De Ford Ranger Thunder is super exclusief. Relatief gezien dan.
De bestverkochte auto van de gehele wereld is de Ford F-150. Dat is op zich vrij eenvoudig. In de VS is het een ’truck’, waardoor de eisen waaraan de auto moet voldoen lachwekkend laag zijn. Natuurlijk is het ook gewoon een bedrijfswagen, maar de auto wordt lang niet als dusdanig gebruikt. Het is een way of life.
Pick-ups
Het is de auto waarmee je naar de Wendy’s rijdt, de auto waarmee je naar High School Prom gaat en de auto waarmee familieleden met elkaar gaan trouwen. In Europa doen we dat toch minder. Het rijden met pick-ups, bedoelen we dan.
Klasse lager
De F-150 zien we geregeld voorbij komen, maar dat is allemaal grijze import. In Europa is de klasse onder de F-150 wat populairder. Dat is het territorium waar de Ford Ranger aanwezig is, naast auto’s als de Nissan Navarra, Toyota Hilux en Mitsubishi L200. In deze klasse is de Ford verreweg het meest populair.
Ford Ranger Thunder
Speciaal voor Europa heeft Ford de Ranger Thunder. Dit is een extra ruige en extra zeldzame variant van de compacte pick-up. De Thunder is gebaseerd op de Ranger Wildtrak. Daardoor is het even lastig te zien wat er precies nieuw aan is. Maar we hebben het even uitgezocht. De kleur is Sea Grey en de velgen zijn zwart. De grille, de beschermplaten, de beugel, deurgrepen en ‘mistlampranden’ zijn uitgevoerd in Ebony Black.
Zwart met rood
Verder krijg je betere laadbak-bescherming, diverse Thunder-logo’s, LED-koplampen met donkere randen en een ‘gepoedercoate’ Black Mountain Top roldeur. Ook krijgt de laadbak een scheidingswand. Reuze praktisch allemaal. In het interieur ervaar je ware luxe dankzij de lederen bekleding met rode Thunder-stiksels. Ook de vloermatten hebben rode stiksels.
210 pk
Onder de kap gebeurde er niet zoveel. Daar vinden we de 2.0 EcoBlue diesel met twee turbo’s. Deze is motor is gekoppeld aan een tientraps automaat. Inderdaad, dezelfde aandrijflijn als de Raptor. Ondanks het beperkte slagvolume en de vele versnellingen is de Ranger Thunder geen zuinigheidswonder. Volgens de WLTP haal je 9,1 liter op 100 km en stoot je daarbij 239 gram CO2 per kilometer de lucht in. Het is natuurlijk een beetje inherent aan het type auto.
“Zeer beperkt oplage”
Volgens Ford wordt de Ranger Thunder geleverd in een zeer beperkte oplage. In heel Europa worden er namelijk ‘maar’ 4.500 aangeboden. Voor de context, in 2019 werden er 52.500 Rangers verkocht. Dus voor 2020 moet ongeveer 1 op de 10 zo’n stoere Ford Ranger Thunder zijn.
mikje90 zegt
@redactie: Ik mis al twee weken de zaterdag special, heel veel lezers keken hier altijd erg naar uit. Maar kunnen er ook wat meer auto review artikelen worden geschreven?, en niet alleen van auto’s die 100k kosten . Ik mis een beetje de echt nuttige en zinvolle artikelen.
willeme zegt
@mikje90:
Dankzij grote veranderingen aan de site, is er even geen tijd voor specials. Die kosten erg veel tijd om te maken en bijna niemand leest ze. Ook was de inspiratie een beetje op: de meeste auto’s waren immers al behandeld. Als de verbouwing achter de rug is, komen ze vanzelf terug.
Betreft rijtesten: we zijn daarbij ook afhankelijk van welke auto’s er zijn en waar men in geïnteresseerd is. Naast een rijtest is het ook entertainment en leuke auto’s spreken nu eenmaal meer tot de verbeelding. Maar we pakken en Polo of een Astra altijd mee. Ook hebben we geregeld aankoopadviezen voor betaalbaardere tweedehands auto’s om te zien waar je dan op moet letten.
SvenskaAeroplanAB zegt
@willeme: bijna niemand leest de specials?? Schande!
Robert zegt
@willeme: recentelijk publiceerde jij nog een totaaloverzicht. Ik zou je de suggestie willen doen deze toegankelijk te maken via een pulldown menu bovenaan de pagina en deze per publicatie bij te werken. Met een linkje waar de bezoekers eventueel nog een nieuwe special-suggestie (of gastbijdrage?) kunnen neerplempen.
Ik geniet erg van je zaterdagavond schrijfsels (en vergeef je de vele spelvauten). En velen met mij, denk ik zo.
willeme zegt
@RRRobert: Deze opmerking geeft aan dat het helaas geen zin heeft. Het maken van zo’n artikel kost enorm veel tijd en dan nog is het racen op je toetsenbord. Vergeet niet dat opmaak, afbeeldingen en dergelijke er ook bij komt kijken. Dat kan zo 1 tot 2 dagen in beslag nemen. Dus fijn dat je het mij ‘vergeeft’, maar het was grotendeels vrijwilligerswerk én een haastklus. Het sterkt enkel de beslissing om het voorlopig niet meer te doen. Misschien in een andere vorm.
mat1980 zegt
@willeme: serieus?? Niemand leest ze?? Ik heb er al een paar keer naar gevraagd omdat ik dat heerlijk leesvoer vond! De special, en de mijn auto. Prima voor de zaterdagavond!
Ik snap dat de special veel arbeid kost maar het was wel een stukje diepgang die ik nu soms mis!
Robert zegt
WLTP verbruik van 9,1 liter per 100 km? Da’s 1:11 – best netjes toch, voor een ‘Amerikaan’ met de stroomlijn en massa van een kleine zeecontainer. Een beetje (Europese) SUV met powerdiesel onder de kap doet dat nauwelijks beter.