“Great succes” voor de grootste(?) Amerikaanse concurrent van Volkswagen. Leuke winst geboekt, cadeaus voor alle werknemers. Nu is het weer tijd om leuke auto’s te maken. Anders win je het nooit van die veredelde Duitse speelgoedfabrikant.
Chrysler en GM hadden leningen nodig, Ford ging verder zonder steun van de overheid. Het ging niet van harte, vele merken gingen in de verkoop. Voor de crisis was het portfolio royaal gevuld met Aston Martin, Land Rover, Jaguar en Volvo. Daar is weinig van over. Wel heeft Ford nog steeds zeer sterke modellen in het gamma. De Ka, Fiësta, Focus, Mondeo en natuurlijk Ford F150. Mensen willen die auto’s hebben, Ford kan die auto’s verkopen.
Voor belasting boekte het merk dan ook een ongelooflijke winst van $8,3 miljard. Na belasting was daar nog $6,6 van over.
Een nette prestatie van Ford, maar houden ze het ook vol? Dit jaar zijn er geen merken meer te verkopen en ook de modellen laten steeds meer te wensen over. Niet-Europa kan met volle teugen genieten van de Ford SVT Raptor en Mustang 5.0. Wij krijgen straks een Focus ST zonder vijfcilinder en een RS met hybride-aandrijving. De Ka is tegenwoordig ‘gewoon’ een kleine auto. Ford blinkt bij ‘ons’ nergens (meer) in uit.
Bij deze wil ik Ford daarom uitnodigen de winst te gebruiken om ons weer interessante auto’s te brengen. Een Mustang voor de prijs van een flink aangeklede Golf GTI lijkt me een goede start. Daarna is er weer tijd voor een echt spannende (awd) Focus, een nieuwe (rwd) Capri. Mogelijkheden genoeg.
raphael zegt
“ongelooflijke winst”
Wat is daar ongelooflijk aan? Ik vind het zelfs vrij mager.
En de winst voor leuke modellen? Wat dacht je van trouwe aandeelhouders uitkeren voor die zware mega-mega-mega miljarden verliezen die ze jaren lang hebben geleden. Iets met een zwaluw en zomer.
xilver zegt
@raphael: Euh dat is puur winst…Geen omzet… en dat is enorm veel…Winst en omzet niet verwarren aub… kan tot misvattingen leiden.
raphael zegt
@xilver: Ja man vet enorm gaaf veel dude. Perspectief moet je nog even leren. 4,8 miljard dollar winst op een omzet van ruim 120 miljard dollar is niet heel veel. Niet heel slecht maar zeker niet ongelooflijk.
BJ zegt
@raphael:
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Zoals je zelf al zegt, je moet het in perspectief zien. En als je bedenkt waar Ford vandaan komt, de dip die de auto industrie in het algemeen gehad heeft, dan is dit echt wel een bijzondere prestatie.
C220AMG zegt
@raphael: Ik had het niet afgelopen jaar! Zal ik wel zeer mager presteren naar jou maatstaven! m.a.w. 4,8mljrd is veel, heel veel!
raphael zegt
@C220AMG: Perspectief leren.
C220AMG zegt
@raphael: Sarcasme leren!
Vanquish zegt
@raphael: Is inderdaad maaaaaager! :O
Ik zou het best willen hebben hoor..
Alwood zegt
@raphael: jij is interim manager voor oliemaatschappijen ofzo?
raphael zegt
@Alwood: @xilver @Vanquish
Haha stelletje quasi-economen.
En ja 4,8 miljard dollar op een omzet van ruim 120 miljard dollar is mager. Misschien niet voor een autofabrikant in 2009 maar om het nou ongelooflijk te noemen is onzin.
xilver zegt
@raphael: Zit ondertussen in m’n derde bachelor TEW… zal er waarschijnlijk wel meer van weten dan jij…
C220AMG zegt
@xilver: Laten we het gezellig houden en niet oordelen over andere waarvan je de achtergrond niet kent. Beetje kortzichtig en bevooroordeeld naar mijn mening
xilver zegt
@C220AMG: arrogante en omhooggevallen reacties krijgen van mij arrogante en omhooggevallen antwoorden….
C220AMG zegt
@xilver: Daar heb je op jouw beurt ook weer een punt ;)
raphael zegt
@xilver: Derde bachelor? Wauw dat spijt me voor je. Als je vervolgens denkt dat bij een bedrijf 4% van de winst van de omzet gigantisch is dan wens ik je heel veel sterkte als toekomstig econoom!
CBR600rr zegt
@raphael: en al die anderen: het resultaat is mooi of minder mooi afhankelijk van hoe de rest van de markt het gedaan heeft. Dus kijk eerst even hoe winstgevend andere fabrikanten zijn in percentages voor het eindoordeel geveld wordt.
Citrofiel zegt
@raphael: Je kunt het niet vergelijken met bijvoorbeeld Porsche. Voor een massa-fabrikant in deze tijd is het een heel aardig cijfer.
DePannekoek zegt
@xilver: Nadruk op de woordjes ‘Zal’ en ‘waarschijnlijk’.
Esprit_de_Flandre zegt
@raphael: Zoals je zelf zegt, je moet het in perspectief zetten.
En dan is het niet slecht. 4% is nog niet veel, maar het is beter dan de verliescijfers die ze jarenlang gehad hebben. Ook andere massa-constructeurs werken met dergelijke kleine marges. Porsche haalt 16% (op de Panamera, van de rest weet ik niet), BMW haalt 8.1%, Audi 11% (grote stijging, 2009 was minder), Mercedes 9.5%.
