al in 1908 naast stoom aangedreven auto’s en ICE.
steephh zegt
@ericc
De vraag is moeten we alles angstvallig de hele sector op slot gooien zodat iemand zijn volledige werkende leven zijn passie kan blijven uitvoeren. Als in:
“Lasrobots? Nee doen we niet, das zielig voor de lassers die vanuit hun passie bij ons zijn komen werken”
“Computers om lasten op de constructie te berekenen? Nee doen we niet, dan heeft de helft van de mensen die hier met de hand alles uitrekent geen werk meer.”
“Camera’s voor de beveiliging? Nee doen we niet, dan kan één iemand vanuit zijn kantoor alles in de gaten houden en dan moeten we de rest ontslaan”
Het zijn niet meer de middeleeuwen waarin je je hele leven boer / smidse / whatever was en waar er letterlijk GEEN technologische vooruitgang had plaats gevonden gedurende je hele leven. Tuurlijk, leuk dat je jong hebt gekozen om een specifieke functie binnen een bepaalde sector te gaan vervullen vanuit een bepaalde passie, maar je weet natuurlijk nooit of je je dat wel je hele leven kan blijven doen. Dat wel denken (of hopen), daarmee kijk je eerlijk gezegd niet realistisch naar het werkende leven toe.
Daarnaast: hoewel er zeker óók tekorten zijn in de zorg, is het helemaal niet nodig om je om te scholen náár de zorg. Het is prima mogelijk om ook gewoon een andere technische functie te vervullen in een andere sector. Kan je zelfs met een totaal niet-technische achtergrond: https://nos.nl/video/2463706-maurice-36-legde-hoge-functie-bij-supermarkt-neer-en-is-nu-installateur-ik-bleek-heel-handig
Betreffende technische vooruitgang, je haalt twee verschillende zaken door elkaar: ja de techniek waarop het gebaseerd is bestaat al meer dan 100 jaar, maar er heeft wel degelijk vooruitgang in plaats gevonden.
Met jouw redenatie zou er ook geen technologische vooruitgang hebben plaatsgevonden de afgelopen 100 jaar met betrekking tot de brandstofauto. En ik kan toch heel wat ontwikkelingen opnoemen die als vooruitgang bestempeld zouden kunnen worden, op het gebied van betrouwbaarheid, zuinigheid, veiligheid, geleverd vermogen, uitstoot, wegligging, etc etc etc etc…
EV’s zijn op heel wat gebieden wel degelijk superieur: “tank/battery”-to-wheel: 90% rendement ipv 30% met de brandstofmotor, stiller, veel meer koppel, veel meer vermogen, regeneren bij remmen (ipv warmteverlies), geen lokale uitstoot (en ook in het geheel niet wanneer alles incl. stroomvoorziening vergroend is, wat zorgt voor een betere luchtkwaliteit), mogelijk om met V2G/V2H terug te leveren aan het net, TCO veel lager, kosten onderhoud veel lager en mogelijkheid tot laden op eigen opgewekte energie.
Tuurlijk, er zijn ook heel wat nadelen op te noemen: range (en daarmee het gevoel van vrijheid), mist trilling/geluid/geur (voor de petrolhead), voor langere ritten moet je snelladen ipv tank volgooien en ’t gas erop, je moet wel een laadmogelijkheid in de buurt hebben en dat netwerk is nog niet overal zo fijnmazig.
Om af te sluiten: kan me helemaal voorstellen dat het voor jou als petrolheead absoluut niet voelt als technologische vooruitgang is maar in het bredere plaatje is het dat zéker wel. Het overgrote deel van de mensen ziet de auto namelijk púúr als vervoersmiddel van A naar B. Met 3 belangrijke eisen: veilig, betrouwbaar en goedkoop. En daar past een EV met de bovengenoemde voordelen prima in.
mashell zegt
Gelukkig is er een enorm personeelstekort in de zorg, horeca en andere vormen van dienstverlening. Ze zullen dus niet zonder werk komen te zitten als ze bereid zijn zich om te scholen en uiteindelijk zal de maatschappij zelfs beter af zijn. Want wat er altijd vergeten wordt is dat mensen flexibel zijn en wat anders kunnen gaan doen.