Wat dus opvalt is dat de ‘premium’-merken de grootste marges halen, een mooie bevestiging voor het feit dat die auto’s eigenlijk niet duurder zijn, maar alleen duurder verkocht worden.
Als je kijkt naar een doorsnee merk, zoals Ford, VW, Fiat, e.d. ligt die marge al heel wat lager. Ik heb het hier over de merken, en niet de autogroepen die dezelfde naam dragen.
Als je dan ook nog een grote groep hebt, waar nog wel één en ander verlieslatend is, dan is dit een zeer goed resultaat. Als ze het verder deftig aanpakken, kan Ford Motor Company over 10 jaar weer een zeer stevige speler zijn.
Jipp zegt
en toch zit dit aandeelhouders niet lekker, een dik verlies van het aandeel vandaag.
DMan zegt
Jaa ze doen het toch weer he.
Knap van ze. Ze hebben precies gevonden wat klanten op dit moment willen. Niet gelijk alles groen gemaakt, maar gewoon meer modellen uitgebracht. Want de pickup is nog steeds razend populair, maar dat zijn de zuinigere gezinsauto’s ook. Ford heeft een goede balans gevonden. De auto’s in de VS worden ook steeds mooier en steeds minder plastic-achtig. Gelukkig maar!
carthago zegt
ja als ze modellen als de Ford F150/F250/F350 en de Mustang nou eens hier bij de lokale Ford dealers gingen leveren was Ford in europa gelijk 10 keer zo spectaculair :D
purplehaze zegt
@carthago: en dan ook nog is voor Amerikaanse prijzen.
Dus een nette Mustang voor een €30 000,-
Is een keer wat anders dan die duitse auto’s overal.
xilver zegt
@purplehaze: Beter zelfs… een Mustang Shelby GT350 (wel zonder de turbocharger, maar dat is nog genoeg plezier gegarandeerd) kun je al krijgen voor €21000.
jeanclaude zegt
grootste concurrent is toch toyota in de vs voor volkswagen?
Apache zegt
Ford is naar mijn mening een van de betrouwbaarste en degelijkste merken ter wereld in de “economy class” zeg maar. Saai, maar niet lelijk. Maar ze brengen consistent stuk voor stuk goeie wagens op de markt. Voor mij zijn ze daarin mijlen voor VW, GM, Fiat, PSA, Renault en al de Japanners.
YouRockMyWorld zegt
Een dikke versie van de Mondeo! De Sierra Sapphire RS Cosworth blijf ik een ontzettend vette bak vinden die nog geen waardige opvolger heeft gehad.
Megakix zegt
@Alwood; aan de kosten van de productie van een auto ligt het niet zozeer…het is altijd de overheid die de prijs bepaalt, een overheid (als de Nederlandse) als market-maker. Alleen door nieuwe wetjes kun je in Nederland de bedrijvigheid aan de gang houden…helaas…maar ‘wij’ zijn niets van betekenis in deze wereld. Nouja, we hebben één der hoogste belastingen..hoera.
Apache zegt
@Megakix:
U kent duidelijk erg weinig over macro-economie, marktwerking en prijsbepaling (micro-economie). En je mag eigenlijk blij zijn met de belastingsvoet, neem dat maar van me aan, straf hé?
laurensje zegt
De autoindustrie is zo competitief. Je kunt beter gebakken iPhones verkopen.
Justawheelchairguy zegt
Nou, gefeliciteerd dan maar?
The360box zegt
Ik hoef die lelijke Focus niet, ‘kwil dr niet dood in gevonden worden…
Esprit_de_Flandre zegt
@The360box: Rij er dan levend in…
pontiac zegt
@the360box waar slaat dat nou op hoezo?:| =
The360box zegt
@pontiac: Heb je die nieuwe Focus gezien?
Cantago zegt
Helemaal mee eens! Een mooie Mustang en Capri zou niet verkeerd zijn;) Ik denk dat er ook best wel animo voor is.
Freewarefreak zegt
@Cantago: Ja gaaf, de Capri was vroeger ook zo’n icoon. Laat maar komen. En dan met RWD en MET de wereldberoemde wegligging van de onderstel-tovenaars van Ford.. dat moet dan wel een stuurmachine pur sang worden.
Cantago zegt
@Freewarefreak: ik zeg doen! Het wordt tijd dat Ford zijn merk wat meer oppoetst. Gelukkig hebben we die Raptor en de Focus RS nog!
Esprit_de_Flandre zegt
Iedereen roept hier altijd om die Amerikaanse bakbeesten naar hier te halen. Als je echt een wil, koop dan een via grijze import. Met 5 minuten googelen kan ik zo 20 nieuwe en tweedehands pick-ups en vans vinden.
Ford zou zich in Europa beter focussen op wat Europees is. Een vervanger voor de Ford Transit Connect bvb. En dan vooral de Tourneo-versie.
Kangoo, Berlingo/Partner e.d. blijven razend populair in onze contreien (en terecht), en Ford kan niet van die markt profiteren.
Ondertussen zitten PSA en Renault zelfs al een stapje lager met de Bebop en Nemo/Bipper. Gewoon omdat ze weten dat het goed zal verkopen. Het wordt dringend voor Ford dus…
boygeorge zegt
@Esprit_de_Flandre: …even je zin afmaken aub.
Ze willen bij Ford nog meer winst maken, geen flauwekul Bbibber, Nnemottjes en Kkangottjes. Toch leuk, werken bij Ford. Gegarandeerd life-time-job. Visie, geen fantasie.
pontiac zegt
@the360box ja hoezo?