Ik moest wel reageren want anders is mijn job in gevaar…
petroldrinker zegt
Jij hebt denk ik nooit geprobeerd van branche te veranderen kwa werk? Probeer het al jaren, en blijf telkens weer terugvallen in de autobranche helaas, is stuk moeilijker dan je denkt om elders aan de bak te komen
steephh zegt
@petroldrinker
Het lukte zelfs deze teamleider van een supermarkt om aan de bak te komen als installateur:
https://nos.nl/video/2463706-maurice-36-legde-hoge-functie-bij-supermarkt-neer-en-is-nu-installateur-ik-bleek-heel-handig
Hij gaat de techniek in als zij-instromer. Is al iets ouder (36). Volgt gewoon school naast zijn werk, terwijl ie gewoon een gezin thuis heeft zitten. Kan gewoon, als je maar wil. Motivatie is het állerbelangrijkste!
petroldrinker zegt
Dat is ook alleen als je op iets technisch met handen werken kijkt, daar heb ik dus echt 0,0 interesse in om met mn handen bezig te zijn… ik probeer al jaren de bankier en/of verzekerings sector in te komen, maar daar word je echt niet aangenomen, probeer het al jaren, met headhunters en/of direct bij banken, heeft geen zin, zelfs met de IVA als opleiding…
steephh zegt
@petroldrinker
Ook technische functies op HBO niveau kan je binnenstromen als je maar de juiste ingang weet te vinden. Zo ken ik ook meerdere mensen met een MBO niet-IT-gerelateerde opleiding die de IT in zijn gerold en een functie vervullen op HBO niveau. Ook iemand die zichzelf heeft opgewerkt bij een niet-IT dienstverlener. Zonder opleiding begonnen bij de klantenservice, werkt de lagen door. Maar dat opwerken is uiteraard niet iets wat je van de ene op de andere dag voor elkaar krijgt, daarvoor moet je een lange adem hebben (of uitmuntende kwaliteiten laten zien).
IVA is toch een MBO automotive opleiding die jij gedaan hebt? Ik denk als je het werken in de financiële sector ambieert dat je dan toch op zijn minst echt eerst een relevante HBO opleiding af moet ronden, bijv accountacy oid. In de financiële sector is de krapte nu eenmaal niet zo hoog, dus kunnen ze meer eisen stellen aan hun personeel. Maar ik vermoed dat je daarvoor wel een lange adem moet hebben. Fulltime werken en erlangs een avondstudie HBO is vrij pittig. Ken zelf meerdere mensen die juist uit de financiële wereld gestapt zijn vanwege de werkdruk en dat het werk inhoudelijk vaak helemaal niet zo leuk is. Maar verdienen: ja dat doe je daar wel ja.
Richmond zegt
Ligt eraan wat je wilt doen. Ik ben na 5 jaar service adviseur nu Applicatie beheerder bij een grote logistieke dienstverlener.
mashell zegt
Gelukkig is er een enorm personeelstekort in de zorg, horeca en andere vormen van dienstverlening. Ze zullen dus niet zonder werk komen te zitten als ze bereid zijn zich om te scholen en uiteindelijk zal de maatschappij zelfs beter af zijn. Want wat er altijd vergeten wordt is dat mensen flexibel zijn en wat anders kunnen gaan doen.
Ik moest wel reageren want anders is mijn job in gevaar…
maotje zegt
Laten we terug gaan naar paard en wagen. Dat geeft nog meer werkgelegenheid.
Flutterbear zegt
In de bouw en IT is nog werk zat hoor! Volgens mij sluit dat prima aan op een automotive achtergrond.
Richmond zegt
Dus omdat het slecht is voor de werkgelegenheid moeten we het niet doen? Dan kun je elke automatisering en machine afschaffen.
rollingstoned zegt
“Ford schrapt banen en dat is de schuld van de _elektrische auto_”
https://media.tenor.com/yRHayMYykpYAAAAC/rabobank-probleemwijken.gif
Moet dat niet de schuld van de Rabobank zijn?
Gulli zegt
Scheelt ook als je je hele EV divisie uitbesteedt aan Volkswagen, hoef je geen R&D meer te plegen, geen fabrieken te bouwen, geen mensen op te leiden. En als mensen pech hebben met de auto bellen ze gewoon de VW pechhulp.
arta zegt
Ja; er zijn meerdere merken die nu op deze manier “actief” blijven op de markt.
Het wordt dan wel heel lastig om je te blijven onderscheiden.
In deze transitie kunnen hele grote namen zomaar gaan verdwijnen.
En ik kan me slecht voorstellen dat deze mensen lang werkeloos blijven in de huidige arbeidsmarkt. Ook na de overstap van paard en wagen naar automobiel zijn er veel minder hoefsmeden, mestrijders, fokkers en stallen nodig.
wimof zegt
Ipv olie verversen gaan we binnenkort overschakelen op batterijen herstellen, Diagnose Dan heeft ons laten zien wat er allemaal inzit (lees kapot kan gaan ) en als toetje had hij een Outlander die het niet wilde doen.
Hem kennende was het vlug gefixt al moest hij wel de batterij uitbouwen, openen, en een banaal onderdeeltje vervangen.
Hopelijk gaan onze techneuten even goed zijn als Dan.